Leik. Vennskap og sosial kompetanse.
LEIK.
Leiken
har stor betydning for barnets utvikling på alle områder.
Det er
førskolebarnets naturlige måte å bearbeide erfaringer, uttrykke seg og lære
gjennom.
Den er
samtidig lyst-betont, og har sin egen-verdi.
Derfor
har den frie leiken stor plass i vår barnehage, både inne og ute.
Vi
ønsker
- å skape gode rammer for leiken:
tid, trygge og samtidig utfordrende omgivelser
- å gi barna materialer og
opplevelser som stimulerer til leik
- å gi hjelp og støtte til dem som
trenger det
- at alle barna skal få delta i
leik og samhandling med andre
Vi voksne er tett på barna under leiken. Vi deltar
i leiken og vi følger med på hva som skjer.
På begge avdelingene har barna
mulighet til å leike sammen i mindre grupper på ulike rom. Det ser vi er
positivt!
Ute gir den store naturtomten vår mange muligheter. Barna fra begge
avdelingene er ute sammen i perioder av dagen og slik kan de også leike sammen
på tvers av alder.
VENNSKAP OG SOSIAL
KOMPETANSE.
Tidlig
erfaring med jevnaldrende har stor betydning for barns samspills- ferdigheter
og gjør barnehagen til en viktig arena for sosial utvikling, læring og
etablering av vennskap.
Sosial
kompetanse handler om å kunne samhandle positivt med andre i ulike
situasjoner,- og utvikles kontinuerlig gjennom handlinger og opplevelser.
Vi ønsker å skape et positivt klima i
barnegruppa der annerkjennelse, samarbeid og sympati preger samspillet.
Dette ønsker vi å oppnå ved
- å være aktive og tydelige
rolle-modeller
- å bidra til at alle barn får
delta i leik og samhandling
- å bekrefte, oppmuntre og støtte
barnas positive adferd i forhold til hverandre
- å stoppe negativ atferd
- å veilede barna i
konfliktløsning
- å styrke fellesskapet i gruppa
med felles opplevelser, glede og humor
Vi snakker mye med
barna om vennskap og følelser. Hvordan vi gjør det tilpasses alder og modenhet.
På Knerten setter vi
ord på det som skjer mellom barna. Vi fokuserer på det positive som skjer og
bekrefter det. « Lysglimtjakt» .
Barna oppfordres til å trøste hverandre, og vi
hjelper dem til å sette ord på følelser.
Vi ønsker at alle barn skal oppleve at
de blir sett og hørt, og at de blir møtt med varme og omsorg. Slik utvikler de
også empati for andre.
På Tirilltoppen har vi
vennskap som tema hver høst i samlingsstundene.
Vi bruker et eget opplegg med
historier, bilder og kosedyr som gjenspeiler situasjoner barna kan kjenne seg
igjen i.
Ofte stopper vi fortellingen og lar barna være med og finne løsninger
på ulike situasjoner:
hvordan komme inn i leik med andre, løse konflikter, bli
venner igjen osv.