Meny
Velg avdeling Forside
Starefossveien 20 4019 BERGEN
Telefon: 55961105 Send oss e-post
Redaktør: Starefossen barnehage

Innen fagområdet Etikk, religion og filosofi vil vi denne måneden ha fokus på å:

-formidle fortellinger og skape rom for barnas opplevelser, samtaler, erfaringer og tanker om religion, livssyn, etikk og eksistensielle temaer.
-bidra til å utvikle barnas toleranse, interesse og respekt for hverandre og for mennesker med ulik kulturell, religiøs eller livssynsmessig tilhørighet.
-gi barna kjennskap til og markere merkedager, høytider og tradisjoner i den kristne kulturarven og andre religioner og livssyn som er representert i barnehagen.

Innen fagområdet Kommunikasjon, språk og tekst vil vi denne måneden ha fokus på å:

-synliggjøre språklig og kulturelt mangfold, støtte barnas ulike kulturelle uttrykk og identiteter og fremme mangfold i kommunikasjon, språk og andre uttrykksformer.
-invitere til ulike typer samtaler der barna får anledning til å fortelle, undre seg, reflektere og stille spørsmål.
-bruke varierte formidlingsformer og tilby et mangfold av bøker, sanger, bilder og uttrykksformer.


Antall, rom og form

Fagområdet handler om å oppdage, utforske og skape strukturer og hjelper barna til å forstå sammenhenger i naturen, samfunnet og universet. Barnehagen skal synliggjøre sammenhenger og legge til rette for at barna kan utforske og oppdage matematikk i dagligliv, i teknologi, natur, kunst og kultur og ved selv å være kreative og skapende. Arbeid med fagområdet skal stimulere barnas undring, nysgjerrighet og motivasjon for problemløsing.

Fagområdet omfatter lekende og undersøkende arbeid med sammenligning, sortering, plassering, orientering, visualisering, former, mønster, tall, telling og måling. Det handler også om å stille spørsmål, resonnere, argumentere og søke løsninger.

Gjennom arbeid med Antall, rom og form skal barnehagen bidra til at barna:
-oppdager og undrer seg over matematiske sammenhenger.
-utvikler forståelse for grunnleggende matematiske begreper.
-leker og eksperimenterer med tall, mengde og telling og får erfaring med ulike måter å uttrykke dette på.
-erfarer størrelser i sine omgivelser og sammenligner disse.
-bruker kroppen og sansene for å utvikle romforståelse.
-undersøker og gjenkjenner egenskaper ved former og sorterer dem på forskjellige måter.
-undersøker og får erfaring med løsning av matematiske problemer og opplever matematikkglede.

 


Nærmiljø og samfunn

Barnas medvirkning i barnehagens hverdagsliv legger grunnlaget for videre innsikt i og erfaring med deltakelse i et demokratisk samfunn. Gjennom utforsking, opplevelser og erfaringer skal barnehagen bidra til å gjøre barna kjent med eget nærmiljø, samfunnet og verden.

Barnehagen skal bidra til kunnskap om og erfaring med lokale tradisjoner, samfunnsinstitusjoner og yrker slik at barna kan oppleve tilhørighet til nærmiljøet. Kulturelt mangfold, ulike levevis og ulike familieformer er en del av fagområdet. Gjennom lek og varierte aktiviteter skal barna få erfaring med å lytte, forhandle og diskutere og få begynnende kjennskap til menneskerettighetene våre.

Fagområdet skal omfatte kjennskap til samisk språk, kultur og tradisjon og kjennskap til nasjonale minoriteter. Grupper med langvarig tilknytning til landet defineres som nasjonale minoriteter. I Norge er dette kvener/norskfinner, jøder, skogfinner, roma og romanifolk/tatere.

Gjennom arbeid med nærmiljø og samfunn skal barnehagen bidra til at barna blant annet:
- blir kjent med at samene er Norges urfolk, og får kjennskap til samisk kultur.
- oppmuntres til å medvirke i egen hverdag og utvikler tillit til deltakelse i samfunnet.
- erfarer at alle får utfordringer og like muligheter til deltakelse.
- får kjennskap til nasjonale minoriteter.

 


Vi henter frem prosjektarbeidene igjen og går igjennom hva vi har gjort, lært og opplevd så langt. I dialog sammen med barna setter vi kursen videre og setter nye mål for arbeidet. Rammeplanen sier at «Barnehagen skal ivareta barnas rett til medvirkning ved å legge til rette for og oppmuntre til at barna kan få gitt uttrykk for sitt syn på barnehagens daglige virksomhet». Vi ønsker at dette skal være en del av ryggraden for prosjektet. Vi skal være bevisst på barnas ulike uttrykksformer og tilrettelegge for medvirkning på måter som er tilpasset barnas alder, erfaringer, individuelle forutsetninger og behov. Også de yngste barna og barn som kommuniserer på andre måter enn gjennom tale, har rett til å gi uttrykk for sine synspunkter på egne vilkår. Vi skal observere og følge opp alle barns ulike uttrykk og behov. Vi har ikke et satt et sluttmål med prosjektet da barnas medvirkning vil være det som blir avgjørende for hvor vi ender.