Antall, rom og form
Fagområdet handler om å
oppdage, utforske og skape strukturer og hjelper barna til å forstå
sammenhenger i naturen, samfunnet og universet. Barnehagen skal synliggjøre
sammenhenger og legge til rette for at barna kan utforske og oppdage matematikk
i dagligliv, i teknologi, natur, kunst og kultur og ved selv å være kreative og
skapende. Arbeid med fagområdet skal stimulere barnas undring, nysgjerrighet og
motivasjon for problemløsing.
Fagområdet omfatter
lekende og undersøkende arbeid med sammenligning, sortering, plassering,
orientering, visualisering, former, mønster, tall, telling og måling. Det
handler også om å stille spørsmål, resonnere, argumentere og søke løsninger.
Gjennom arbeid med Antall,
rom og form skal barnehagen bidra til at barna:
-oppdager og undrer
seg over matematiske sammenhenger.
-utvikler forståelse
for grunnleggende matematiske begreper.
-leker og
eksperimenterer med tall, mengde og telling og får erfaring med ulike
måter å uttrykke dette på.
-erfarer størrelser i
sine omgivelser og sammenligner disse.
-bruker kroppen og
sansene for å utvikle romforståelse.
-undersøker og
gjenkjenner egenskaper ved former og sorterer dem på forskjellige måter.
-undersøker og får
erfaring med løsning av matematiske problemer og opplever matematikkglede.