Kommunikasjon, språk og tekst
I barnehagen skal
barna få mulighet til å erfare ulike formidlingsmåter av tekster og
fortellinger, som kilde til estetiske opplevelser, kunnskap, refleksjon og
møter med språk og kultur. Personalet skal invitere til utforsking av både
muntlige språk og skriftspråk.
Gjennom arbeid med kommunikasjon, språk og tekst skal barnehagen
bidra til at barna:
-uttrykker sine
følelser, tanker, meninger og erfaringer på ulike måter.
-bruker språk til å
skape relasjoner, delta i lek og som redskap til å løse konflikter.
-videreutvikler sin
begrepsforståelse og bruker et variert ordforråd.
-leker, improviserer
og eksperimenterer med rim, rytme, lyder og ord.
-møter et mangfold av
eventyr, fortellinger, sagn og uttrykksformer.
-opplever spenning og
glede ved høytlesning, fortelling, sang og samtale.
-utforsker og gjør seg
erfaringer med ulike skriftspråksuttrykk, som lekeskrift, tegning og
bokstaver, gjennom lese- og skriveaktiviteter.
Personalet skal:
-skape et variert
språkmiljø der barna får mulighet til å oppleve glede ved å bruke språk og
kommunisere med andre.
-synliggjøre språklig
og kulturelt mangfold, støtte barnas ulike kulturelle uttrykk og
identiteter og fremme mangfold i kommunikasjon, språk og andre
uttrykksformer.
-invitere til ulike
typer samtaler der barna får anledning til å fortelle, undre seg,
reflektere og stille spørsmål.
-oppmuntre barna til å
fabulere og leke med språk, lyd, rim og rytme.
-støtte barnas lek med
og utforsking av skriftspråket.
-bruke varierte
formidlingsformer og tilby et mangfold av bøker, sanger, bilder og
uttrykksformer.
-inkludere alle barna i språkstimulerende aktiviteter.