Velg avdeling Forside
Redaktør: Starefossen barnehage

Prosjektarbeid

- Solsystemet: for barna i aldersgruppen 3-6 år
- Farger og sansing: for barna i aldersgruppen 1-2 år.

Dette barnehageåret skal vi ha fokus på tverrfaglig arbeid hvor vi dekker de syv fagområdene fra Rammeplanen for barnehager. Vi har valgt å lage to ulike prosjekter, et for de tre eldste gruppene og et for de to yngste gruppene.

Solsystemet:

Vi har valgt solsystemet som utgangspunkt for prosjektet. Barna fantaserer, utforsker gjennom lek og filosoferer om verdensrommet. Vi har valgt dette emnet fordi barna har vist stor interesse for det og fordi det er et emne som gir oss store muligheter for utforsking og læring. Det er også et emne hvor vi har mulighet til å tenke tverrfaglig og fordype oss i fagområdene. Gjennom prosjektet om solsystemet ønsker vi å utforske det ukjente. Emnet er stort og gir oss uendelige muligheter til utforskning og læring.
Vi vil ha fokus på: solsystemet, som består av solen og alle legemer og stoff som holdes fast av solens gravitasjonskraft. Solsystemet består nærmere bestemt av én stjerne – solen, de åtte store planetene med måner, de fem dvergplanetene og et stort antall asteroider, kometer og meteoroider og interplanetarisk støv og gass.
Vi vil blant annet benytte oss av biblioteket og VilVite til å tilegne oss kunnskap om solsystemet.

Farger og sansing:

De yngste barna er naturlig nysgjerrige og erfarer og lærer gjennom sansene og kroppen. De opplever her og nå og er til stede i situasjonen med hele seg. Vi vil gi oss selv tid og mulighet til å oppdage sammen med barna. Hvordan lukter det ute når det regner, hvordan kjennes det ut når vinden blåser i håret, er gresset vått når det ikke har regnet, hvordan kjennes en trestamme mot kinnet - kald, hard og myk?