Meny
Velg avdeling Forside
Starefossveien 20 4019 BERGEN
Telefon: 55961105 Send oss e-post
Redaktør: Starefossen barnehage

Nærmiljø og samfunn

Barnas medvirkning i barnehagens hverdagsliv legger grunnlaget for videre innsikt i og erfaring med deltakelse i et demokratisk samfunn. Gjennom utforsking, opplevelser og erfaringer skal barnehagen bidra til å gjøre barna kjent med eget nærmiljø, samfunnet og verden.

Barnehagen skal bidra til kunnskap om og erfaring med lokale tradisjoner, samfunnsinstitusjoner og yrker slik at barna kan oppleve tilhørighet til nærmiljøet. Kulturelt mangfold, ulike levevis og ulike familieformer er en del av fagområdet. Gjennom lek og varierte aktiviteter skal barna få erfaring med å lytte, forhandle og diskutere og få begynnende kjennskap til menneskerettighetene våre.

Fagområdet skal omfatte kjennskap til samisk språk, kultur og tradisjon og kjennskap til nasjonale minoriteter. Grupper med langvarig tilknytning til landet defineres som nasjonale minoriteter. I Norge er dette kvener/norskfinner, jøder, skogfinner, roma og romanifolk/tatere.

Gjennom arbeid med nærmiljø og samfunn skal barnehagen bidra til at barna blant annet:
- blir kjent med at samene er Norges urfolk, og får kjennskap til samisk kultur.
- oppmuntres til å medvirke i egen hverdag og utvikler tillit til deltakelse i samfunnet.
- erfarer at alle får utfordringer og like muligheter til deltakelse.
- får kjennskap til nasjonale minoriteter.

 


Vi henter frem prosjektarbeidene igjen og går igjennom hva vi har gjort, lært og opplevd så langt. I dialog sammen med barna setter vi kursen videre og setter nye mål for arbeidet. Rammeplanen sier at «Barnehagen skal ivareta barnas rett til medvirkning ved å legge til rette for og oppmuntre til at barna kan få gitt uttrykk for sitt syn på barnehagens daglige virksomhet». Vi ønsker at dette skal være en del av ryggraden for prosjektet. Vi skal være bevisst på barnas ulike uttrykksformer og tilrettelegge for medvirkning på måter som er tilpasset barnas alder, erfaringer, individuelle forutsetninger og behov. Også de yngste barna og barn som kommuniserer på andre måter enn gjennom tale, har rett til å gi uttrykk for sine synspunkter på egne vilkår. Vi skal observere og følge opp alle barns ulike uttrykk og behov. Vi har ikke et satt et sluttmål med prosjektet da barnas medvirkning vil være det som blir avgjørende for hvor vi ender.

Kommunikasjon, språk og tekst

I barnehagen skal barna få mulighet til å erfare ulike formidlingsmåter av tekster og fortellinger, som kilde til estetiske opplevelser, kunnskap, refleksjon og møter med språk og kultur. Personalet skal invitere til utforsking av både muntlige språk og skriftspråk.

Gjennom arbeid med kommunikasjon, språk og tekst skal barnehagen bidra til at barna:

-uttrykker sine følelser, tanker, meninger og erfaringer på ulike måter.
-bruker språk til å skape relasjoner, delta i lek og som redskap til å løse konflikter.
-videreutvikler sin begrepsforståelse og bruker et variert ordforråd.
-leker, improviserer og eksperimenterer med rim, rytme, lyder og ord.
-møter et mangfold av eventyr, fortellinger, sagn og uttrykksformer.
-opplever spenning og glede ved høytlesning, fortelling, sang og samtale.
-utforsker og gjør seg erfaringer med ulike skriftspråksuttrykk, som lekeskrift, tegning og bokstaver, gjennom lese- og skriveaktiviteter.

Personalet skal:

-skape et variert språkmiljø der barna får mulighet til å oppleve glede ved å bruke språk og kommunisere med andre.
-synliggjøre språklig og kulturelt mangfold, støtte barnas ulike kulturelle uttrykk og identiteter og fremme mangfold i kommunikasjon, språk og andre uttrykksformer.
-invitere til ulike typer samtaler der barna får anledning til å fortelle, undre seg, reflektere og stille spørsmål.
-oppmuntre barna til å fabulere og leke med språk, lyd, rim og rytme.
-støtte barnas lek med og utforsking av skriftspråket.
-bruke varierte formidlingsformer og tilby et mangfold av bøker, sanger, bilder og uttrykksformer.
-inkludere alle barna i språkstimulerende aktiviteter.


Prosjektene med solsystemet og farger og sansing er tverrfaglige prosjekter.

De syv fagområdene og noe av det vi ønsker at barna får ut av prosjektene:

Kommunikasjon, språk og tekst.
-uttrykker sine følelser, tanker, meninger og erfaringer på ulike måter.
-videreutvikler sin begrepsforståelse og bruker et variert ordforråd.

Kropp, bevegelse, mat og helse.
-opplever trivsel, glede og mestring ved allsidige bevegelseserfaringer, inne og ute, året rundt.
-får innsikt i matens opprinnelse, produksjon av matvarer og veien fra mat til måltid.

Kunst, kultur og kreativitet.
-tar i bruk fantasi, kreativ tenkning og skaperglede.
-bruker ulike teknikker, materialer, verktøy og teknologi til å uttrykke seg estetisk.

Natur, miljø og teknologi.
-lager konstruksjoner av ulike materialer og utforsker muligheter som ligger i redskaper og teknologi.
-opplever, utforsker og eksperimenterer med naturfenomener og fysiske lover.

Antall, rom og form.
-undersøker og gjenkjenner egenskaper ved former og sorterer dem på forskjellige måter.
-leker og eksperimenterer med tall, mengde og telling og får erfaring med ulike måter å uttrykke dette på.

Etikk, religion og filosofi.
-får en forståelse for at det finnes mange ulike måter å forstå ting på og leve sammen på.
-utvikler interesse og respekt for hverandre og forstår verdien av likheter og ulikheter i et fellesskap.

Nærmiljø og samfunn.
-utforsker ulike landskap, blir kjent med institusjoner og steder i nærmiljøet og lærer å orientere seg og ferdes trygt.
-erfarer at alle får utfordringer og like muligheter til deltakelse.