Barnehagen har på bakgrunn av kartlegging av
pedagogisk praksis, prioritert følgende hovedsatsingsområde for neste
barnehageår
Barns medvirkning
Lek!
Hovedmålet vårt er at alle barn skal
ha noen å leke med.
Barnehagen skal bidra til den gode barndommen ved å gi
alle barn mulighet for lek. Leken har betydning for barns trivsel og er
grunnleggende for videre utvikling. Leken skal ha en sentral plass i
barnehagens hverdagsliv. Leken bidrar blant annet til at
barnet utvikler sosial kompetanse og tilegner seg motoriske- og språklige
ferdigheter.
Relasjoner bygges i stor grad gjennom samspill
i lek. Lek har, og skal ha en sentral rolle i barnehagen. Lek er barnets
viktigste aktivitet og har en fremtredende plass i barns liv. I leken foregår det
viktige læringsprosesser, og den fremmer utvikling på alle områder: språklig,
intellektuelt, fysisk, sosialt og emosjonelt. I leken styrker og utvikler
barnet sin identitet og selvfølelse, de prøver ut og lærer sosiale normer og
regler. Gjennom leken får også barna bearbeidet sine inntrykk og erfaringer.
Gjennom lek utvikler barn vennskap, og vennskap og tilhørighet er selve
grunnlaget for barns trivsel i barnehagen.
Vi vil neste barnehageår jobbe spesielt med å lage
gode lekemiljøer for barna og ha fokus på voksenrollen i leken. Vi støtter oss
til Margareta Öman som skriver om hvordan voksne kan posisjonerer seg i barnas
lek og hvilke faktorer som kan true leken. Hun presenterer mange ulike
perspektiver på hva lek egentlig er og hva den betyr for barn i ulike aldre.
For å nå barnehagens
målsetninger skal vi i Havlimyra barnehage jobbe prosjektbasert fra høsten
2023. Målet med prosjektarbeid er at alle barn skal oppleve å ha en reell
innflytelse og påvirkningskraft på egen hverdag i
barnehagen.
Prosjektarbeid er i denne sammenhengen en pedagogisk
metode. Det vil si at barnas lek og interesse ligger til grunn for barnehagens
innhold. Hensikten med prosjektarbeid er å gi barn og voksne mulighet til
å fordype seg i ulike temaer som gir seg utrykk i barnas lek over en gitt
periode.
Prosjektet skal være til stede i alle aktiviteter. Det
er en prosess som hele tiden gir muligheter til å tenke nytt og stiller krav
til de voksne om å følge barns initiativ og leve i øyeblikket. Prosjektarbeid
vil kunne gi barna en økt følelse av å være en del av fellesskapet, utvikle
lekekompetanse, språklige ferdigheter, styrke barns selvbilde og identitet.
Barna skal få erfare at de har innflytelse på det som
skjer i barnehagen, og at de påvirker hverdagen med sine ønsker og behov.
Personalet må være sensitive overfor alle barns uttrykksmåter, og evne å se hva
som formidles også ved bruk av kroppsspråk.
Hos oss kommer leken først, og alle våre prosjekter
har rolleleken i fokus.