"Overganger skjer også innad i barnehagen. Personalet skal sørge for at barn og foreldre får tid og rom til å bli kjent med barna og personalet når de bytter avdeling" (Rammeplanen kap.6)
Slik gjør vi det hos oss:
- Barna fra småbarnsbasene besøker stor base jevnlig de siste månedene av barnehageåret. Der deltar de i lek, er med på turer og andre aktiviteter.
- Vi gjennomfører overgangssamtaler mellom pedagogene for å sikre god informasjonsflyt.
- Vi har et ekstra fokus på vennskap og inkludering ved oppstart av nytt barnehageår. Vi skal bli kjent som ny gruppe.
- Vi inviterer til foreldremøte i mai/juni der vi informerer om overgangen.
- En trygg og kjent voksen følger barna når de skal over fra små til stor base.
Overgangen mellom barnehage og skole:
"Barnehagen skal i samarbeid med foreldre og skole legge til rette for at barna kan få en trygg og god overgang fra barnehage til skole og eventuelt fritidsordning" (Rammeplanen kap. 6)
Barn skal ha et sammenhengende læringsløp fra barnehage til SFO og skole. Barnehagen har klare rutiner for overgangen og følger kommunens "Plan for samarbeid og sammenheng i overganger for alle barn i barnehage og elever i grunnskolen"(Rød tråd). Både foreldre og barn deltar i arbeidet for å skape en trygg og god overgang.
Slik gjør vi det hos oss:
- Vi framsnakker skolen og forbereder barna.
- Vi har overføringssamtaler for å sikre god informasjonsflyt.
- Vi samarbeider med skolen om overgangsobjekter. Dette kan være spill, sanger, sangleker etc som er kjente for barna, som brukes både av barnehagen og skolen.
- Eget foreldremøte for foreldrene til skolestarterne.
- Barnehagen besøker skolene barna skal begynne på.