Barns rett til et trygt og godt barnehagemiljø.
Et godt leke- og læringsmiljø omfatter alle deler av det psykososiale miljøet, slik som vennskap, inkludering og forebygging av krenkelser, trakassering, vold og mobbing, se NOU 2012:1. Et trygt og godt barnehagemiljø innebærer ikke bare fravær av krenkelser, men at barnet selv opplever at det er trygt og godt i barnehagen, at det er inkludert i barnegruppen, og at det å gå i barnehagen er en positiv opplevelse og noe barnet ser fram til. De ansatte i barnehagen må være bevisste på hva som påvirker det enkelte barns opplevelse av barnehagemiljøet.
Alle barn skal ha et trygt og godt barnehagemiljø som fremmer helse, trivsel, lek og læring. Barnehagene i Kristiansand har derfor et felles mål for læringsmiljøarbeidet:
Alle barn opplever at de er inkludert i fellesskapet.
Et ekskluderende og utrygt barnehagemiljø er barnas problem, men de voksnes ansvar. I barnehagen skal vi voksne bygge en god kultur for og sammen med barna. I tråd med retten til et trygt og godt barnehagemiljø har vi følgende forståelse av mobbing:
Mobbing av barn er handlinger fra voksne og/eller barn som hindrer opplevelsen av å høre til, å være en betydningsfull deltaker i fellesskapet og ha muligheten til medvirkning. Det kan for eksempel være:
Verbal mobbing
Fysisk mobbing
Indirekte mobbing
Som en del av arbeidet for et trygt og godt barnehagemiljø, skal vi ha nulltoleranse mot alle typer krenkelser. Ansatte i barnehagen skal være trygge voksne som både deltar aktivt i det forebyggende arbeidet og griper inn dersom krenkelser skjer. Sammen skal vi sørge for at alle barna våre opplever at de er inkludert i fellesskapet og har et trygt og godt barnehagemiljø.