Ny i barnehagen

Veslefrikk barnehage legger til rette for at barnet skal få en trygg og god start i barnehagen. Den første tiden er det fokus på å bli kjent, tilpasse seg rutiner, organisere og etablere gode relasjonen til personalet og andre barn. Vi starter med å bli kjent med de nye avdelingene i juni. Da vil dere bli møtt av pedagogisk leder og styrer. Her snakker vi om ting dere lurer på, og gir informasjon om oppstartsperioden. I oppstartsperioden utveksler vi informasjon om barnet. Vi tilpasser rutiner og organiserer tid og rom slik at barnet blir kjent, knytter seg til personalet og andre barn. I samarbeid med foresatte avtaler vi hvor lenge barnet skal være i barnehagen. Tiden barnet trenger for å bli trygg i barnehagene er veldig individuelt. Forskning viser at spesielt de yngste barna trenger litt lengre tid. Oppstartsperioden bør i samarbeid med barnehage tilpasses det enkelte barn. Når barnet begynner i barnehagen, ønsker vi å praktisere Kristiansands barnehagenes foreldreaktiv tilvenning. Vi anbefaler at barnet har korte dager den første tiden. Dette avtales med pedagogisk leder.

Du finner mer informasjon her