Publisert: 16. september 2024 | Sist endret: aldri | Forfatter: Guri Mortensen

Gi barnet ditt leseglede

DU ER VIKTIG SOM FORELDER
Din aktive involvering i å lese bøker for barnet ditt har stor betydning for barnets utvikling, trivsel og læring. Som forelder kan du gjøre en stor forskjell på ditt barns leseutvikling og lysten til å lese. Du har mulighet til å vekke ditt barns nysgjerrighet, leseglede og styrke ditt barns språk og forutsetninger for å bli god til å lese og skrive. Ditt barns språk og kjennskap til bøker og skriving har betydning for hvordan ditt barn klarer seg i skolen og livet fremover.
Vi er med i READ Agder for å gi økt leseglede blant barna, og støtte dere foreldres involvering i barns lesing. Flere forskningsprosjekter viser at når foreldre og voksne daglig leser med barn, har det en positiv effekt på barnets språk og senere leseferdigheter.
READ Agder er et supplement til den språk- og leseinnsatsen som allerede foregår i barnehagen. Formålet med READ Agder er å gi økt leseglede blant barn, og støtte foreldres involvering i barns lesing.

4 og 5 åringene har fått utdelt hver sitt nett med bøker til hjemlån.
1, 2 og 3 åringene låner bøker i barnehagen ut fra barnets interesser og modenhet.