Publisert: 02. august 2024 | Sist endret: aldri | Forfatter: Gitte Syvertsen

Velkommen til nytt barnehageår i Veslefrikk barnehage

Vi ønsker dere alle varmt velkommen til et nytt barnehageår her i Veslefrikk barnehage. Spesielt ønsker vi alle nye barn og foreldre velkommen til oss.

Vi håper dere alle har hatt gode dager i sommer, og ser nå frem til å skape et nytt barnehage år fylt med hverdagsmagi, glede og mestring. Sammen med dere foreldre er vi et lag rundt barna, som sammen skal jobbe for barnas beste. Vi håper på et et godt samarbeid, hvor dere medvirker til å skape gode hverdager for barna.

Du er barnehagens viktigste samarbeidspartner

Det er foreldrene som har ansvaret for barns oppdragelse, ifølge Barnekonvensjonen og Lov om barn og foreldre. Selv om barnet har profesjonelle voksne rundt seg i barnehagen, er det du som kjenner barnet ditt best. Ha tro på egen rolle og vær bevisst på viktigheten av at du engasjerer deg. Personalet er avhengige av dine innspill for å kunne gi barnet en trygg og god hverdag. Når både du og de ansatte har forståelse for at dere trenger hverandre, bidrar det til at barnet får en bedre opplevelse. Her er noen råd til deg som forelder:

• Vær bevisst at du er den første og viktigste rollemodellen i ditt barns liv.
  • Vær bevisst at dersom du er engasjert og interessert, får barnet ditt en tryggere og mer forutsigbar barnehagehverdag. Båndene mellom hjem og barnehage styrkes.
  • Snakk med barnet ditt om det som har skjedd i løpet av barnehagedagen.
  • Engasjer deg i barnehagens aktiviteter. Da blir barnet mer motivert og vil kunne trives bedre i barnehagen.
  • Ha tro på din egen rolle og mulighet til å påvirke. Dette er viktig for barnet!
  • Vær bevisst på at når du har et godt forhold til barnehagepersonalet, påvirker det ditt barns trivsel i barnehagen. Når barnet ditt opplever at du har en åpen, tillitsfull og fri kommunikasjon med personalet, vil det slappe av og slippe å bruke egne krefter på å bekymre seg over det som skjer.
  • Prøv å bli kjent med de andre foreldrene. Dette fører til bedre samarbeid og oppfølging.
  • Husk at du er viktig for barnets barnehagehverdag, og at du er den viktigste personen i ditt barns liv.

Vi ser fram til et nytt spennende barnehageår, sammen med dere alle!

Vi snakkes!