September
September var kul! Noe av det beste var nok for flere turen til brannstasjonen der vi blant annet fikk klatre igjennom brannbilen og danse med Bjørnis!
Sosial kompetanse
I arbeidet med sosial kompetanse har vi denne måneden fokusert på og tilrettelagt for aktiviteter og samlingsstunder som har skullet gi ditt barn erfaringer i det å være en del av gruppa. Målet med erfaringene er hjelpe dem på å styrke troen på seg selv ved at de kjenner at de er en del av noe større – at de betyr noe – at de er ønsket – at de er verdsatt. Videre ønsker vi også at de får erfaringer med at det er bra å lytte til andre, inkludere andre og ta med andre i lek og aktivitet.
Måten vi har gjort dette på i september er å leke og ha det gøy sammen. Samtaler der alle får bidra og vi lytter til den enkelte. Og bl.a. på tur har vi snakket om helheten i gruppa og fokusert på dette ved å vente på hverandre, hjelpe hverandre og minne hverandre på at vi er en gjeng.
Rent praktisk har vi blant annet øvd på å gå på rekke, kunne gå to-og-to og passe på hverandre og passe på at alle får plass.
Fagområdet kropp bevegelse, mat og helse
I samlingsstunder har vi blant annet snakket om hvordan vi alle mestrer ulike ting på forskjellige måter. Så da vi hadde hinderløype så fant vi ulike ting vi kunne øve på ut i fra det vi kunne fra før. Vi snakket nemlig først om at hinderløypa ikke var en konkurranse mot hverandre, men at vi selv måtte finne på noe for oss selv. Altså at barna selv skulle fokusere på det å finne det de kunne øve på. Så; øve på – og kanskje til og med FÅ TIL – noe man ikke kunne så godt fra før.
Fagområdet nærmiljø og samfunn
Trafikk har også fått ekstra fokus, både med lek og samtaler i barnehagen og med turer i trafikken der vi har sett og opplevd ulike former for trafikk. Vi øver oss fortsatt på å huske på å gå på kanten og ikke skjene ut i gangvei eller ut i veien.
Og i barnehagen har vi hatt aktiviteter med oppgaver på ark som har omhandlet trafikk.
I arbeidet med medvirkning så har barna fått erfare at de er med på å bestemme hva vi skal gjøre. Vi har også snakket om demokrati og demokratiske prinsipper og at det handler om at man lytter til det alle meninger, at alle kan gjøre seg opp en mening og at man så følger man flertallet.
Som da vi skulle til brannstasjonen og barna fikk velge hvor vi skulle gå for å spise lunsj: Da snakket vi først om demokrati og at mamma og pappa akkurat hadde stemt på hvem som skal få bestemme i Norge. Og så dro vi linjene til at barna skulle få velge hvor vi skulle sette oss. Vi kunne enten sette oss på gresset vi stod og så på, eller vi kunne gå rundt biblioteket og sitte på benkene vi satt på uken før.
Dette ble en liten introduksjon og dette er noe vi skal jobbe enda mer med.
Og når vi har jobbet med brannforebyggende opplæring har vi hatt samlingsstunder med Bjørnis (noen barn har nå hatt med Bjørnis hjem og det er stor stas å få lese eller se hva de har gjort sammen), vi snakker om brannvern (nytt tema for hver samling) og ikke minst var vi som kjent på brannstasjonen og fikk møte Bjørnis og danse med han, vi lærte at man aldri lader telefoner eller nettbrett på natten, vi lærte litt om hvordan det er å jobbe som brannkonstabel og vi fikk se på og gå igjennom en brannbil.
Oktober
Sosial kompetanse
Vi fortsetter å øve oss på, og snakke om, det å få erfare at det er godt å både få og gi plass til hverandre i gruppa. Og så kan vi øve oss på turtaking når vi spiller spill.
Denne måneden blir det ekstra spennende med besøk av Ekebergparken barnehage, så da får vi muligheten til å starte med å bli kjent med dem. Tidligere har vi også hatt god erfaring med å begynne allerede nå å kikke på bilder fra Vangen så det ønsker vi å gjøre sammen med barna fra Ekebergparken.
Fagområdet nærmiljø og samfunn
Vi observerer ting på våre turer i nærmiljøet og da kan vi filosofere rundt det vi ser (som fortsatt bygging av nye hus, hvordan t-banen klarer å kjøre, hvor er alle de andre menneskene når vi er på tur?).
Og ikke minst så er demokrati fortsatt ikke så lett å få grep om – så det skal vi øve mer på. Men hvordan kan vi sette dette i sammenheng med det at vi påvirker vår egen hverdag? Det at man ytrer noe i en samtale, eller på en tur, og så gjør vi det da eller noen dager senere – det er jo også en del av demokratiet og det å bli tatt på alvor.
Fagområdet natur, miljø og teknologi
På våre turer observerer vi endringene som skjer i naturen (f.eks. at nå begynner det å bli enda mørkere) og vi skal legge opp til samtaler og refleksjon rundt vann og vannets betydning for alt på jorda.
Oversikt* over dager i oktober for Maxigruppa:
|
Uke
|
Dag
|
Hva
|
|
41
|
8/10
|
Besøk av Ekebergparken barnehage
|
|
42
|
15/10
|
Spill
|
|
43
|
22/10
|
Regelleker
|
|
44
|
29/10
|
Mat på bål
|
*husk å følge med i MyKid for mer informasjon