Meny
Forside
Søråsen 20B 1356 Bekkestua Vis på kart
Telefon: 67 12 55 76 Send oss e-post
Redaktør: Merete Andersen
Maxigruppa - November og desember

Oktober

Sosial kompetanse

Vi har fortsatt å øve oss på, og vi har snakket om, det å få erfare at det er godt å både få og gi plass til hverandre i gruppa.  Og denne måneden hadde vi besøk av Bjørnene i Ekebergparken barnehage (Bjørnene er det de kaller sine skolestartere), så da fikk vi litt erfaring med å leke sammen og skravle med noen vi ikke kjenner så godt.  Vi delte oss i mindre grupper og fordelte oss på ulike avdelinger i barnehagen.  Vi fokuserte på det å bli kjent, inkludere hverandre og ha det gøy.  Det var også flere samtaler på tvers av barnehager og grupper under lunsjen mens vi kikket på bilder fra Vangen. 

Regelleker har vi også øvd oss på.  Her handler det jo om å klare å delta i leken og tåle å tape, eller tåle å få oppmerksomhet eller vinne på en god måte.  Vi har også snakket om hva det vil si å være en god taper og en god vinner.

Fagområdet natur, miljø og teknologi OG fagområdet nærmiljø og samfunn
Da vi var på båltur lærte vi en del fysikk rundt det med bål, brann og slukking.  Først snakket vi om brann og hva som trengs for å lage brann; noe som kan brenne, luft og varme.  Så gikk vi til bålplassen og prøvde det ut i praksis.  De som ville prøve seg på å kløyve ved og spikke flis til bålet før vi bygde opp et bål.  Det viser seg nemlig at det går ikke an å bare tenne på vedkubbene – man må faktisk begynne med noe som er veldig smått.  Men så er det også lurt å ha litt som er veldig smått, noe som er litt større,  og så enda litt større og så fortsetter vi sånn helt til vi har vedkubber.

Og da vi var ferdige med å grille så fikk alle være med på å slukke bålet med vann.  Det var gøy å se all dampen som steg opp.  Og det var jo veldig lett å kjenne forskjellen på røyk (som svir i øynene) og damp (som man nesten ikke kan kjenne).

November og desember

Demokrati i praksis.
Den første maxi-samlingen i november fikk barna velge hvor vi skulle gå.  Det er som oftest de voksne som har planlagt noe, men denne gangen fikk barna komme med forslag.  Forslagene ble diskutert, vurdert og så stemte vi over hva vi skulle gjøre.  Vi gikk en tur til parken og lekte og ved hver mulighet så stoppet vi opp og snakket om hvilke muligheter vi hadde før barna selv fikk avgjøre hva vi skulle.
«Husker dere hva demokrati er?» spurte den voksne.  «Nei» svarte noen nølende, mens en svarte «Det er å samarbeide.  Man samarbeider om det man bestemmer.»  Og det synes vi var en veldig god beskrivelse.

Dagen etter var vi på besøk til Bjørnene i Ekebergparken.  Da var det vår tur til å besøke dem og det ble et varmt gjensyn.  Det var noen som var litt sjenerte, men det var noen som husket hverandre.  Og da vi skulle spise lunsj så gikk skravla.
Og alle maxibarna hadde fått to oppgaver de skulle øve på da vi var på besøk:
- prøve å si hei til noen vi ikke kjenner fra før (ikke alle fikk til denne)
- ha det bra eller gøy da vi var på besøk (ALLE fikk til det – sa de selv)

I halve november og hele desember fokuserer vi på juleaktiviteter så aldersgruppene vil få en litt annen form.  Da blir det juleverksteder pluss en tur til Sæteren gård for å delta på julemoro der (tirsdag 9. desember – følg med i MyKid).

 

Sosial kompetanse
Når vi begynner med juleverkstedene vil vi få flere gode anledninger til å kunne øve på å se hverandres kreasjoner og gi hverandre hyggelige tilbakemeldinger på det andre lager.  Det er jo veldig vanlig i denne aldersgruppa å kunne finne konkurranse-elementer i ulike aktiviteter, sånn som i juleverksted.  Så vi skal øve oss på å både kunne være stolt av det vi selv lager og kunne gi hyggelige tilbakemeldinger til andre for det de lager.

Fagområdet natur, miljø og teknologi OG fagområdet nærmiljø og samfunn
Vi skal på tur til Sæteren gård og da får vi lære litt mer om livet i skogen, litt om bæsj i skogen og litt om nisser.

Hver avdeling har planlagt en aktivitet hver til juleverkstedene, så vi vil få lage 4 ulike gaver.  Her vil vi kunne få mer erfaring med ulike metoder og teknikker.  Dette gir oss erfaringer som vi kan ha med oss videre og som kan styrke allerede eksisterende kunnskaper eller gi oss nye impulser så vi kan utvide våre perspektiver.  Uansett pleier det å kunne by på både utfordringer og mestringsglede.

 

Barns medvirkning
Til juleverkstedene vil barna få de samme utgangspunktene og de samme mulighetene når de skal lage noe.  Så skaper de noe basert på egen kompetanse og egne ønsker.  Resultatene blir ofte ganske ulike, og dette kan vi bruke som utgangspunkt til å forstå, og verdsette, at vi ofte ønsker og liker ulike ting.  Og i arbeidet med sosial kompetanse så kan vi jo også få oppleve det å få hyggelige tilbakemeldinger på det vi har laget – selv om det er ulikt det andre har laget.  Det ønsker vi vil kunne gi gode opplevelser.

 

Oversikt over dager i november (og LITT desember) for Maxigruppa:

Uke

Dag

Hva

45

5/11

Demokratisk tur

6/11

Besøke Ekebergparken barnehage

46

15/11

Formingsdag

47

19/11

Formingsdag

48

26/11

Juleverksted 1

49

5/12

Juleverksted 2

50

9/12

Julemoro på Sæteren gård

10/12

Juleverksted 3

51

17/12

Juleverksted 4