Oktober
Sosial kompetanse
Vi har fortsatt å øve oss på, og vi har snakket om, det å få
erfare at det er godt å både få og gi plass til hverandre i gruppa. Og
denne måneden hadde vi besøk av Bjørnene i Ekebergparken barnehage (Bjørnene er
det de kaller sine skolestartere), så da fikk vi litt erfaring med å leke
sammen og skravle med noen vi ikke kjenner så godt. Vi delte oss i mindre
grupper og fordelte oss på ulike avdelinger i barnehagen. Vi fokuserte på
det å bli kjent, inkludere hverandre og ha det gøy. Det var også flere
samtaler på tvers av barnehager og grupper under lunsjen mens vi kikket på
bilder fra Vangen.
Regelleker har vi også øvd oss på. Her handler det jo om å klare å delta i leken
og tåle å tape, eller tåle å få oppmerksomhet eller vinne på en god måte. Vi har også snakket om hva det vil si å være
en god taper og en god vinner.
Fagområdet natur, miljø og teknologi OG fagområdet
nærmiljø og samfunn
Da vi var på båltur lærte vi en del fysikk rundt det med bål, brann og slukking. Først snakket vi om brann og hva som trengs
for å lage brann; noe som kan brenne, luft og varme. Så gikk vi til bålplassen og prøvde det ut i
praksis. De som ville prøve seg på å
kløyve ved og spikke flis til bålet før vi bygde opp et bål. Det viser seg nemlig at det går ikke an å
bare tenne på vedkubbene – man må faktisk begynne med noe som er veldig
smått. Men så er det også lurt å ha litt
som er veldig smått, noe som er litt større,
og så enda litt større og så fortsetter vi sånn helt til vi har vedkubber.
Og da vi var ferdige med å grille så fikk alle være med på å
slukke bålet med vann. Det var gøy å se
all dampen som steg opp. Og det var jo
veldig lett å kjenne forskjellen på røyk (som svir i øynene) og damp (som man
nesten ikke kan kjenne).
November og desember
Demokrati i praksis.
Den første maxi-samlingen i november fikk barna velge hvor vi skulle gå. Det er som oftest de voksne som har planlagt
noe, men denne gangen fikk barna komme med forslag. Forslagene ble diskutert, vurdert og så
stemte vi over hva vi skulle gjøre. Vi
gikk en tur til parken og lekte og ved hver mulighet så stoppet vi opp og
snakket om hvilke muligheter vi hadde før barna selv fikk avgjøre hva vi
skulle.
«Husker dere hva demokrati er?» spurte den voksne. «Nei» svarte noen nølende, mens en svarte «Det
er å samarbeide. Man samarbeider om det
man bestemmer.» Og det synes vi var en
veldig god beskrivelse.
Dagen etter var vi på besøk til Bjørnene i
Ekebergparken. Da var det vår tur til å
besøke dem og det ble et varmt gjensyn.
Det var noen som var litt sjenerte, men det var noen som husket hverandre. Og da vi skulle spise lunsj så gikk skravla.
Og alle maxibarna hadde fått to oppgaver de skulle øve på da vi var på besøk:
- prøve å si hei til noen vi ikke kjenner fra før (ikke alle fikk til denne)
- ha det bra eller gøy da vi var på besøk (ALLE fikk til det – sa de selv)
I halve november og hele desember fokuserer vi på
juleaktiviteter så aldersgruppene vil få en litt annen form. Da blir det
juleverksteder pluss en tur til Sæteren gård for å delta på julemoro der (tirsdag
9. desember – følg med i MyKid).
Sosial kompetanse
Når vi begynner med juleverkstedene vil vi få flere gode anledninger til å
kunne øve på å se hverandres kreasjoner og gi hverandre hyggelige
tilbakemeldinger på det andre lager. Det er jo veldig vanlig i denne
aldersgruppa å kunne finne konkurranse-elementer i ulike aktiviteter, sånn som
i juleverksted. Så vi skal øve oss på å både kunne være stolt av det vi
selv lager og kunne gi hyggelige tilbakemeldinger til andre
for det de lager.
Fagområdet natur, miljø og teknologi OG fagområdet
nærmiljø og samfunn
Vi skal på tur til Sæteren gård og da får vi lære litt mer om livet i skogen,
litt om bæsj i skogen og litt om nisser.
Hver avdeling har planlagt en aktivitet hver til
juleverkstedene, så vi vil få lage 4 ulike gaver. Her vil vi kunne få mer
erfaring med ulike metoder og teknikker. Dette gir oss erfaringer som vi
kan ha med oss videre og som kan styrke allerede eksisterende kunnskaper eller
gi oss nye impulser så vi kan utvide våre perspektiver. Uansett pleier
det å kunne by på både utfordringer og mestringsglede.
Barns medvirkning
Til juleverkstedene vil barna få de samme utgangspunktene og de samme
mulighetene når de skal lage noe. Så skaper de noe basert på egen
kompetanse og egne ønsker. Resultatene blir ofte ganske ulike, og dette
kan vi bruke som utgangspunkt til å forstå, og verdsette, at vi ofte ønsker og
liker ulike ting. Og i arbeidet med sosial kompetanse så kan vi jo også
få oppleve det å få hyggelige tilbakemeldinger på det vi har laget – selv om
det er ulikt det andre har laget. Det ønsker vi vil kunne gi gode opplevelser.
Oversikt over dager i november (og LITT desember) for
Maxigruppa:
|
Uke
|
Dag
|
Hva
|
|
45
|
5/11
|
Demokratisk
tur
|
|
6/11
|
Besøke
Ekebergparken barnehage
|
|
46
|
15/11
|
Formingsdag
|
|
47
|
19/11
|
Formingsdag
|
|
48
|
26/11
|
Juleverksted
1
|
|
49
|
5/12
|
Juleverksted
2
|
|
50
|
9/12
|
Julemoro
på Sæteren gård
|
|
10/12
|
Juleverksted
3
|
|
51
|
17/12
|
Juleverksted
4
|