Måneden som gikk
I mars feiret vi Alfreds 3-årsdag og Eriks 5-årsdag. Vi
gratulerer guttene nok en gang!
Denne måneden har vi arbeidet med veving på avdelingen. Vi må
fremheve at det er mange dyktige vevere på Regnbuen. Veving er en aktivitet som
krever konsentrasjon, tålmodighet og presisjon i arbeidet med nålen. Barna har
også lært sentrale begreper knyttet til veving, som opp, ned, over, under,
lang, kort, tynn, tykk og vevramme.
Bordspill er en fast aktivitet på Regnbuen, og vi har nylig
fått et sjakkspill i gave fra noen av foreldrene. Sjakk spilles nå hyppig, og
de eldre barna lærer de yngre reglene. Generelt viser de eldste barna stor
omsorg og engasjement i å hjelpe dem som trenger støtte.
Fagområdet – Antall, rom og form
Vi har telt, klippet og limt ulike former, samt gått på
formjakt i avdelingen. I tillegg har vi lekt Kims lek med former og observert
ulike former i naturen.
Vi har også telt barn, stenger, pinner og eplebiter, og vi
forsøkte å finne ut hvem av oss voksne som er yngst og eldst. En av barna
konkluderte humoristisk med at Tomas og Natalia måtte være eldst siden de er
høyest. Dette skapte mye latter blant oss voksne.
Ida og jeg nøt et kort øyeblikk som de yngste, men de eldre
barna var raske til å korrigere: "Nei, nei, nei, Inga og Ida er ikke unge,
de er gamle!" Dette førte til en fin samtale der vi forklarte at alder og
høyde ikke nødvendigvis henger sammen – man blir ikke høyere av å bli eldre.
Fagområdet – Natur, miljø og teknologi
I begynnelsen av mars utførte vi eksperimenter med snø og is.
Barna hentet inn snø og is, lot det smelte og silte deretter vannet gjennom et
hvitt kjøkkenhåndkle. Da de så hvor skittent håndkleet ble, utbrøt flere:
"Uæææhhh, det der vil jeg aldri spise mer!" Dette førte til en
samtale om hva vårsnøen inneholder etter å ha ligget ute hele vinteren, og om
det er lurt å spise den.
Den smeltede snøen skapte vanndammer og gjørme, noe som
inspirerte barna til å samle vann, lage kaker, supper og elver i sandkassen.
Utekaféen åpnet med et variert utvalg av sandkaker og gjørmeretter, både for
voksne og barn.
Da snøen forsvant, kunne vi endelig ta fram syklene og spille
fotball på banen. Mot slutten av mars begynte flere barn å gå på insektjakt,
løfte på blader og store greiner. Dette førte til engasjerte og lærerike
samtaler om hvordan insektene overlever vinteren – sover de, eller er de våkne?
Vi fikk også besøk av Prumpeline, som holdt en fellessamling
om søppel i naturen etter vinteren. Hun lærte barna at søppel ikke forsvinner
selv om det blir gjemt i snøen – det dukker opp igjen når snøen smelter.
Inspirert av dette lovet barna å rydde opp etter seg og bidra til en renere
natur.
Sosial kompetanse – Positiv sosial atferd
Vi har øvd på å inkludere hverandre i leken og snakket om
viktigheten av å være åpne for at alle skal få være med. Barna har trent på å
se seg rundt og invitere inn de som står utenfor leken.
På Regnbuen legger vi stor vekt på at alle bestemmer over seg
selv, og at ingen skal bestemme over andre. Vi har jobbet mye – og vil
fortsette å jobbe – med å lære barna å ta vare på hverandre i leken, gi plass
til alle, snakke hyggelig sammen, unngå å ekskludere noen og vise tålmodighet
overfor hverandre. Vi øver også på å tørre å si sin mening og samtidig lytte
til andre.
Vi oppfordrer dere foreldre til å øve sammen med barna
hjemme: lytte til hverandre, vente på tur og ikke avbryte når noen snakker.
Eventyret om Bukkene Bruse ble dramatisert for oss med et
fokus på tålmodighet og inkludering. Bukkene dro til Syden og møtte ulike
utfordringer knyttet til å vente og ta hensyn til hverandre i leken. Til slutt
mestret de utfordringen og formidlet et viktig budskap til publikum.
Mat i mars – Mat på bål
Den dagen vi lagde mat på bål, var vi heldige med nydelig
vær. Solen skinte mellom trærne, og etter hvert spredte den karakteristiske
bållukten seg – en opplevelse i seg selv.
Denne gangen stekte vi laks, mais, brokkoli, paprika,
blomkål, gulrøtter og ris på bålpannen. Maten falt i smak hos alle og ble spist
opp. Til dessert laget vi eplekake på bålpannen, bestående av epler, kanel,
honning og havregryn. De som ønsket, kunne få vaniljeyoghurt ved siden av.
I mars serverte vi også tortellini med tre ulike fyll:
ricotta og spinat, soltørket tomat og scamorza-ost, samt skinke. Barna spiste
med stor appetitt, og flere mente at det var "verdens beste
pastaputer"!
En annen dag hadde vi fredagstaco til lunsj, med selveste
tacosjefen på besøk.
Til daglig får barna næringsrik mat: brød, og to ganger i
uken ferske rundstykker med variert pålegg og grønnsaker ved siden av. Frukt
serveres som en del av måltidene. På onsdager står "rosagrøt" på
menyen.
APRIL
Sosial
kompetanse – Positiv sosial atferd
Barna
skal øve på å kjenne glede over både egen og andres mestring. De skal erfare
gleden ved å vise omtanke for andre, støtte, oppmuntre og være positive og
hyggelige mot hverandre. Når barn opplever glede i både egen og andres
utvikling, styrkes deres selvtillit og sosiale ferdigheter.
For
å støtte dette fokuset skal vi arbeide med å anerkjenne og feire både små og
store fremskritt, både hos barna selv og hos andre. De voksne har en viktig
rolle i å skape et trygt miljø der barna tør å prøve og feile, uten frykt for
negative reaksjoner. Videre skal de voksne oppmuntre til samarbeid og gjensidig
støtte, slik at barna lærer å glede seg over hverandres utvikling. Det er også
viktig å legge til rette for varierte mestringsopplevelser, slik at alle barn
får muligheten til å oppleve suksess på ulike områder.
De
voksne skal anerkjenne både innsats og resultater, samtidig som de oppmuntrer
barna til å støtte hverandres suksess. De skal gi veiledning og støtte som
hjelper barna med å mestre oppgaver, gradvis redusere hjelpen og dermed fremme
barnas selvstendighet. Videre skal de voksne engasjere seg i samtaler med
barna, stille åpne spørsmål, lytte aktivt og bygge videre på barnas tanker og
ideer.
Denne
måneden har vi fokus på psykologisk førstehjelp, med vekt på å ha en positiv
innstilling til å lære og prøve noe nytt. Dette er spesielt viktig for
skolestarterne, som denne våren skal gjennom mange nye erfaringer. Blant annet
skal de på overnattingstur til Vangen og forberede seg mer konkret til
skolestart.
Vi
vil ha et helhetlig fokus på hele barnegruppen og samtale om hvordan det er
normalt å både glede og grue seg når man står overfor noe nytt. Gjennom
refleksjon vil vi trekke inn barnas egne erfaringer med lignende situasjoner.
Vi
har allerede gjennomført temasamlingen knyttet til dette temaet. Fortellingen
om Bukkene Bruse i Syden ble brukt for å illustrere viktigheten av
støtte, oppmuntring og det å våge å prøve noe nytt.
I
historien var Bæver’n på sesongarbeid som hotellvert og bartender. Hun var
usikker på sine egne ferdigheter i å blande paraplydrinker og vurderte å gi
opp. Bukkene Bruse viste støtte og oppmuntring, heiet på henne, og til slutt
mestret hun oppgaven. Dette ga henne en følelse av stolthet og glede.
Etterpå
fikk bukkene servert lunsj – sushi. Store- og Lille-Bukken var åpne for å prøve
noe nytt, mens Mellom-Bukken syntes det var vanskelig. Hun ville først ikke
innrømme det, men med støtte og forståelse våget hun til slutt å smake – og
oppdaget at det ikke var farlig!
Gjennom
denne samlingen fikk barna muligheten til å reflektere over egne opplevelser
med mestring, støtte og det å møte nye utfordringer med en positiv innstilling.
Fagområdet
– Antall, rom og form
Vi
fortsetter arbeidet med dette fagområdet i april. Gjennom utforskning av antall,
rom og form legges et viktig grunnlag for matematisk forståelse,
problemløsning og logisk tenkning. Barna utvikler begreper som mengde,
størrelse, former og plassering gjennom lek og praktiske erfaringer.
Vi
vil leke med telling, sortering og ulike former, samt introdusere begreper
knyttet til dette, slik at barna både lærer og opplever mestring. På Regnbuen
vil vi ha et særlig fokus på spill og puslespill. I tillegg skal vi telle og
sortere gjenstander i hverdagen, samt utforske måling og sammenligning – for
eksempel ved å fylle kopper med vann eller bygge tårn.
Fagområdet
– Natur, miljø, teknologi
Årstid – Vår. Våren er en
tid for vekst og liv i naturen, og gir en fantastisk mulighet til å utforske
småkryp, planter og fugler sammen med barna. Gjennom lek og observasjon kan
barna utvikle nysgjerrighet, forståelse og respekt for naturens mangfold.
Barna
kan lære om maur, snegler, bier og andre insekter – hvordan de lever, hva de
spiser og hvilken rolle de har i naturen. Vi kan også observere hvordan gress,
blomster og trær begynner å vokse, og barna kan være med på å plante frø og
følge utviklingen. Ved å observere fugler og sette opp en fuglekasse, kan barna
lære om fuglenes livssyklus, redematerialer og hvordan de tar vare på ungene
sine.
Naturfenomen – Klima. Klima
og naturfenomener er spennende temaer for barn, og våren gir en ypperlig
anledning til å utforske solas rolle i naturen. Gjennom undring og samtaler kan
barna lære hvordan sola påvirker jorda, planter, dyr og mennesker.
Barna
skal lære at sola gir oss lys og varme, som er essensielt for alt liv på jorda.
Vi skal på en enkel måte forklare hvordan jorda beveger seg rundt sola, og
hvordan dette gir oss dag og natt, samt de ulike årstidene.
Bærekraftig
utvikling – Matproduksjon. Å lære om
matproduksjon gir barna innsikt i hvordan mat vokser, og hva som skal til for å
dyrke egne grønnsaker, urter og bær. Dette bidrar til å skape forståelse for
naturens prosesser og viktigheten av bærekraftig utvikling.
Fagområdet
– Nærmiljø og samfunn
Nå
når våren er tilbake, vil vi gå oftere på tur i nærmiljøet (følg med i
kalenderen i MyKid). Vi skal utforske nærmiljøet gjennom turer og samtaler om
hva som skjer rundt oss. Dette handler om å gi barna kjennskap til sitt eget
nærmiljø, mennesker, yrker og kulturer.
Månedens
mat – Egg
Barna lærer om egg. Egg er en spennende matvare å utforske,
spesielt i forbindelse med påske. Gjennom matlaging kan barna lære om eggets
næringsverdi, hvordan det brukes i ulike matretter, og hvorfor egg er en viktig
del av påsketradisjonene. Vi skal lage forskjellige eggretter.
INFO
Påskefrokost – fredag 11. april
Vi inviterer til en enkel frokost fredag før påske, mellom
kl. 08.00 og 09.00. Det er hyggelig om du tar deg tid til å sitte ned litt
sammen med barnet ditt og spise en matbit når du leverer på morgenen.
Utedugnad – onsdag 23. april og torsdag 24. april
Det blir utedugnad i barnehagen fra kl. 16.00 til 20.00.
Dette er en dugnad barna kan delta i. Hver familie har ti dugnadstimer i året,
hvorav fire av disse vanligvis brukes på innedugnad, mens resten benyttes til
utedugnad. Når to voksne deltar, regnes timer på begge – for eksempel vil to
voksne som jobber i tre timer sammen gi totalt 6 dugnadstimer.
En liste for påmelding vil bli hengt opp på døren, slik at
dere kan melde dere på den dagen som passer. Vanlige oppgaver på utedugnad er
utvendig vask av hus og asfalt, påfylling av sand, bark og singel, vende bark,
rake bort løv, og beskjæring av trær og busker.
Det blir servert suppe og rundstykker for å gi påfyll før
dugnadsånden setter inn. Erfaringsmessig er det lurt å ta med en matpakke til
barna, da de ofte blir sultne underveis. Vi minner om at dere selv har ansvar
for barna deres når de deltar på dugnaden.
Påskeferie uke 16 – barnehagen er stengt hele uka
MyKid
Maxi-gruppa har flere aktiviteter fremover, så husk å følge
med under «ukeplaner» i MyKid hvis barnet ditt skal på tur og trenger sekk med
mat og drikke. Sjekk værmeldingen for dagen, slik at barna får på seg nok varme
klær for å være ute lenge.
Været er fortsatt variabelt, så vær oppmerksom på at barna
har det de trenger av skiftetøy, varme klær og yttertøy som passer for dagens
temperatur og værforhold.
I mai vil det komme noen inneklemte fredager. Vi ber om at
dere registrerer i MyKid om barnet deres skal komme eller ha fri disse dagene.
Sommerferie
Husk å registrere hvilke uker barnet deres skal ha ferie
eller komme i barnehagen i MyKid innen fredag 11. april.
Barnehagen er stengt uke 30 og 31 (mandag 21. juli – fredag
1. august). I uke 29 er åpningstiden fra 08:00 til 16:00.