Måneden som gikk
Mars ble etter hvert en skikkelig vårmåned, der vi tok frem leker som ikke var brukt på en stund. Det har vært gøy å ta ut trehjulssyklene igjen, men også vannrenne for å trille baller ned i bøtter m/samme farve og ute-domino der vi har telt prikker og lagt brikker etter hverandre. De største klarte å legge samme antall inntil hverandre og de minste synes det var gøy å legge dem akkurat der de syntes de passet best :) Sandkassa med tilhørende kafé eller bord er fortsatt mye brukt til lek med servering av sand, pinne- og bladmat og skliene blir stadig brukt på nye måter! Nå venter barna bare på at det skal bli mykt nok i bakken til at vi kan ta i bruk klatrestativet igjen.
I første del av innetiden holder vi oss på Trollstua. De som ikke sover leker på rollelekrommet/tjukkasrommet, med duplo, spiller spill, tegner, pusler eller annet. Samtalene vi har rundt det vi gjør fører til mye god tankevirksomhet og språkutvikling. Vi øver også på å dele (blyanter, populære duploklosser etc) og å vente på tur når vi spiller spill. I det siste har vi spilt "Mitt første tellespill" der vi kaster en terning og prøver å finne kortet som har like mange prikker som terningen. Er vi heldige får vi epler. Er det vanskelig med de største tallene teller vi sammen.
Vilde: Jeg fikk tre!
Anne slår 5, og vi teller sammen til 5.
Una: Jeg fikk to!
Etter hvert som flere barn våkner bruker vi også andre avdelinger. Både butikken på Smørøyet, rollelekrommet på Musehullet og puterommet på Regnbuen blir ofte besøkt.
Sosial kompetanse
Denne måneden har vi hatt fokus på at barna får erfare ulike typer lek i mindre grupper, at vi voksne deltar i leken og viser hvordan vi kan invitere til lek ved for eksempel å dele på leker, starte å leke ved siden av noen andre eller rett og slett spørre om noen vil være med. Som dere ser under er kompetansen allerede god!
Herman lager kaffe i kafeen og serverer ivrig en voksen. Ole står ved siden av og sier at han også vil ha kaffe. Hvor er koppen min? sier Ole. Dette hører Victor og er rask med å finne en kopp. Her Ole sier Victor og rekker Ole koppen. Takk svarer Ole og får servert kaffe av Herman.
Fagområder
I mars har vi jobbet litt ekstra med fagområdet ”Antall, rom og form”. Vi har hatt samlinger med formene trekant, firkant og sirkel. Barna får utdelt hver sin laminerte form og prøver å legge dem ved puta med samme form. De største klarte dette fint! Ute har vi sortert og talt steiner og vi har hatt mye gøy med de små plastballene vi har sortert i bøtter med samme farge.
Fagområdet ”nærmiljø og samfunn” og ”Natur miljø og teknologi” vektlegges hele året med blant annet turdagen på onsdager. Denne måneden har vi utforsket nærområdet vårt i alle retninger fra vinter til vår!
April
Sosial kompetanse
Månedens tema er ”positiv sosial atferd”. Det å hjelpe andre, vise omsorg og gi positiv oppmerksomhet uten å forvente å få noe igjen, er med på å skape et godt klima i en gruppe. På småbarnsgruppa vil vi ha ekstra fokus på at barna skal gi og få positive tilbakemeldinger, omsorg og trøst og oppleve at man selv blir glad når man inviterer venner inn i lek eller hjelper dem.
Fagområder
Vi fortsetter med ”Antall rom og form” i april. Som det står i rammeplanen omfatter fagområdet blant annet lekende og undersøkende arbeid med sammenligning, sortering, plassering, former, mønster og tall. Tanken er å lære barna å oppfatte likheter og ulikheter som en begynnelse på kategorisering. Vi fortsetter med å telle det vi har rundt oss, sammenligne ting vi finner og benevne former som sirkler og trekanter.
Turdagen på onsdager (fagområder: ”nærmiljø og samfunn” og ”Natur miljø og teknologi”) fortsetter vi med i april. Målet er å gi barna gode opplevelser i naturen/nærmiljøet i all slags vær. Videre har vi planer om å følge med på det som kommer til å spire og gro rundt oss og ikke minst se om det flytter inn en blåmeis familie i fuglekassa i år også!
Uka på småbarnsgruppa i april
Mandager
Utelek, innelek på Trollstua og andre avdelinger, samling med eventyr med konkreter og tegn-til-tale-sanger
Tirsdager
Utelek, innelek på Trollstua og andre avdelinger, samling m/former, telling, sortering av leker etc.
Onsdager
Turdag (oppmøte senest 9.30), innelek på Trollstua og andre avdelinger, samling med eventyr med konkreter og tegn-til-tale-sanger
Torsdager
Utelek, innelek på Trollstua og andre avdelinger, samling med kropps- og bevegelsessanger
Fredager
Avdelingsdag (evt. innelek og samling med rim/sangpose)