Meny
Forside
Søråsen 20B 1356 Bekkestua Vis på kart
Telefon: 67 12 55 76 Send oss e-post
Redaktør: Merete Andersen
Mars

Månedsskriv

Måneden som gikk...

Vi har vært mye ute i skogen i februar, det har vært mye is innenfor gjerdet, så vi har heller lekt i skogen. En dag tok vi også en spontan grilling, i sola, helt nydelig:)

Må få si: Tusen takk for flott innsats på innedugnaden! Dere er med å gjør et viktig bidrag for innemiljøet i barnehagen.

Karneval er noe barna alltid gleder seg stort til, det er mye snakk om hva de skal kle seg ut som, og hva vi skal gjøre. De elsker musikk og dans og fest med pølser, pinata og boller. Dagen ble bra, barna var nysgjerrige og positive til hverandres kostymer og lekte ulike roller med kostymene sine. Alle var også med og gikk over catwalken på fellesrommet. Alle synes det var greit å ha på kostymer denne dagen, noe som ikke alltid er tilfellet.

 

Vi har hatt vev på avdelingen denne måneden, og mange var ivrige til å prøve. Noen er allerede ferdige med sin, mens andre har bare startet opp litt. De mestrer det bra, og synes det er inspirerende å se hvor bra de får det til. Vi har også hatt besøk av Bakari som hadde med seg trommer, som alle fikk prøve. Det er stas, og passet godt inn i "karnevalsuka" vår.

Sosial kompetanse
Hvordan komme med i lek og inkludere hverandre går for det meste veldig greit. Barna kjenner hverandre godt og vet noe om hvordan og hva de ulike vennene liker og ikke liker. Konflikter «vil det være» likevel, og de skal løses. Dette føler vi at vi klarer fint sammen. Samtidig øver vi også på at barna skal prøve å ordne opp selv, dette avhenger selvfølgelig også av aldre og modenhet. Men spesielt maxibarna kan ha fordeler ved dette, da ikke voksne er like tilgjengelige på skolen. Vi må ruste barna til å takle med- og motgang, og komme seg godt ut av det. Vi er tett på i barnehagen og kan prøve å hjelpe de til å mestre ulike situasjoner selv på en god måte. 

Å akseptere hjelp, og å be om hjelp på en passende måte er viktig for å omgås hverandre. Vi opplever at alle spør om hjelp, både de sjenerte barna og de mer frampå barna, det gjøres som oftest på en veldig positiv måte. Vi ser også at de ofte hjelper hverandre, for eksempel i påkledning kan et annet barn gå å hjelpe med glidelåsen som et annet barn strever med å få til. Eller i lek, at de hjelper hverandre til å finne løsninger på ulike utfordringer underveis, at de viser hverandre hvordan ting kan gjøres.

Fagområdet, Kommunikasjon, språk og tekst
Barna rimer mye på ord, de synes det er gøy å tulle-rime. De fleste bare ler og synes det er gøy, men innimellom blir noen litt lei seg/tar seg nær av noe. Da hjelper vi å finne ut av om det «er noe i det» eller om det bare er å tulle tilbake/«bli med på leken». Rolleleken har spesielt mye kommunikasjon, språk og tekst i seg. Det er mye læring i organisering, samarbeid, lytte til hverandre, ta en rolle og stå fram, i denne typen lek.

Mange er opptatt av egne og andres bokstaver og gjenkjenner mange ordbilder. Når de skal legge fra seg tegninger i skuffene sine, eller hjelpe andre å gjøre det må de finne riktig navn på skuffen. Noen kan alle bokstavene i navnet sitt (eller ordbildet) andre kan bare første bokstav og trenger støtte på hva er neste. Noen vet hvilken bokstav de starter på og hvor mange bokstaver det er, eller hva første og siste bokstav er. De har ulike strategier på å finne sin eller andres skuffer;)

Kosthold     
Vi har vært i to bursdager i februar. Det var hyggelig, og barna koser seg med å leke hos vennene sine. Matmessig er dere gode på å huske og følge opp våre retningslinjer for mat i bursdager. Alle serverer vann å drikke, og et kakestykke. Til lunsj har det vært variert meny, kjøttboller, spagetti, brokkoli, innbakte pølser og frukt. Veldig bra! Ingen barn etterspør godteriposer lengre, de er begynt å bli vant med barnehagens måte å feire bursdager på. Takk for at dere følger opp.



Nærmiljø og samfunn

 Vi har vært på bursdagsturer hvor vi har gått ulike veier i nærmiljøet. Barna begynner å kjenne igjen hvor flere av barna bor😊



Vi har sett rådyr rett utenfor barnehagen, og mye rådyrbæsj i skogen. Det har blitt mange lekestunder i skogen disse siste ukene, da det har vært så mye is i uteområdet i barnehagen. Barna liker seg godt i skogen, også har vi enda bedre utkikk til byggeplassen, som noen synes er spennende å følge med på.

MARS                      

Sosial kompetanse
Område vi har spesielt fokus på i mars er positive sosiale handlinger.

Positiv sosial atferd og utvikling av tenkning og forståelse. Barna skal lære å inkludere andre i sin lek. Barna skal lære å samarbeide, dele, vise empati, sette grenser og løse konflikter på en positiv måte.

Forrige temasamling handlet noe em dette. Lille bukken ble utestengt, og fikk hjelp til å komme med. (Les referat på egen side)

De voksne skal stille spørsmål og utforske sammen med barna gjennom åpne spørsmål. De voksne skaper situasjoner som inviterer til nysgjerrighet, undring og problemløsning. De voksne integrerer ny kunnskap på tvers av aktiviteter og relaterer ny informasjon til dagliglivet.

øver videre på:

-Å inkludere andre i leken
-Å si hei når man møtes, og smile når noen kommer;)
-Snakke om følelser gjennom grønne og røde bamsene.

Fagområdet
I mars og april jobber vi med fagområdet antall, rom og form. 
En hverdag med naturlige innslag av matematikk skaper en tidlig forståelse av faget. Barna opplever og lærer romfølelse gjennom å sanse og bruke kroppen, og i løpet av dagen møter barna mange naturlige situasjoner der telling, måling og kategorisering inngår.

Vi vil at barna skal:
-Kjenne til rommene i barnehagen og kunne orientere seg inne og ute
-Bruke noen matematiske begreper, og gjenkjenne ulike former
-Spille terningspill og telle en-til-en

Barna skal kunne orientere seg rundt på huset, og finne fram til de ulike avdelingene. Barna skal få erfaringer med ulike begreper som over, under, gjennom, ved siden av, først, sist osv. Vi voksne skal bruke matematiske begreper i hverdagen, og beskrive former og antall som oppmuntrer til at barna blir nysgjerrige.

Vi spiller mye spill og puslespill. Vi vil ha mest fokus på spill med terning og telling i denne perioden. Det er mye sosial læring i å vente på tur og forholde seg til satte regler i et spill. Tallsymboler og geometriske former skal vi ha synlig på avdelingen etterhvert som vi jobber med det, blant annet når vi lager påskepynt.

Kosthold Vi har kjøtt som matfokus denne måneden. Vi vil snakke om hva slags kjøtt vi får fra de ulike dyrene.  Barna skal få smake kylling, svin og okse (med poteter og grønnsaker som tilbehør).

Tips til hjemmet:                        
*Bruk begreper som beskriver plassering i daglig tale med barna. I den øverste skuffen, midt på bordet, bak og foran osv.
*Spill spill sammen og telle en- til- en. Vis gjerne også tallsymbol.

Diverse       
*Utviklingssamtaler starter i mars, men de fleste blir nok i april. Dere får forslag til tid på mykid.
*Vi har to studenter på Smørøyet i 4 uker. De går barnehagestudiet på OsloMet.
*Vi vil få en ny ansatt på Smørøyet iløpet av en ukes tid. Hun heter Josefine. Ta henne godt imot😉