Måneden som gikk...
Vi har vært mye ute i skogen i februar, det har vært mye is innenfor gjerdet, så vi har heller lekt i skogen. En dag tok vi også en spontan grilling, i sola, helt nydelig:)
Må få si: Tusen
takk for flott innsats på innedugnaden! Dere er med å gjør et
viktig bidrag for innemiljøet i barnehagen.
Karneval er noe barna alltid gleder seg stort til, det er mye snakk om hva de skal
kle seg ut som, og hva vi skal gjøre. De elsker musikk og dans og fest med
pølser, pinata og boller. Dagen ble bra, barna var nysgjerrige og positive til
hverandres kostymer og lekte ulike roller med kostymene sine. Alle var også med og gikk over catwalken på fellesrommet. Alle synes det
var greit å ha på kostymer denne dagen, noe som ikke alltid er tilfellet.
Vi har hatt vev på avdelingen denne måneden, og mange var ivrige til å prøve. Noen er allerede ferdige med sin, mens andre har bare startet opp litt. De mestrer det bra, og synes det er inspirerende å se hvor bra de får det til. Vi har også hatt besøk av Bakari som hadde med seg trommer, som alle fikk prøve. Det er stas, og passet godt inn i "karnevalsuka" vår.
Sosial
kompetanse
Hvordan
komme med i lek og inkludere hverandre går for det meste veldig greit. Barna
kjenner hverandre godt og vet noe om hvordan og hva de ulike vennene liker og
ikke liker. Konflikter «vil det være» likevel, og de skal løses. Dette føler vi
at vi klarer fint sammen. Samtidig øver vi også på at barna skal prøve å ordne
opp selv, dette avhenger selvfølgelig også av aldre og modenhet. Men spesielt
maxibarna kan ha fordeler ved dette, da ikke voksne er like tilgjengelige på
skolen. Vi må ruste barna til å takle med- og motgang, og komme seg godt ut av
det. Vi er tett på i barnehagen og kan prøve å hjelpe de til å mestre ulike
situasjoner selv på en god måte.
Å akseptere hjelp, og å be om
hjelp på en passende måte er viktig for å omgås hverandre. Vi opplever at alle
spør om hjelp, både de sjenerte barna og de mer frampå barna, det gjøres som
oftest på en veldig positiv måte. Vi ser også at de ofte hjelper
hverandre, for eksempel i påkledning kan et annet barn gå å hjelpe med
glidelåsen som et annet barn strever med å få til. Eller i lek, at de hjelper
hverandre til å finne løsninger på ulike utfordringer underveis, at de viser
hverandre hvordan ting kan gjøres.
Fagområdet,
Kommunikasjon, språk og tekst
Barna
rimer mye på ord, de synes det er gøy å tulle-rime. De fleste bare ler og synes
det er gøy, men innimellom blir noen litt lei seg/tar seg nær av noe. Da
hjelper vi å finne ut av om det «er noe i det» eller om det bare er å tulle
tilbake/«bli med på leken». Rolleleken har spesielt mye kommunikasjon, språk og
tekst i seg. Det er mye læring i organisering, samarbeid, lytte til hverandre,
ta en rolle og stå fram, i denne typen lek.
Mange er opptatt av egne og
andres bokstaver og gjenkjenner mange ordbilder. Når de skal legge fra seg tegninger
i skuffene sine, eller hjelpe andre å gjøre det må de finne riktig navn på
skuffen. Noen kan alle bokstavene i navnet sitt (eller ordbildet) andre kan
bare første bokstav og trenger støtte på hva er neste. Noen vet hvilken bokstav
de starter på og hvor mange bokstaver det er, eller hva første og siste bokstav
er. De har ulike strategier på å finne sin eller andres skuffer;)
Kosthold
Vi
har vært i to bursdager i februar. Det var hyggelig, og barna koser seg med å
leke hos vennene sine. Matmessig er dere gode på å huske og følge opp våre
retningslinjer for mat i bursdager. Alle serverer vann å drikke, og et
kakestykke. Til lunsj har det vært variert meny, kjøttboller, spagetti,
brokkoli, innbakte pølser og frukt. Veldig bra! Ingen barn etterspør
godteriposer lengre, de er begynt å bli vant med barnehagens måte å feire
bursdager på. Takk for at dere følger opp.
Nærmiljø
og samfunn
Vi
har vært på bursdagsturer hvor vi har gått ulike veier i nærmiljøet. Barna
begynner å kjenne igjen hvor flere av barna bor😊
Vi
har sett rådyr rett utenfor barnehagen, og mye rådyrbæsj i skogen. Det har
blitt mange lekestunder i skogen disse siste ukene, da det har vært så mye is i
uteområdet i barnehagen. Barna liker seg godt i skogen, også har vi enda bedre
utkikk til byggeplassen, som noen synes er spennende å følge med på.
MARS
Sosial
kompetanse
Område
vi har spesielt fokus på i mars er positive sosiale handlinger.
Positiv sosial atferd og
utvikling av tenkning og forståelse. Barna skal lære å inkludere andre i sin lek. Barna skal lære å samarbeide,
dele, vise empati, sette grenser og løse konflikter på en positiv måte.
Forrige temasamling handlet
noe em dette. Lille bukken ble utestengt, og fikk hjelp til å komme med. (Les
referat på egen side)
De voksne skal stille spørsmål
og utforske sammen med barna gjennom åpne spørsmål. De voksne skaper
situasjoner som inviterer til nysgjerrighet, undring og problemløsning. De
voksne integrerer ny kunnskap på tvers av aktiviteter og relaterer ny
informasjon til dagliglivet.
øver videre på:
-Å inkludere andre i leken
-Å si hei når man møtes, og
smile når noen kommer;)
-Snakke om følelser gjennom
grønne og røde bamsene.
Fagområdet
I
mars og april jobber vi med fagområdet antall, rom og form.
En hverdag med naturlige
innslag av matematikk skaper en tidlig forståelse av faget. Barna opplever og
lærer romfølelse gjennom å sanse og bruke kroppen, og i løpet av dagen møter
barna mange naturlige situasjoner der telling, måling og kategorisering inngår.
Vi vil at barna skal:
-Kjenne til rommene i barnehagen og kunne
orientere seg inne og ute
-Bruke noen matematiske begreper, og gjenkjenne
ulike former
-Spille terningspill og telle en-til-en
Barna skal kunne orientere seg
rundt på huset, og finne fram til de ulike avdelingene. Barna skal få
erfaringer med ulike begreper som over, under, gjennom, ved siden av, først,
sist osv. Vi voksne skal bruke matematiske begreper i hverdagen, og beskrive
former og antall som oppmuntrer til at barna blir nysgjerrige.
Vi spiller mye spill og
puslespill. Vi vil ha mest fokus på spill med terning og telling i denne
perioden. Det er mye sosial læring i å vente på tur og forholde seg til satte
regler i et spill. Tallsymboler og geometriske former skal vi ha synlig på avdelingen
etterhvert som vi jobber med det, blant annet når vi lager påskepynt.
Kosthold Vi har kjøtt som matfokus denne måneden. Vi vil
snakke om hva slags kjøtt vi får fra de ulike dyrene. Barna skal få smake kylling, svin og okse (med
poteter og grønnsaker som tilbehør).
Tips
til
hjemmet:
*Bruk
begreper som beskriver plassering i daglig tale med barna. I den øverste
skuffen, midt på bordet, bak og foran osv.
*Spill
spill sammen og telle en- til- en. Vis gjerne også tallsymbol.
Diverse
*Utviklingssamtaler
starter i mars, men de fleste blir nok i april. Dere får forslag til tid på
mykid.
*Vi
har to studenter på Smørøyet i 4 uker. De går barnehagestudiet på OsloMet.
*Vi
vil få en ny ansatt på Smørøyet iløpet av en ukes tid. Hun heter Josefine. Ta
henne godt imot😉