Meny
Forside
Søråsen 20B 1356 Bekkestua Vis på kart
Telefon: 67 12 55 76 Send oss e-post
Redaktør: Merete Andersen
Maxigruppa - mars

Februar

 

Sosial kompetanse
I arbeidet med sosial kompetanse har vi fortsatt å øve oss på å lytte til hverandre i samtaler og lek og det å bli bedre kjent med de vi ikke kjenner så godt.  Skolen deler ofte barna i smågrupper når de skal leke sammen eller jobbe med ulike prosjekter og fag.  Dette er noe de har formidlet at de ønsker at vi skal introdusere dem for slik at de er kjent med dette.  For å gi barna gode erfaringer med dette har vi f.eks. tidligere snakket en del om at vi skal sitte ved siden av noen vi ikke kjenner i samling, gå sammen med en vi ikke har lekt så mye med når vi har gått på tur til bibliotek eller annet.  Men vi deler også Maxigruppa ofte i mindre grupper når vi gjør ulike aktiviteter, som da vi lagde karnevalsmasker siste onsdagen i februar.  Da fikk alle barna i oppgave å sette seg ved siden av en de ikke går på avdeling med (og som de ikke leker så ofte med) og så var det en voksen der som hjalp til med å drive samtalene og prosessene fremover.  Barnas fokus ble da at de jobbet med sin maske, men de fikk alle erfaringer med det å sitte ved noen man ikke kjenner så godt og likevel så er det hyggelig og man får gjort det man skal.
Dette er noe vi også kommer til å fortsette med frem mot sommeren.  Målet er at ditt barn får gode erfaringer med å samarbeide med andre som de ikke kjenner så godt og som de kanskje ikke selv hadde valgt å være sammen med.

Og vi ser at all denne øvingen og alle disse erfaringene bidrar til at miljøet i gruppa blir stadig styrket.  Det er mange hyggelige samtaler, morsomme stunder, mye latter og glede når vi er sammen.  Alle barna er med og bidrar og forteller noe i gruppa og vi tror at alle får oppleve tilhørighet.

 


Vi snakker om hva som kjennetegner eventyr: Som tallene 3 og 7, "det var en gang" og "snipp, snapp, snute.."

 

Fagområdet kommunikasjon, språk og tekst
Vi fikk til en fin tur til biblioteket med hele Maxigruppa samlet.  Det ble mye lesing på biblioteket, en del sjakk-spilling og det var også flere som fant noen bøker vi kunne låne med oss tilbake til barnehagen.  Disse bøkene har blitt lest i samlingsstunder, hvilestunder og ellers i hverdagen.

Vi har avsluttet boka om «Linus i Svingen – Fiskekonkurransen» og vi fikk sett denne episoden på storskjerm da den ligger på tv.nrk.no
Det var gøy å se noe som vi har lest, nesten helt uten bilder, bli til en film – som faktisk også var nesten litt skummel.

I samlingsstunder har vi også fortsatt å øve på «Stopp – ikke mobb», som er en av sangene som Maxigruppa fremfører på sommerfesten.
Og i hverdagen har vi aktivt brukt begreper og kategoriseringer for å lettere forstå oppgaver, spill, leker og verden omkring oss.  Som da vi lagde våres eget eventyr om trollene som var sultne og som brøyt seg inn på Kiwi på Stabekk for å spise, og om musa som reddet dagen.  Det ble et veldig kult eventyr som vi kunne øve oss på å lage bilder til etterpå.


Vi leser bøker på biblioteket

 

Fagområdet nærmiljø og samfunn
Hver gang vi er på tur så får dette fagområdet mye oppmerksomhet.  For det er mange ting der ute vi er nysgjerrige på og prater om når vi passerer forbi.  Det er også mange spontane situasjoner i hverdagen der barna forteller om ting de har sett eller opplevd – og så får de hjelp av oss voksne til å utforske og dele denne opplevelsen.

I arbeidet med dette fagområdet er tanken at barna blir bedre på å orientere seg i nærmiljøet, men de følger også med på endringer med bygging og riving, ulike yrkesgrupper vi ser og mye annet som er veldig spennende.  Og det er kjempegøy å få være med å undre seg over hvordan samfunnet vårt fungerer og hvordan alt henger sammen.

 


Vi lager masker.  Her bruker vi "ferdige masker" som vi pynter med tusjer, fjær og "glitter-snøfnugg"

 

Mars

Sosial kompetanse
Ett av hovedmålene for denne perioden er at barna skal lære at det å vente kan være kjedelig – og at det er helt normalt å føle dette.  Som en utvidelse så ønsker vi at barna forstår og tror på at tålmodighet er bra og at man kan øve på det og at man kan finne på ting for å gjøre ventingen mindre kjedelig.
Vi skal som tidligere nevnt også fortsette øve mer på å være sammen med, samarbeide med og leke med noen vi ikke kjenner så godt som andre.  Dette kan vi f.eks. øve på både når vi er på tur og når vi spiller


Julie låner bøker og de andre vil se..

 

Fagområdet antall, rom og form
Nå er det et «nytt» fagområde som står for tur og vi skal utforske dette og få mer erfaring med tall, telling, mengder og former når vi for eksempel skal forme med former.  Derfor har vi planlagt en tur til Norsk Teknisk museum og da vil vi kunne få se og oppleve mange spennende, og kanskje nye ting, som kan gi oss erfaringer som vi kan henge på dette fagområdet.
Og når vi spiller så får vi fort bruk for matematiske begreper og forståelse av tall og mengder.

 

Fagområdet nærmiljø og samfunn
I tillegg til tur til Norsk teknisk museum så skal vi begynne å snakke mer om leirskole på Vangen.  Vi kan se på bilder fra Vangen, snakke om Vangen og svare på spørsmål om Vangen så håper vi å kunne forberede ditt barn så det gleder seg mer enn det gruer seg.


Vi har en voksen; Tomas, som er veldig god i sjakk.  Da er det gøy å få lære litt - og ikke minst; prøve på egenhånd

 

Tips til hjemmet
- Fortsett å lese bøker høyt
- Øv deg på å stille åpne spørsmål (som ikke kan besvares med ett ord, f.eks. ja/nei) i samtaler – finn ut hva ditt barn tenker..
- Spill!  Spill er en super ting for å bruke tid sammen, men også for å øve på turtaking/vente, former/farger/sortering, telling, strategi og ikke minst det å kunne tape og vinne

- Mestring er en god ting.  F.eks. å kunne åpne og pakke sekken sin selv, ta på sko og brette over selv (pass på at det ikke er for trangt) og ikke minst; begynne å øve på det å klare seg selv på do.

 


Nå er vi ferdige med skiskolen - så nå får vi håpe vi kan ALT

 

Plan for mars:

  5. mars: Tur til Norsk teknisk museum (sekk)
11. mars: Spill (vi leker og har det gøy med tall, mengder og begreper)
19. mars: Forming med former
(vi får erfaring med å sette navn på ulike former og bruke disse til å lage noe)
26. mars: Oppgaver (vi øver oss på å få, forstå og løse ulike oppgaver)