Februar
Sosial
kompetanse
I arbeidet med sosial kompetanse har vi fortsatt
å øve oss på å lytte til hverandre i samtaler og lek og det å bli bedre kjent
med de vi ikke kjenner så godt. Skolen
deler ofte barna i smågrupper når de skal leke sammen eller jobbe med ulike
prosjekter og fag. Dette er noe de har formidlet at de ønsker at vi skal
introdusere dem for slik at de er kjent med dette. For å gi barna gode
erfaringer med dette har vi f.eks. tidligere snakket en del om at vi skal sitte
ved siden av noen vi ikke kjenner i samling, gå sammen med en vi ikke har lekt
så mye med når vi har gått på tur til bibliotek eller annet. Men vi deler
også Maxigruppa ofte i mindre grupper når vi gjør ulike aktiviteter, som da vi lagde
karnevalsmasker siste onsdagen i februar.
Da fikk alle barna i oppgave å sette seg ved siden av en de ikke går på
avdeling med (og som de ikke leker så ofte med) og så var det en voksen der som
hjalp til med å drive samtalene og prosessene fremover. Barnas fokus ble da at de jobbet med sin
maske, men de fikk alle erfaringer med det å sitte ved noen man ikke kjenner så
godt og likevel så er det hyggelig og man får gjort det man skal.
Dette er noe vi også kommer til å fortsette med frem mot sommeren. Målet er at ditt barn får gode erfaringer med
å samarbeide med andre som de ikke kjenner så godt og som de kanskje ikke selv
hadde valgt å være sammen med.
Og vi ser at all denne
øvingen og alle disse erfaringene bidrar til at miljøet i gruppa blir stadig
styrket. Det er mange hyggelige samtaler, morsomme stunder, mye latter og
glede når vi er sammen. Alle barna er med og bidrar og forteller noe i
gruppa og vi tror at alle får oppleve tilhørighet.

Vi snakker om hva som kjennetegner eventyr: Som tallene 3 og 7, "det var en gang" og "snipp, snapp, snute.."
Fagområdet kommunikasjon,
språk og tekst
Vi fikk til
en fin tur til biblioteket med hele Maxigruppa samlet. Det ble mye lesing
på biblioteket, en del sjakk-spilling og det var også flere som fant noen bøker
vi kunne låne med oss tilbake til barnehagen. Disse bøkene har blitt lest
i samlingsstunder, hvilestunder og ellers i hverdagen.
Vi har avsluttet
boka om «Linus i Svingen – Fiskekonkurransen» og vi fikk sett denne episoden på
storskjerm da den ligger på tv.nrk.no
Det var gøy å se noe som vi har lest, nesten helt uten bilder, bli til en film –
som faktisk også var nesten litt skummel.
I samlingsstunder har
vi også fortsatt å øve på «Stopp – ikke mobb», som er en av sangene som
Maxigruppa fremfører på sommerfesten.
Og i hverdagen har vi aktivt brukt begreper og kategoriseringer for å lettere
forstå oppgaver, spill, leker og verden omkring oss. Som da vi lagde
våres eget eventyr om trollene som var sultne og som brøyt seg inn på Kiwi på
Stabekk for å spise, og om musa som reddet dagen. Det ble et veldig kult eventyr som vi kunne
øve oss på å lage bilder til etterpå.

Vi leser bøker på biblioteket
Fagområdet
nærmiljø og samfunn
Hver gang vi er på tur så får dette fagområdet
mye oppmerksomhet. For det er mange ting der ute vi er nysgjerrige på og
prater om når vi passerer forbi. Det er også mange spontane situasjoner i
hverdagen der barna forteller om ting de har sett eller opplevd – og så får de
hjelp av oss voksne til å utforske og dele denne opplevelsen.
I arbeidet med dette
fagområdet er tanken at barna blir bedre på å orientere seg i nærmiljøet, men
de følger også med på endringer med bygging og riving, ulike yrkesgrupper vi
ser og mye annet som er veldig spennende. Og det er kjempegøy å få være
med å undre seg over hvordan samfunnet vårt fungerer og hvordan alt henger
sammen.

Vi lager masker. Her bruker vi "ferdige masker" som vi pynter med tusjer, fjær og "glitter-snøfnugg"
Mars
Sosial
kompetanse
Ett av hovedmålene for denne perioden er at
barna skal lære at det å vente kan være kjedelig – og at det er helt normalt
å føle dette. Som en utvidelse så ønsker vi at barna forstår og tror på
at tålmodighet er bra og at man kan øve på det og at man kan finne på ting for
å gjøre ventingen mindre kjedelig.
Vi skal som tidligere nevnt også fortsette øve mer på å være sammen med,
samarbeide med og leke med noen vi ikke kjenner så godt som andre. Dette kan vi f.eks. øve på både når vi er på
tur og når vi spiller

Julie låner bøker og de andre vil se..
Fagområdet
antall, rom og form
Nå er det et «nytt» fagområde som står for tur
og vi skal utforske dette og få mer erfaring med tall, telling, mengder og
former når vi for eksempel skal forme med former. Derfor har vi planlagt en
tur til Norsk Teknisk museum og da vil vi kunne få se og oppleve mange
spennende, og kanskje nye ting, som kan gi oss erfaringer som vi kan henge på
dette fagområdet.
Og
når vi spiller så får vi fort bruk for matematiske begreper og forståelse av
tall og mengder.
Fagområdet
nærmiljø og samfunn
I tillegg til tur til Norsk teknisk museum så
skal vi begynne å snakke mer om leirskole på Vangen. Vi kan se på bilder
fra Vangen, snakke om Vangen og svare på spørsmål om Vangen så håper vi å kunne
forberede ditt barn så det gleder seg mer enn det gruer seg.

Vi har en voksen; Tomas, som er veldig god i sjakk. Da er det gøy å få lære litt - og ikke minst; prøve på egenhånd
Tips til hjemmet
- Fortsett å lese bøker høyt
- Øv deg på å stille åpne spørsmål (som ikke kan besvares med ett ord, f.eks.
ja/nei) i samtaler – finn ut hva ditt barn tenker..
- Spill! Spill er en super ting for å bruke tid sammen, men også for å
øve på turtaking/vente, former/farger/sortering, telling, strategi og ikke
minst det å kunne tape og vinne
-
Mestring er en god ting. F.eks. å kunne åpne
og pakke sekken sin selv, ta på sko og brette over selv (pass på at det ikke er
for trangt) og ikke minst; begynne å øve på det å klare seg selv på do.

Nå er vi ferdige med skiskolen - så nå får vi håpe vi kan ALT
Plan for mars:
5. mars: Tur til
Norsk teknisk museum (sekk)
11. mars: Spill (vi leker og har det gøy med tall, mengder og begreper)
19. mars: Forming med former
(vi får erfaring med å sette navn på ulike former og bruke disse til å lage
noe)
26. mars: Oppgaver (vi øver oss på å få, forstå og løse ulike oppgaver)