Meny
Forside
Søråsen 20B 1356 Bekkestua Vis på kart
Telefon: 67 12 55 76 Send oss e-post
Redaktør: Merete Andersen
Mars

Månedsskriv

Mars

Måneden som gikk

Tusen takk for den flotte innsatsen på innedugnaden! Dere bidrar til et bedre innemiljø både på avdelingen og i barnehagen. Det er utrolig hyggelig å komme dagen etter dugnaden, når alt er rent, ryddig og dufter friskt 😊.

Vi har nå mottatt resultatene fra brukerundersøkelsen, og vi ønsker å takke for de svært gode tilbakemeldingene – både for hele barnehagen og for avdelingen. Deres tilbakemeldinger hjelper oss med å forbedre oss og utvikle barnehagen videre. Vi har analysert undersøkelsen og valgt et område vi ønsker å styrke.

Vi ønsker spesielt å forbedre punktet som omhandler informasjon: «Jeg får god informasjon fra personalet om hvordan barnet mitt har det i barnehagen.»
For oss på Regnbuen er det viktig at dere foreldre får god informasjon fra oss, da dette skaper trygghet, tillit og et godt samarbeid. Når dere har innsikt i barnets trivsel, utvikling og eventuelle utfordringer, kan dere bedre støtte barnet både hjemme og i barnehagen.

Et annet område vi ønsker å bevare er sosial kompetanse: «Jeg har inntrykk av at barnehagen bidrar til mitt barns sosiale utvikling (vennskap, empati, vise hensyn).»
Vi ønsker å opprettholde dette fordi sosial kompetanse er avgjørende for barns utvikling. Det hjelper dem med å skape vennskap, samarbeide, vise empati og håndtere følelser. Dette danner grunnlaget for gode relasjoner og en trygg læringsarena både i barnehagen og senere i livet.

Månedens høydepunkt var karnevalet! Barna gledet seg stort, og vi pyntet avdelingen og laget en piñata sammen med dem. I år ble det en «bæsj»-piñata, da dette er et tema barna ofte snakker om – så valget var enkelt! 😊
Det ble lek og dans på avdelingen før vi ble hentet av dansende barn fra andre avdelinger og samlet oss på fellesrommet. Selve festen besto av sang, dans og catwalk, der alle som ønsket, kunne vise frem kostymene sine. Vi er stolte over at alle barna på Regnbuen turte å gå på scenen – det står det respekt av!

For en fest det ble! Pølser og boller med krem sto på menyen, og spenningen var stor da piñataen skulle slås i stykker. Det var ikke lett, men til slutt spratt godteriet ut til stor jubel blant barna.

Sosial kompetanse – Selvhevdelse

Denne måneden har vi hatt fokus på å be om hjelp og ta imot hjelp på en god måte. Vi har øvd på å spørre om hjelp med en positiv og hyggelig stemme, og vi har snakket med barna om at det er mye hyggeligere å hjelpe når man blir spurt på en vennlig måte. De eldste barna hjelper ofte de yngre uoppfordret, for eksempel ved påkledning eller ved matbordet. Vi ser mange fine eksempler på hvordan barna ber om eller tilbyr hjelp til hverandre, samt hvordan de inviterer hverandre inn i lek. Etter utetiden hjelper barna hverandre med å henge opp klær eller spør oss voksne om hjelp. Vi oppmuntrer dem til å hjelpe hverandre og til å spørre både hverandre og oss voksne på en høflig måte.

Vi øver også på å la andre bestemme i leken og på å vente til den andre er ferdig med å snakke. Dette kan være utfordrende, men vi øver jevnlig. I tillegg har vi jobbet mye med å styrke barnas selvstendighet – å våge å ha sin egen mening, velge den leken de selv ønsker, og spise det pålegget de liker, i stedet for å følge vennenes valg. Vi har lest flere bøker om å være annerledes og om vennskap for å støtte denne læringen.

Vi øver også på at det er helt i orden å takke nei til hjelp, men på en høflig måte. Hvis noen spør: «Kan jeg hjelpe deg?», øver vi på å svare: «Nei, takk» eller «Ja, takk». Vi oppfordrer dere foreldre til å snakke med barna om dette hjemme også. Å være hyggelig mot hverandre koster ingenting! 😊

Fagområdet – Kommunikasjon, språk og tekst

Vi har lest mye denne måneden – både nye bøker lånt fra biblioteket, gamle favoritter, eventyr med konkreter og lydbøker. Barna på Regnbuen liker godt å høre på eventyr og fortellinger.

Vi øver på sangen «Dyrene i Afrika», fordi det er den vi skal synge for dere foreldre på sommerfesten. Vi ser at barna liker rollelek, hvor de later som om de er ulike dyr fra Afrika. Vi tror de har blitt inspirert av sangen «Dyrene i Afrika».

Vi har også hatt besøk av Bakkari fra Senegal, som holdt en trommeforestilling for oss. Han spilte trommer, og barna fikk utforske trommene, rytmen og lydene sammen med ham. Etter forestillingen spurte vi barna hvordan det var å være med på trommeshowet. Her er noen av svarene vi fikk:
«Vi trommet, og det var sang og dans.»
«Han sa tullete ting, det var morsomt!»
«Det var morsomt når han sa sånn ‘ompa ompa’!»
😊

Mat i februar – Kjøtt og grønnsaker

Vi startet prosessen med å snakke om kjøtt. Hva slags kjøtt finnes? Hvor kommer kjøttet fra før det havner i butikkene? Hva slags kjøtt spiser barna hjemme? Da vi spurte barna om hvilke typer kjøtt de liker, svarte noen: bacon, ribbe, kjøttkaker, kylling, pinnekjøtt og pølser.

Vi så på bilder av ulike typer kjøtt og diskuterte om det var noen forskjeller. Denne gangen bestemte vi oss for å steke en hel kylling og ytrefilet av svin, sammen med stekte grønnsaker. Ida tegnet både en gris og en kylling og snakket med barna om de forskjellige kroppsdelene og hva de heter.

Videre forberedte vi kjøttet. Vi viste barna en hel kylling og forklarte hva som var hva – hvor hodet hadde sittet, hva som finnes inne i kyllingkroppen, og hva som må gjøres for at den skal bli klar til å spise. Da jeg viste frem den hele kyllingen, utbrøt et av barna: «Hæ, er det kylling? Hvor er fjærene?» Dette førte til en samtale om hvordan fjær fjernes og hvorfor det er nødvendig.

Barna skrellet og kuttet grønnsaker til middagen. Selve måltidet spiste vi sammen med Musehullet på fellesrommet. Vi satte sammen et langbord med litt pynt for å skape en hyggelig atmosfære. Stemningen under måltidet var god, barna likte maten, og selvfølgelig avsluttet vi med dessert: vannmelon og honningmelon.

MARS

Sosial kompetanse – Positiv sosial atferd

Barna skal lære å inkludere andre i leken. Vi vil ha fokus på at barna ser seg rundt, inviterer andre med inn i leken og tar hensyn til hverandre. De skal også lære å samarbeide, dele, vise empati, sette grenser og løse konflikter på en positiv måte. Vi fortsetter å øve på å si «Hei» når man møtes, samt å smile når noen kommer, og bruke høflighetsfraser som «Takk» og «Vær så god». Vi voksne på avdelingen er bevisste på å gi positive tilbakemeldinger når vi ser og hører barna gjøre gode og hyggelige ting for hverandre.

Tett på – utvikling av tenkning og forståelse
Barna skal lære å integrere ny kunnskap på tvers av aktiviteter og relatere den til dagliglivet. De voksne skal stille åpne spørsmål og utforske sammen med barna for å stimulere refleksjon og forståelse. Vi skaper situasjoner som inviterer til nysgjerrighet, undring og problemløsning.

Psykologisk førstehjelp – venting og tålmodighet
Vi skal øve på venting og tålmodighet i ulike ventesituasjoner. Barna skal lære strategier for å tåle å utsette egne behov og vente på tur.

Fagområdet – Antall, rom og form

I mars skal vi ha ekstra fokus på matematiske begreper som tall, form og mengde. Vi vil bruke ulike aktiviteter for å utforske tall, rom og former, blant annet gjennom puslespill, brettspill og formingsaktiviteter som gir barna kjennskap til ulike former.

En hverdag med naturlige innslag av matematikk bidrar til en tidlig forståelse av faget. Fagområdet Antall, rom og form handler om å utvikle barns matematiske forståelse gjennom lek og utforskning. Barna lærer om tall, former, mønstre, måling og romforståelse på en praktisk og engasjerende måte i hverdagen.

Fagområdet -  Natur, miljø og teknologi

Årstid – Vår
Vi skal følge med på skogen ved siden av barnehagen og observere hvordan den forandrer seg gjennom årstidene. Barna skal lære om vårens tegn og hvordan naturen endrer seg.

Naturfenomen – Vær om våren og vann
Vi skal utforske været om våren, inkludert temperaturendringer og nedbør. Barna skal lære om riktig påkledning for ulike værforhold og få erfaring med å kjenne på været. Vi vil også leke med vann, filtrere sølevann og undersøke hvor mye smuss som finnes i smeltet snø.

Bærekraftig utvikling – Søppel
Vi skal undersøke naturen for søppel og se hva som dukker opp når snøen smelter. Dette gir barna en bevissthet om miljøet og viktigheten av å ta vare på naturen.

Mat i mars – Mat på bål

Barna lærer å lage næringsrik mat på bål. Det er viktig at de får erfaring med dette, da det gir dem kunnskap om et sunt kosthold, praktiske ferdigheter i matlaging og en forståelse for naturens ressurser.

Å lære hvordan man omgås bål er essensielt for å utvikle barnas forståelse av brannsikkerhet, ansvar og respekt for ild. Barna får innsikt i trygg avstand til bålet, hvordan man tenner og slukker det på en sikker måte, samt hvordan ild kan brukes til matlaging og oppvarming. Dette gir dem verdifulle praktiske ferdigheter og styrker deres naturkunnskap.

INFO – Studenter
Maryxz og Tayba, som hadde praksis på Regnbuen i oktober, kommer tilbake for en ny praksisperiode på fire uker. Ta godt imot dem! De skal være med oss fra 24. mars til 28. april.