Mars
Måneden
som gikk
Tusen takk
for den flotte innsatsen på innedugnaden! Dere bidrar til et bedre innemiljø
både på avdelingen og i barnehagen. Det er utrolig hyggelig å komme dagen etter
dugnaden, når alt er rent, ryddig og dufter friskt 😊.
Vi har nå
mottatt resultatene fra brukerundersøkelsen, og vi ønsker å takke for de svært
gode tilbakemeldingene – både for hele barnehagen og for avdelingen. Deres
tilbakemeldinger hjelper oss med å forbedre oss og utvikle barnehagen videre.
Vi har analysert undersøkelsen og valgt et område vi ønsker å styrke.
Vi ønsker
spesielt å forbedre punktet som omhandler informasjon: «Jeg får god
informasjon fra personalet om hvordan barnet mitt har det i barnehagen.»
For oss på Regnbuen er det viktig at dere foreldre får god informasjon fra oss,
da dette skaper trygghet, tillit og et godt samarbeid. Når dere har innsikt i
barnets trivsel, utvikling og eventuelle utfordringer, kan dere bedre støtte
barnet både hjemme og i barnehagen.
Et annet
område vi ønsker å bevare er sosial kompetanse: «Jeg har inntrykk av at
barnehagen bidrar til mitt barns sosiale utvikling (vennskap, empati, vise
hensyn).»
Vi ønsker å opprettholde dette fordi sosial kompetanse er avgjørende for barns
utvikling. Det hjelper dem med å skape vennskap, samarbeide, vise empati og
håndtere følelser. Dette danner grunnlaget for gode relasjoner og en trygg
læringsarena både i barnehagen og senere i livet.
Månedens
høydepunkt var karnevalet! Barna gledet seg stort, og vi pyntet avdelingen og
laget en piñata sammen med dem. I år ble det en «bæsj»-piñata, da dette er et
tema barna ofte snakker om – så valget var enkelt! 😊
Det ble lek og dans på avdelingen før vi ble hentet av dansende barn fra andre
avdelinger og samlet oss på fellesrommet. Selve festen besto av sang, dans og
catwalk, der alle som ønsket, kunne vise frem kostymene sine. Vi er stolte over
at alle barna på Regnbuen turte å gå på scenen – det står det respekt av!
For en fest
det ble! Pølser og boller med krem sto på menyen, og spenningen var stor da
piñataen skulle slås i stykker. Det var ikke lett, men til slutt spratt
godteriet ut til stor jubel blant barna.
Sosial
kompetanse – Selvhevdelse
Denne
måneden har vi hatt fokus på å be om hjelp og ta imot hjelp på en god måte. Vi
har øvd på å spørre om hjelp med en positiv og hyggelig stemme, og vi har
snakket med barna om at det er mye hyggeligere å hjelpe når man blir spurt på
en vennlig måte. De eldste barna hjelper ofte de yngre uoppfordret, for
eksempel ved påkledning eller ved matbordet. Vi ser mange fine eksempler på
hvordan barna ber om eller tilbyr hjelp til hverandre, samt hvordan de
inviterer hverandre inn i lek. Etter utetiden hjelper barna hverandre med å
henge opp klær eller spør oss voksne om hjelp. Vi oppmuntrer dem til å hjelpe
hverandre og til å spørre både hverandre og oss voksne på en høflig måte.
Vi øver også
på å la andre bestemme i leken og på å vente til den andre er ferdig med å
snakke. Dette kan være utfordrende, men vi øver jevnlig. I tillegg har vi
jobbet mye med å styrke barnas selvstendighet – å våge å ha sin egen mening,
velge den leken de selv ønsker, og spise det pålegget de liker, i stedet for å
følge vennenes valg. Vi har lest flere bøker om å være annerledes og om
vennskap for å støtte denne læringen.
Vi øver også
på at det er helt i orden å takke nei til hjelp, men på en høflig måte. Hvis
noen spør: «Kan jeg hjelpe deg?», øver vi på å svare: «Nei, takk» eller «Ja,
takk». Vi oppfordrer dere foreldre til å snakke med barna om dette hjemme også.
Å være hyggelig mot hverandre koster ingenting! 😊
Fagområdet
– Kommunikasjon, språk og tekst
Vi har lest
mye denne måneden – både nye bøker lånt fra biblioteket, gamle favoritter,
eventyr med konkreter og lydbøker. Barna på Regnbuen liker godt å høre på
eventyr og fortellinger.
Vi øver på
sangen «Dyrene i Afrika», fordi det er den vi skal synge for dere
foreldre på sommerfesten. Vi ser at barna liker rollelek, hvor de later som om
de er ulike dyr fra Afrika. Vi tror de har blitt inspirert av sangen «Dyrene
i Afrika».
Vi har også
hatt besøk av Bakkari fra Senegal, som holdt en trommeforestilling for oss. Han
spilte trommer, og barna fikk utforske trommene, rytmen og lydene sammen med
ham. Etter forestillingen spurte vi barna hvordan det var å være med på
trommeshowet. Her er noen av svarene vi fikk:
– «Vi trommet, og det var sang og dans.»
– «Han sa tullete ting, det var morsomt!»
– «Det var morsomt når han sa sånn ‘ompa ompa’!» 😊
Mat i
februar – Kjøtt og grønnsaker
Vi startet
prosessen med å snakke om kjøtt. Hva slags kjøtt finnes? Hvor kommer kjøttet
fra før det havner i butikkene? Hva slags kjøtt spiser barna hjemme? Da vi
spurte barna om hvilke typer kjøtt de liker, svarte noen: bacon, ribbe,
kjøttkaker, kylling, pinnekjøtt og pølser.
Vi så på
bilder av ulike typer kjøtt og diskuterte om det var noen forskjeller. Denne
gangen bestemte vi oss for å steke en hel kylling og ytrefilet av svin, sammen
med stekte grønnsaker. Ida tegnet både en gris og en kylling og snakket med
barna om de forskjellige kroppsdelene og hva de heter.
Videre
forberedte vi kjøttet. Vi viste barna en hel kylling og forklarte hva som var
hva – hvor hodet hadde sittet, hva som finnes inne i kyllingkroppen, og hva som
må gjøres for at den skal bli klar til å spise. Da jeg viste frem den hele
kyllingen, utbrøt et av barna: «Hæ, er det kylling? Hvor er fjærene?»
Dette førte til en samtale om hvordan fjær fjernes og hvorfor det er nødvendig.
Barna
skrellet og kuttet grønnsaker til middagen. Selve måltidet spiste vi sammen med
Musehullet på fellesrommet. Vi satte sammen et langbord med litt pynt for å
skape en hyggelig atmosfære. Stemningen under måltidet var god, barna likte
maten, og selvfølgelig avsluttet vi med dessert: vannmelon og honningmelon.
MARS
Sosial
kompetanse – Positiv sosial atferd
Barna skal
lære å inkludere andre i leken. Vi vil ha fokus på at barna ser seg rundt,
inviterer andre med inn i leken og tar hensyn til hverandre. De skal også lære
å samarbeide, dele, vise empati, sette grenser og løse konflikter på en positiv
måte. Vi fortsetter å øve på å si «Hei» når man møtes, samt å smile når
noen kommer, og bruke høflighetsfraser som «Takk» og «Vær så god».
Vi voksne på avdelingen er bevisste på å gi positive tilbakemeldinger når vi
ser og hører barna gjøre gode og hyggelige ting for hverandre.
Tett på – utvikling av tenkning og
forståelse
Barna skal lære å integrere ny kunnskap på tvers av aktiviteter og relatere den
til dagliglivet. De voksne skal stille åpne spørsmål og utforske sammen med
barna for å stimulere refleksjon og forståelse. Vi skaper situasjoner som
inviterer til nysgjerrighet, undring og problemløsning.
Psykologisk
førstehjelp –
venting og tålmodighet
Vi skal øve på venting og tålmodighet i ulike ventesituasjoner. Barna skal lære
strategier for å tåle å utsette egne behov og vente på tur.
Fagområdet
– Antall, rom og form
I mars skal
vi ha ekstra fokus på matematiske begreper som tall, form og mengde. Vi vil
bruke ulike aktiviteter for å utforske tall, rom og former, blant annet gjennom
puslespill, brettspill og formingsaktiviteter som gir barna kjennskap til ulike
former.
En hverdag
med naturlige innslag av matematikk bidrar til en tidlig forståelse av faget.
Fagområdet Antall, rom og form handler om å utvikle barns matematiske
forståelse gjennom lek og utforskning. Barna lærer om tall, former, mønstre,
måling og romforståelse på en praktisk og engasjerende måte i hverdagen.
Fagområdet -
Natur, miljø og teknologi
Årstid
– Vår
Vi skal følge med på skogen ved siden av barnehagen og observere hvordan den
forandrer seg gjennom årstidene. Barna skal lære om vårens tegn og hvordan
naturen endrer seg.
Naturfenomen
– Vær om våren og vann
Vi skal utforske været om våren, inkludert temperaturendringer og nedbør. Barna
skal lære om riktig påkledning for ulike værforhold og få erfaring med å kjenne
på været. Vi vil også leke med vann, filtrere sølevann og undersøke hvor mye
smuss som finnes i smeltet snø.
Bærekraftig
utvikling – Søppel
Vi skal undersøke naturen for søppel og se hva som dukker opp når snøen
smelter. Dette gir barna en bevissthet om miljøet og viktigheten av å ta vare
på naturen.
Mat i
mars – Mat på bål
Barna lærer
å lage næringsrik mat på bål. Det er viktig at de får erfaring med dette, da
det gir dem kunnskap om et sunt kosthold, praktiske ferdigheter i matlaging og
en forståelse for naturens ressurser.
Å lære
hvordan man omgås bål er essensielt for å utvikle barnas forståelse av
brannsikkerhet, ansvar og respekt for ild. Barna får innsikt i trygg avstand
til bålet, hvordan man tenner og slukker det på en sikker måte, samt hvordan
ild kan brukes til matlaging og oppvarming. Dette gir dem verdifulle praktiske
ferdigheter og styrker deres naturkunnskap.
INFO –
Studenter
Maryxz og Tayba, som
hadde praksis på Regnbuen i oktober, kommer tilbake for en ny praksisperiode på
fire uker. Ta godt imot dem! De skal være med oss fra 24. mars til 28. april.