Meny
Forside
Søråsen 20B 1356 Bekkestua Vis på kart
Telefon: 67 12 55 76 Send oss e-post
Redaktør: Merete Andersen
Mars

Månedsskriv mars

Måneden som gikk – februar

Først og fremst vil vi si tusen takk for fantastisk innsats på innedugnaden! Innemiljøet vårt ble skinnende rent, og det er utrolig deilig å kjenne lukten av grønnsåpe i dagene som følger og vite at lekene og rommene barna bruker er helt rene.

Vi har fått tilbake resultatet fra brukerundersøkelsen, og vil takke for et veldig godt resultat – det setter vi stor pris på! Deres tilbakemeldinger er veldig viktig for oss, og vi bruker disse resultatene til å jobbe videre for å bli enda bedre. Vi har foreløpig gått gjennom undersøkelsen på et personalmøte og plukket ut et punkt vi ønsker å forbedre og et punkt vi ønsker å bevare.

For at barn skal ha det bra, tørre å være seg selv, utfolde seg, utforske verden og trives må de føle på trygghet. Vi ønsker derfor å bevare punktet som heter «jeg opplever at barnet mitt føler seg tygg på personalt i barnehagen». En trygg og god relasjon er noe av det viktigste vi jobber for og med, for med en trygg relasjon i bunn kan man møte verden med rak rygg og troen på seg selv. Og i vanskelige perioder vet man at man har gode støttespillere som ønsker en det beste og som hjelper en igjennom det vanskelige.

Vi ønsker å forbedre punktene som handler om hvordan dere opplever å bli møtt ved levering og henting i barnehagen. Vi har satt nye tiltak for hvordan vi vil organisere og sette dagen fra de første barna kommer om morgningen, og tenker videre dette er punkter vi kan snakke mer om på neste utviklingssamtale som kommer om ikke lenge :)

 

Sosial kompetanse

I februar har det handlet om å be om hjelp og å ta imot hjelp på en god måte, både fra venner og voksne. Det er mange små og store situasjoner i løpet av en dag der barna ønsker en hjelpende hånd. Vi har snakket mye om hvor hyggelig det er å hjelpe når man blir spurt på en fin måte, samtidig som vi oppfordrer barna til å tenke løsningsorientert og kanskje finne andre måter å løse et problem på dersom første forsøk ikke fungerte. Vi oppfordrer også barna til å hjelpe hverandre dersom en voksen er opptatt, og ser stor mestringsfølelse hos de som hjelper venner og glede hos de som får hjelp.

De store barna er raske til å ville hjelpe de yngste med påkledning før utetid, og rundt matbordet er det ofte de hjelper hverandre med å dele opp brødskiver og smøre på smør. Daglig er det barn som hjelper hverandre med å henge opp klær, ta på votter, finne tegneark, eller si fra om venners behov hvis de ikke gjør det selv.

Vi har også snakket om at det er helt greit å si nei til hjelp, men dette kan man gjøre på en god måte uten å bli fornærmet eller streng på den som prøvde å hjelpe. Man kan for eksempel si «nei takk, jeg klarer selv» eller «jeg vil prøve selv» med en hyggelig tone.



Fagområdet «kommunikasjon, språk og tekst»

De to siste månedene har vi hatt ekstra fokus på «kommunikasjon, språk og tekst». Vi har lånt en magnettavle og magnetbokstaver som vi har hatt fremme på avdelingen. Denne har vært veldig populær blant mange, de har skrevet sitt eget og hverandres navn, satt sammen bokstaver og lurt på hva de har skrevet nå, vi har lyttet på lydene i ord for å finne neste bokstav og lekt oss med ord som er nesten like. Vi har lekt oss med navn og sett på hvor mange bokstaver hver av oss har i navnet sitt, og hvor mange som har de samme bokstavene, men i ulik rekkefølge blir navnet/ordet ulikt.

Det kom mange aviser med hjemmefra til å lage pinata med, og disse inspirerte flere til å lage egne aviser. De har brettet ark og «skrevet» nyheter og historier og tegnet til. Et lite steg i lese- og skriveutviklingen til barn.

Vi leser bok hver dag på hvilestund, og har begynt å finne litt lengre bøker med mer tekst. Noen kan bli litt urolige i kroppen hvis boken varer «veldig» lenge, men de aller fleste finner roen og syns det er spennende med litt lenger fortellinger. Vi har også ofte samlingsstund med eventyr med konkreter. Dette engasjerer både de yngste og de eldste.



Fagområde «natur, miljø og teknikk»

Februar har gitt oss store temperaturforskjeller. Vi har hatt ordentlig kalde dager, uteområdet har vært hardt og glatt og barna har fått øve seg på å mestre bevegelse og fysisk aktivitet på ulikt underlag. Noen området måtte vi sperre av pga blank is, og da måtte vi bruke kreativiteten til å finne på andre aktiviteter. Blant annet har noen malt på snø og det har blitt laget «diamanter» med farget vann som har fryst til is.



På slutten av måneden fikk vi regn og plussgrader. Uteområdet har ikke vært mulig å bruke pga vann og is, og vi har derfor lekt ute i skogen. Der er det ganske vått og gjørmete, men med nye områder vokser det fram mye fantasi og rollelek, de bruker det de finner i naturen som rekvisitter i leken og lager både mat og kunst av naturmaterialer.
Barna får også en erfaring med hva som dukker opp i skogen og naturen når snøen smelter, hver dag finner vi dessverre søppel vi samler sammen for å kaste, og vi har blitt gode til å lokalisere hundebæsj som ikke har blitt plukket opp.



Fagområde «nærmiljø og samfunn»

Vi hadde besøk av Bakary fra Senegal, han spilte tromme for oss og hadde med flere trommer og rytmeinstrumenter så alle barna som ønsket det kunne få være med å spille etter tur. Han er veldig god til å engasjere barna og får alle til å følge rytmen og takten i musikken. Han hadde først et opplegg tilrettelagt for småbarnsgruppa, og etterpå for de store barna.



Siste fredag i februar var det duket for karneval. Barna har gledet seg lenge. I dagene opp mot karvenal har vi laget pinata, og på aldersgrupper onsdagen før fikk alle som ønsket tilbud om å lage og pynte hver sin maske og pynt.

På selve dagen sto fest på agendaen. De som ønsket det kom utkledd, vi hadde musikk og dans på avdeling før vi danset sambatog gjennom hele barnehagen og endte opp i en catwalk på fellesrommet med alle avdelingene. Vi slo hull på pinata, spiste pølser til lunsj, og til tre-mat ble der servert fastelavensboller.



Kosthold i Søråsen – månedens mat: kjøtt

Vi har et ønske om at barna har et bevisst forhold til hvor maten kommer fra, og har derfor månedens temamat der barna er med å lage mat fra bunnen av. I februar var månedens mat kjøtt. Men hvor kommer kjøtt fra egentlig? Og hvor mye forskjellig kjøtt spiser vi? Fra hvilke dyr spiser vi mest kjøtt? Og hvordan går det fra å være et levende dyr, til å bli kjøtt vi kjøper i butikken?

Vi hadde temamat sammen dag som regnbuen i februar, og fant ut at det hadde vært hyggelig å samarbeide og gjøre det til en felles aktivitet. Vi landet på helstekt kylling, ytrefilet av svin og ovnsstekte grønnsaker. Til dessert ble det oppkuttet melon.
På musehullet skrellet og kuttet barna opp grønnsakene som skulle i ovnen, og var med å se på da kyllingen skulle klargjøres. Da fikk vi sett på kyllingens anatomi, hva er vinger og lår, og hvor hodet og føttene en gang har vært.
Vi dekket på langbord på fellesrommet og spiste sammen med regnbuen. Det ble nesten litt som et julebord. Barna satt annen hver mus/regn, det var utrolig hyggelig stemning og det var bare smuler igjen da lunsjen var over.



Litt om mars:

Sosial kompetanse

I mars vil det handle om positiv sosial atferd og å inkluder andre i leken, ta hensyn til andre og gjøre hjelpsomme og nyttefulle handlinger for andre. Vi skal ha fokus på å se andre og lytte til hverandre, både i lek og i andre situasjoner. Vi skal øve på å løfte blikket og at barna på eget initiativ inviterer andre inn i leken. Barna skal øve på å samarbeide, dele, vise empati, sette grenser og løse konflikter på en god måte. Vi vil også ha fokus på venting og tålmodighet, og barna skal få øve på å sette egne behov til side og vente på tur.

De voksne skal være nysgjerrige og utforske sammen med barna ved å stille åpne spørsmål. De voksne skal tilrettelegge for situasjoner som inviterer til nysgjerrighet, undring og problemløsning. De voksne skal også hjelpe barna å integrere kunnskap på tvers av aktiviteter og relatere ny kunnskap til dagliglivet.

Temasamling for dette tema har vi allerede gjennomført. Bukkene Bruse var på flyplassen, klare til å reise til Syden. Lille-bukken tok seg god tid til alt som måtte gjøres, store-bukken var rolig og tålmodig, men mellom-bukken ble mer og mer utålmodig. Da de endelig kom seg på flyet, trengte mellom-bukken mye hjelp for å se at han oppførte seg ufint mot lille-bukken og ikke var særlig inkluderende. Etter litt støtte klarte mellom-bukken å inkludere i leken, og det endte med at alle tre bukkene hadde en fin flytur til Syden.



Fagområde «antall, rom og form»

I mars går vi over i nytt fagområde; «antall, rom og form». Vi har ulike konstruksjonsleker på alle avdelingene i barnehagen som er med på å utvikle logisk tenkning og matematikkforståelse. I ukene fremover vil vi tilrettelegge for flere aktiviteter som handler om kategorisering, sortering, sammenlikning, måling og telling. Vi vil også finne fram flere spill der man bruker terning og telling, og vi vil bruke formingsaktiviteter med klipp og lim av geometriske former. I hverdagen er det utallige situasjoner som inneholder en form for logisk tenkning og matematikk, og vi setter ord på det som skjer for å bevisstgjøre barna om at de lærer matematikk uten å egentlig vite at det er det man lærer.

Fagområde «natur, miljø og teknikk»

Vi følger med på naturens forandring som sakte, men sikkert går mot vår. Mars er en lunefull måned som kan gi alt slags vær. Vi snakker med barna om hvordan man best kler seg i ulikt vær, vi ønsker at de skal lære å kjenne etter egen komfort og hva de trenger av mer/mindre/andre klær for å ha det best mulig ute.
Vi skal også ha fokus på bærekraftig utvikling og søppel. Vi sorterer søppel hver dag, men skal løfte tydeligere fram hvorfor vi gjør det. Det er tydelig nå som vi leker ute i skogen hvor mye søppel som kan dukke opp når snøen smelter. Vi tar med poser ut og plukker det vi finner for å kaste det der det hører hjemme.

Kosthold i Søråsen

I slutten av mars skal vi ut i skogen og lage mat på bål. Barna er som alltid med å forberede maten, de får se og lære hvordan man tenner bål, og vi snakker mye om brannsikkerhet og hva som er viktig å tenke på når man tenner bål i skogen. Hva vi skal spise finner vi ut av sammen.

Ellers følger vi den faste matplanen vår med grovbrød/hjemmebakte rundstykker og pålegg, rosagrøt på onsdager og frukt og grønt hver dag.