Måneden som gikk!
Det har vært
mye variert vintervær i januar, og barna har både fått fine dager med ski, og
mange dager med aking. Snømenn og andre skulpturer har også blitt bygd. Noen
har virkelig gått mye på ski, og blitt veldig gode. Det hjelper utrolig mye for
skiferdigheter å leke med ski på beina. Andre har så vidt prøvd seg litt, og er
fornøyd med å bevege seg på flat mark, men vil helst ikke opp i bakken enda. Nå
er det dessverre bare hardt og is, så vi får håpe på bedre forhold igjen etter
hvert.
Inne er
barna varierte i sine aktiviteter, mange velger også gjerne å gå på andre
avdelinger å leke.
Noe vi ser
som er ekstra gledelig er at alle barna har flere gode lekekamerater, det er
ingen problem hvis den «nærmeste» lekekameraten er syk en dag, de har alltid
andre gode venner å leke med likevel.
Vi har hatt «ha-med-dag»
og «suppe» på fredagene i januar. På ha-med-dagen var barna veldig god på å
dele på lekene sine, og nysgjerrige på andres leker. De lånte bort sine egne,
og lånte andre sine, med godt humør.
Vi har også
vært i bursdag hjemme hos Nils, noe alle synes var hyggelig. Det er stas å få
leke med venner sine leker og se hvor de bor. Bursdager er alltid stas for
barna enten den feires med barnehagen hjem, eller i barnehagen.
Sosial kompetanse
Vi har hatt temasamling om å være
stolt av noe, og hvordan bli med i lek. Forrige temasamling var helt strålende,
noe dere alle skulle sett😊 Håper dere tar dere tid til å leser referatene fra samlingene?!
Vi har (under psykologisk 1-hjelp)
snakket om det å bli med i leken. Vi leste om Truls som ikke turte å spørre om
å få være med i andre sin lek. Hvordan han hadde det inni seg, og hva slags
tanker han måtte kjenne på (røde og grønne tanker) hva han kunne gjøre, og
hvordan han til slutt skjønte hvordan å bli med i leken.
Jeg spurte barna «hva kan dere gjøre
hvis noen sier nei, når du spør om å få bli med?» Flere svarte at de kan jo få
hjelp av voksne, som selvfølgelig er lurt. Men Jakob svart også at «man trenger ikke det,
man kan spørre noen andre om å få være med» så tenkte han litt videre, og sa… «men hva hvis man
bare får nei, nei, nei alle steder man spør?» Da var vi enige om at man
hvertfall måtte si ifra til en voksen!!!
Både det å se på leken for å forstå
hva den handler om, eller å spørre er to gode metoder for å komme med i lek.
Men ved å spørre kan man fort få et nei, da må man også lære seg å takle dette.
Vi voksne veksler på om vi likevel hjelper barnet inn den aktuelle leken, eller
om vi hjelper det å finne på noe annet. Det viktigste er at barna kan leke med
flere og har evne til å komme seg videre og mestre medgang og motgang på en
positiv måte.
Det aller beste er selvfølgelig om de
som allerede leker ser at andre vil være med, og inviterer de selv. Er det
veldig mange i en lek, snakker vi med barna om de tror dette vil bli en bra
lek, eller om det kanskje er lurt å dele seg. Vi skryter ofte av barna, da de allerede er ganske gode på å inkludere hverandre, og sier "du kan bare bli med" eller "vil du være med?" når noen kommer bort til leken. Men selvfølgelig blir også barn avvist, og da jobber vi som nevnt over.
Vi snakket om hva man kan være stolt
over, og hvordan kroppen kjennes ut da (glad, sterk, fornøyd). Barna kom med
eksempler på hva de har blitt stolte av. Flere var stolte over å tørre å ta
hode under vann, og klare å kjøre på ski ned bakken uten å falle, eller å klare
å tegne et hjerte. Som regel har de måtte øve en del først, og det er en god
erfaring å ta med seg, det er lurt å øve.
Kommunikasjon, språk og tekst
Vi har hatt mye rim og regler i
januar. Vi har også lest en del bøker på rim.
Barna synes det er gøy med rare ord og
rim. Det er effektiv læring og utrolig viktig for barns språkutvikling å lære
seg takt og rytme i ord. Flere av barna rimer stadig på ord de kommer på.
Bokstaver har de vært opptatt av
lenge, og kjenner mange av «sine» bokstaver. Småbarna er gode på å finne sin
egen skuff når vi skal finne bleier, de ser nok foreløpig mest på fargen de har
på navnet sitt mer enn bokstavene, men det er en start.
Vi spiller en del spill, mange av de
med spesielt fokus på språk og kommunikasjon. Ulike lottospill, Villkatten og
Alias. Andre med strategi. Hvor mye språklig «trening» det blir i de ulike
spillene er avhengig av hva de voksne gjør ut av spillet. Det enkle spillet
Villkatten kan man utvide ved å snakke med barna om gjenstandene de finner,
«hva er det? Hva kan man gjøre med den/bruke den til? Hvorfor tror du ballen er
rund? Osv»
Kosthold i Søråsen
Januar var suppe-måned i barnehagen.
Vi snakket med barna om hva slags supper som går an å lage, og barna kom med
mange forslag selv også. Vi bestemte oss for å lage gulrotsuppe. Alle var
ganske ivrige til å være med å skrelle og kutte gulrøtter til suppa, de var mer
engasjert i det enn i å spise suppene.
Nærmiljø og samfunn
Maxibarna har vært på 3 skiskoledager
på Fossum. Det preppes hver dag, og forholdene er veldig fine der borte:)
Vi har gått turer rundt i nærmiljøet,
Søråsen-Kleivveien. Vi har gått tur hjem til Nils, og vi har gått noen turer
for å se nærmere på grave-byggeprosjektet på jordet. Vi synes barna var så
ufokuserte da vi gikk på tur før jul, derfor øver vi oss mer nå framover. Det
har gått bedre disse turene i januar, men dere går jo mye mer langs veien med
barna deres enn oss vil jeg tro. Så husk å være tydelig med de, på hvor man må
holde oppmerksomheten når man går i trafikken. Spesielt det å gå godt ut på
kanten, og at man ikke kan stoppe ved «alt»😊
FEBRUAR
Sosial kompetanse
Område vi har spesielt fokus på i
februar er å hjelpe og ta imot hjelp fra andre. Vi fortsetter å hjelpe barna i
de ulike måtene å ta kontakt på og at vi skal inkludere hverandre.
Selvhevdelse
og kvalitet på tilbakemeldinger. Barna skal lære ulike måter å be om hjelp på. De voksne kan støtte barna i å
utrykke seg selv, oppmuntre og trygge dem. Tilbakemeldinger
skal være positive, varme og støtte barnets selvfølelse. De voksne skal spørre
om barnets tankegang, lytte til barnets opplevelser og ha en samtale rundt det
som skjer, for å fremme refleksjon. Gi tydelige tilbakemeldinger som hjelper barnet
å forstå hva de har gjort bra.
Fagområdet
Vi har fokus på fagområdet
kommunikasjon, språk og tekst i januar og februar.
Vi fortsetter å øve på rim og regler.
Vi bruker spill og bøker i arbeidet med barna. Spillet Alias er superbra når
barna klarer å stille spørsmål til hverandre selv, å klare å beskrive hvordan
og hva man bruker en gjenstand til uten å bruke selve ordet når de skal
beskrive. Vi bruker blant annet skuffene og barnas plasser til å lære
skriftspråk.
Tips: Les en bok, eller spill et spill
før barna legger seg?!
Kosthold
I februar/mars skal vi snakke om kjøtt
og hvor ulikt kjøtt kommer fra. Vi skal også lage et måltid med kjøtt. Dette er
under planlegging.
Natur, miljø og teknologi
Vi får se hva naturen bringer oss! Ute
er vi uansett vær. Det er godt å ha skogen tett på, kanskje vi ser noen
dyrespor i nysnøen?!
Blir det bra med snø, tar vi oss en
aketur til Ballerud. Vi merker allerede at det er lysere dager, og at sola
varmer mer:)
Diverse
*Vegard (som vanligvis jobber på
Trollstua) skal være hos oss på Smørøyet noen uker framover.
*Det er inne-dugnad i barnehagen
onsdag 5.feb og torsdag 6.feb. Denne er UTEN barn. Husk at alle skal ha 10
dugnadstimer i løpet av året, vanligvis bruker man 4 timer på innedugnaden og 6
på utedugnaden.
*Vinterferieuka (uke 8). Vi ønsker at
alle registrerer om dere kommer eller har fri.
*Fredag 28.februar har vi KARNEVAL.
Barna kler seg ut som det de vil. Så har vi catwalk, dans og pølser til alle
barna. Selvfølgelig er det lov å komme som man er hvis noen ikke vil kle seg
ut.
*Vi har vært gjennom noen runder med
sykdom, både forkjølelser med feber og hoste, og omgangssyke. Det er fortsatt
sporadiske tilfeller på huset. Husk å bli med barnet deres å vaske hender når
dere kommer i barnehagen.