Februar
Måneden
som gikk.
Året begynte
vi med å feire Vildes 5 årsdag. Til barnas store glede kom det snø og gode
forhold til å gå på ski, leke i snøen og ake. Det har vært en helt fantastisk
måned med mange morsomme aktiviteter, temasamlinger, fellessamlinger og tur.
Den store
aktiviteten inne i januar var perler. Felles aktivitet skaper
fellesskapsfølelse og samhold, og finmotorikk og konsentrasjon ble utfordret.
Barna samarbeidet med å finne perler i riktig farge til hverandre eller hjelpe
hverandre med å fullføre perlebrettet.
Januar måned
avsluttet vi med Alfred sin 6 års bursdagfeiring 😊.
Sosial
kompetanse – Selvhevdelse- Inkludering
Med
utgangspunkt i temasamlinger har vi jobbet med å øve barna på ulike måter å bli
med i lek eller aktiviteter på en passende måte. Vi har øvd på å ta hensyn til
leken som allerede er i gang, se på leken for å forstå hva den handler om. Det
er ikke alltid man får «ja» fra de som leker, vi har veiledet og jobbet med
barna også for å tåle et «nei». Vi hjelper barna med å finne på noe annet. Det
viktigste er at alle har noen å leke med, og at man tåler motgangen og
nedgangen. Vi øver mye med barna på å sette ord på følelser og hjelpe hverandre
når man ser at noen ikke har det bra.
Vi er veldig
stolte av barna, de hjelper hverandre i garderoben: kler på hverandre eller
hjelper å dra av hverandre de våte klærne. Barna lærer høflighet av hverandre.
En gutt fikk hjelp av en voksen i garderoben med å ta på seg sko og votter, han
ser på den voksne og sier: «Tusen takk, du er så snill». Barnet fikk ros for at
han er takknemlig og høflig. Flere av barna hørte det og takknemligheten smittet
videre😊.
Vi har
snakket med barna om hva som er «jentefarger» og «guttefarger» eller kule og
ukule klær. Vi har blitt enige om at alle farger er fine.
Fagområdet
– Natur, miljø og teknologi
Vi har
snakket om årstiden vinter, hva skjer med vann når det er kaldt, hvor blir det av
snøen når det regner? Barna har lekt ute i snøen, og mange av barna liker å
smake på snø. Når jeg spurte en jente om hva snø smaker, svarte hun: «det
smaker kaldt» 😊. Barna liker å ake. I slutten av
måneden begynte snøen å smelte, da ble det mye vann og det er det beste barna
vet. De samler vann og heller et annet sted, ser på hvordan vann renner ned
bakken eller venter når vannet forsvinner i snøen.
Vi har
jobbet aktivt med papirforbruk, at man kan tegne på hele arket og til og med på
begge sider av arket. Vi har snakket en del om hvordan ark lages og mange av
barna ble overrasket over at det lages av trær. Vi oppfordrer barna til å se
forsiktig i bøker, uten å «lese dem i stykker».
Fagområdet
– Kommunikasjon, språk og tekst
Hvert barn
valgte «sin egen regle» selv. Den skal de øve på og høre mange ganger. Barna er
veldig stolte over å ha sin egen regle/sang og mange av dem kan den utenat. Vi
har sunget og danset hele måneden og vi kommer til å fortsette med det. Vi har
lest mange bøker og har hørt på lydbøker når vi sitter og spiser. Nye bøker
låner vi fra biblioteket, noe barna synes er veldig spennende.
Barna liker
å rime, ofte hører vi at de snakker sammen og prøver å finne på ord som rimer på
hverandre.
Fagområdet
– Nærmiljø og samfunn
Maxibarna
har vært på 3 skiskoledager på Fossum. Barna storkoser seg og har det gøy på
skiskolen.
Vi har hatt
en tur på biblioteket. På vei til og fra biblioteket stoppet vi mange ganger
for å se på kraner, lastebiler og andre type biler. På biblioteket leste vi
mange bøker, men ikke alle 😊. Barna er veldig interesserte i bøker, vi anbefaler dere foreldre å
besøke biblioteket sammen med deres barn.
Kosthold
i Søråsen
Siste dagen
i januar laget vi suppe – månedens mat. Vi snakket om hva slags supper de har
smakt på, og hva slags suppe vi skal lage her i barnehagen. Barna hadde lyst på
tomatsuppe, men etter mange diskusjoner, ble vi enige om å lage blomkålsuppe og
rødbetsuppe. Vi har sett på oppskrifter og hva slags ingredienser vi trenger.
Alle var med på hele prosessen med å rense og kutte grønnsaker, og nesten alle
ville smake på rå løk, -det var ganske sterkt!, gulrot, blomkål, rå potet og
rødbet. Nesten alle turte å smake på begge suppene og noen av dem ble
overrasket over at det var godt, selv om de smakte det for første gang.
Februar
Sosial
kompetanse – Selvhevdelse
Denne
måneden har vi spesielt fokus på å lære barna å hjelpe og ta imot hjelpen fra
andre. Barna skal lære ulike måter å be om hjelp på, og å akseptere hjelp på en
passende måte. Å lære å hjelpe andre og ta imot hjelp fremmer empati, samarbeid
og fellesskapsfølelse. Det lærer barna å både gi og motta støtte, noe som er
avgjørende for gode relasjoner og sosial trivsel.
Tett På -
Kvalitet på
tilbakemeldinger. Tilbakemeldinger
skal være positive, varme og støtte barnets selvfølelse. De voksne skal spørre
om barnets tankegang, lytte til barnets opplevelser og ha en samtale rundt det
som skjer, for å fremme refleksjon. Gi tydelige tilbakemeldinger som hjelper barnet
å forstå hva de har gjort bra.
Psykologisk
førstehjelp – Hei,
her kommer jeg. Få en forståelse av ens egen væremåte har påvirkning i møte med
andre.
Fagområdet
– Kommunikasjon, språk og tekst
Vi
fortsetter å jobbe med reglene våre. Vi skal lese spennende bøker og øve på å
lytte, det er ikke alltid lett å lytte. Vi øver på å kunne svare på spørsmål
fra boken vi har lest om.
Mat i
februar/mars – Kjøtt og grønnsaker
Hvor kommer
kjøtt fra? Hva slags typer kjøtt fins det? Det blir spennende å finne ut hva vi
kommer til å lage denne gangen. Barna skal være med å bestemme måltidet fra
begynnelsen. Det gir barna en praktisk forståelse av matens opprinnelse og
hvordan den blir til. Å delta i prosessen fra start til slutt gir barna en
følelse av mestring og ansvar, samtidig som de lærer om helse, næring og
bærekraft. I tillegg fremmer det samarbeid og kommunikasjon.
INFO
Dugnad inne der vi vasker ned hele
barnehagen onsdag 5. februar og torsdag 6. februar.
Vinterferie i uke 8. Da er barnehagen åpen, men
vi ønsker å planlegge personalets ferie og avspassering og legge dette til de
dagene det er færre barn. Hvis noen skal ha fri ønsker vi at dere registrerer i
MyKid så raskt som mulig.
25. februar Trommeforestilling Baccari fra Senegal kommer
til barnehagen, og har trommekurs og -forestilling for oss.
Karneval blir
fredag 28. februar.
Vi forbereder oss med å pynte avdelingen, lage pinata og snakke om karneval.
For å ta hensyn til alle så er det viktig å ikke ha skumle eller heldekkende
masker.