Meny
Forside
Søråsen 20B 1356 Bekkestua Vis på kart
Telefon: 67 12 55 76 Send oss e-post
Redaktør: Merete Andersen
Februar

Månedsskriv februar

Måneden som gikk – januar

Takk for god oppslutning på brukerundersøkelsen. Det blir spennende å se resultatet når det er klart. Deres tilbakemeldinger og innspill er viktig for oss og vi bruker dette kontinuerlige i arbeidet for å gjøre jobben vår best mulig, for å lære, utvikle og forbedre oss. Vi bruker personalmøter og avdelingsmøter til å gå gjennom resultatene og velger deretter to punkter vi vil forbedre og to punkter vi ønsker å bevare.

Sosial kompetanse/temaarbeid

Temasamlingen i januar handlet om å bli med i lek på en god måte. Denne gangen var vi på gamlehjemmet (inspirert av «Bukkene Bruse vender tilbake»). Der møtte vi to gamle elger, en noe fortvilet pleie-kanin og trollet. Mens de to gamle fruene skravler om sitt kommer trollet brasende inn i rommet og vil leke. De gamle elgene vil ikke, de syns det er for voldsomt, men trollet tar ikke et nei for et nei, han vil leke sin lek og det nå. Han maser, bråker, prøver å tvinge de andre med og lager mye rot og leven. Samtidig får vi også se at det er vanskelig for trollet da de andre helst ikke vil ha noe med han å gjøre, og han får hvert fall ikke sitte sammen med dem å spise middag.

Det blir mange fine samtaler og refleksjoner etter en temasamling om hva som kunne vært gjort annerledes. Hva burde trolle ha gjort hvis han ønsket noen å leke med? Og elgene, kan det hende trollet hadde oppført seg hyggeligere hvis de og de andre på gamlehjemmet var mer interessert i å bli kjent med han og inkluderte han? Barna kommer med mange gode tanker, og så gjelder det å øve i praksis.



Vi snakker mye med barna om at man ikke trenger å spørre om å være med i en lek, da gir man makt til de som leker og risikerer å få et nei. Vi ønsker å utjevne maktforholdene, at barna heller øver seg på å observere en lek først, for så å komme med innspill eller velge seg en rolle som passer inn. Vi ønsker også at barna lærer seg å heller spørre «hva leker dere?», da blir maktbalansen mer jevn og man er mindre utsatt for å få et nei. Samtidig jobber vi hele tiden for inkludering, at det i barnas øyne alltid er plass til en til, men det er helt greit at det ikke passer med hvilken som helst rolle i alle leker.
For å hjelpe barna å bevare god lek jobber vi med å skjerme lek. Det høres kanskje litt ut som motsigende til inkludering, men det vil si at når vi voksne ser at en god lek har satt seg, og at den vil forstyrres av at det kommer en eller flere til, så snakker vi med det/de barna som ønsker å bli med i leken og forklarer at det ikke passer med fler akkurat nå. Da er vår oppgave å finne på noe gøy med det/de barna som ikke fikk være med akkurat nå, og barna er ikke de som ekskluderer noen fra lek.



Fagområdet «kommunikasjon, språk og tekst»

Dette fagområdet handler om utvikling av tale- og skriftspråk, rimeord, samtaler, og det å kunne utrykke seg. Vi har lest mye rim og regler i januar, og siste fredag i januar valgte barna hver sin regle som blir «deres». Fremover skal vi bruke disse i samlingsstund, og målet er at barna skal lære seg sin egen og gjerne flere regler/vers utenat. Rytmen i ord og setninger man får gjennom rim og regler er viktig for utviklingen av et godt verbalspråk.
I samlingsstund har vi også lest, fortalt og dramatisert flere eventyr med konkreter for barna. Vi har snakket og lært litt om hva kategorier og begreper er, og nesten alle har skrevet og pyntet forbokstaven sin.



Vi har spilt litt mer spill, og skal fortsette med dette i februar (og resten av året). Barna liker godt å spille spill. Noen spill er med terning, og da øver vi på å telle antall plasser vi skal gå på brettet. Vi har også spill med ulike «oppgave-kort», og lotto-spill. Når vi spiller lotto er det en fin språklig øvelse å spille det som «alias», altså at barna trekker et kort for så å forklare hva som er på kortet uten å vise det fram og de andre må prøve å skjønne hvilket brett det hører hjemme på.



Fagområde «natur, miljø og teknologi»



Endelig kom vinteren, og det har vært dager med skikkelig fint ake- og skiføre, og det har blitt bygget snømenn og forskjellige skulpturer i ulike størrelser. Så har vi hatt våte dager og kalde dager om hverandre, og fått erfaringer med snøens og vannets ulike egenskaper i ulik temperatur. På kalde dager etter regn får vi is, og bakken blir glatt og hard. Så blir det mildvær igjen, isen og snøen mykner opp og smelter og kan igjen brukes til å bygge med. Barna har også fått erfare at det er lurt å kle på seg litt ekstra når det er kaldt.



I januar har vi hatt vever på musehullet. De fleste barna har prøvd seg, og mange syns det er gøy. Spesielt når de knekker koden med over/under retningstråden annen hver gang og blir mer selvstendige. Det er skikkelig konsentrasjonsarbeid, noen kan sitte lenge om gangen, mens andre vever i kortere økter. Noen ønsker lange tråder av en farge, mens andre bytter farge hyppigere. Vever og perler er aktiviteter som rullerer mellom avdelingene en måned av gangen, så neste gang vi skal ha perler blir i mars, og vev blir i mai. Vi opplever at det er fint å bytte på disse materialene. Det blir en positiv glød for å perle eller veve når det kommer inn igjen på avdelingen.



Fagområde «nærmiljø og samfunn»

Maxi-barna er på skiskole på Fossum hver tirsdag i noen uker nå. De blir hentet med buss i barnehagen og kjørt frem og tilbake. Da får de erfaringer med ulike naturområder i nærmiljøet vårt, og det har vært morsomme turer fylt med mestringsfølelse.

I aldersgrupper på onsdager har det også vært ulike turer i nærmiljøet, både aketurer og tur til biblioteket.

I januar har vi også vært på bursdagstur hjem til Kasper for å feire hans 4års dag. Det var en fin tur, det er alltid gøy å få komme hele avdelingen hjem på besøk. Tusen takk for oss!



Kosthold i Søråsen



I januar sto suppe på menyen. Vi hadde idémyldring sammen med barna og lagde tankekart over ulike supper vi kjenner til og hvilke ingredienser som er oppi. Her var vi også innom inkludering, da vi har noen allergier å ta hensyn til. Vi var enige om at vi måtte lage en suppe som alle kan spise. Til slutt endte vi opp med kremet kyllingsuppe servert med ris til. Barna var med å forberede og kutte opp alle grønnsakene til suppa, vi luktet på og smakte på de ulike ingrediensene som skulle oppi suppa, men kyllingen tok vi voksne ansvar for. Suppa ble veldig god, og de aller fleste forsynte seg flere ganger.



Februar

Sosial kompetanse/temaarbeid

I februar har vi fokus på selvhevdelse og kvalitet på tilbakemeldinger. Temasamlingen og temaarbeid vil handle om selvhevdelse og at barna skal lære ulike måter å be om hjelp på, at de tør å ta kontakt for hjelp, og at de ber om hjelp på en passende måte. De skal også øve på å akseptere hjelp. De voksne skal støtte barna i å utrykke seg selv, oppmuntre og trygge dem. Tilbakemeldinger vi gir skal være positive, varme og støtte barnets selvfølelse. De voksne skal spørre om barnets tankegang, lytte til barnets opplevelser og ha en samtale rundt det som skjer, for å fremme refleksjon. Målet er å gi tydelige tilbakemeldinger som hjelper barnet å forstå hva de har gjort bra.

Vi fortsetter å bruke psykologisk førstehjelp for barn «grønne tanker – glade barn» i arbeidet med følelser. I februar har vi fokus på «hei, her kommer jeg», og at barna skal få en forståelse av at ens egen væremåte har en påvirkning i møte med andre.



Fagområdet «kommunikasjon, språk og tekst»

Vi fortsetter med å rime, lese og dramatisere bøker og eventyr og å spille spill. Versene til barn fortsetter vi å lese og å lære oss utenat.

Fagområde «natur, miljø og teknologi»

Det er mange kunstneriske og tegneglade sjeler på musehullet, og forbruket av ark og papir er høyt. I februar skal vi ha ekstra fokus på bærekraft. Vi skal lære hvor ark og papir kommer fra, og ha fokus på å bruke mindre. Tegneark kan brukes på begge sider og fylles helt, og når vi vasker hender holder det med ett papir til å tørke.

Vi håper på enda en fin vintermåned med snølek i ulike varianter!

Fagområde «nærmiljø og samfunn»

6.februar er det samefolkets dag. Vi håper å få til en fellessamling hele barnehagen der vi kan lære litt mer om samisk kultur.

Tirsdag 25.februar kommer Bakary fra Senegal tilbake til oss og har trommeforestilling. Han snakker om og spiller på trommen sin. Han har også med seg mange små trommer og rytmeinstrumenter. Barna får komme frem i grupper og spille på trommer. Alle får spille og danse med rytmeinstrumentene.
Kl. 9.30 er forestillingen tilrettelagt for Småbarnsgruppa.
Kl. 10.00 er det de store barna sin tur.

Fredag 28.februar er det karneval i barnehagen. Barna kan kle seg ut om de ønsker (eller ikke). Men vi ber om at ingen tar på seg heldekkende ansiktsmasker, da noen kan bli redde. Vi har fest med dans, catwalk, pinâta, pølser og fastelavensboller.

Kosthold i Søråsen – månedens mat: kjøtt

Fredag 14.februar står kjøtt på menyen. Vi skal lære om ulike typer kjøtt og hvilke dyr det kommer fra. Vi skal sammen lage et måltid med kjøtt (og grønnsaker som tilbehør).

Diverse:

Husk innedugnad onsdag 5.februar og torsdag 6.februar. Da skrubber vi barnehagens innside fra tak til gulv, og frisker opp barnas innemiljø.

Uke 8 er skolens vinterferie. Barnehagen er åpen som normalt, men vi ønsker å planlegge personalets ferie og avspasering og legge dette til de dagene det er færre barn. Hvis dere vet at dere skal ha fri, setter vi pris på om dere registrerer fri/ferie i MyKid så fort som mulig.