Meny
Forside
Søråsen 20B 1356 Bekkestua Vis på kart
Telefon: 67 12 55 76 Send oss e-post
Redaktør: Merete Andersen
Februar

Månedsskriv

Måneden som gikk

Etter juleferien syntes vi mange av barna var blitt så store! Ordforrådet blir stadig større, leken varer i lengre perioder av gangen og barna mestrer mange nye ting. Det er et privilegium å få være med på utviklingen!!

I januar har vi tilbrakt mye innetid på Trollstua der både tjukkasrommet med saccosekker og matter som egner seg til hyttebygging er mye brukt. Duplorommet er også et sted vi ser at leken stadig varer lenger. Dukkehuset i garderoben er også stadig i bruk og i hovedrommet er det pusling, spilling av spill og tegning som ofte foregår. Fra Trollstua har vi også dør inn til biblioteket på kjøkkenet. Det er ekstra stas å bli lest for i sofaen foran den store bokhylla! Uansett hvor vi leker er vi voksne aktive støttespillere ved å finne alternativer når flere vil ha samme leke eller sette ord på det barna prøver å formidle og det vi har rundt oss.

Ute har det blitt mye aking. På dager med mye snø fungerer akemattene best. Er det litt mer isete tar vi frem rompeakebrettene eller setter rett og slett utfor på rumpa. De fleste liker å ha med en voksen, men noen av de eldste setter utfor alene. Det er gøy å observere smil og latter og mestringsfølelse! Mye god trening er det i det å komme seg til toppen av bakken også. Vi oppmuntrer til å prøve selv før vi hjelper hvis det blir for vanskelig. Så snart vi har litt nysnø er det stas med bøtter og spader igjen. Ellers har vi dekorert snøen med malingvann, lekt i hjertehuset, båten og skuta. 

 

Sosial kompetanse
I januar har vi vektlagt ulike måter å komme med i lek. En fin måte, som Alfred demonstrerer i historien under, er å observere hva andre barn leker og skli inn i leken med noe som passer…

Victor sitter på duplorommet og leker med dragen og noen biler. Alfred kommer inn ser hva han gjør, finner seg en bil  og blir med på leken


Videre har følelsen stolthet vært i fokus. Dette er en følelse vi stadig bygger opp under ved å oppmuntre barna til å mestre nye ting…

Erle klatrer i ribbeveggen og hopper ned på tjukkasen. Anne følger med. Neste gang går hun enda et trinn opp for så gå ned igjen. Var det litt høyt? Prøv noen flere ganger derfra du, så kan du se om du har lyst til å prøve et hakk høyere etterpå. Erle prøver et par ganger til fra samme høyde før hun klatrer et hakk til. Oj, nå var du høyt oppe, Erle! Erle hopper ned og ser stolt bort på Anne.
 
Fagområder
I januar og februar er det fagområdet ”Kommunikasjon, språk og tekst” som vektlegges. Ordningen med å spre voksne og barn rundt på forskjellige rom skaper ro rundt leken, og det blir lettere for barna å kommunisere seg imellom og med den voksne. Vi voksne støtter språkutviklingen ved å bygge videre på det barnet sier og få til frem- og tilbakeutvekslinger om samme tema. Vi benevner også ting litt ekstra, som for eksempel ”Natasha, kan du gi meg den røde bilen som ligger under stolen” i stedet for å peke og si – kan du gi meg den!

Vi har lest bøker og hatt samlinger med barnas forbokstaver og laminerte rim/regler. Tekster som har rim, rytme og melodi hjelper barna med å utvikle både ordforråd og uttale, og ikke minst ser vi at barna liker det!



Fagområdet ”Nærmiljø og samfunn” og ”Natur miljø og teknologi” vektlegges hele året med blant annet turdagen vår på onsdager. I Januar har vi vært på to turer langs Søråsen, stoppet og sett på t-banen v/parken og gått videre tilbake langs veien. På den første turen måtte vi stadig hanke inn barn som fant noe spennende i veikanten og rakk såvidt å gå runden i løpet av utetiden. På tur to gikk det mye bedre og vi rakk tilbake med god margin :) Vi har også vært på aketur og en tur for å følge med på gravemaskinene på Ballerud.

 


Februar

I februar kommer vi til å fortsette med mye av det samme som i januar. I forkant av karnevalet blir det ansiktsmaling for dem som vil.


Sosial kompetanse
Denne måneden vektlegges det å lære barna ulike måter å be om hjelp på. For eksempel å minne barna som har begynt å snakke på at de kan bruke ord i stedet for gråt/klaging.


Fagområder
I februar kommer vi til å fortsette å legge ekstra vekt på fagområdet ”Kommunikasjon, språk og tekst” med bl.a. lek i mindre grupper, sang, boklesing og voksne som snakker med barna om det vi holder på med.
Turdagen på onsdager (fagområder: ”nærmiljø og samfunn” og ”Natur miljø og teknologi”) fortsetter vi med i februar.


Uka på småbarnsgruppa i februar

Mandag
Utelek, innelek på ulike avdelinger, og samling med eventyr med konkreter og tegn-til-tale-sanger

Tirsdag
Utelek, innelek på ulike avdelinger, samling med rim, regler og Lars Leopard som har alle småbarnas forbokstav i magen.

Onsdag = TURDAG – Oppmøte senest 9.30
Turdag (tilbake til lunsj), innelek på ulike avdelinger, og samling med eventyr med konkreter.

Torsdag
Utelek, innelek på ulike avdelinger, samling med BlimE-dans og andre kropps- og bevegelsessanger

Fredag
Avdelingsdag (evt. innelek og samling med sangpose)