November og desember
November startet vi med å fokusere på fagområdet nærmiljø og samfunn og fagområdet natur, miljø og teknikk da vi gikk bort til Gjønneshallen der vi møtte noen av de som er i gang med å lage den nye tunellen fra Gjønnes til Høvik. Vi fikk jo se to lastebiler, klatre inn og sitte i én av dem, vi gikk ned og kikket på anleggsplassen og sammenlignet med et bilde av hvordan det skal se ut.
Med Maxigruppa har vi også fortsatt med å bytte på hvem som har med seg brannbamsen Bjørnis og vi har lest litt videre på Linus i Svingen – Fotballkampen.
I desember jobbet vi mer med fagområdet kunst, kultur og kreativitet da vi lagde julegaver på juleverksted; ett på hver avdeling. Her jobbet vi med ulike teknikker da vi lagde ulike ting, men det ble også en øvelse i å vente på tur og ikke minst organisere og planlegge prosesser.
I arbeidet med fagområdet nærmiljø og samfunn har vi også snakket en del om demokrati. Vi har snakket om hva det betyr og hvordan vi bruker det i Maxigruppa. For eksempel da vi var på vei hjem til barnehagen etter å ha besøkt anleggsplassen så fikk barna være med på å bestemme om vi skulle leke litt i Søråsenparken før vi gikk tilbake eller om vi skulle leke mer i barnehagen. Vi snakket om hvilke muligheter vi hadde og hvilke konsekvenser de to valgene hadde før flertallet avgjorde hva vi valgte.
Dette handler om å få en begynnende erfaring med demokratiske avgjørelser og det å bli vant med at en større gruppe kan vurdere noe sammen før man tar et valg og at f.eks. alle får spørre om det de lurer på før vi velger. Og ikke minst; ikke alle får det som de vil.
Januar
Nå skal vi jobbe med fagområdet kommunikasjon, språk og tekst. Gjennom dette arbeidet skal vi fokusere enda mer på det å høre, bli kjent med og bruke flere begreper. Og så skal vi legge til rette for at vi får enda mer erfaringer med å samarbeide. Da må vi både lytte, men også kunne ta initiativ.
I arbeidet med sosial kompetanse skal vi nå jobbe med det at det er ulike måter å bli med i lek og aktivitet, men det er også ulike måter å inkludere andre i det man gjør.
Og i arbeidet med psykologisk førstehjelp skal vi jobbe med følelsen stolt – og det blir nok gøy; vi skal jo til Vigelandsmuseet der vi skal få lage en egen leirefigur, og ikke minst, så skal vi jo på skiskole der vi skal få lære litt nye teknikker vi kan prøve oss på!
Skiskole
Det blir skiskole 5 tirsdager i januar og februar. Vi starter opp tirsdag 14. januar. Etter lunsj blir vi hentet med buss og kjørt til Fossum der vi leker oss litt og har det gøy mens vi går på ski. (Bussen henter oss i barnehagen i 12-tiden og vi er tilbake til 14:30)
Pass på at ditt barn har passende klær og utstyr. Ett godt tips er å sjekke at skiskoene passer (ta f.eks. ut innersålen og la barnet stå på denne. Se at det er plass til foten og litt å gå på foran tærne) og at de har plass til varme sokker (det er forventet å være kaldt i januar). Husk å smøre skiene dersom det er et behov.
Skiene må merkes GODT og plasseres i en plastsekk på avdelingen (evt i garderoben samme dag). Det er IKKE behov for stropper på skiene.
Barna kan gjerne ha sportstape med fornavn på lua – dette er en veldig god hjelp for instruktørene. (Dersom dere ikke har så fikser vi dette i barnehagen)
Planen for januar:
Uke
|
Dato
|
Hva
|
2
|
8. jan
|
Skileik ved barnehagen
|
3
|
14. jan
|
Skiskole I 12:00-14:30
|
3
|
15. jan
|
Aketur
|
4
|
21. jan
|
Skiskole II 12:00-14:30
|
4
|
22. jan
|
Tur til Vigelandsmuseet
|
5
|
28. jan
|
Skiskole III 12:00-14:30
|
5
|
29. jan
|
Oppgaver
|