GODT NYTTÅR !!!
Håper alle har hatt en
fin jule- og nyttårsfeiring:)
Først litt
oppsummering fra desember…..
Tusen takk
for godt oppmøte på arrangementer i desember, og for hyggelig julegave
personalet fikk.
Sosial
kompetanse:
Barna har
tatt mye hensyn til hverandre og øvd seg på å vente på tur i desember. Enten
det har handlet om å vente på tur for å lage julegaver, å bli trukket i
kalenderen, eller når vi skal forflytte oss rundt mellom avdelingene. Alle fikk
oppleve at det ble deres tur:) Det
var stas med kalenderen, vi gjentok suksessen fra i fjor, med at dere hadde med
en bok barnet liker, det var stas for barna og alle fikk hatt med noe som var
deres. Vi så at barna var stolte over boka de selv hadde med, men de viste også
mye positivitet for hva andre hadde med seg. Vi hadde skrevet noen ord om
barnet som var i kalenderen, og barna skulle prøve å gjette hvem vi snakket om
uten at vi sa navnet. Mange klarte å gjette riktig barn, flere ganger klarte
barnet selv også raskt å gjette at det var seg! Så fant vi fram boka det barnet
hadde med seg, og leste den i samlingen.
Desember
er alltid en måned hvor det skjer mye annerledes, både hjemme og i barnehagen.
Så vi merket det noen dager, at aktivitet utenom faste rutiner gjør noen litt
mer slitne, men vi har prøvd å forberede barna godt på forhånd, noe vi også klarte
bra mange dager.
Vi hadde
mye sykdom i desember, så en del aktiviteter gikk noen glipp av, men siden vi
hadde mange ulike aktiviteter fikk likevel alle vært med på ganske mye. Lucia var
dagen vi hadde færrest barn, men vi skulle heldigvis synge sammen hele
barnehagen, så det var ikke noe problem😊
Inne har
det vært mye avdelingsvis lek i desember, siden dagene har vært preget av
juleuker og annet opplegg. Nå gleder vi oss til å få tilbake vanlig valg i
januar. Ute har det vært lite snø, så vi håper på mer av det i januar.
Fagområdene
Kunst, kultur og kreativitet og Nærmiljø og samfunn.
Vi hadde
mye spennende på planen i desember, og barna fikk mange gode opplevelser
knyttet opp under juletradisjoner.
Barna laget en del julegaver de skulle
gi bort til jul. Tidligere år har barna ofte ønsket å gi de til seg selv, men i
år hørte vi få som snakket om dette, de virket glade for å skulle gi bort
gavene de hadde laget:)
Vi har hatt både teaterforestilling,
adventsamlinger, lucia, juletretenning, bytur og nissefest felles med alle barn
og voksne i hele barnehagen. Dette hjelper oss med å ha en god
fellesskaps-følelse for hele barnehagen.
Byturen gikk veldig fint. Det er mye
som skjer på få timer, men vi opplevde at barna hadde det fint og synes det var
en fin opplevelse. Astrid Lindgrens jul var en film som engasjerte godt, og lett
å følge med på.
Matservering.
Brød/Rundstykker,
grønnsaker, frukt, korn og smoothie har blitt servert som normalt, med noen
unntak i desember. I tillegg har barna bakt lussekatter, bakt og pyntet
pepperkaker, hatt julebord, vært på restaurant og hatt nissefest med grøt.
Barnas
julebord forløp med dans, lek, for-drink, samling og julemiddag. Det var god
stemning blant barn og voksne. Barna hadde vært med på å forberede til selskap
ved å skrelle poteter og gulrøtter, og skrive bordkort. Vi hadde forberedt de
på om hva som skulle skje og hvordan vi oppfører oss i selskap, blant annet at;
alle skal ha det hyggelig, det er bordkort rundt bordet og barna setter seg der
navnet sitt står, kanskje ved siden av et musehull-barn, vi spiser det vi liker
og lar «det andre» ligge pent på siden av tallerken osv. Dette gikk fint, det
så ut til at mange koste seg og synes juleselskap var bra!
Nissefesten
var en fin avslutning på juleforberedelsene i barnehagen, med fellessamling med
sang og juleteater fremført av personalet før vi spiste grøt, gikk rundt
juletreet og nissekona kom på besøk med noe godt i sekken.
JANUAR
Sosial
kompetanse.
Område vi har spesielt fokus på i januar er selvhevdelse. Barna
skal lære ulike måter å bli med i lek på. De skal øve seg på å komme med i lek
og felles aktivitet på passende måter. Hvordan innrette sin egen atferd etter
det samspillet som pågår? Voksne må hjelpe barna i dette, veilede de og støtte
opp. Temasamlingene vil også handle om dette! Vi vil også komme innom følelsen stolt. Hva betyr det å være stolt? Og hvordan er man det på en ok måte? Eks. Man kan være stolt over å vinne i et spill, men hvordan gjøre det uten å hovere andre?
Hva kan man si hvis man vil være med på en lek?
Mange barn mestrer dette veldig godt, andre synes det er
vanskelig. Vi skal lærer barna som skal inn i en lek at det er lurt å stoppe
opp, gjerne se på litt og så kan de spørre for eksempel:
Hva leker dere? Kanskje jeg kan være … ?
De som allerede leker skal øve seg på å ta imot andre på en god
måte. «Hei, vil du være med …., vil du være …?
Vi fortsetter å sette av god tid til lek, spesielt rollelek er
utviklende for sosiale ferdigheter. Vi voksne skal spesielt følge opp lek der
vi ser og vet barn har vanskelig for å bli med og holde seg i en god lek over
tid. Vi vil hjelpe de å dra leken videre på en god måte, gi de flere ideer og
utvide leke- repertoaret.
Vi
bruker fortsatt programmet «Grønne tanker- glade barn» i barnegruppa. Vi
fokuserer på følelsene og hvordan kjenne på disse og få hjelp av tankene til å
komme seg godt ut av vanskelige følelser.
Fagområdet
Kommunikasjon, språk og tekst.
Vi har fokus på fagområdet kommunikasjon, språk og tekst i januar
og februar. Det vil bli ekstra mye rim og regler, rytmen i ord og setninger er
viktig å lære seg for å få et godt verbalspråk. Målet er at barna skal lære seg
noen (nye) regler utenat.
Vi leser, som alltid, bøker og
fortellinger i samling og ellers i hverdagen, ulike brettspill og kortspill med
fokus på språk og kommunikasjon vil også ha prioritet. Vi ønsker å få til en
tur til biblioteket i løpet av januar. Vi erfarte på byturen i desember at
flere av barna trenger å øve å gå på tur, å holde seg i rekka og ha
oppmerksomheten på hva som skjer i trafikken.
Spill
gjerne spill hjemme med barna også. Kanskje noen har gjort det i jula?
Natur, miljø og
teknologi/realfag.
Vi
vil i januar ha fokus på snø, is og vann. Hvis det blir kaldt vil vi fryse vann
og lage skulpturer/islykter. Hva skjer med vannet, når smelter isen osv. er
spørsmål vi må fundere sammen barna om.
Vi
vil lage skulpturer og bruke akebrett og ski for å mestre elementene. Ta gjerne
med ski i barnehagen. Husk å navne de!!! Staver bruker vi ikke, så de lar dere
ligge igjen hjemme.
Kosthold.
Månedens
mat er i januar SUPPE. Barna skal være med å tilberede og planlegge sammen oss
personal. Vi vil snakke med barna om alle ingredienser og hvor de kommer fra/vokser.
Hva vi lager er ikke bestemt enda, vi skal snakke litt med barna først.
Småbarnsgruppa:
Les Småbarnsgruppas planer på egen side.
Maxigruppa:
Maxibarna starter opp med skiskole i uke 3, les mer på maxigruppas planer.
Informasjon:
Det arrangeres innedugnad onsdag 5.feb og/torsdag 6.feb. kl. 17.00-21.00. SU arrangerer denne. Det er kvelder da foreldre kan prate og bli kjent samtidig som de får vasket vegger og tak, og bidratt til et godt innemiljø i barnehagen. Innedugnaden er uten barn. Liste blir hengt opp på døra og dere skriver dere opp ønsket dag. Så blir oppgaver fordelt. Alle skal ha 10 dugnadstimer i løpet av året! Vanligvis blir 4 timer brukt på innedugnaden og 6 på utedugnaden til våren.