Aller først vil vi ønske dere et riktig godt nyttår, og velkommen tilbake etter ferie. Vi håper dere har kost dere masse med både rolige og hektiske dager!
Tusen takk for julegaven vi fikk før jul, det er veldig hyggelig og vi setter stor pris på det.
Måneden som gikk – desember
Desember er en måned full av juleforberedelser, og vi har hatt mye gøy på agendaen. Barna har kost seg med juleverksted og forventinger knyttet til å lage og gi gaver til dere. Vi har hatt juletretenning, besøk av teater to ganger, det har vært pepperkakebaking, julebord, bytur til Sandvika, lucia-feiring, nissefest og felles adventsstund hver mandag med julebok. Mange annerledes-dager med andre ord, noe som går bra for de fleste og som for noen kan bli litt overveldende i lengden. Det viser seg i høyt energinivå og spenning i kroppen over alt som skal skje. Det har gått veldig fint, og de som har trengt en ekstra hånd eller et fang for å finne roen har fått det.
Vi vil takke for godt oppmøte på både juletretenning og lucia-feiring, det ble fine og koselige stunder ute i mørket og barna gledet seg mye på forhånd.
Vi hadde en veldig fin bytur til Sandvika. Det er utrolig luksus å bli hentet med egen buss og kjørt til Sandvika, for så å bli hentet når vi er ferdig og kjørt tilbake til døra i barnehagen. Vi vandret rundt i byen og så på ulike severdigheter, som ulike statuer, rådhuset og byggeplassen. Det hadde skjedd mye på byggeplassen siden vi var der for et år siden, det var spennende å følge med på utvendige heiser som gikk opp og ned med bygningsmaterialer. Etter litt byvandring var det klart for lunsj på Egon og så kino. En utrolig fin tur som vi er veldig glade i!
Som i fjor hadde vi julebord med smørøyet. Det ble en gøy og festlig dag. Barna forberedte på forhånd hvert sitt bordkort. Da dagen kom hadde vi førfest på smørøyet med danseleken, stolleken og samlingsstund der Axel fortalte en julefortelling. Barna fikk servert litt snæks og juice å drikke. Deretter var det klart for julelunsj. Barna satt annenhver mus/smør, på den måten åpner det for å snakke og bli bedre kjent med noen man ikke prater med så mye til vanlig. Det var veldig hyggelig stemning rundt bordet, og det ble servert medisterkaker, julepølse, poteter, gulrøtter, rødkål og surkål, saus og tyttebærsyltetøy. Vi snakket mye om på forhånd at alle får litt av alt på tallerkenen sin, det er tøft om man smaker på alt, men man spiser det man liker og får mer av det. De fleste smakte på alt, men det gikk mest medisterkaker, pølser, gulrøtter og potet ;) Til dessert var det fruktsalat med vaniljesaus.
Siste uka før juleferie var det duket for nissefest. Hver avdeling har gjennom desember øvd på en sang som vi fremfører for hverandre på fellessamling på nissefesten. På musehullet har vi øvd på bjelleklang. Denne sang vi for resten av barnehagen, og barna hadde hver sin bjelle til å spille rytmen med. Etter sang var det Ida, Axel og Vilde sin tur til å spille «julespillet» for barna. Et lite stykke om en julekone som skal bake til jul, og en katt og mus (hånddukker) som lager litt trøbbel. Til lunsj var det grøt med mandel i. Det var ingen som fant mandelen i år dessverre, så premien (klistremerker) deler vi på alle.
På slutten av utetiden gikk vi rundt juletreet og sang tre sanger før vi gikk inn og gjorde oss klare til tremat. Da kom nissekona forbi med juleposer til alle barna.
Sosial kompetanse – selvkontroll
Det blir mange muligheter til å øve på å vente i desember. Vi har holdt på med mange ulike aktiviteter, og det er ikke alltid at alle kan gjøre samtidig. For eksempel på juleverksted og pepperkakebaking. For at barna skal få best oppfølging organiserer vi oss i mindre grupper, og da har de noen ganger måttet vente på sin tur. Vi har også hatt kalender der ett barn blir trukket hver dag, barnet har fått et lite hjerte med noen hyggelige ord om seg selv og sin egenpyntede pepperkake. I år har også dagens kalenderbarn fått med seg fjøsnissen hjem. Barna har gledet seg til det var sin tur, og vi har snakket mye om å glede seg på andres vegne. Det er lov å bli skuffa, men vi må øve på å glede oss over andres gleder også. Det var flere som ønsket å bli trukket sent, for da kunne de glede seg lenge. Det ble lenge å vente for de siste, men det klarte de veldig bra!
Fagområde – kunst, kultur og kreativitet
Vi har hatt besøk av to ulike teateroppsetninger i desember. Det var både Askeladden friteater som spilte «Nissefar og kongens julegave» og «Den vesle bygda som glømte at det var jul». De var utrolig dyktige og morsomme, det var både skuespill og mye sang som barna ble oppmuntret til å være med å synge til. Tilbakemeldingen fra barna etterpå var at det var «kjempegøy!!».
I samlingsstund har vi sunget julesanger hver dag og lest ulike julefortellinger. Hver mandag har vi hatt felles adventsstund med alle avdelingene der vi har sagt adventsversene og Merete har lest julebok for oss.
Det har også vært mye kunst og kreativitet, både på juleverkstedene og på ettermiddagene når vi har funnet fram diverse gammelt julepapir til å lage julepynt av.
Fagområde – natur, miljø og teknikk
I desember fikk vi både veldig våte dager og noen kalde dager, men snøen har latt vente på seg. Kreativiteten får utløp når sanden er for hard til å grave i, og akebakken mangler snø. Det har vært mye «jule-lek» der barna har lekt familier som forbereder til jul og pynter juletre. Og de lange spadene har vist seg å fungere godt som «akebrett» på våte/fryste blader på bakken. Men nå gleder vi oss til det kommer nok snø til både aking, ski og bygging.
Kosthold i Søråsen
Barna har bakt pepperkaker som ble brukt til kalender, juletretenning og juleposen nissemor kom med. På lucia-feiringen ble det servert lussekatter. Vanligvis er barna med å bake disse bollene, men på grunn av at hele barnehagen var rammet av omgangssyke valgte vi denne gangen at de voksne bakte bollene og serverte til en og en på ettermiddagen.
Vi hadde som sagt julebord med smørøyet, og da ble det servert medisterkaker, julepølse, poteter, gulrot, surkål, rødkål, saus og tyttebærsyltetøy. Til dessert hadde vi fruktsalat med vaniljesaus.
Litt om januar
Sosial kompetanse – selvhevdelse
I januar vil temasamlingen handle om selvhevdelse. Det handler om at barna skal våge å uttrykke sine meninger, tanker og følelser på en respektfull måte. Barna skal lære ulike måter å bli med i leken på. De skal lære at det er lurt å se hva leken handler om og tenke over hva de kan bidra med og hvordan de skal finne seg en passende plass i leken. Når barn leker øver de seg naturlig på sosiale ferdigheter, og selvhevdelse er en av dem. De øver på å forhandle, prøve ut ulike roller og måter å uttrykke meninger og behov på. Dette er med å styrke deres evne til selvhevdelse. Samtidig vil vi jobbe med at de som allerede er i lek også har et ansvar for å se andre og inkludere andre i leken. Vi vil også jobbe videre med å være i leken over tid. Det vil si at når barna planlegger leken og begynner en lek, så må de være i den leken og ikke «løpe» videre til en ny lek med en gang. Vi voksne vil være der og veilede barna. Vi tilrettelegger for lek, har variasjon i metoder og materiell, engasjerer barna og har tydelige læringsmål. Vi er nærværende voksne som bruker leken som en sentral arena for læring og utvikling, der hvert barn får støtte ut fra sine forutsetninger.
Vi jobber også videre med opplegget Grønne tanker – glade barn. Da leser vi i heftet med bilder og tekst om våre ulike følelser og samtaler med barna om de ulike følelsene. I januar skal vi snakke litt ekstra om følelsen stolt. Å være stolt av seg selv er en positiv følelse som styrker barnas selvfølelse og mestringsglede, når de lærer å være stolt av egne handlinger og prestasjoner øker selvtilliten og de blir mer motivert til å prøve nye utfordringer.
Fagområde – kommunikasjon, språk og tekst
I januar og februar har vi ekstra fokus på språk og kommunikasjon. For å utvikle et godt verbalspråk med riktig uttale av lyder er det vesentlig å lære noen tekster utenat og høre rytmen i ord og setninger. Derfor skal vi finne fram flere nye sanger, rim og regler. Disse vil bli brukt i samlingsstundene. Målet er at barna skal lære noen tekster utenat og bli motivert til å rime på egenhånd og tøyse med språket.
Vi vil også spille mer spill. I mange spill er det viktig å kommunisere sammen og vi har flere spill hvor barna får utvidet begrepsforståelse.
Fagområde – natur, miljø og teknikk
Vi håper på masse snø i januar så ski- og akesesongen kan begynner for fullt. Kram snø gir mange muligheter til annen lek også, og vi skal forhåpentligvis lage mange ulike snøskulpturer. Vi skal utforske hva vi kan bruke snø, is og vann til. Vi skal fortsette å snakke om viktigheten av bærekraftig utvikling; at vi tar vare på leker og bøkene våre og at vi forsyner oss med litt mat av gangen og kjenner etter kroppens signaler av sult og tørst før man forsyner seg.
Kosthold i Søråsen
I januar står suppe på menyen. Vi skal lage suppe fra bunnen av, og barna er med på hele prosessen, fra valg av suppe til ferdig resultat.
Informasjon om ski og akebrett (hvis og når snøen kommer)
Vi håper på masse snø fremover. Da kan de barna som vil kan ta med seg ski i barnehagen. Vi kan lagre skiene innendørs slik at dere slipper å ta de med hjem hver dag.
Husk tydelig navn på begge ski og skiskoene.
Barna bruker ski i utetiden i lek og aktivitet. Vi bruker skogen i barnehagen og fotballbanen til små turer og lager hopp og moro i småbakkene. Dette er flott skitrening, da vi ser at barna blir motivert av hverandre, og lærer gjennom lek.
Obs – Hvis du har flere ski i boden, så ta gjerne med de gamle, korte skiene til barnehagen. Det er ikke alltid det er de beste snøforholdene, så litt riper kan det fort bli, og korte ski er lettere å manøvrere mellom busker og trær.
Vi foretrekker helt klart smørefrie ski.
Av sikkerhetsmessige årsaker er staver ikke tillatt.
Barnehagen har egne akemadrasser og rumpeakebrett som vi bruker i utetiden og på aketurer. Vi vurderer alltid sikkerhet i forhold til aking både i barnehagen og på tur.
Barnas private akebrett/snowracer må vente utenfor gjerdet.
Informasjon om dugnad
Alle foreldrepar har 10 timer dugnadsplikt pr. barnehageår. Disse fordeles helst slik: 4 timer på innedugnad (grundig vask av barnehagen og inventar) og 6 timer på utedugnad (vedlikehold av uteområdet)
På innedugnaden er det kun foreldre som møter uten barn. Det er ikke matservering, men en kaffepause midtveis.
Innedugnaden blir onsdag 5 februar og torsdag 6 februar (du velger den dagen som passer best for deg). Det kommer en påmeldingsliste på døren når det nærmer seg.
På utedugnaden kan man ha med barna, slik at begge foreldre har mulighet til å delta deler av tiden. Vi serverer tomatsuppe og rundstykker. Barna kan leke ute i barnehagen under foreldrenes ansvar. (dette egner seg best for de litt eldre barna)
Utedugnaden blir onsdag 23 april og torsdag 24 april. Det kommer mer informasjon når det nærmer seg.