Meny
Forside
Søråsen 20B 1356 Bekkestua Vis på kart
Telefon: 67 12 55 76 Send oss e-post
Redaktør: Merete Andersen
Januar

Månedsskriv

Måneden som gikk

Desember var en måned med juleforberedelser og mange fine dager hvor vi gjorde hyggelige ting sammen i barnehagen. Juleverksted på onsdager var stor suksess, barna frydet seg når de laget julegaver og julepynt til dere.

I desember hadde vi også en bursdagsfeiring hos Anna. Vi sier en gang til Hipp Hipp Hurra for Anna som fylte 4 år!

Hver mandag i desember hadde vi felles adventsstunder med sang og fortelling. Juletretenning og Luciafeiring har vi gjennomført med dere foreldrene til stedet. Vi takker for et fantastisk godt oppmøte på begge arrangementer.

Vi hadde to ganger teater på besøk og så på «Nissefar og kongens julegaver» og «Den vesla bygda som glemte at det var jul», barna var veldig engasjerte og storkoste seg med forestillinger.

Barnas julebord falt i smak hos alle barna, lek, dans, god mat med mye skravling med venner ved det fine lange julebordet skapte en fantastisk dag.

Tur til Sandvika skapte uforglemmelige øyeblikk for store og små. Lunsj på Egon og kino er en helt fantastisk felles opplevelse, barna har snakket mye om turen i ettertid.

Månedens høydepunkt var selvfølgelig nissefest med besøk av selveste nissemor. Vi møtte nissemor med sang og dans.

Sosial kompetanse – selvkontroll

Vi har jobbet mye med det å kunne beherske seg når man blir irritert eller sint. Vi jobbet mye med å anerkjenne at andre er sinte og har en annen mening om lek eller situasjon. Vi øvde på å høre på hverandre og finne en løsning sammen. I desember har det vært mange situasjoner hvor barna har måttet vente på tur og det er god øving til selvkontroll. Hver dag trakk et barn kalenderen og fikk en pepperkake og et hjerte med noen hyggelige ord om seg selv. Det har vært lenge å vente for de siste barna, men det klarte de. Barna viste oppriktig entusiasme og gledet seg over det barna som ble trukket i julekalender.

Fagområdet – Kunst, kultur og kreativitet

I desember har vi lest mange forskjellige julebøker og sunget julesanger, barna lærte nye sanger og ble minnet på noen av de gamle som de kunne fra før.

Vi fikk besøk av teater to ganger, vi har vært på kino og vi har hatt mange ulike formingsaktiviteter.

Fagområdet – Nærmiljø og samfunn

Maxibarna var heldige og fikk vært med på julemoro på Sæteren gård. Byturen til Sandvika var stor suksess. Å gå med hele avdelingen i Sandvika, vandre i mye større trafikk er læring for store og små. Oppleve forskjellige måter å se byen, lete etter bilder på arket (vi hadde et ark med forskjellige bilder av forskjellige objekter som barna skulle finne) gir felleskaps- og samarbeidserfaringer for barna. De eldre barna hjalp de yngre med å finne og se riktig objekt.

Mat i desember – Julemat

Barnas julebord hadde vi i år sammen med Trollstua. Barna fikk servert medisterkaker, julepølse, potet, surkål, gulrot og saus. Til dessert ble det fruktsalat.

På nissefest spiste vi julegrøt og på Luciafeiring fikk vi lussekatter.

Januar

Sosial kompetanse – selvhevdelse

Selvhevdelse handler om at barn våger å uttrykke egne meninger, behov og følelser på en respektfull måte. Barna skal lære ulike måter å bli med i lek og felles aktiviteter på en passende måte. Lek er en naturlig arena for barn til å utvikle selvhevdelse. Gjennom lek får barn mulighet til å uttrykke seg, forhandle, og prøve ut ulike roller, som styrker deres sosiale ferdigheter og evne til selvhevdelse. Vi oppfordrer barna til å se hva de andre gjør i sin lek, spørre hva de leker for så å kunne finne ut om- og evt hvordan de selv ønsker å være med. Samtidig vil vi jobbe med at de som allerede er i lek også har et ansvar for å se andre og inkludere andre i leken. Gjennom lek utvikler barn evnen til å balansere egne behov med andres, samtidig som de stryker sin selvfølelse og sosiale kompetanse. Lekens frihet og kreativitet gir en unik mulighet til å fremme selvhevdelse på en naturlig måte.

Psykologisk førstehjelp – Stolt. Stolthet er en positiv følelse som styrker barns selvfølelse og opplevelse av mestring. Når barn lærer å være stolte over egne prestasjoner og handlinger, øker deres selvtillit, motivasjon, og evne til å møte nye utfordringer. Å anerkjenne stolthet hos barn bidrar også til at de blir mer robuste i møte med motgang.

Tett på -Tilrettelegge for læring og utvikling. Målet er å sikre at alle barn får støtte til å utvikle seg ut fra sine egne forutsetninger, og at barnehagen skaper et miljø som fremmer læring, mestring og trivsel. Det handler om at de voksne effektiv tilrettelegger, har variasjon i metoder og materiell, engasjerer barna og har tydelige læringsmål. Nærværende voksne som bruker lek som en sentral arene for læring og utvikling.

Det har vært en del snakk mellom barna på regnbuen om «guttefarger» eller «jentefarger», kule klær eller ukule. Derfor i januar kommer vi jobbe med at alle farger og klær er like fine for alle, uansett hvem du er. Det finnes ikke "guttefarger" eller "jentefarger" – alle kan like de fargene de vil. Vi vil også lære barna at det ikke finnes kule eller ukule klær eller farger, og at vi alle kan velge det vi liker uten å bli satt i en boks.

Dette bidrar til å:

  • Styrke barnas selvfølelse ved å la dem være seg selv.
  • Fremme likestilling og redusere stereotypier.
  • Skape et inkluderende miljø der alle føler seg akseptert og verdsatt.

Gjennom lek, samtaler og aktiviteter skal vi vise barna at mangfold er noe positivt, og at det er helt fint å være ulik! Vi skal ha noen dager hvor alle skal ta på seg noe rosa, gul, rød, blå eller noe med glitrer. Mere info om de dagene kommer på MyKid kalender.

Fagområdet – Kommunikasjon, språk og tekst

I januar og februar har vi fokus på språk og tekst. Dette fagområdet handler om å gi barna mulighet til å utvikle språket sitt og bruke det til å uttrykke tanker, følelser og ideer. Gjennom språk lærer barna å forstå seg selv og verden rundt seg, og det er avgjørende for deres sosiale samspill, lek og læring. I utviklingen av språk er det veldig viktig at barna får mange og gode erfaringer med å leke seg med rim og rytme. Vi skal lære noen nye sanger og regler. Målet er at barna skal lære noen tekster utenat og bli motivert til å rime på egenhånd og tøyse med språket.

Fagområdet – Natur, miljø og teknologi

Dette fagområdet handler om å gi barna mulighet til å oppleve, utforske og forstå naturen og teknologien rundt seg. Gjennom nysgjerrighet og undring får de innsikt i hvordan verden fungerer, samtidig som de lærer å ta vare på miljøet.

Årstid: Vinter – natur om vinteren. Lek ute i snøen med og uten ski, akebrett

Naturfenomen: Vann, is og snø. Lek med vann, snø og is ute

Bærekraftig utvikling: Forbruk. Lære å ta vare på leker og bøker. Forsyne seg med litt mat og pålegg av gangen, ta litt melk av gangen. 

Mat i januar: Suppe

I januar skal vi lage suppe fra bunnen av. Å lage suppe sammen med barna er en verdifull opplevelse som gir læring og mestring. Det skaper matglede – barna får lære hvor maten kommer fra og oppleve gleden ved å lage noe selv. Samarbeid – matlaging er en sosial aktivitet der barna jobber sammen og deler oppgaver. Motorisk utvikling – å kutte grønnsaker styrker finmotorikken. Kosthold og helse – barna lærer om sunne/næringsrike ingredienser og viktigheten av hjemmelaget mat. Mestring – å lage mat selv gir stolthet og selvtillit når de ser resultatet og spiser noe de har vært med på å lage.  Men først skal vi snakke om hva slags supper vi vet om, hvordan man lager suppe og hvilke supper vi liker.

Småbarnsgruppa
Les Småbarnsgruppas planer på egen side.

Maxigruppa
Maxibarna starter opp med skiskole i uke 3, les mer på maxigruppas planer.

Informasjon om ski og akebrett (når og hvis snøen kommer)

Barna som vil kan ta med seg ski i barnehagen. Vi kan lagre skiene innendørs slik at dere slipper å ta med hjem hver dag. HUSK tydelig navn på begge ski!

Obs – Hvis dere har flere ski i boden, så ta gjerne de gamle, korte skiene i barnehagen. Det er ikke alltid det er de beste snøforholdene, så litt riper kan det fort bli, og korte ski er lettere å manøvrere mellom busker og trær.

Vi fortrekker helt klart smørefrie ski.

Av sikkerhetsmessige årsaker er staver ikke tillat.

Barnehagen har akemadrasser og rompeakebrett som vi bruker i utetiden og på aketurer. Vi vurderer alltid sikkerhet når vi aker både i barnehagen og på tur.

Barnas private akebrett/snowracere må vente utenfor gjerdet.

Informasjon om dugnad
Alle foreldrepar har 10 timer dugnadsplikt pr. barnehageår. Disse fordeles helst slik: 4 timer på innedugnad (grundig vask av barnehagen og inventar) og 6 timer på utedugnad (vedlikehold av uteområdet)

På innedugnaden er det kun foreldre som møter uten barn. Det er ikke matservering, men en kaffepause midtveis.
Innedugnaden blir onsdag 5 februar og torsdag 6 februar (du velger den dagen som passer best for deg) Det kommer en påmeldingsliste på døren når det nærmer seg.

På utedugnaden kan man ha med barna, slik at begge foreldre har mulighet til å delta deler av tiden. Vi serverer tomatsuppe og rundstykker. Barna kan leke ute i barnehagen under foreldrenes ansvar. (dette egner seg best for de litt eldre barna)
Utedugnaden blir onsdag 23 april og torsdag 24 april. Det kommer mer informasjon når det nærmer seg.