Måneden
som gikk
Desember var
en måned med juleforberedelser og mange fine dager hvor vi gjorde hyggelige
ting sammen i barnehagen. Juleverksted på onsdager var stor suksess, barna
frydet seg når de laget julegaver og julepynt til dere.
I desember
hadde vi også en bursdagsfeiring hos Anna. Vi sier en gang til Hipp Hipp Hurra
for Anna som fylte 4 år!
Hver mandag
i desember hadde vi felles adventsstunder med sang og fortelling.
Juletretenning og Luciafeiring har vi gjennomført med dere foreldrene til
stedet. Vi takker for et fantastisk godt oppmøte på begge arrangementer.
Vi hadde to
ganger teater på besøk og så på «Nissefar og kongens julegaver» og «Den vesla
bygda som glemte at det var jul», barna var veldig engasjerte og storkoste seg
med forestillinger.
Barnas
julebord falt i smak hos alle barna, lek, dans, god mat med mye skravling med
venner ved det fine lange julebordet skapte en fantastisk dag.
Tur til
Sandvika skapte uforglemmelige øyeblikk for store og små. Lunsj på Egon og kino
er en helt fantastisk felles opplevelse, barna har snakket mye om turen i
ettertid.
Månedens
høydepunkt var selvfølgelig nissefest med besøk av selveste nissemor. Vi møtte
nissemor med sang og dans.
Sosial
kompetanse – selvkontroll
Vi har
jobbet mye med det å kunne beherske seg når man blir irritert eller sint. Vi
jobbet mye med å anerkjenne at andre er sinte og har en annen mening om lek
eller situasjon. Vi øvde på å høre på hverandre og finne en løsning sammen. I
desember har det vært mange situasjoner hvor barna har måttet vente på tur og
det er god øving til selvkontroll. Hver dag trakk et barn kalenderen og fikk en
pepperkake og et hjerte med noen hyggelige ord om seg selv. Det har vært lenge
å vente for de siste barna, men det klarte de. Barna viste oppriktig entusiasme
og gledet seg over det barna som ble trukket i julekalender.
Fagområdet
– Kunst, kultur og kreativitet
I desember
har vi lest mange forskjellige julebøker og sunget julesanger, barna lærte nye
sanger og ble minnet på noen av de gamle som de kunne fra før.
Vi fikk
besøk av teater to ganger, vi har vært på kino og vi har hatt mange ulike
formingsaktiviteter.
Fagområdet
– Nærmiljø og samfunn
Maxibarna
var heldige og fikk vært med på julemoro på Sæteren gård. Byturen til Sandvika
var stor suksess. Å gå med hele avdelingen i Sandvika, vandre i mye større
trafikk er læring for store og små. Oppleve forskjellige måter å se byen, lete
etter bilder på arket (vi hadde et ark med forskjellige bilder av forskjellige
objekter som barna skulle finne) gir felleskaps- og samarbeidserfaringer for
barna. De eldre barna hjalp de yngre med å finne og se riktig objekt.
Mat i
desember – Julemat
Barnas
julebord hadde vi i år sammen med Trollstua. Barna fikk servert medisterkaker,
julepølse, potet, surkål, gulrot og saus. Til dessert ble det fruktsalat.
På nissefest
spiste vi julegrøt og på Luciafeiring fikk vi lussekatter.
Januar
Sosial
kompetanse – selvhevdelse
Selvhevdelse
handler om at barn våger å uttrykke egne meninger, behov og følelser på en
respektfull måte. Barna skal lære ulike måter å bli med i lek og felles
aktiviteter på en passende måte. Lek er en naturlig arena for barn til å
utvikle selvhevdelse. Gjennom lek får barn mulighet til å uttrykke seg,
forhandle, og prøve ut ulike roller, som styrker deres sosiale ferdigheter og
evne til selvhevdelse. Vi oppfordrer barna til å se hva de andre gjør i sin
lek, spørre hva de leker for så å kunne finne ut om- og evt hvordan de selv
ønsker å være med. Samtidig vil vi jobbe med at de som allerede er i lek også
har et ansvar for å se andre og inkludere andre i leken. Gjennom lek utvikler
barn evnen til å balansere egne behov med andres, samtidig som de stryker sin
selvfølelse og sosiale kompetanse. Lekens frihet og kreativitet gir en unik
mulighet til å fremme selvhevdelse på en naturlig måte.
Psykologisk
førstehjelp – Stolt.
Stolthet er en positiv følelse som styrker barns selvfølelse og opplevelse av
mestring. Når barn lærer å være stolte over egne prestasjoner og handlinger,
øker deres selvtillit, motivasjon, og evne til å møte nye utfordringer. Å
anerkjenne stolthet hos barn bidrar også til at de blir mer robuste i møte med
motgang.
Tett på
-Tilrettelegge for læring og utvikling. Målet er å sikre at alle barn får støtte til å utvikle seg
ut fra sine egne forutsetninger, og at barnehagen skaper et miljø som fremmer
læring, mestring og trivsel. Det handler om at de voksne effektiv
tilrettelegger, har variasjon i metoder og materiell, engasjerer barna og har
tydelige læringsmål. Nærværende voksne som bruker lek som en sentral arene for
læring og utvikling.
Det har vært
en del snakk mellom barna på regnbuen om «guttefarger» eller «jentefarger»,
kule klær eller ukule. Derfor i januar kommer vi jobbe med at alle farger og
klær er like fine for alle, uansett hvem du er. Det finnes ikke
"guttefarger" eller "jentefarger" – alle kan like de
fargene de vil. Vi vil også lære barna at det ikke finnes kule eller ukule klær
eller farger, og at vi alle kan velge det vi liker uten å bli satt i en boks.
Dette bidrar
til å:
- Styrke barnas selvfølelse ved å
la dem være seg selv.
- Fremme likestilling og redusere
stereotypier.
- Skape et inkluderende miljø der
alle føler seg akseptert og verdsatt.
Gjennom lek,
samtaler og aktiviteter skal vi vise barna at mangfold er noe positivt, og at
det er helt fint å være ulik! Vi skal ha noen dager hvor alle skal ta på seg
noe rosa, gul, rød, blå eller noe med glitrer. Mere info om de dagene kommer på
MyKid kalender.
Fagområdet
– Kommunikasjon, språk og tekst
I januar og
februar har vi fokus på språk og tekst. Dette fagområdet handler om å gi barna
mulighet til å utvikle språket sitt og bruke det til å uttrykke tanker,
følelser og ideer. Gjennom språk lærer barna å forstå seg selv og verden rundt
seg, og det er avgjørende for deres sosiale samspill, lek og læring. I
utviklingen av språk er det veldig viktig at barna får mange og gode erfaringer
med å leke seg med rim og rytme. Vi skal lære noen nye sanger og regler. Målet
er at barna skal lære noen tekster utenat og bli motivert til å rime på
egenhånd og tøyse med språket.
Fagområdet
– Natur, miljø og teknologi
Dette
fagområdet handler om å gi barna mulighet til å oppleve, utforske og forstå
naturen og teknologien rundt seg. Gjennom nysgjerrighet og undring får de
innsikt i hvordan verden fungerer, samtidig som de lærer å ta vare på miljøet.
Årstid:
Vinter – natur om vinteren. Lek ute i snøen med og uten ski, akebrett
Naturfenomen:
Vann, is og snø. Lek med vann, snø og is ute
Bærekraftig
utvikling: Forbruk. Lære å ta vare på leker og bøker. Forsyne seg med litt mat
og pålegg av gangen, ta litt melk av gangen.
Mat i
januar: Suppe
I januar
skal vi lage suppe fra bunnen av. Å lage suppe sammen med barna er en verdifull
opplevelse som gir læring og mestring. Det skaper matglede – barna får lære
hvor maten kommer fra og oppleve gleden ved å lage noe selv. Samarbeid –
matlaging er en sosial aktivitet der barna jobber sammen og deler oppgaver.
Motorisk utvikling – å kutte grønnsaker styrker finmotorikken. Kosthold og
helse – barna lærer om sunne/næringsrike ingredienser og viktigheten av
hjemmelaget mat. Mestring – å lage mat selv gir stolthet og selvtillit når de
ser resultatet og spiser noe de har vært med på å lage. Men først skal vi snakke om hva slags supper
vi vet om, hvordan man lager suppe og hvilke supper vi liker.
Småbarnsgruppa
Les Småbarnsgruppas planer på egen side.
Maxigruppa
Maxibarna starter opp med skiskole i uke 3, les mer på maxigruppas planer.
Informasjon
om ski og akebrett (når og hvis snøen kommer)
Barna som
vil kan ta med seg ski i barnehagen. Vi kan lagre skiene innendørs slik at dere
slipper å ta med hjem hver dag. HUSK tydelig navn på begge ski!
Obs – Hvis
dere har flere ski i boden, så ta gjerne de gamle, korte skiene i barnehagen.
Det er ikke alltid det er de beste snøforholdene, så litt riper kan det fort
bli, og korte ski er lettere å manøvrere mellom busker og trær.
Vi
fortrekker helt klart smørefrie ski.
Av
sikkerhetsmessige årsaker er staver ikke tillat.
Barnehagen
har akemadrasser og rompeakebrett som vi bruker i utetiden og på aketurer. Vi
vurderer alltid sikkerhet når vi aker både i barnehagen og på tur.
Barnas
private akebrett/snowracere må vente utenfor gjerdet.
Informasjon
om dugnad
Alle foreldrepar har 10 timer dugnadsplikt pr. barnehageår. Disse fordeles
helst slik: 4 timer på innedugnad (grundig vask av barnehagen og
inventar) og 6 timer på utedugnad (vedlikehold av uteområdet)
På
innedugnaden er det kun foreldre som møter uten barn. Det er ikke matservering,
men en kaffepause midtveis.
Innedugnaden blir onsdag 5 februar og torsdag 6 februar (du
velger den dagen som passer best for deg) Det kommer en påmeldingsliste på
døren når det nærmer seg.
På
utedugnaden kan man ha med barna, slik at begge foreldre har mulighet til å
delta deler av tiden. Vi serverer tomatsuppe og rundstykker. Barna kan leke ute
i barnehagen under foreldrenes ansvar. (dette egner seg best for de litt eldre
barna)
Utedugnaden blir onsdag 23 april og torsdag 24 april. Det kommer
mer informasjon når det nærmer seg.