MÅNEDEN SOM GIKK!
De siste dagene har vi begynt å bli kjent med Eirik, akkurat fylt 1 år,
som er den vi har ventet på for å bli fullbooket barnegruppe på Smørøyet😊.Både barn og voksne gleder oss til å
bli bedre kjent med han.
Barnehagens bursdag hadde vi på fredag, da hadde vi ulike leker på de
forskjellige avdelingene. Det var danseleken, kaste på blink, stolleken og
sette hale på grisen. Dette var nye aktiviteter for mange av barna, så litt
variabelt hvordan de taklet det. Men de fikk en erfaring, og noe å lære videre
fra. Vi har hatt noe spill og aktiviteter på avdelingen også, hvor vi øver på å
vinne og tape. Noen takler det veldig greit, andre blir mer lei seg eller
småsinte, så litt erfaringer og øvelse må til😉
Trylleshowet var veldig bra, og barna så ut til å storkose seg med
tryllingen til Chriss. Han tryllet fram både duer og en kanin. Noen av barna fikk også hjelpe han i noen av trylletriksene. Etterpå var det
pølser og fruktsalat. Barna er jo vanligvis veldig glad i frukt, men når alt
var blandet ble det spist lite, så vi lagde smoothie av det til trematen, og da
gikk det rett ned…
Sosial kompetanse
Vi har hatt fokus på ulike følelser også i oktober. Vi har snakket om det å
være redd, og om hvordan man kan
bli mindre redd. At man kan øve seg litt på å møte det skumle. Barna fortalte om ting de er redde for, noen er redd for skumle
drømmer, noen for hunder, noen for monstre. Hva kunne man gjøre for å bli
mindre redd? Jo, da kunne man gå til mamma eller pappa, eller andre som ikke er
redde. Vi har hørt på Roald er redd musikkvideo.
I temasamlingen var store bukken redd for rektor, og lærte seg at det hjalp å snakke med noen. I neste samling skulle trollet komme, og vi vet noen er redd for det.
Da tok Anne med seg det fiktive trollet og viste hvordan det var laget, før vi
hadde temasamlingen. Da var det ikke så skummelt når vi hadde samlingen, for barna var allerede introdusert for det.
Barna er veldig oppmerksomme på hverandres følelser, og bryr seg veldig hvis noen er lei seg eller redd. De prøver å trøste, eller hjelper å si ifra/henter en voksen. Et hverdagslig eksempel: Jens var lei seg for noe. Da var Ole raskt borte hos han, smilte, og viste han en leke. Jens smilte tilbake og tok imot leken, så gikk de for å leke.
Noen liker ikke å kle seg ut, og Halloween har vært et tema de siste dagene.
Det kan være utfordrende for noen, men er likevel noe barna må få erfaringer
med og lære seg forskjell på hva som er ekte og hva som er fantasi/lek. På
fredag blir det skummelfest i barnehagen, da får kanskje noen kjent på redselen
igjen? og øvd seg på å håndtere den!
Vi har mange barn som liker å gå på valg til andre avdelinger. Er det fordi de synes det er kjedelig på Smørøyet? Eller er det fordi de er så trygge og selvstendige ade liker å utforske? Vi håper på det siste;) Det varierer altså mye hvor de vil leke, puterommet på regn er veldig stas å få leke på, eller ribbeveggrommet til troll, men duplo, dyr eller også alle mulige andre rom er interessant for barna på Smør!
Fagområdene:
Kropp, bevegelse,
mat og helse
Vi har
snakket litt mer om kroppen, og hva som er inni den og utenpå. Blodet er
spennende, og rart, hvordan blodårene går rundt i hele kroppen. Mange kan mye
om muskler, skjelett og hjerte. Vi har også snakket om tanker, at de ikke kan
synes, men er en del av oss likevel.
Det har
fortsatt å være mye dans, turn og musikk på Smørøyet også denne måneden. Barna
er veldig glad i bevegelse, og ser på hverandre så de lærer nye måter å gjøre
ting på.
Vi har hatt
fiskemiddag. Vi så på en regnbueørret, utenpå og inne. Barna fikk kjenne på, og
se hele prosessen med å rense fisken. Vi så på et par små filmer fra
Kråkeklubben på fisketur, og barna hadde også historier om egne
fiskeopplevelser. Det var utrolig god matlyst på ørret, mange spiste masse!
Nærmiljø
og Samfunn, Natur, miljø og teknologi.
Vi hadde en fin markering av FN dagen, med
høstutstilling og salg av «kunst». Vi opplevde fint engasjement fra barna:) De ble nysgjerrige og opptatt av livet i Malawi.
Tusen takk for alle bidrag til innsamlingen vår.
Det var fint å sitte
sammen barna da vi laget kunst. De var konsentrerte og fulgte instruksjoner.
Det er gøy å se hva barna får til bare ved litt veiledning. Vi synes bildene
ble veldig fine:)
Oktober har vært ganske mild, og høstlig. Det er fint å følge med på
endringer i været. Vått og friskt, tørt og fint, blader i alle varianter. Oscar
kommenterte en dag han satt i huska: Se, jakka mi matcher med himmelen!
På fellessamling har Axel drevet med eksperimenter, noe barna synes er
gøy. Tepose som en minirakett uten lyd, og en plastpose som svever oppover (med
hjelp av varmen fra en brødrister).
Barns medvirkning
Vi påvirker og
medvirker på hverandre hele tiden. Hvert enkelt barn setter sitt preg på
gruppa. Vi lytter til barna og møter de med anerkjennelse. Vi hjelper de både
til å være selvstendige, men like mye til å finne positive og konstruktive
forslag til det beste for gruppa. Alle skal ha det bra.
NOVEMBER
Sosial kompetanse/temaarbeide
Barna er i konflikter av ulik grad hver dag. Vanlige konflikter kan
være uenighet om hvordan leken skal være, hvem som skal være hvilken rolle i
leken, hvem som har rett o.l. Helt naturlige konflikter hvor vi kan hjelpe med
konfliktløsningsmodellen.
Vi har spesielt fokus på selvkontroll i november.
Vi øver på å kompromisse i konfliktsituasjoner, og å frembringe gode og
kreative løsninger i samarbeid.
Vi bruker en 5-trinns konfliktløsningsmodell, ved hjelp av følgende
punkter kan vi sammen komme til en løsning som begge parter er fornøyd med:
· 1) Klargjøring av konflikten. Hva skjedde? (alle parter må komme med
sin opplevelse av konflikten)
· 2) Forslag til løsninger. Hva synes du/dere vi skal gjøre? (fra alle
parter)
· 3) Vurdere løsningsforslagene. Hvordan liker barna de forskjellige
forslagene?
· 4) Valg av løsning, hva synes barna er best?
· 5) Evaluering, ble alle fornøyd?
Temasamlingen vi hadde i dag handlet om dette, og er et godt
utgangspunkt for videre samtaler med barna, når de kommer i konflikter selv.
En del av dette berører også de involvertes følelser, som vi hjelper de
å kjenne på og komme seg videre med. Flau er en av følelsene vi skal snakke om.
Voksne jobber hele tiden for å være proaktive (i "Tett på" arbeidet vårt). Proaktive voksne som setter tydelige forventninger, bidrar til å skape et strukturert og positivt læringsmiljø for barna. Voksne tar initiativ til å engasjere seg med barna, og er i forkant av barnas behov, utfordringer og interesser. Proaktive voksne observerer barna nøye og legger merke til deres behov og interesser. Dette gir mulighet til å tilpasse aktiviteter og støtte barn på en måte som bidrar til positiv utvikling.
Fagområder:
Kunst, kultur og kreativitet.
I november og desember har vi kunst, kultur og kreativitet som fagområde.
Vi vil at barna får varierte opplevelser og erfaringer rundt
formingsaktiviteter. Øve seg på å klippe og forme/lage noe. Tegne og male på
ulike materialer. Være med på dans og musikkaktiviteter.
Vi starter snart å øve på julesangene og gjør oss klar for julemåneden.
Sanger vi vil øve mye på er: «Vi tenner våre lykter» «Luciasangen» og «På låven
sitter nissen»
Vi starter allerede opp i slutten av november med ulike
juleforberedelser.
Natur, miljø og teknologi
Vi vil snakke om årstiden. Hva skjer med vannet når det blir kaldt? Hvor
er dyrene nå?
Barna får erfare temperaturendringer og hva de må ha på seg for å holde
seg varme.
Kosthold
Rundstykker, grønnsaker, frukt, smoothie og korn fortsetter som
tidligere måned. I tillegg blir det noen bakedager i november og desember,
pepperkaker og lussekatter skal bakes.
DIV. INFORMASJON
Jul:
I Søråsen har vi mange etablerte
tradisjoner i julemåneden. Vi har en egen juleplan for disse ukene.
Juletretenning. Den første aktiviteten dere
foreldre er en del av, er tenning av julegran mandag 2.desember. Dette er en
kort sammenkomst med foreldre, barn og personal. Det er frivillig å være med.
Det begynner klokken 8.00 utenfor barnehagen, og varer i ca. 15 minutter
med sang og servering av pepperkaker/toddy. Hvis noen må levere barna før 8.00
er personalet sammen med disse barna under juletretenningen.
Lucia er på ettermiddagen 13.desember, vi
inviterer som vanlig foreldre til å se på luciatog ute i skogen ved barnehagen,
kl. !5.30.
Alle andre aktiviteter i desember er
«bare» for barna. Vi har mye på kalenderen, blant annet baking av pepperkaker
og lussekatter, juleverksted, teater, lucia, nissefest, julebord for barna,
bytur og julekalender. Følg med i mykid over hvilke aktiviteter vi har på
hvilke dager.