Måneden
som gikk
Oktober måned har vært en helt fantastisk høstmåned, med litt
regn, en del sol og vind. Barna koste seg ute i regnværet, lek med vann er det
beste barna vet. Mens det var sol og fint vær lekte vi mye med blader, spilte fotball
og vi hadde selveste Krosus Sork på beøsk 😊. Men på slutten av måneden begynte det å bli
litt kaldere. Gode og varme klær er noe vi ble enige om at er en nødvendig del
av påkledningen.
Hele oktober hadde vi vev på Regnbuen. Mange barn prøvde seg
på veving og vi må si at det er en tålmodighetsprøve, og vi har en tålmodig
gjeng på avdelingen 😊.
Tusen takk for så god deltakelse på Forutaksjonen. Barna
gledet seg til å vise dere hva har vi laget. Bolle-cafeen vår ble en suksess,
og alle som ville fikk boller, smoothie og klementin. Barnas kunst ble sendt
hjem dagen etter. Vi håper dere koste dere like mye som oss på Forutaksjonen.
Plantekassene våre fikk litt omsorg etter sommersesongen og
høstens avling, for å være klare til ny innsats til våren igjen. Noen av barna samlet
masse høstløv, og la som en dyne for vinteren oppå jorda.
Sosial kompetanse
I oktober jobbet vi med følelsene «å være lei seg» og
«å være redd». Vi snakket mye om følelser i samlingsstundene og i de ulike
hverdagssituasjonene. Vi har snakket med barna om hvordan det føles å være
redd, og hva man kan være redd for. Mange av barna fortalte om at de ofte blir
redd på kvelden, når de legger seg, eller midt på natta. Men heldigvis er mamma
og pappa der og trøster dem. Vi har snakket om hvordan det føles å være lei
seg, hva skjer med kroppen når man er lei seg.
Vi hadde temasamling hvor store Bukken var redd for å møte
Fru Elgaker og minste Bukken var lei seg. Etter samlingen tegnet barna bukker
som var redde eller lei seg. Ifølge barna, var det morsomste når store Bukken
slepte med seg minste Bukken fra skolen 😊.
Vi jobber mye med barna om å snakke vennlig til hverandre,
at alle er gode og ingen er dårligere enn andre. Vi jobber kontinuerlig med sosial kompetanse
på avdelingen. Vi oppfordrer barna til å hjelpe hverandre og prøve å trøste
hverandre når noen er lei seg.
Fagområdet: «Kropp, bevegelse, mat og helse»
Vi har snakket om kroppen og hvordan den fungerer. Vi har snakket
mye om hvorfor vi må vaske hender og hva som kan skje hvis man glemmer å vaske
hender etter dobesøk.
Vi har hatt mange spontane og planlagte aktiviteter som
utfordrer grovmotorikken: Hinderløyper, har`n, stiv heks, danseleken og rett og
slett mye sykling. I sandkassen skapes det byer med veier og tunneller, det
lages kaffe, kaker, supper og is av sand.
Finmotorikken hos barna ble stimulert med baking, veving, tegning,
klipping og liming. Vi hadde tegneskole med alle barna, hvor vi brukte
pastellkritt til å skape kunstverk til inntekt for Forut. Barna brukte sine små
fingre til å håndtere kniv for å skjære poteter og grønnsaker, og barna laget
rundstykker og boller.
Fagområdet: Natur, miljø og teknologi
Vi fulgte med på naturen rundt barnehagen, hva skjedde med
trærne, hvorfor faller bladene? I flere samlingsstunder har vi snakket og
filosofert med barna om høsten, om hva som skjer med fugler og dyr. Hvordan dyr samler mat og hvor blir det av
insekter.
En av studentene hadde et opplegg med noen av barna om høst
og blader, noe barna syntes var gøy. Opplegget avsluttet de med å lage
blad-avtrykk.
Vi har snakket om vann og regnvann, hvor blir det av vannet
etter mye regn. Alle var enige om at vann er viktig når man er tørst. Vi så på
Forut filmer, og der så vi at vann må hentes, ikke sånn som hos oss, vi bare
henter fra kranen.
Vi har snakket en del om hvor maten vår kommer fra, før den
kommer til butikkene. Vi har sett på bilder og filmer fra Forut barneaksjon. Vi
sammenlignet maten barna spiser der med den maten vi har i barnehagen. Mange av
barna sa at vi har god mat i barnehagen og hjemme. Vi har snakket med barna om
forskjell på sunn og usunn mat, og hva som er bra for å holde kroppen frisk. I
barnehagen spiser vi grove rundstykker eller brød, grønnsaker og frukt hver
dag.
Fagområdet: Nærmiljø og samfunn
Som nevnt tidligere i teksten har vi jobbet med Forut
barneaksjon, hvor vi ble kjent med Hamphless fra Malawi. Vi har sammenlignet
hus, biler og veier og annet som vi så i filmene om Hamphless med det vi har
her i Norge. Mange av barna kommenterte forskjellen mellom vår barnehage og
Hampless sin barnehage/skole.
Mat i oktober – Fisk
Vi skulle hatt månedsmat på bål, men det hadde vi i slutten
av september. Det skjedde noen endringer i oktober, vi hadde månedsmat – Fisk.
Vi har snakket med barna om forskjellige fisker og fiskeretter. Denne gangen
«fisket» vi fra butikken: et kamskjell, reker, kreps, dorado og laks.
Barna var med på hele prosessen med å rense doradoen. Barna
luktet, kjente på, og nusset fiskene og skrelte reker. Vi åpnet buken og kikket
på innvoller, snakket om anatomien til fiskene, og filosoferte litt rundt det. Det
var mange morsomme grimaser og kommentarer. Det som overrasket oss mest, var at
nesten alle barna smakte på, og fisken ble spist opp. Imponerende!
November
Vi begynner måneden med å feire 34-årsdagen til Søråsen
barnehage! Vi arrangerer bursdagsleker for barna og det kommer Tryllekunstner
med trylleshow på besøk til oss. Vi skal servere pølser og frukt.
Sosial kompetanse/tema
Denne måneden handler det om konfliktløsning og
kompromisser. Barna skal lære å «kompromisse» for å løse konflikter og
samarbeide. I Søråsen lærer vi barna å løse konflikter i en 5-trinns
konfliktløsningsmetode:
1: Oppklaring. Hva har skjedd (Alle får fortelle sin
versjon uten avbrytelser)
2. Løsningsforslag (Alle får komme med sine forslag til
løsninger)
3. Vurdering av løsningsforslag (Er det løsninger som er gode
for begge parter?)
4. Valg av løsning (ved hjelp av voksen velger barna en
løsning)
5. Evaluering etter en stund
(ikke glem denne delen. Det er her refleksjon og
læring skjer)
Temasamlingen vil også handle om følelsen «Flau». Lære om følelsen flau og hva en kan gjøre i flaue
situasjoner.
I «Tett På» kommer vi til å jobbe med Proaktive voksne, med tydelige forventninger. Proaktive
voksne som setter tydelige forventninger i barnehagen, bidrar til å skape et
strukturert og positivt læringsmiljø for barna. Det er viktig å involvere barna
i prosessen med å lage forventningene. Proaktive voksne i barnehagen spiller en
nøkkelrolle for å skape et miljø som støtter barns trivsel, utvikling og
læring. Proaktivitet i denne sammenhengen betyr at de voksne tar initiativ til
å engasjere seg med barna, både på individ- og gruppenivå, og er i forkant av
barnas behov, utfordringer og interesser. Proaktive voksne observerer barna
nøye og legger merke til deres behov og interesser. Dette gir mulighet for å
tilpasse aktiviteter og støtte barna på en måte som bidrar til positiv
utvikling.
Fagområdet: Kunst, kultur og kreativitet
Gjennom fagområdet kunst, kultur og kreativitet får barna
mulighet til å uttrykke seg på mange måter, samtidig som de utvikler en dypere
forståelse for egen og andres kultur. Det er en viktig del av en helhetlig
utvikling som vektlegger både kognitive og emosjonelle aspekter ved læring og
vekst.
Denne måneden skal vi holde på med ulike formingsaktiviteter
som maling, klipping og liming. Barna skal få erfare ulike typer musikk, og bli
kjent med forskjellige fortellinger og eventyr. I slutten av november begynner
vi med julepynt og juleverksted. Vi skal også lære nye sanger.
Fagområdet: Natur, miljø og teknologi
Fagområdet natur, miljø og teknologi legger til rette for at
barna kan bli nysgjerrige, miljøbevisste og kreative tenkere. Gjennom å bli
kjent med både naturen og teknologien rundt seg får de en forståelse av hvordan
de kan bidra til en bærekraftig fremtid.
Årstid: Høst, dyr i skogen og natur. Se hva som skjer
i skogen om høsten. Undre seg, og forstå og respektere naturen. Se etter
dyrespor.
Naturfenomen: Når det blir dager med kuldegrader
skal vi utforske hva som skjer med vannet når det blir kaldt.
Bærekraftig utvikling: Nedbryting, plast. Vi
skal snakke om plast, og barna skal se noen filmer med Planetpatruljen.
Mat i november - Fisk
Det hadde vi i oktober. Men vi kan anbefale dere hjemme å
utforske, spise fisk som dere har aldri spist før, og rense fisken sammen med
barna.
Vi i barnehagen kommer til å ha en ekstra lunsj med en
deilig fiskerett, kanskje blir det fiskepinner eller fiskekaker. Vi skal snakke
om det med barna og barna får bestemme hva de ønsker å spise.
Litt info
Vi begynner med noen juleforberedelser i november. Det blir ikke laget en egen
kalender med det som skjer i førjulstiden, så det er viktig at dere følger med
på kalenderen i MyKid.
Fredag 8.november lager vi skummelfest. Da
kan barna kle seg ut, men vi ber om at ingen har på heldekkende ansiktsmasker.
Vi organiserer ulike «skumle» leker på kjøkkenet som vi går til avdelingsvis.
Til lunsj serveres skummel gresskarsuppe med tilbehør.
Fredag 22.november har vi bakedag. Da baker
vi pepperkaker og det er det fint om barna har med seg et forkle, noen
pepperkakeformer og kjevle. Det er veldig lurt å navne det barna har med seg.
Barna lager et hjerte som de får pynte og som blir en del av julekalenderen.
Juleverksted
Onsdag 27. november begynner vi med juleverksted på egen avdeling (barna fra 3
år og oppover).
Juletretenning – arrangement med foreldrene
Mandag 2. desember tenner vi lysene på grantreet på forsiden kl 8.00. Dere
foreldre er velkomne til å være med. Barna synger en julesang og vi serverer
pepperkaker og varm solbærsaft.
Lucia fredag 13.desember – arrangement med
foreldre
Vi ønsker velkommen til Lucia-feiring i lilleskogen bak barnehagen, oppmøte for
foreldre kl 15:45. Luciatoget starter kl 16. Barna har med seg noe hvitt de kan
ha over uteklærne, og gjerne noe glitter rundt livet/hodet hvis dere har. Vi
avslutter med lussekatter og gløgg ute.