Måneden som gikk – oktober
Takk for godt oppmøte på kunstutstillingen vår i forbindelse med FORUT barneaksjon. Barna var stolte av kunsten sin, og gledet seg til å vise frem og til å samle inn penger til noen som ikke har så mye som oss. Barna var med å bake boller og lage skilt til kafeen. Vi har brukt oktober til å lære mer om Malawi og hvordan de lever der. Vi har lest små historier og litt fakta, og sett små filmsnutter om Hamphless og livet hans.
Sosial kompetanse
I oktober har sosial kompetanse handlet om følelsene redd og lei seg. Vi har brukt psykologisk førstehjelp for barn til å snakke om følelsene på samlingsstund, alle har delt ulike ganger de har vært redde og hva som kan gjøre dem lei seg. Vi har snakket om hvordan følelsene kjennes i kroppen, og hva man kan gjøre når de oppstår for å komme ut av det. Det er bra å bli redd noen ganger, det betyr at man beskytter seg selv og holder seg unna farer. Men her er et viktig poeng; det er forskjell på om noe er farlig og om noe er skummelt. Dette har vi snakket mye om, og barna kommer med gode innspill og refleksjoner. Det er mye omsorg for hverandre i barnegruppa, og utrolig fint å se hvordan de trøster og hjelper hverandre hvis noen er lei seg eller trenger hjelp til å få til noe.
I månedens temasamling var lille-bukken på skolen med Fru Elgaker. Hun gledet seg til å lære bokstaver og å lese og telle. Det var litt vanskelig, men ekstra gøy å kjenne på mestringsfølelsen når hun klarte noe nytt. Store-bukken derimot var redd. Han var gått tilbake for å hente lille-bukken ved campen og fant brevet der det sto at hun var gått til skolen. Store-bukken husker skolen som et fælt sted, med strenge voksne. Han skynder seg av gårde for å redde lille-bukken vekk derfra. Lille-bukken vil ikke bli med store-bukken vekk fra skolen og blir lei seg; «du skal alltid bestemme over meg. Jeg vil være her og leke med vennene mine!» Heldigvis er fru Elgaker der og kan støtte og hjelpe dem i å finne ut av konflikten og følelsene sine, og sammen går de mot brua for å finne mellom-bukken som venter på dem.
Fagområde «kropp, bevegelse, mat og helse»
Det er mye variert fysisk aktivitet og lek i utetiden. De løper og klatrer i klatrestativet, lager fart selv på huskene og hjelper hverandre hvis noen syns det er vanskelig. Det er ganske tungt å lage fart på store-huska når den er full, og da får de som lager fart virkelig brukt musklene i kroppen. Ellers er løpe-jage lek en spennende lek for mange nå for tiden, men dette er også en lek som krever tett oppfølging fra oss voksne for å passe på at alle blir hørt og ivaretatt i leken. Barna må lytte til hverandre og ta hensyn til hverandres grenser. I tillegg gir leken rom til å øve på å tåle og bli tatt. Det er en lek som kan gi mye læring om en selv og ens egne grenser og om andre sine grenser, men den krever tett oppfølging og veiledning for å lekes på en likeverdig måte.
Vi har hatt perler på avdeling den siste måneden, og det er populært hos de fleste. Det er en fin aktivitet for å øve på finmotorikk. Mange følger oppskrifter og mønster, og det krever konsentrasjon og tålmodighet å telle riktig antall perler på rett plass i mønsteret.
Fagområde «natur, miljø og teknologi»
Det blir stadig færre blader på trærne, litt og litt kaldere i luften, og når vi tenker oss om ser vi ikke like mange fugler eller ekorn som vi pleier. Dette er første tegn på at det er på tide å hente frem fuglemateren for vinteren. Det er alltid en overgang når luften blir kaldere og det trengs mer klær ute. Det er en øvelse å lære seg å kjenne etter hvor mye klær en selv må ha for å være varm nok ute. Noen kan, og går og henter en ekstra genser hvis de er kalde, eller tar av jakken hvis de er varme, mens andre trenger fortsatt hjelp til finne riktig med klær. Det er heldigvis ikke farlig å fryse, da lærer man å kle på seg mer og hva som er lurt å tenke på neste gang det er like kaldt ute.
Før kunstutstilling hadde vi tegneskole med barna. Da sitter en voksen og noen barn sammen og snakker om hvordan, i dette tilfellet, en ape ser ut. Den voksne lager en variant som barna kan se etter, samtidig som vi snakker om hvor det er lurt å tegne hodet for å også få plass til kroppen. Hvor ørene skal sitte, hvordan en ape ser ut i ansiktet osv. Barna tegnet med kritt, som gir en fin effekt med at man gnir fargen utover.
Vi har også klargjort plantekassene våre for vinteren. Vi har ryddet bort klatrestativene til sukkerertene, gravd opp visne planter med hele rota og til og med funnet en og annen gjemt gulrot. Så var barna med å samle sammen løv til å dekke jorda med. Nå satser vi på at meitemarken og andre små kryp har det godt og lunt gjennom vinteren. Vi fant også en puppe, så kanskje dukker det opp en vakker sommerfugl til våren.
Fagområde «nærmiljø og samfunn»
I løpet av oktober har vi lært mye om Hamphless og livet i Malawi. Hvordan barnehagene og skolene der ser ut, hva slags mat de lager, hvilke dyr som bor der og vi har lært å telle til fem på chichewa.
Vi har vært på hele tre bursdagsturer i oktober, først til Andreas, så Julie og til slutt Theodor og Lilly. Det er alltid hyggelig å få komme hjem og feire bursdag, barna syns det er gøy å gå på besøk, og det er stas for mange å vise frem hvor de bor. Det gir mange fine turer i nærmiljøet, vi øver på trafikkregler og å gå sammen på rekke.
November:
Fredag 1.november har barnehagen bursdag. Dette feirer vi med en festdag.
Kl 9:20 går vi avdelingsvis rundt til de andre avdelingene der det arrangeres ulike bursdagsleker.
Kl 10:30 får vi besøk av tryllekunstner Kriss som har trylleshow for oss.
Etterpå blir det lunsj med pølser og frukt.
Barna må gjerne pynte seg litt denne dagen hvis de har lyst.
Sosial kompetanse
I november vil det handle om følelsen flau, og hvordan å kompromisse for å løse en konflikt. Dette er noe vi har fokus på hele tiden, det å veilede og hjelpe barna å lytte til hverandre og høre hverandres synspunkter, for så å komme med forslag til løsninger.
Barna skal lære å løse konflikter ved å samarbeide og kompromisse i konfliktsituasjoner. De voksne er proaktive og støtter barna i å regulere sine følelser. Barna blir veiledet gjennom en 5-trinns konfliktløsningsmetode som handler om å lytte til hverandres opplevelser av situasjonen, fremme løsningsforslag, samarbeide om å velge en løsning som passer alle, og evaluere hvordan det gikk i ettertid.
Kosthold i Søråsen
Månedens mat er fisk. Torsdag 7.november skal vi lage mat med fisk, det er alltid spennende å studere og undersøke en hel fisk. Hvordan kjennes den ut, hva lukter den, hvordan ser den ut inni, og ikke minst; hvordan smaker den? Det er mange av barna som har erfaring med å ha vært på fisketur, og fiskeplakaten vi har hengende på veggen er et godt utgangspunkt for mange fine og lærerike samtaler om livet under vann.
Fagområde «kunst, kultur og kreativitet»
I november og desember har vi ekstra fokus på dette fagområdet. Det vil bli mange muligheter til å bli med på ulike formingsaktiviteter med klipp og lim og maling. Barna skal få erfaring med å bruke ulike materialer, og om ikke lenge startet vi med juleuker og juleverksted. Vi skal finne frem og lese ulike eventyr, og til noen har vi kostymer og barna har mulighet til å spille ut eventyrene selv og for hverandre.
Fagområde «natur, miljø og teknologi»
Nå skal vi finne fram fuglemateren og sette ut mat til fugler og ekorn. Det er veldig koselig å følge med i vinduet på avdelingen hvem som kommer og forsyner seg. Vi må lage en ny oversiktsplakat å ha på veggen over hvilke fugler vi har innom når fuglemateren er på plass. Vi fortsetter å følge med på naturens forandring etter hvert som det blir kaldere, hva som skjer med jorda og vannet når minusgradene etter hvert kommer, og snakker om ulike dyr og insekter sine forberedelser til vinteren. Kanskje kommer det også litt snø etter hvert?
Diverse informasjon
Fredag 8.november lager vi skummelfest. Da kan barna kle seg ut, men vi ber om at ingen har på heldekkende ansiktsmasker. Vi organiserer ulike «skumle» leker på kjøkkenet som vi går til avdelingsvis. Til lunsj serveres skummel gresskarsuppe med tilbehør.
Fredag 15.november har vi «ha med dag» etter ønske fra barna, og det er en fin måte å bevisstgjøre barna på deres medvirkning i barnehagen.
Vi har i høst fortsatt som før sommeren at leker hjemmefra skal være hjemme, eller på plassen i gangen/i sekken. Det har vært en litt uheldig trend at leker hjemmefra blir brukt til å skaffe seg makt og posisjon i lek og relasjon, og dette er noe vi jobber med. Barna trenger ikke å kjøpe seg vennskap eller relasjoner, de er bra nok personer som de er. Vi jobber med å dele i små lekegrupper og bygge trygge relasjoner. Vi gir positive tilbakemeldinger på deres gode egenskaper for å bygge selvtillit og selvfølelse, og vi har fokus på samarbeid og å dele med hverandre i hverdagens små og store situasjoner.
Jul i Søråsen
Vi begynner allerede i november med å forberede oss til jul. Det legges ikke ut egen kalender for jul, så følg med under «ukeplaner» i MyKid for å holde dere oppdatert på arrangementer og aktiviteter.
Torsdag 21.november har vi bakedag. Da baker vi pepperkaker og det er det fint om barna har med seg et forkle, noen pepperkakeformer og kjevle. Det er veldig lurt å navne det barna har med seg. Barna lager et hjerte som de får pynte og som blir en del av julekalenderen.
Juleverksted
Onsdag 27.november er første dag med juleverksted. Vi lager julegaver i aldersgrupper. Vi begynner på en avdeling og rullerer til de andre avdelingene hver uke. Småbarna har sine egne juleverksteder i innetiden sin. Når vi har juleverksted har vi fokus på prosessen og ikke at det skal være et helt perfekt resultat. Da vil vi lage det vi skal lage i mindre grupper og så kan barna leke før og etter at de har laget en julegave. Det er fint å få tid til å leke på de ulike avdelingene.
Juletretenning – mandag 2.desember – arrangement med foreldre
Vi ønsker velkommen til juletretenning kl 08 mandag 1.desember. Vi tenner lysene på grantreet foran barnehagen, synger en julesang og serverer solbærtoddy.
Lucia fredag 13.desember – arrangement med foreldre
Vi ønsker velkommen til Lucia-feiring i lilleskogen bak barnehagen, oppmøte for foreldre kl 15:45. Luciatoget starter kl 16. Barna har med seg noe hvitt de kan ha over uteklærne, og gjerne noe glitter rundt livet/hodet hvis dere har. Vi avslutter med lussekatter og gløgg ute.