September
September var morsom! Noe av det morsomste var nok turen til brannstasjonen der vi fikk klatre igjennom brannbilen og danse med Bjørnis!
Sosial kompetanse
I arbeidet med sosial kompetanse har vi denne måneden fokusert på og tilrettelagt for aktiviteter og samlingsstunder som har skullet gi ditt barn erfaringer i det å være en del av en gruppe. Målet med erfaringene er hjelpe dem på å styrke troen på seg selv ved at de kjenner at de er en del av noe større – at de betyr noe – at de er ønsket – at de er verdsatt. Videre ønsker vi også at de får erfaringer med at det er bra lytte til andre, inkludere andre og ta med andre i lek og aktivitet.
Måten vi har gjort dette på i september er å leke og ha det gøy sammen. Samtaler der alle får bidra og vi lytter til den enkelte. Og bl.a. på tur har vi snakket om helheten i gruppa og fokusert på dette ved å vente på hverandre og hjelpe hverandre.
Rent praktisk har vi blant annet øvd på å gå på rekke, kunne gå to-og-to og passe på hverandre, passe på at alle får plass og blir inkludert og at vi kan være med, og samarbeide med, noen vi ikke kjenner så godt fra før.
Vi hadde også besøk av 11 barn fra Ekebergparken. Vi startet med en presentasjonsrunde på kjøkkenet der vi øvde på å si navnet vårt, hvor gamle vi er og hvilken skole vi skal begynne på (vi hadde øvd litt på dette dagen i forveien også). Så snakket vi litt om at nå skal vi øve på å hilse på, og kanskje til og med leke med, noen vi ikke kjenner fra før. Så delte de voksne Søråsen-barna inn i 3 grupper, på tvers av avdelingene, og så lekte vi inne i barnehagen sammen med barna fra Ekebergparken.
Etter å ha lekt hadde vi felles lunsj på kjøkkenet mens vi snakket om og så på bilder fra Vangen. Og til slutt gikk vi ut og lekte sammen før Ekebergparken gikk hjem igjen.
Fagområdet kropp bevegelse, mat og helse
I samlingsstunder har vi blant annet snakket om hvordan vi alle mestrer ulike ting på forskjellige måter. Så da vi hadde hinderløype i skogen så fant vi ulike ting vi kunne øve på ut i fra det vi kunne fra før. Her var det noen som forsøkte å «vinne» samtalen ved at de kunne mer enn de andre, men Anne, som den gode og trygge voksne hun er, kunne hjelpe barna til å fokusere på det å finne det de kunne øve på. Og ikke minst; hinderløypa var ikke en konkurranse mellom barna, men et sted der alle kunne ha en konkurranse med seg selv: Å øve på – og kanskje til og med FÅ TIL – noe man ikke kunne så godt fra før.
Fagområdet nærmiljø og samfunn
Trafikk har fått litt ekstra fokus, både med lek og samtaler i barnehagen og med turer i trafikken der vi har sett og opplevd ulike former for trafikk. Vi øver oss fortsatt på å huske på å gå på kanten og ikke skjene ut i gangvei eller vei.
Og i barnehagen har vi hatt aktiviteter med oppgaver på ark som har omhandlet trafikk.
I arbeidet med medvirkning så har barna fått erfare at de er med på å bestemme hva vi skal gjøre. Vi har også snakket om demokrati og demokratiske prinsipper og at det handler om at man lytter til det alle vil og at man så følger man flertallet. Og dette er noe vi skal jobbe enda mer med.
Og når vi har jobbet med brannforebyggende opplæring har vi hatt samlingsstunder med Bjørnis (noen barn har nå hatt med Bjørnis hjem og det er stor stas å få lese eller se hva de har gjort sammen), vi snakker om brannvern (nytt tema for hver samling) og ikke minst var vi som kjent på brannstasjonen og fikk møte Bjørnis og danse med han, vi lærte at man aldri lader telefoner eller nettbrett på natten, vi lærte litt om hvordan det er å jobbe som brannkonstabel, vi fikk rulle ut brannslanger og se på brannbiler.
Fagområdet natur, miljø og teknologi
I samlingsstundene startet vi i august med å se på et årshjul; en selvlaget kalender der vi kan se årstider illustrert med tegninger på et stort ark. Her snakket vi om hva vi skal gjøre på maxigruppa og hvilken årstid vi skal gjøre det. Dette har vi tatt opp igjen i flere samlingsstunder og vi setter det i sammenheng med de forandringene vi ser ute i naturen og det vi kjenner på kroppen.
Når vi så har vært ute på turer har vi sett på og snakket om ting vi har observert i naturen og knyttet dette opp mot det vi har snakket om i samlingsstundene. Som at trærne trekker inn klorofyllet fra bladene slik at de endrer farge og til slutt faller av. Det blir færre og færre insekter og småkryp. Fugler trekker sørover.
Oktober
Sosial kompetanse
Vi fortsetter å øve oss på, og snakke om, det å få erfare at det er godt å både få og gi plass til hverandre i gruppa. Denne måneden skal også vi på besøk til Ekebergparken barnehage, så da får vi muligheten til å fortsette å bli kjent med de vi hilste på forrige måned.
Fagområdet kropp bevegelse, mat og helse
Vi skal øve enda mer på bevegelse i lek, f.eks. i Frognerparken eller når vi skal ha sport og spill siste maxigruppa i oktober. Eller øve mer på riktig blyantgrep når vi tegner eller maler til FORUT-aksjonen.
Fagområdet nærmiljø og samfunn
Vi fortsetter å observere ting på våre turer i nærmiljøet og da kan vi filosofere rundt det vi ser (som fortsatt bygging av nye hus, hvordan t-banen klarer å kjøre, hvor er alle de andre menneskene når vi er på tur?).
Og ikke minst så er demokrati fortsatt ikke så lett å få grep om – så det skal vi øve mer på. Men hvordan kan vi sette dette i sammenheng med det at vi påvirker vår egen hverdag? Det at man ytrer noe i en samtale, eller på en tur, og så gjør vi det da eller noen dager senere – det er jo også en del av demokratiet.
Fagområdet natur, miljø og teknologi
På våre turer observerer vi endringene som skjer i naturen (f.eks. at nå begynner det å bli enda mørkere) og vi skal legge opp til samtaler og refleksjon rundt vann og vannets betydning for alt på jorda.
Oversikt* over dager i oktober for Maxigruppa:
Uke
|
Dag
|
Hva
|
41
|
9/10
|
Tur til Frognerparken
|
42
|
18/10
|
FORUT
|
43
|
25/10
|
Besøke Ekebergparken barnehage
|
44
|
30/10
|
Sport og spill
|
*husk å følge med i MyKid for mer informasjon