Meny
Forside
Søråsen 20B 1356 Bekkestua Vis på kart
Telefon: 67 12 55 76 Send oss e-post
Redaktør: Merete Andersen
Oktober

Månedsskriv

Måneden som gikk!

Takk for veldig god oppslutning på foreldremøtet, og at dere er engasjerte og deler erfaringer. Referatet ligger på mykid.

Vi var heldige med høstværet på høstfesten, med opphold akkurat i riktige timer, håper dere hadde en fin ettermiddag i barnehagen:)

Sosial kompetanse:                             
Vi har hatt temasamling hvor tema var sint og glad. Fyldig referat ligger som nyhetsbrev på MyKid. 

Barna viser mye følelser, men det er ulikt fra barn til barn hvor sterkt de blir uttrykt. Noen blir lett glad, noen blir fort sint, andre blir sjelden sint osv. Temasamlingen handlet om dette, og hva man kunne gjøre for å bli mindre sint. «Puste rolig, telle til ti saaaakte, sitte på hendene sine (så man ikke slår), gjespe, gå bort fra situasjonen, tenke på noe man liker osv…..

Flere er gode på å gå litt bort fra situasjonen når de blir sinte, det er kanskje den mest naturlige reaksjonen å gjøre, så prater vi om det når barnet/barna har roet seg litt.

Ellers fortsetter barna å hjelpe hverandre, for eksempel i av – og –påkledning, rundt matbordet eller i konflikter. Episoder skjer ofte uten at vi ber barna om å gjøre det, og bidrar positivt til miljøet på avdelingen! 

Vi ser samtalene vi har med barna om hvordan man skal «ta i mot» småbarna hjelper sakte men sikkert. Vi skal selvfølgelig ha det gøy, men det må være gøy og en positiv situasjon, for alle parter. Vi øver for eksempel på å ikke le av noen som kaster maten over bordet, eller lager høye tøyselyder for å få oppmerksomhet.

Mange av barna snakker om lekekameratene sine som vennene sine eller bestevenner. Vi liker at de bruker ordet venner, og snakker om at det er lurt å ha mange venner. Ordet bestevenner er mer ekskluderende for andre, og er ikke nødvendig å bruke.

Nærmiljø og samfunn/Kropp, bevegelse og helse
Gjennom fagområdet Kropp, bevegelse og helse har vi hatt ulike aktiviteter. 

Vi har lagd grønnsakssuppe to ganger, både på avdelingens grønnsaksdag og på høstfesten. Barna var veldig ivrige med å hjelpe til, de skrelte poteter og gulrøtter, kuttet opp og likte også maten veldig godt, det var veldig hyggelig, ingen klaging og sutring fordi de ikke likte. Det hjelper også når Olav F er helt henrykt over grønnsaksuppa, og gjentar og gjentar hvor god den var, og at han vil ha mer. Etterpå sier han at den var bedre enn eplepaien til og med.

Vi har vært litt rundt i nærmiljøet, blant annet i skogen for å leke og lage mat på bål. Noen likte godt å følge med på båltenning og flammene. Vi stekte gulrøtter, brokkoli, blomkål og fiskekaker, og heiv oppi kokt pasta. Det smakte ekstra godt ute i skogen. Barna koste seg skikkelig! 

Vi har snakket litt om de ulike sansene våre. Sangen «Jeg har to øyne som jeg kan se med» passer godt når vi snakker om sansene. Og vi har sett på, luktet på, kjent på og smakt på ulik mat med varierende smak. Spisskummin ble raskt assosiert med tacolukt, og salami synes de luktet salt. Lyder er de også raske og gode med å lokalisere, når vi lagde lyder bak et teppe (papir som ble krøllet, glass som «skålte», lyden fra søppelbilens ryggesensor og kule som ble sluppet i bakken) 

Vi har hatt hinderløyper både inne og ute i barnehagen. Barna synes det er veldig gøy å bevege kroppen. Det var ulike aktiviteter hvor balanse, styrke og smidighet og koordinasjon ble utfordret. Vi har også tatt med matter inn på avdelingen i valgtiden, så de som vil kan turne og danse litt.          


Trafikk
Vi snakker alltid om hvordan vi må gå langs veien når vi går i trafikken. Gå godt ut på kanten, leie i hånda eller i vogna og se seg for før vi går over en vei. Vi har snakket om blant annet gode holdninger i trafikken og sikkerhet i bil. Vi oppfordrer dere som foreldre til å fortsette å vise gode holdninger i trafikken. Uteleken har handlet om trafikk når de sykler på utelekeområdet, noe teori (oppgaver) har vi hatt i innetiden. 


Natur, miljø og teknologi
Det har vært en variabel september, noe sol noe regn, men veldig vått i terrenget. Barna har selv kommentert at det er mørkt når de står opp og når de skal legge seg. De kommenterer blader som faller ned, og har fantastiske farger. Vi har samlet mange snegler i hekken, og utforsket de. Vi har også sett edderkopper som trekker inn. Anledninger som dette benytter vi oss av til å snakke om ulike tegn på høst. Når drar Linerla til varmere strøk? Det er ikke mange dagene siden vi så den, men nå forsvinner den nok veldig snart. 

Medvirkning
Vi påvirker og medvirker på hverandre hele tiden. Hvert enkelt barn setter sitt preg på gruppa. Vi lytter til positive og konstruktive forslag barna kommer med, og hjelper de til å se hva som er til gruppas beste. Alle skal ha det bra.



OKTOBER

Sosial kompetanse/temaarbeide
Vi fortsetter arbeidet med følelser, empati og rolletaking. På Smørøyet vil vi ha spesielt fokus på disse punktene:

·Øve på å se og sette ord på hvordan andre har det, spesielt følelsene sint, glad, redd og lei seg (se på ansiktet til den andre hvordan den har det).

Kunne vite noe om hva barna selv kan gjøre hvis de ser noen ikke har det bra.

·Øve seg på å takle følelsene. Hvordan komme ut av de vanskelige følelsene på en god måte.

Bøker og historier blir brukt for å belyse temaet, og ikke minst «husker du hva som skjedde med i temasamlingen? Vi har plan om å lese manuset til neste temasamling før samlingen, noe som kan føre til at barna er mer bevisste hva som skal skje, og får med seg poengene tydeligere.

Hvordan ser man ut når man er glad, lei seg, sint eller redd. Spørsmålene «hva skjedde» og «hvordan kan du hjelpe» er spørsmål vi ofte vil bruke i hverdags-situasjoner, for at barna skal øve seg på å finne måter å ordne opp eller hjelpe andre på.

Tips til oppfølging hjemme:
Snakk med barna om hvordan de kan se hvordan andre barn har det. Hvordan ser andre ut når de er glade, lei seg, sinte eller redde? Hva kan du gjøre hvis du ser en som er lei seg eller redd? 


Fagområdet
Vi fortsetter med fagområdet kropp, bevegelse og helse

Vi fortsetter å snakke om sansene våre, og vi vil ha flere hinderløyper og turning på avdelingen. Vi skal snakke mer om kroppen utenpå og inni.

Nærmiljø og samfunn / natur, miljø og teknologi
Lære mer om hva som skjer i naturen på høsten, hva skjer med trær og blomster, natt og dag, hva gjør dyra på høsten?

FORUT.
Vi deltar i FORUT sin barneaksjon. Vi har fått tilsendt plakater, fortellinger, veiledningshefte og musikk vi kan bruke så barna får et innblikk i livet til barn andre steder i verden.

Vi skal avslutte med en salgsutstilling, der barna har laget et bilde dere foreldre kan kjøpe i en innsamlingsaksjon. Dette får der nærmere informasjon om. Men datoen er 21.oktober fra kl.15.30-17.00. dvs. i forbindelse med henting.

Klær
Høsten har nå begynt å komme med kaldere og våtere dager.
Husk å gå igjennom hyllene til barna så de har litt skiftetøy. Ikke glem å ta med våte klær hjem til tørk, uteklærne som henger i grovgarderoben tørker også dårlig i barnehagen hvor de henger tett inntil andres våte klær.
Barna bør nå ha: regntøy, parkdress eller vindbukse/vindjakke, ull/fleece, cherrox/høstsko, ullsokker, votter eller regnvotter, lue.

Smittevern
Barna skal vaske hendene når de kommer i barnehagen på morgenen, før spising, etter toalettbesøk, når vi har vært ute og når barna er synlig skitne.
Vi prøver å lære barna å hoste i armen/albukroken når de må hoste.
Syke barn må holdes hjemme, og husk en feberfri dag etter feber, og 48 timer etter oppkast.  

Fredag 25 oktober er det planleggingsdag. Barnehagen er stengt.