Måneden som gikk!
Takk
for veldig god oppslutning på foreldremøtet, og at dere er engasjerte og deler
erfaringer. Referatet ligger på mykid.
Vi var
heldige med høstværet på høstfesten, med opphold akkurat i riktige timer, håper
dere hadde en fin ettermiddag i barnehagen:)
Sosial kompetanse:
Vi har hatt temasamling hvor tema var sint
og glad. Fyldig referat ligger som nyhetsbrev på MyKid.
Barna viser mye følelser, men det er ulikt fra
barn til barn hvor sterkt de blir uttrykt. Noen blir lett glad, noen blir fort
sint, andre blir sjelden sint osv. Temasamlingen handlet om dette, og hva man
kunne gjøre for å bli mindre sint. «Puste rolig, telle til ti saaaakte, sitte
på hendene sine (så man ikke slår), gjespe, gå bort fra situasjonen, tenke på
noe man liker osv…..
Flere er gode på å gå litt bort fra
situasjonen når de blir sinte, det er kanskje den mest naturlige reaksjonen å gjøre,
så prater vi om det når barnet/barna har roet seg litt.
Ellers fortsetter barna å hjelpe hverandre, for eksempel i av – og
–påkledning, rundt matbordet eller i konflikter. Episoder skjer ofte uten at vi
ber barna om å gjøre det, og bidrar positivt til miljøet på avdelingen!
Vi ser samtalene vi har med barna om hvordan man skal «ta i mot»
småbarna hjelper sakte men sikkert. Vi skal selvfølgelig ha det gøy, men det må
være gøy og en positiv situasjon, for alle parter. Vi øver for eksempel på å
ikke le av noen som kaster maten over bordet, eller lager høye tøyselyder for å
få oppmerksomhet.
Mange av barna snakker om lekekameratene sine som vennene sine eller
bestevenner. Vi liker at de bruker ordet venner, og snakker om at det er lurt å
ha mange venner. Ordet bestevenner er mer ekskluderende for andre, og er ikke
nødvendig å bruke.
Nærmiljø
og samfunn/Kropp, bevegelse og helse
Gjennom fagområdet Kropp,
bevegelse og helse har vi hatt ulike aktiviteter.
Vi har lagd grønnsakssuppe to ganger, både på avdelingens grønnsaksdag
og på høstfesten. Barna var veldig ivrige med å hjelpe til, de skrelte poteter
og gulrøtter, kuttet opp og likte også maten veldig godt, det var veldig hyggelig,
ingen klaging og sutring fordi de ikke likte. Det hjelper også når Olav F er
helt henrykt over grønnsaksuppa, og gjentar og gjentar hvor god den var, og at
han vil ha mer. Etterpå sier han at den var bedre enn eplepaien til og med.
Vi har vært litt rundt i nærmiljøet, blant annet i skogen for å leke og
lage mat på bål. Noen likte godt å følge med på båltenning og flammene. Vi
stekte gulrøtter, brokkoli, blomkål og fiskekaker, og heiv oppi kokt pasta. Det
smakte ekstra godt ute i skogen. Barna koste seg skikkelig!
Vi har snakket
litt om de ulike sansene våre. Sangen «Jeg har to øyne som jeg kan se med»
passer godt når vi snakker om sansene. Og vi har sett på, luktet på, kjent på
og smakt på ulik mat med varierende smak. Spisskummin ble raskt assosiert med
tacolukt, og salami synes de luktet salt. Lyder er de også raske og gode med å
lokalisere, når vi lagde lyder bak et teppe (papir som ble krøllet, glass som
«skålte», lyden fra søppelbilens ryggesensor og kule som ble sluppet i bakken)
Vi har hatt hinderløyper både inne og ute i barnehagen. Barna synes det
er veldig gøy å bevege kroppen. Det var ulike aktiviteter hvor balanse, styrke
og smidighet og koordinasjon ble utfordret. Vi har også tatt med matter inn på
avdelingen i valgtiden, så de som vil kan turne og danse litt.
Trafikk
Vi snakker
alltid om hvordan vi må gå langs veien når vi går i trafikken. Gå godt ut på
kanten, leie i hånda eller i vogna og se seg for før vi går over en vei. Vi har
snakket om blant annet gode holdninger i trafikken og sikkerhet i bil. Vi
oppfordrer dere som foreldre til å fortsette å vise gode holdninger i
trafikken. Uteleken har handlet om
trafikk når de sykler på utelekeområdet, noe teori (oppgaver) har vi hatt i
innetiden.
Natur, miljø og teknologi
Det har
vært en variabel september, noe sol noe regn, men veldig vått i terrenget. Barna har
selv kommentert at det er mørkt når de står opp og når de skal legge seg. De
kommenterer blader som faller ned, og har fantastiske farger. Vi har samlet mange snegler i hekken, og utforsket de. Vi har også sett
edderkopper som trekker inn. Anledninger som dette benytter vi oss av til å
snakke om ulike tegn på høst. Når drar Linerla til varmere strøk? Det er ikke mange dagene siden vi så den, men nå forsvinner den nok veldig snart.
Medvirkning
Vi påvirker og medvirker
på hverandre hele tiden. Hvert enkelt barn setter sitt preg på gruppa. Vi
lytter til positive og konstruktive forslag barna kommer med, og hjelper de til
å se hva som er til gruppas beste. Alle skal ha det bra.
OKTOBER
Sosial
kompetanse/temaarbeide
Vi fortsetter arbeidet med
følelser, empati og rolletaking. På Smørøyet vil vi ha spesielt fokus på disse
punktene:
·Øve på å se og sette ord på hvordan andre har det, spesielt følelsene sint, glad, redd og lei seg (se på ansiktet til den andre hvordan den har det).
Kunne vite noe om hva barna selv kan gjøre hvis de ser noen ikke har det bra.
·Øve seg på å takle følelsene. Hvordan komme ut av de vanskelige følelsene på en god måte.
Bøker og historier
blir brukt for å belyse temaet, og ikke minst «husker du hva som skjedde med i
temasamlingen? Vi har plan om å lese manuset til neste temasamling før samlingen,
noe som kan føre til at barna er mer bevisste hva som skal skje, og får med seg
poengene tydeligere.
Hvordan ser man
ut når man er glad, lei seg, sint eller redd. Spørsmålene «hva skjedde» og
«hvordan kan du hjelpe» er spørsmål vi ofte vil bruke i hverdags-situasjoner,
for at barna skal øve seg på å finne måter å ordne opp eller hjelpe andre på.
Tips til oppfølging hjemme:
Snakk med barna om hvordan de kan se hvordan andre barn har det. Hvordan ser
andre ut når de er glade, lei seg, sinte eller redde? Hva kan du gjøre hvis du
ser en som er lei seg eller redd?
Fagområdet
Vi fortsetter med
fagområdet kropp, bevegelse og helse
Vi fortsetter å snakke om
sansene våre, og vi vil ha flere hinderløyper og turning på avdelingen. Vi skal
snakke mer om kroppen utenpå og inni.
Nærmiljø og samfunn / natur, miljø og teknologi
Lære mer om hva som skjer i naturen på høsten, hva skjer med trær og
blomster, natt og dag, hva gjør dyra på høsten?
FORUT.
Vi deltar i FORUT sin barneaksjon. Vi har fått tilsendt plakater,
fortellinger, veiledningshefte og musikk vi kan bruke så barna får et innblikk
i livet til barn andre steder i verden.
Vi skal avslutte med en salgsutstilling, der barna har laget et bilde
dere foreldre kan kjøpe i en innsamlingsaksjon. Dette får der nærmere
informasjon om. Men datoen er 21.oktober fra kl.15.30-17.00. dvs. i forbindelse
med henting.
Klær
Høsten har nå begynt å komme med kaldere og
våtere dager.
Husk å gå igjennom hyllene til barna så de
har litt skiftetøy. Ikke glem å ta med våte klær hjem til tørk, uteklærne som
henger i grovgarderoben tørker også dårlig i barnehagen hvor de henger tett
inntil andres våte klær.
Barna bør nå ha: regntøy, parkdress eller vindbukse/vindjakke, ull/fleece, cherrox/høstsko, ullsokker, votter eller regnvotter, lue.
Smittevern
Barna skal vaske hendene når de kommer i barnehagen på morgenen, før spising,
etter toalettbesøk, når vi har vært ute og når barna er synlig skitne.
Vi prøver å lære barna å hoste i armen/albukroken når de må hoste.
Syke barn må holdes hjemme, og husk en
feberfri dag etter feber, og 48 timer etter oppkast.
Fredag 25 oktober er det
planleggingsdag. Barnehagen er stengt.