Måneden
som gikk
Tusen takk
for godt oppmøte på foreldremøte og gode tilbakemeldinger underveis. Det ligger
et referat på MyKid for de som ikke var tilstede.
Tusen takk
for godt oppmøte på høstfest. Grønnsaksuppa og rundstykkene falt i smak hos de
fleste 😊.
September
har vært en fin måned med mye lek inne og ute. Småbarnsgruppa har etablert seg
som en fin gruppe. Småbarna har blitt godt kjent med hverandre og de voksne på
de andre avdelingene. På «valg» kan store barn velge å gå på besøk til de andre
avdelingene og leke der med venner eller med leker som vi ikke har på Regnbuen.
I oktober vil vi jobbe mer med å ta med oss mindre grupper på de andre
avdelingene. Denne måneden begynte vi med aldersdelte grupper, hver onsdag fra
9:30 til 11:30. Vi ser at barna viser glede for å få være med andre som man
ikke kjenner så godt fra før og det bygges nye vennskaps bånd blant barna.
Sosial
kompetanse: Empati og rolletaking
Temasamling
i september handlet om følelsene GLAD og SINT. Den minste bukken lært hvordan
man blir mindre sint. Fyldig referat om temasamlingen ligger som nyhetsbrev på
MyKid.
Vi har
snakket om følelser i samlingsstundene. Vi har snakket om at alle følelser er
gode, og at det er lov å være sint. Barna har vært veldig ivrige i diskusjonen
om hvordan man kan hjelpe hverandre når man er sint og vi har snakket om de
tankene som hjelper oss (de grønne tankene) og de tankene som gjør det verre
for oss (de røde tankene). Vi har snakket om hvordan vi ser at noen er sinte,
hvordan kjennes det i kroppen. Vi øvde på å sette ord på følelsen sine: «jeg
blir sint når…» eller «jeg liker ikke at…». Det kom mange morsomme og ikke så
morsomme eksempel fra barna om når de blir sinte hjemme. Den beste kommentaren
var: «Jeg blir så sint når pappa spiser sjokolader og jeg får ikke lov»😊.
Vi jobber
mye med å inkludere hverandre i leken, stoppe og se seg rundt om noen er alene
og trenger en venn å leke med.
Fagområdet
Kropp, bevegelse, mat og helse
Denne
måneden jobbet vi mye med en god håndhygiene. Vi har snakket mye om hvordan man
vasker hender og hvorfor det er viktig å vaske hendene.
I
samlingsstundene har vi sunget og lekt ulike bevegelses leker. Vi synger «hode,
skulder, kne og tå» og «hode, skulder, mage, lår og rumpa går». Vi har hatt
disco og danseleken. Vi har lest forskjellige bøker om kropp og snakket om
hvordan kroppen fungerer: hvor er den største muskel, hvor er den raskeste
muskel, hva er motor til kroppen vår osv. Barna er veldig engasjerte og
nysgjerrige i læring om kroppen. Etter en samling om kroppen, sa et barn: «Jeg
er glad at jeg har kropp som et mennesket, tenk å vare en snegle, da kan man
ikke sykle eller spille fotball»😊
Fagområdet
natur, miljø og teknologi
Årstid: Vi har snakket og sett en del om- det
som skjer med naturen ute. Hva som skjer med trærne, blomster, dyr og småkryp.
Vi har sett at det er mye mindre blomster rundt barnehagen, blader faller fra
tærne og det er mye mer regn.
Vi har
høstet grønnsaker og smakt på dem. Det var veldig spennende å dra gulrøtter opp
fra jorda, plukke små agurker og tomater som vi har dyrket.
Naturfenomen: Vi snakket med barna om solen som er
en stor, varm ball som lyser opp himmelen hver dag. Den gir oss lys og varme,
slik at vi kan se og holde oss varme. Uten solen ville det vært helt mørkt og
kaldt, og planter, dyr og mennesker ville ikke kunne leve. Solen er som jordens
store lampe, og vi trenger den for å leve.
Bærekraftig
utvikling: Vi
har hatt samtaler og oppgaver med gjenvinning, vi lærte et nytt begrep
resirkulering. Hva skjer med papp, gamle klær og matavfall osv.
Fagområdet
nærmiljø og samfunn
I september
hadde vi trafikk- uker. Dette var to uker der vi fokuserte ekstra på trafikk og
trafikkregler. Vi har hatt turer i trafikken, tegnet ting fra trafikken, lekt
trafikk, lært om trafikk og snakket om trafikk. Hvordan vi må gå langs veien
når vi går i trafikken. Vi har snakket om gode holdninger i trafikken,
sikkerhet i bilen, på sykkel og sparkesykkel. Etter at vi har snakket om
kroppen, spurte jeg barna hvorfor må vi ha hjelm på hodet når vi sykler? Etter
at vi har snakket om hvorfor biler må stoppe ved rødt lys, et av barna sa: «En
gang snakket min pappa og mamma så mye at de kjørte forbi rødt lys»😊
Vi har vært
på tur til Søråsen- parken og avsluttet måneden med en fantastisk tur til
Krokvollen.
Mat i
september: Grønnsaker og mat på bål.
Vi har
begynt å smake på våre grønnsaker fra plantekassene i august, men i september
høstet vi alle våre grønnsaker og spiste det i flere dager.
Vi laget
potet lapper av: revet potet og gulrot, hvetemel og egg. Alle potet lappene ble
spist opp. Ved siden av stekte vi litt søtpotet fries. Barna hadde morsomme
kommentarer som: «det var soleklart godt!», «det var mega godt» osv.
Vi har hatt
mat på bål og denne gangen hadde vi kyllingkjøttdeig, brokkoli, blomkål,
gulrøtter, gul, rød og grønn paprika og ris. Alt stekte vi i en stor bålpanne
med olje, salt og pepper. Barna fulgte med på båltenning og matlaging på bålet.
Barna har kuttet grønnsaker og hjulpet i hele prosessen. Alt ble spist opp,
noen av barna spurte om en porsjon til og det fikk de.
I september
har vi vært kokker ved flere anledninger. Vi bakte rundstykker og laget
grønnsaksuppe til høstfesten. Vi kuttet grønnsaker ved flere anledninger, vi
spiste fiskekaker med fullkorn pasta og vi har laget dessert uten sukker av
epler fra vårt eple tre.
Oktober
Sosial
kompetanse «Empati og rolletaking»
Vi skal
fokusere på følelsene lei seg og redd. Målet er at barna skal lære å
gjenkjenne når andre er lei seg/redde. Hva kan vi gjøre for å bli mindre redd
eller mindre trist? Hvordan kan vi hjelpe hverandre, trøste og vise omsorg for
seg selv og andre. Når vi er lei oss, føles det som om vi er litt triste
eller at noe ikke er bra. Kanskje vi har mistet en leke, noen har sagt noe
sårende, eller vi savner noen. Det kan føles som om vi vil gråte, og vi vil
kanskje ha en klem for å føle oss bedre.
Vi skal øve
på å gjenkjenne redsel og at man kan bli redd selv om situasjonen ikke er
farlig. De skal lære at noen tanker forsterker redsel og engstelse, og hva de
kan gjøre for å bli mindre redd for det som ikke er farlig. Når vi er redde,
føles det som om vi er litt urolige eller nervøse. Kanskje det er noe vi ikke
forstår, som mørket, eller vi ser noe som virker skummelt, som en høy lyd. Når
vi er redde, kan vi få vondt i magen eller vil holde oss tett til en voksen.
Det er helt
greit å være lei seg eller redd, og det hjelper ofte å snakke med noen eller få
en klem!
I arbeidet
med «Tett På» vi kommer til å jobbe med voksnes sensitivitet. Voksnes
sensitivitet omfatter oppmerksomme voksne som gir barna gode svar og
reaksjoner. Fanger raskt opp problemer og barns som trenger støtte. Sensitive
voksne støtter og aksepterer barnas følelser og gir barna trøst. Sensitive
voksne hjelper barna til å sette ord på følelsene sine. Gjennom at vi setter
ord på barnas følelser på en sensitiv måte lærer vi barna å bli kjent med sine
følelser, snakke om sine følelser og regulere sine følelser.
Fagområdet
«Kropp, bevegelse, mat og helse»
I oktober
fortsetter vi til å snakke mer om kroppen. Vi skal snakke om bakterier og vi
skal jobbe mer med god håndhygiene. Vi skal bruke bøker om kropp og vi skal
utfordre små kropper ute i naturen.
Fagområdet
«Natur, miljø og teknologi»
Årstid
tema Høst: Vi
skal følge på trær rundt barnehagen – hva skjer med dem? Hva gjør dyr på
høsten?
Naturfenomen
tema Vann: Vi
skal leke med vann, snakke om vann. Hvem trenger vann? Hva skjer uten vann?
Bærekraftig
utvikling tema Matproduksjon: Hvor kommer maten fra før butikken? Delta i matlaging og lære
om opprinnelsen.
Fagområdet
«Nærmiljø og samfunn»
Turer i
nærmiljøet for å styrke barnas tilhørighet og trygghet til området med fokus på
trafikkregler.
Denne
måneden kommer vi til å jobbe med Forut barneaksjon, som handler om å bli kjent
med andre kulturer og levesett i verden. I år skal vi følge Hamphless 6
år fra Malawi og vi skal lære om kulturen der. Vi skal avslutte med
salgsutstilling, der barna lager et bilde dere foreldre kan kjøpe i en
innsamlingsaksjon. Datoen til salgsutstilling er 21.oktober fra 15:30-16:45.
Hvis du vil
lese mer om FORUT og barneaksjonen kan du klikke deg inn her: https://forut.no/barneaksjonen/
Mat i
oktober: Fisk/fiskemiddag
Barna lærer
om næringsrik mat, blir med på hele prosessen(rense). Barna lærer om fisk.
Ved å spise fisk kan barna lære
om hvor maten kommer fra, og viktigheten av bærekraftig fiske. Dette kan kobles
til læring om naturen, miljøvern og havet, og bidra til tidlig forståelse for
bærekraftig ressursbruk.
Planleggingsdag
Fredag 25.
oktober er barnehagen stengt.
Barnehagens
bursdag
1.november
fyller Søråsen barnehage 34 år og vi feirer med barna med bursdagsleker på
avdelingene, fellessamling med TRYLLESHOW og bursdagslunsj.
Forut
barneaksjonen
Mandag 21.oktober
Forut barneaksjon kunstutstilling for foreldre fra 15:30 – 17:00. Mer info
kommer.
Studenter:
I uke 41
kommer det to studenter, Tayba og Maryxz, på Regnbuen. Disse går 1.året på
barnehagelærerutdanningen på OsloMet. Studentene blir i 4 uker. Studenter fra
OsloMet har gyldig politiattest og signerer taushetserklæring slik som oss
andre ansatte. Vi håper dere tar godt imot dem.
Klar:
Det er et
værskifte for tiden og vi går kaldere dager i møte. Vi ønsker at alle sjekker
plassen til barna i gangen og passer på at det ligger rent skiftetøy i riktig
størrelse. Det er mye vått og kaldere dager, barna trenger et par bukser og et
par trøyer/gensere, sokker og underbukser. Husk å fylle på med nytt når barna
har skiftet ila dagen og dere tar med vått tøy hjem. Det er også fint om dere
finner fram et mellomlag med ull/fleece til plutselig kalde dager. En tynn lue
og et par votter/vanter/hansker kan være lurt å ha på plass.