Måneden som gikk – september
Først og fremst vil vi takke for godt oppmøte på foreldremøte. Det er en viktig arena å møtes til å diskutere hva vi er opptatt av, og hva som opptar dere nå for tiden. Referat ligger som vedlegg i bunn av denne teksten i MyKid, fint om alle leser dette.
I tillegg vil vi takke for veldig hyggelig høstfest. Det er fint med stunder til å prate sammen utenom hverdagssituasjonene, og det er veldig fint for barna å oppleve den gode tonen dere imellom. Det var morsomme aktiviteter for barna på fotballbanen etter suppe og rundstykker.
Sosial kompetanse/tema
I september handlet temasamling og arbeidet med sosial kompetanse om følelsene glad og sint. Vi har snakket mye om hvordan det kjennes i kroppen når man er glad, og hvordan det kjennes ut når man er sint. Vi har snakket om at når man er sint hender det at man mister litt kontrollen – kroppen er så spent og man må bare få det ut. Men hva kan man gjøre i stedet for å slå/sparke osv når man er sint? Vi har snakket om ulike strategier for hva man kan gjøre (puste dypt og telle, gå vekk fra situasjonen til man er rolig, putte henda i lomma, gjespe, finne en voksen og holde hånda/sitte på fanget til man finner roen...), og så må man finne den strategien som virker best på en selv. Det krever øvelse, og vår jobb er å støtte barna i denne prosessen. Vi setter ord på følelser og hjelper barna å uttrykke seg, snakker med barna i hverdagssituasjonene og tar barns perspektiv, samt hjelper barna å se de andre sitt perspektiv. Barn er individuelle, og vår oppgave er å møte hver enkelt med støttende handlinger basert på individuelle behov. Vi setter ord på alt det positive vi ser barna gjør for og med hverandre. Vi må legge vekt på det vi ønsker mer av for å forsterke det, når vi fokuserer på det positive lærer barna å gjøre det samme.
I temasamling 2 var det lille bukken som opplevde både glede og å bli sint. Hun våknet glad og fornøyd på telttur, men oppdaget etter hvert at brødrene var borte – og da ble hun veldig sint. Hun sparket og slo ut i luften, brølte og trampet, og ropte ut alt hun skulle gjøre mot brødrene når de kom tilbake. Etter hvert kom fru Elgaker og hjalp lille bukken å finne roen med ulike strategier. Det hjalp til slutt, og sammen gikk de til skolen for at lille bukken skal få lære å lese, skrive og telle.
Fagområde «kropp, bevegelse, mat og helse»
I september har barna fått tilbud om flere organiserte fysiske aktiviteter i gruppetiden på onsdagene. Det har vært hinderløyper, regelleker, sykkellek og små turer i nærmiljøet. I hverdagen innbyr uteområdet til mye variert fysisk lek; med ulendt terreng kan man løpe opp og ned og trene kroppens balanse, de kan klatre, balansere, sykle og bruke kroppen aktivt.
Denne måneden har vi hatt to fredager med matlaging, og barna har fått smake på flere ulike grønnsaker, kjøttboller og bananpannekaker. Når vi planlegger og lager mat med barna har vi alltid næring i fokus.
Fagområde «natur, miljø og teknologi»
«For å ønske å ta vare på naturen må man være glad i den» står det så fint i årsplanen. Vi er opptatt av at barna skal trives ute i all slags vær, lære å kle seg etter vær for best komfort og se muligheter for ulike aktiviteter. Da må vi voksne være gode forbilder; vi er positive og ser muligheter uansett vær, vi hjelper barna med klær (og lar de gjøre egne erfaringer), undrer oss over naturens forandringer og liv sammen med barna og viser respekt for alt liv.
September var en måned med alt fra sommervarme dager, til regn, til kaldere dager. Det har gitt erfaringer med mer klær for ikke å fryse eller bli våt, og lek med vann. Noen dager har det regnet så mye at vannet står over kummen foran musehullet og danner et «basseng». Da snakker vi med barna om hvorfor vi ikke kan leke på det området, og åpner heller for lek på forsiden. Der har vi busker langs gjerde hvor sneglene trives godt, og barna på musehullet er eksperter på sneglejakt! Vi har studert snegler og funnet mange ulike, og snakket om viktigheten av å behandle dem varsomt og sette dem tilbake når de er ferdig studert.
September har vært grønnsakenes måned. Vi hadde en fredag med mat basert på grønnsaker, og barna var med på hele prosessen. I tillegg til innkjøpte grønnsaker, tilberedte vi resten av gulrøttene vi høstet fra plantekassene våre og barna fikk smake gulrot tilberedt på ulike måter. Tomatene våre ble aldri modne ute på planten, men det var mange grønne tomater å finne, så vi høstet dem inn og har latt de ligge til modning inne. Vi serverer disse til lunsj eller tre-mat nesten hver dag nå, og har fortsatt mange igjen.
Fagområde «nærmiljø og samfunn»
I september har vi hatt tre uker med fokus på trafikk. Det begynte med en fellessamling med Axel, der han lærte barna mye om trafikk. Etter det har vi hatt både organisert og fri sykkellek ute med fokus på trafikkregler og trafikksikkerhet. I gruppetiden på onsdagene har det vært små turer i nærmiljøet der vi har sett på ulike skilt og hva de betyr, og barna har sett byggeplasser og lært litt om infrastrukturen i området vårt. Vi hadde også en felles avslutningssamling med Anne.
I september var vi på bursdagstur hjem til Benjamin og feiret hans 4års dag. Da fikk vi oss en liten tur i nærmiljøet og barna syns det er veldig stas å få komme hjem og feire bursdag. På vei tilbake stoppet vi i parken for å leke litt i det fine været.
Kosthold i Søråsen – månedens mat
Månedens mat denne måneden var grønnsaker. Barna har vært med å forberede og tilberede to måltider med fokus på grønnsaker, i tillegg til grønnsakssuppen vi serverte på høstfesten.
På «grønnsaksdagen» serverte vi potetbåter stekt i ovnen med olje, salt og pepper, ovnsbakt søtpotet og brokkoli, stekte og rå gulrøtter, maiskolber, rå agurk og tzatziki. Det var god stemning rundt bordet, og flere av barna forsynte seg flere ganger.
Da vi hadde mat på bål sammen med trollstua, var barna på musehullet med å forberede og lage kjøttbollene og røra til bananpannekaker. Trollstua sto for forberedelsene av grønnsakene. Det var en veldig hyggelig dag i skogen med masse fin lek på tvers, og absolutt alle barna likte maten og forsynte seg opptil flere ganger. Vi hadde kjøttboller, potet, søtpotet, gulrot, brokkoli, blomkål og purreløk som vi stekte sammen og serverte som en «gryte». Etterpå var det bananpannekaker til dessert.
Oktober
Sosial kompetanse/tema
I oktober har vi fokus på empati og rolletaking, og at barna skal lære å gjenkjenne når andre er lei seg/redde. Vi øver med barna på å sette ord på egne og andres følelser hver dag i ulike situasjoner. Barna skal lære strategier for å håndtere følelsene trist og redd. Følelser er ikke farlig og alle følelser er lov å kjenne på, men det er lurt å lære gode måter å håndtere de på sånn at man på sikt kan hjelpe seg selv og ikke bli overveldet av følelsen man kjenner på. For å hjelpe og støtte barna handler det i stor grad om voksnes sensitivitet – se hver enkelt og respondere individuelt, trøste, men også utfordre i passe mengde.
Vi bruker heftet til psykologisk førstehjelp til å snakke om hva man kan gjøre for å bli mindre lei seg og mindre redd. Vi skal se en liten film som heter Roald er redd. I etterkant av filmen skal vi snakke om hvorfor Roald ble redd, hva som gjør at vi selv blir redde og at vi kan bli redde for ulike situasjoner og ting.
Temasamling 3 vil handle om følelsene lei seg og redd.
Fagområdet «kropp, bevegelse, mat og helse»
I oktober vil vi snakke mer om kroppen, alle kroppsdelene og deres funksjoner. Vi finner frem ulike bøker om kroppen, og bruker dette i samlingsstund og hvilestund. I hverdagssituasjoner passer vi på å snakke om hvilke deler av kroppen man bruker ekstra i ulike situasjoner. For eksempel, når vi går på tur og noen sier «jeg er sliten», så anerkjenner vi det, men svarer også «det er bra å bli sliten, det betyr at musklene dine trener på å bli sterkere», «neste gang tar det lenger tid før du blir sliten». Mens når barna pusler/bygger konstruksjonslek/gjør oppgaver er det hjernen som trener seg, osv.
Vi fortsetter å ha fokus på god hygiene inn i høsten; hostehygiene er viktig for å begrense dråpesmitte, mens håndhygiene er viktig for å hindre kontaktsmitte. Barna lærer å hoste inn i armen/albuekroken, og vi har faste rutiner for håndvask. Det er veldig fint om dere øver på det samme hjemme.
Fagområde «natur, miljø og teknologi»
Vi følger med på naturens forandring og undrer oss/lærer om hva som skjer når bladene på trærne skifter farge og etter hvert faller ned. Vi prøver å legge merke til endringer i dyrelivet rundt oss, og om det snart er på tide å finne frem fuglemateren igjen. Da kan vi lære om dyrenes forberedelser til vinteren, hvem går i hi, hvem reiser til andre land, og hvem blir igjen og trenger litt hjelp fra oss til å finne nok mat?
Fagområde «nærmiljø og samfunn»
Vi er invitert hjem i et par bursdager i oktober, og gleder oss til det. Det er veldig hyggelig å få komme hjem på besøk, og spennende for barna å se hvor hverandre bor.
I oktober deltar vi i FORUT sin barneaksjon der vi følger Hamphless i Malawi og lærer mer om kulturen der. Vi lærer om hvordan de lever, og hvilke utfordringer Hamphless, vennene hans og familien har. Forut sitt opplegg er tilpasset barnehagebarn. Vi har fått tilsendt plakater, fortellinger og veiledningshefte med oppskrifter og musikk.
Vi skal avslutte med en salgsutstilling der barna lager noe dere foreldre kan kjøpe, i en innsamlingsaksjon.
Kosthold i Søråsen
Vi fortsetter å følge kostholdsplanen vår med hjemmebakte grove rundstykker to dager i uken, rosagrøt, grovt brød, variert pålegg og frukt og grønt. I oktober legger vi ekstra vekt på å snakke med barna om hva den ulike maten gjør for kroppen vår.
Diverse informasjon:
Det er et værskifte for tiden og vi går kaldere dager i møte. Vi ønsker at alle sjekker plassen til barna i gangen og passer på at det ligger rent skiftetøy i riktig størrelse. Det er mye vått og kaldere dager, barna trenger et par bukser og et par trøyer/gensere, sokker og underbukser. Husk å fylle på med nytt når barna har skiftet ila dagen og dere tar med vått tøy hjem. Det er også fint om dere finner fram et mellomlag med ull/fleece til plutselig kalde dager. En tynn lue og et par votter/vanter/hansker kan være lurt å ha på plass.
Informasjon i MyKid
Husk å følge med under «Ukeplaner» i MyKid. Der står ukens aktiviteter, om det er turdag og barna trenger sekk med mat og drikke, og hva vi gjør på avdelingsdag på fredager. Vi prøver så godt vi kan å legge ut informasjon senest søndag uken før, men planer kan endres. Når vi legger ut viktig informasjon, så legger vi til at det skal sendes ut push varsel dagen før. Men da må du aktivere at du kan få varsel i MyKid i din app.
Mandag 21. oktober blir det kunstutstilling/FORUT innsamlingsaksjon fra kl. 15:30-16:45. Det blir salg av barnas kunst.
Du betaler på Vipps til Forut.
Mer informasjon kommer når det nærmer seg.
Fredag 25.oktober er det planleggingsdag. Barnehagen er stengt.
Fredag 1.november blir Søråsen barnehage 34 år.
Tradisjon tro feirer vi barnehagen sin bursdag med barna. Det blir bursdagsleker på hele huset. Da går Musehullet sammen rundt på hver av de andre avdelingene som har ulike leker. Vi begynner på egen avdeling kl 9.20
Kl 10:30 har vi fellessamling med trylleshow fra en tryllekunstner.
Til lunsj spiser vi pølser og frukt.
Det er hyggelig om barna pynter seg litt denne dagen.