Måneden som gikk
I september har småbarna vært samlet både inne og ute. Barna er nå trygge på alle småbarnsvoksne, selv om de kan gråte når «sin» voksen går for å skifte en bleie eller annet, er det lett for andre å avlede eller trøste.
Nisha og Anne er på Musehullet og leker med dukker med Lily, Una og Maria når vi hører at Mathias er våken gjennom babycallen. Nisha spretter opp for å hente ham og Lily begynner å gråte. Anne tar frem lekepotta og setter den ene dukka oppå, se Lily dukka må tisse! Lily strekker seg etter dukka og glemmer at hun var lei seg.
Vi begynner å få mye god lek ute. De fleste barna tør nå å utforske leker og omgivelser på egen hånd. Regnværsdager er spesielt populære. Barn og voksne kan holde på lenge med vann. Vi fyller og tømmer, heller ut tynne og tykke stråler og passer på at lek og språkutvikling følges ad. Et garnnøste er med i lomma slik at fiskeutstyret kan dras frem på skuta eller i robåten. Pinne-torsk og blad-flyndre i mange forskjellige former dras opp fra havet. På klatrestativet får barna utfordret seg selv, er det virkelig trygt å gå over nettet med hull og tør jeg å henge i tauet før jeg blir løftet ned….
I innetiden (12.30-14.30) har det vært flere flyturer til Spania og andre land denne måneden. Setebeltene blir festet på foreldre og dukkebarna og alle tar seg en dukkert i rye-havet når de kommer frem. Ellers har det gått en del i lek med biler og bilgarasjer, tegning og boklesing. Hver dag sørger vi for å ta med en gruppe barn til en annen avdeling, slik at spesielt de som ikke sover så lenge kan få prøve ut andre omgivelser. Denne måneden har det vært mange besøk til Trollstua der det blant annet er tjukkas, ribbevegg, matter og sakkosekker. Kroppslig lek er viktig fordi det er gjennom ulike bevegelser de blir kjent med og trygg på kroppen sin. Og ikke minst: barna storkoser seg når de hopper, ruller, balanserer og klatrer i ribbeveggen.
I samlingene har vi hatt eventyr med konkreter/figurer som Bukkene Bruse, Gullhår og de tre bjørnene og Lille larven aldri mett. Sang- og regleposen og barnesanger med tegn til tale er fortsatt populært. På torsdager har vi dansesamling under discokula i gangen på Musehullet. Badebussen og kropps- og bevegelsessanger som hode, skulder, kne og tå og bjørnen sover er stas!
I tillegg til at barna har stor glede av samlingene er bakgrunnen å skape fellesskap i gruppa, utvikle språket og å følge med på/delta i en aktivitet.
Sosial kompetanse
I september var det å sette ord på og gjenkjenne følelsene glad og sint som var tema. Vi beskriver følelsene barna har med for eksempel å si. ” Jeg ser at du ble sint da Petter tok fra deg bilen…” eller ”, ”Her var det to glade barn, hva er det dere ler av?” Anne hadde også en samling der vi blant annet laget sinte og glade ansikter og sang «er du veldig glad/sint og vet det ja så hopp/klapp/tramp…»
Vi ser ellers mye omtanke blant barna som eksemplene under viser:
Vi er ute og Erle vil gjerne sykle. Det er ingen sykler ledig, og Line sier at hun må vente til det er en ledig sykkel. Herman hører dette og sier med et stort smil til Erle at hun kan sitte på med ham. Erle setter seg på og de sykler i vei.
Maria, Una, Vilde og Anne er i yttergangen etter å ha vært ute og lekt. Etter å ha kledd av seg er det tid for å ta på inneskoene som står klare ved ytterdøra. Vilde er først ferdig og ser at Maria står og tar av regnbukse og støvler i sko-avtager-stativet. Vilde tar fornøyd tak i Marias sko og setter dem ved siden av henne.
Fagområder
I september har vi lagt ekstra vekt på fagområdet ”Kropp, bevegelse, mat og helse”. Blant annet ved å bruke tjukkas-rommet på Trollstua, balansere både ute og inne og ha samlinger med kropps- og bevegelsessanger. Vi har også hatt smaksstund med frukt og grønt. Granateple-bitene passet fint til små barnehender og gikk ned på høykant, det gjorde også mango, ananas og pasjonsfrukt. Sitron var det noen som hadde smakt før og sto over… mens hos andre gikk den rett ned! Som dere ser under syntes Jens den var veeeldig sur!!
Og som med alt vi gjør blir det også fokus på språk:
Victor: Nas!
Anne: Vil du ha ananas, Victor?
Victor: Annas!
Anne: Vær så god, en bit ananas til deg!
Fagområdet ”nærmiljø og samfunn” og ”Natur miljø og teknologi” vektlegges hele året enten det er å følge med på naturen inne i barnehagen eller på turdagen vår på onsdager. I september har vi både vært i nærskogen og nede på sletta og sett på gravemaskinene på Ballerud. Det er stas å gå ut porten, inn på stien til fotballbanen og videre bortover til bålplassen. Vi øver på å gå i samlet flokk, alltid ha en voksen foran og en bak og ellers der det trengs. Det er ikke alltid så lett… Vi legger vekt på å stoppe ofte, bruke god tid og undersøke alt det spennende vi ser enten det er hule stubber, fine barkebiter eller annet. Noe å balansere på finner vi alltid!
Oktober
Sosial kompetanse
Temaet innen sosial kompetanse er å gjenkjenne når andre er lei seg/redde.
Igjen vil vi sette ord på følelsene, snakke om hvorfor de kommer og å vise hvordan man kan trøste hverandre.
Fagområder
I oktober fortsetter vi å legge ekstra vekt på fagområdet ”Kropp, bevegelse, mat og helse”. Vi fortsetter å oppmuntre til å tørre stadig litt mer enten det er å slippe en hånd når man går eller å gå på klatrestativet. Vi fortsetter å benytte tjukkas-rommet og skal prøve å få med oss de som kan rekke en liten tur selv om de sover det meste av innetiden.
Vi vil fortsatt gå på tur en dag i uka, men det kan virke som Stabekk skole ofte er på tur i nærskogen vår på onsdager, så mulig vi bytter dag innimellom (fagområder: ”nærmiljø og samfunn” og ”Natur miljø og teknologi”).
Uka på småbarnsgruppa i oktober
Mandag
Utelek, innelek på Musehullet og andre avdelinger, samling med eventyr med konkreter og tegn-til-tale-sanger
Tirsdag
Utelek, innelek på Musehullet og andre avdelinger
Onsdag
Turdag (tilbake til lunsj), innelek på Musehullet og andre avdelinger, samling med eventyr med konkreter
Torsdag
Utelek, innelek på Musehullet og andre avdelinger, samling med BlimE-dans og andre kropps- og bevegelsessanger
Fredag
Avdelingsdag (evt. innelek på Musehullet og samling med rim/sangpose)