Måneden som gikk
Vi er godt i gang med barnehageåret.
Fabian, Eva, Natasha og Felix begynte hos oss på Regnbuen i august. De har
blitt godt mottatt av de andre barna og har blitt en del av gruppen. Natalia
(voksen)har blitt en god og trygg lekekamerat for alle barna på avdelingen. Hele
gjengen har blitt godt kjent her, og med rutiner og dagsrytmen på
avdelingen. De første ukene var vi sammen på Regnbuen, for å bli godt
kjent med- og trygge på hverandre. Barna på Regnbuen er så gode til å ta imot
nye medlemmer, at en dag inkluderte vi også sneglen Josi 😊. Sneglen
fikk lov å være med å leke litt inne og etter en liten stund slapp vi henne ut
igjen til hennes venner og familie.
I slutten av august hadde vi
«rullerende valg» på de andre avdelingene. Målet med det, er at barna blir godt
kjent med lekene på de andre avdelingene. Alle fire avdelinger har forskjellige
leker og spill. De minste barna gikk ut på formiddagen og samlet seg på Smørøyet
eller Musehullet etter soving, til ca.kl.14:15, for å bli kjent med hverandre
og de voksne på småbarnsgruppa.
Vi har vært på vår første tur denne
høsten, og det var så hyggelig, synes vi alle sammen. Dette vil vi gjerne gjøre
mange flere ganger dette året.
Aldersgrupper begynte vi med onsdag 28.
august. Barna på Regnbuen uttrykket glede over å møtes og ha felles opplegg og
morsomme aktiviteter med jevnaldrende fra de andre avdelingene.
Sosial
kompetanse/Tema: «Positiv sosial atferd»
I august hadde vi fokus på vennskap og
inkludering. Vi øvde på å ta imot nye barn på en hyggelig måte og invitere dem
inn i leken. Vi voksne har vært til stede og hjulpet de nye barna å komme inn i
leken og å bli kjent med barn fra andre avdelinger også. Vi har snakket om
vennskap og inkludering i samlingsstundene, og her-og-nå-situasjoner.
Fabian, som er ny på regnbuen sa: -
Jeg har fått mange venner, og jeg har fått venner fra andre avdelinger 😊.
Vi har begynt å jobbe med «psykologisk
førstehjelp: Grønne tanker-glade barn». Barna ble introdusert for at vi alle
har mange forskjellige følelser. Alle følelser er bra, det er viktig å snakke
om det og hjelpe hverandre å håndtere dem. Vi bruker grønn og rød bamse for å
illustrere det.
Vi har hatt første temasamling hvor vi
møtte «De tre bukkene Bruse». Denne gangen var den minste bukken sliten, redd,
lei seg og usikker. De to eldre bukkene motiverte ham, viste omtanke og omsorg.
De prøvde å hjelpe og motivere den lille bukken så godt de kunne. Etter
temasamlingen snakket vi med barna om det som skjedde og barna tegnet det de
så. Barna tok med seg temasamlingen inn i leken både inne og ute. I flere dager
så vi bukker som trengte hjelp og motivasjon i leken, det bygges broer og
bukker tramper dagen lang på avdelingen.
Dere kan lese mer om temasamlingen på
MyKid.
Fagområdet -
Natur, miljø og teknologi
Det er et av de 7 fagområdene vi har
med oss gjennom hele året. Vi lærer om-, og opplever naturen i alle årstider.
Vi har fokus på bærekraftig utvikling, fokus på miljø, vi øver på- og lærer å
ta vare på ting og bruke det vi trenger, og å holde naturen ren.
I august snakket vi mye om sommeren,
er det sommer fortsatt? Vi har undret oss over regnet, hvorfor regner det, og
hvorfor regn er viktig for naturen. Vi ble enige om at det var viktig med regn
og sol til plantene våre som vi plantet på våren.
Et av de minste barna konkluderte med:
Jeg liker å drikke regn, jeg drikker fra sølepytter 😊
Barna samler forskjellige småkryp:
edderkopper, brunsnegler, meitemark. Det studeres og undres over småkrypenes
bevegelser i bøtter og i sandkassen, til og med meitemark vaskes med vann fordi
de er litt møkkete 😊.
Kosthold i
Søråsen
I august har en del av barna deltatt i
baking av rundstykker. Det er alltid spennende og morsomt å leke med deigen.
Det var flere av barna som sa at de savnet Bodil sine rundstykker i
sommerferien. Vi spiser rundstykker to ganger i uka.
Barna får servert brødskiver,
knekkebrød og variert pålegg. Frukt og grønnsaker hver dag.
På onsdager lager vi «rosagrøt», dette
er kald kjøleskapsgrøt lagd av havregryn, eplejuice, banan, bær, rosiner, kanel
og yoghurt naturell.
Vi lager også «temamat»» med barna
hver måned. Barna skal lære hvor maten kommer fra, hvordan vi kan tilberede den
og hva som er sunt og usunt.
I august hadde vi fokus på bær. Vi
laget syltetøy av blåbær som vi spiste på brødskive. Barna smakte på: blåbær,
jordbær, plommer, solbær, tyttebær, røde og hvite rips. Vi har sammenlignet bær
både utseendemessig og smaksmessig. Det kom veldig mange forskjellige
beskrivelser: store, små, sure, flotte, rare, søte.
Vi har høstet våre poteter og noen av
gulerøttene. Det var veldig rart og overraskende, at fra en liten potet fikk vi
så mange poteter og så store. Det var godt med stekte poteter, flere
etterspurte mer 😊. Vi høstet gulrøtter i tre ulike farger,
smakte på alle fargene og vi ble overasket over at de lilla gulrøttene hadde
helt annen farge inni – det var orange.
September
Aldersinndelte
grupper onsdager fra kl: 9:30-11:30
Vi fortsetter på onsdager
med aldersdelte grupper, og et veldig godt tips er å komme innen 9:15, så barna
har kommet inn og opplever større ro ved levering og ikke minst ved overgangen
til gruppa.
Voksne på
grupper:
Maxigruppa -
Axel, Anne, Tone, Charlotte
2020 gruppa –
Inga, Vilde, Andrea
2021 gruppa –
Adele, Ida, Vegard, Martin
Smågruppa – Anne
M, Line, Janet, Natalia, Nisha
Sosial kompetanse:
«Empati og rolletaking»
Neste temasamling har tema «Empati og
rolletaking», med fokus på følelsene glad og sint. Det å kunne gjenkjenne
andres følelser, og å vite noe om hvordan en kan handle ut ifra det, gjør barna
kompetente til å samspille i en gruppe. Barna
skal lære til å ta andres perspektiv.
Temasamlingen vil handle om dette og
vi følger opp med samtaler og tegninger.
Vi skal fortsette å jobbe med «TETT
PÅ – kvalitet i barnehagen»: De voksne er oppmerksomme på barnas
emosjonelle behov og gir dem støtte når de trenger det. De voksne tar
barneperspektiv ved nærvær og oppmerksomhet, dette viser at deres tanker og
følelser er viktige. Voksne responderer empatisk og gir barna støttende
handlinger basert på barnets behov. De voksne involverer barna i beslutninger
som angår dem.
I arbeidet med psykologisk
førstehjelp skal vi fortsette å se på dette med at det finnes mange
følelser og hvordan dette påvirker oss.
Vi vil minne om et hefte vi har laget
sammen med dere foreldre tidligere «Barnas psykososiale miljø». I heftet kan
dere lese om ulike punkter vi har ansvar for å følge opp for at vi skal ha et
godt psykososialt miljø. Disse punktene blir tatt opp på foreldremøtet for evt.
innspill.
- Søråsen
barnehage er en «be tilbake»-barnehage
- Bursdagsinvitasjoner
- Søråsen
barnehage arrangerer ulike sosiale sammenkomster
Hele heftet finner dere på hjemmesiden
vår under: dokumenter, Barnas psykososiale miljø. Under dokumenter finner dere
også Plan for psykososialt miljø fra kommunalt nivå.
Fagområdet
«Kropp, bevegelse, mat og helse»
I de neste to månedene skal vi jobbe
med dette fagområdet. Målet er å bli kjent med kroppen og lære litt om det. Men
først og fremst skal vi fokusere på hygiene, og spesielt håndhygiene. Vi skal
øve på å vaske hender på riktig måte - og hvorfor er det viktig å vaske hender?
Husk at – barna skal vaske
hendene når de går inn på avdelingen!
Vi skal lese bøker om kropp, vi skal
synge sanger om kropp og vi skal undre oss sammen om hvorfor det er som det er
med våre kropper? Vi skal utfordre grovmotorikken i hinderløyper og på turer og
vi skal bruke kroppen til å male og tegne.
Fagområdet –
«Natur, miljø og teknologi»
Dette fagområdet har vi fokus på
gjennom hele barnehageåret.
Årstid: Høst – bær, frukt, grønnsaker. Vi skal høste,
handle, tegne grønnsaker og ta med grønnsaker hjemmefra for å smake. Barna skal
lære om hvordan grønnsaker vokser og hva som skal til for at de skal vokse. Vi
skal ha smakeleker, lage forskjellige ting av grønnsaker: suppe, steke, spise
med dipp osv.
Naturfenomen: Sol -hva skjer med sola? Hvorfor trenger vi
refleks? Det blir kaldere og vi trenger mere klær på oss. Barna skal lære mer
om sola og solas betydning for naturen og oss mennesker. Vi skal leke med
refleks i mørket – trafikkfokus. Forske på og samtale om temperatur og klær.
Bærekraftig
utvikling: Kildesortering –
barna deltar i sortering av papp, papir, plast, metall og matavfall. Barna skal
etablere gode vaner ved å sortere søppel, og lære om resirkulering. Barna skal
være med å kaste søppel i riktig søppelkasse. Vi skal se på film om kildesortering
og gjenvinning.
Fagområdet -
Nærmiljø og samfunn
I september starter vi med to
trafikk-uker, der vi lærer barna om de viktigste reglene for å ferdes
trygt i trafikken. Vi skal ha ulike aktiviteter, oppgaver og leker der barna
lærer om trafikk.
Vi minner om at den aller viktigste
læringen skjer i alle hverdagssituasjoner, med dere som forbilder. Vi
oppfordrer derfor til å alltid bruke sikkerhetsbelte i bil, selv om veien er
kort, og huske å bruke refleks i mørket.
Månedens mat –
Grønnsaker
Fredag 6. september skal vi lage lunsj
av grønnsaker. Barna skal bestemme selv hva skal vi lage av grønnsakene.
20. september lager vi mat på bål. Da
går vi ut på bålplassen i skogen og tenner bål. Vi skal snakke med barna om hva
som er sunn mat og hva vi kan lage på et bål.
Informasjon
Mandag 9.
september er det
foreldremøte kl.19:00. Se egen informasjon og husk påmelding i MyKid.
Tirsdag
10.september foreldremøte og
sosialt treff for maxiforeldre kl. 16:00-18:30
Tirsdag 24.
september arrangerer SU
høstfest kl. 15:30 – 17:00. Det kommer egen informasjon og påmelding.
Utviklingssamtaler:
det blir satt opp tider til
utviklingssamtaler i MyKid i slutten av september.
Skolens høstferie
i uke 40: Barnehagen er åpen som normalt, men
vi ønsker at dere legger inn i MyKid «kommer» eller «ferie» i uke 40, så fort
dere vet hva som gjelder for deres barn.
Følg med i
kalenderen i MyKid hver uke. Der blir det lagt ut informasjon om ulike
aktiviteter/turer.