Meny
Forside
Søråsen 20B 1356 Bekkestua Vis på kart
Telefon: 67 12 55 76 Send oss e-post
Redaktør: Merete Andersen
September

Månedsskriv

Måneden som gikk

Vi er godt i gang med barnehageåret. Fabian, Eva, Natasha og Felix begynte hos oss på Regnbuen i august. De har blitt godt mottatt av de andre barna og har blitt en del av gruppen. Natalia (voksen)har blitt en god og trygg lekekamerat for alle barna på avdelingen. Hele gjengen har blitt godt kjent her, og med rutiner og dagsrytmen på avdelingen. De første ukene var vi sammen på Regnbuen, for å bli godt kjent med- og trygge på hverandre. Barna på Regnbuen er så gode til å ta imot nye medlemmer, at en dag inkluderte vi også sneglen Josi 😊. Sneglen fikk lov å være med å leke litt inne og etter en liten stund slapp vi henne ut igjen til hennes venner og familie.

I slutten av august hadde vi «rullerende valg» på de andre avdelingene. Målet med det, er at barna blir godt kjent med lekene på de andre avdelingene. Alle fire avdelinger har forskjellige leker og spill. De minste barna gikk ut på formiddagen og samlet seg på Smørøyet eller Musehullet etter soving, til ca.kl.14:15, for å bli kjent med hverandre og de voksne på småbarnsgruppa.

Vi har vært på vår første tur denne høsten, og det var så hyggelig, synes vi alle sammen. Dette vil vi gjerne gjøre mange flere ganger dette året.

Aldersgrupper begynte vi med onsdag 28. august. Barna på Regnbuen uttrykket glede over å møtes og ha felles opplegg og morsomme aktiviteter med jevnaldrende fra de andre avdelingene.

Sosial kompetanse/Tema: «Positiv sosial atferd»

I august hadde vi fokus på vennskap og inkludering. Vi øvde på å ta imot nye barn på en hyggelig måte og invitere dem inn i leken. Vi voksne har vært til stede og hjulpet de nye barna å komme inn i leken og å bli kjent med barn fra andre avdelinger også. Vi har snakket om vennskap og inkludering i samlingsstundene, og her-og-nå-situasjoner.

Fabian, som er ny på regnbuen sa: - Jeg har fått mange venner, og jeg har fått venner fra andre avdelinger 😊.

Vi har begynt å jobbe med «psykologisk førstehjelp: Grønne tanker-glade barn». Barna ble introdusert for at vi alle har mange forskjellige følelser. Alle følelser er bra, det er viktig å snakke om det og hjelpe hverandre å håndtere dem. Vi bruker grønn og rød bamse for å illustrere det.

Vi har hatt første temasamling hvor vi møtte «De tre bukkene Bruse». Denne gangen var den minste bukken sliten, redd, lei seg og usikker. De to eldre bukkene motiverte ham, viste omtanke og omsorg. De prøvde å hjelpe og motivere den lille bukken så godt de kunne. Etter temasamlingen snakket vi med barna om det som skjedde og barna tegnet det de så. Barna tok med seg temasamlingen inn i leken både inne og ute. I flere dager så vi bukker som trengte hjelp og motivasjon i leken, det bygges broer og bukker tramper dagen lang på avdelingen.

Dere kan lese mer om temasamlingen på MyKid.

Fagområdet - Natur, miljø og teknologi

Det er et av de 7 fagområdene vi har med oss gjennom hele året. Vi lærer om-, og opplever naturen i alle årstider. Vi har fokus på bærekraftig utvikling, fokus på miljø, vi øver på- og lærer å ta vare på ting og bruke det vi trenger, og å holde naturen ren.

I august snakket vi mye om sommeren, er det sommer fortsatt? Vi har undret oss over regnet, hvorfor regner det, og hvorfor regn er viktig for naturen. Vi ble enige om at det var viktig med regn og sol til plantene våre som vi plantet på våren.

Et av de minste barna konkluderte med: Jeg liker å drikke regn, jeg drikker fra sølepytter 😊

Barna samler forskjellige småkryp: edderkopper, brunsnegler, meitemark. Det studeres og undres over småkrypenes bevegelser i bøtter og i sandkassen, til og med meitemark vaskes med vann fordi de er litt møkkete 😊.

Kosthold i Søråsen

I august har en del av barna deltatt i baking av rundstykker. Det er alltid spennende og morsomt å leke med deigen. Det var flere av barna som sa at de savnet Bodil sine rundstykker i sommerferien. Vi spiser rundstykker to ganger i uka.

Barna får servert brødskiver, knekkebrød og variert pålegg. Frukt og grønnsaker hver dag.

På onsdager lager vi «rosagrøt», dette er kald kjøleskapsgrøt lagd av havregryn, eplejuice, banan, bær, rosiner, kanel og yoghurt naturell.

Vi lager også «temamat»» med barna hver måned. Barna skal lære hvor maten kommer fra, hvordan vi kan tilberede den og hva som er sunt og usunt.

I august hadde vi fokus på bær. Vi laget syltetøy av blåbær som vi spiste på brødskive. Barna smakte på: blåbær, jordbær, plommer, solbær, tyttebær, røde og hvite rips. Vi har sammenlignet bær både utseendemessig og smaksmessig. Det kom veldig mange forskjellige beskrivelser: store, små, sure, flotte, rare, søte.

Vi har høstet våre poteter og noen av gulerøttene. Det var veldig rart og overraskende, at fra en liten potet fikk vi så mange poteter og så store. Det var godt med stekte poteter, flere etterspurte mer 😊. Vi høstet gulrøtter i tre ulike farger, smakte på alle fargene og vi ble overasket over at de lilla gulrøttene hadde helt annen farge inni – det var orange.

September

Aldersinndelte grupper onsdager fra kl: 9:30-11:30

Vi fortsetter på onsdager med aldersdelte grupper, og et veldig godt tips er å komme innen 9:15, så barna har kommet inn og opplever større ro ved levering og ikke minst ved overgangen til gruppa.

Voksne på grupper:

Maxigruppa - Axel, Anne, Tone, Charlotte

2020 gruppa – Inga, Vilde, Andrea

2021 gruppa – Adele, Ida, Vegard, Martin

Smågruppa – Anne M, Line, Janet, Natalia, Nisha

Sosial kompetanse: «Empati og rolletaking»

Neste temasamling har tema «Empati og rolletaking», med fokus på følelsene glad og sint. Det å kunne gjenkjenne andres følelser, og å vite noe om hvordan en kan handle ut ifra det, gjør barna kompetente til å samspille i en gruppe.  Barna skal lære til å ta andres perspektiv.

Temasamlingen vil handle om dette og vi følger opp med samtaler og tegninger.

Vi skal fortsette å jobbe med «TETT PÅ – kvalitet i barnehagen»: De voksne er oppmerksomme på barnas emosjonelle behov og gir dem støtte når de trenger det. De voksne tar barneperspektiv ved nærvær og oppmerksomhet, dette viser at deres tanker og følelser er viktige. Voksne responderer empatisk og gir barna støttende handlinger basert på barnets behov. De voksne involverer barna i beslutninger som angår dem.

I arbeidet med psykologisk førstehjelp skal vi fortsette å se på dette med at det finnes mange følelser og hvordan dette påvirker oss.

Vi vil minne om et hefte vi har laget sammen med dere foreldre tidligere «Barnas psykososiale miljø». I heftet kan dere lese om ulike punkter vi har ansvar for å følge opp for at vi skal ha et godt psykososialt miljø. Disse punktene blir tatt opp på foreldremøtet for evt. innspill.

-          Søråsen barnehage er en «be tilbake»-barnehage

-          Bursdagsinvitasjoner

-          Søråsen barnehage arrangerer ulike sosiale sammenkomster

Hele heftet finner dere på hjemmesiden vår under: dokumenter, Barnas psykososiale miljø. Under dokumenter finner dere også Plan for psykososialt miljø fra kommunalt nivå.

Fagområdet «Kropp, bevegelse, mat og helse»

I de neste to månedene skal vi jobbe med dette fagområdet. Målet er å bli kjent med kroppen og lære litt om det. Men først og fremst skal vi fokusere på hygiene, og spesielt håndhygiene. Vi skal øve på å vaske hender på riktig måte - og hvorfor er det viktig å vaske hender?

Husk at – barna skal vaske hendene når de går inn på avdelingen!

Vi skal lese bøker om kropp, vi skal synge sanger om kropp og vi skal undre oss sammen om hvorfor det er som det er med våre kropper? Vi skal utfordre grovmotorikken i hinderløyper og på turer og vi skal bruke kroppen til å male og tegne.

Fagområdet – «Natur, miljø og teknologi»

Dette fagområdet har vi fokus på gjennom hele barnehageåret.

Årstid: Høst – bær, frukt, grønnsaker. Vi skal høste, handle, tegne grønnsaker og ta med grønnsaker hjemmefra for å smake. Barna skal lære om hvordan grønnsaker vokser og hva som skal til for at de skal vokse. Vi skal ha smakeleker, lage forskjellige ting av grønnsaker: suppe, steke, spise med dipp osv.

Naturfenomen: Sol -hva skjer med sola? Hvorfor trenger vi refleks? Det blir kaldere og vi trenger mere klær på oss. Barna skal lære mer om sola og solas betydning for naturen og oss mennesker. Vi skal leke med refleks i mørket – trafikkfokus. Forske på og samtale om temperatur og klær.

Bærekraftig utvikling: Kildesortering – barna deltar i sortering av papp, papir, plast, metall og matavfall. Barna skal etablere gode vaner ved å sortere søppel, og lære om resirkulering. Barna skal være med å kaste søppel i riktig søppelkasse. Vi skal se på film om kildesortering og gjenvinning.

Fagområdet - Nærmiljø og samfunn

I september starter vi med to trafikk-uker, der vi lærer barna om de viktigste reglene for å ferdes trygt i trafikken. Vi skal ha ulike aktiviteter, oppgaver og leker der barna lærer om trafikk.

Vi minner om at den aller viktigste læringen skjer i alle hverdagssituasjoner, med dere som forbilder. Vi oppfordrer derfor til å alltid bruke sikkerhetsbelte i bil, selv om veien er kort, og huske å bruke refleks i mørket.

Månedens mat – Grønnsaker

Fredag 6. september skal vi lage lunsj av grønnsaker. Barna skal bestemme selv hva skal vi lage av grønnsakene.

20. september lager vi mat på bål. Da går vi ut på bålplassen i skogen og tenner bål. Vi skal snakke med barna om hva som er sunn mat og hva vi kan lage på et bål.

Informasjon

Mandag 9. september er det foreldremøte kl.19:00. Se egen informasjon og husk påmelding i MyKid.

Tirsdag 10.september foreldremøte og sosialt treff for maxiforeldre kl. 16:00-18:30

Tirsdag 24. september arrangerer SU høstfest kl. 15:30 – 17:00. Det kommer egen informasjon og påmelding.

Utviklingssamtaler: det blir satt opp tider til utviklingssamtaler i MyKid i slutten av september.

Skolens høstferie i uke 40: Barnehagen er åpen som normalt, men vi ønsker at dere legger inn i MyKid «kommer» eller «ferie» i uke 40, så fort dere vet hva som gjelder for deres barn.

Følg med i kalenderen i MyKid hver uke. Der blir det lagt ut informasjon om ulike aktiviteter/turer.