Vurdering barnehageåret 2023-2024

Barnegruppen – vennskap, glede og humor
Fra at barna startet med å leke hovedsakelig med de andre fra sin avdeling og holde seg til ”sin” voksen gikk det ikke så lang tid før vi så vennskap utvikle seg på tvers og at de henvendte seg til alle voksne på gruppa. Vi voksne har vært bevisste på å huske å skifte på og vekke ”andres” barn og ikke minst leke med og hjelpe alle barna på klatrestativet, med puslespillet eller annet. Vi har også bevisst tatt med små grupper av barn fra ulike avdelinger for å leke på en annen avdeling.

De eldste virker trygge og klare for å forlate småbarnsgruppa og få større lekekamerater og flere utfordringer.

Videre jobbing:
 Som i fjor lar vi småbarna først bli trygge på egen avdeling, deretter på småbarnsgruppebasen og utpå høsten begynner vi å ta i bruk rom på andre avdelinger. Vi fortsetter å dele barna i mindre grupper og ha de voksne spredt på flere rom. Vi vil også fortsette med daglige samlinger for blant annet å styrke gruppefølelsen.

Sosial kompetanse
I løpet av året har vi vært igjennom temaene empati og rolletaking, positiv sosial atferd, selvhevdelse, selvkontroll, lek, glede og humor. Vi har fulgt opp temaene i hverdagen i ulike situasjoner og hjulpet barna å se hvordan vi påvirkes av egen og andres adferd. De samme temaene tas opp i temasamlingene som i år har vært basert på et egetprodusert eventyr om Keiserinnen og alle hun møter på sin vei. Det siste halvåret har vi kunnet snakke med de eldste barna om noen av temaene ut fra hva som skjedde mellom Keiserinnen, Bulder, Elsa og de andre karakterene.

Videre jobbing
Vi fortsetter arbeidet vårt med sosial kompetanse ved å ha et spesielt fokus på de ulike delene hver måned og trekke dette inn i hverdagens lek, gleder og konflikter. Temasamlingene neste år baseres på Bukkene Bruse.

Lek
Vi ser mye god lek blant barna, enten det er  butikklek, matlaging, billek eller duplo. Det siste halvåret har det blitt stadig mer rollelek, både med og uten utkledningstøy.

Blant de yngste barna har leken en tendens til å stoppe opp hvis den voksne forlater rommet. Vi har derfor hatt som mål at den av de voksne som ikke er opptatt i lek går og henter barn som våkner, trenger bleieskift eller lignende. Vi har delt oss i mindre grupper og brukt flere rom som gjør at det er lettere for en voksen å følge opp barna slik at leken kan vare lengst mulig. Det å innimellom leke på andre avdelinger har gitt nye impulser som også styrker leken.

Videre jobbing
 Fortsette med å spre oss på flere rom, dele barna i mindre grupper og sørge for at vi voksne er med i lek og aktiviteter.

Fagområdene/Læring
Vi har jobbet jevnlig med alle rammeplanens fagområder, men lagt ekstra vekt på et og et område over to måneder.  I september og oktober: ”Kropp, bevegelse, mat og helse”, med blant annet tumling på puterom og kropps- og bevegelsessanger. I november og desember: ”Kunst, kultur og kreativitet” med Bukkene Bruse-lek, musikksamlinger og diverse formingsmateriale. I januar og februar med ”Kommunikasjon, språk og tekst” med rim, regler, barnas forbokstaver. I mars og april var det ”Antall rom og form” som ble vektlagt. Vi sammenlignet, sorterte og telte det meste. I mai og juni har ”Etikk, religion og filosofi” vært i fokus og vi har blant annet jobbet med det å vise omsorg for hverandre og å hjelpe barna å forstå at vi er forskjellige og har ulike behov.
Fagområdet ”nærmiljø og samfunn” og ”Natur miljø og teknologi” dekkes med onsdagsturene vår der vi utforsker barnehagens nærområde. Vi har hatt mange fine turer der vi har tatt oss god tid og undersøkt det vi har kommet over på vår vei

Videre jobbing
: Vi fortsetter med å ha ekstra fokus på et fagområde i to måneder av gangen. Aktivitetene nevnt over har stort sett truffet bra, så det meste vil vi ta med neste år.
Vi vil fortsette med å undre oss i hverdagen over det vi ser og opplever rundt oss i små grupper.

Barns medvirkning
I følge rammeplanen skal vi ”…tilrettelegge for medvirkning på måter som er tilpasset barnas alder, erfaringer, individuelle forutsetninger og behov” Barna har fått velge hva de vil leke med, innimellom velge avdeling å gå til, innimellom spurt om hva de vil ha i samlingen, og ikke minst har vi fulgt med på hva som har falt i smak og tilrettelagt for at dette skjer flere ganger. Vi har også stort sett klart å starte på- og avkledning tidlig nok til at barna kan kle på/av seg det de klarer selv.

Videre jobbing:
Vi vil fortsette med å se og lytte til barnas ønsker og å ha tid og rom til at barna skal kunne klare mest mulig selv.

Småbarnsgruppa neste barnehageår

Neste barnehageår kommer småbarnsgruppa til å starte med å ha base på Musehullet.
Herman, Lilli, Ole, Alfred og Una fortsetter på småbarnsgruppa til høsten, og får 11 nye venner.

Personale: Line (Musehullet), Janet (Smørøyet), Natalia (Regnbuen), Anne M (Trollstua)

Vi takker for dette barnehageåret og ønsker dere alle en god sommer!