Meny
Forside
Søråsen 20B 1356 Bekkestua Vis på kart
Telefon: 67 12 55 76 Send oss e-post
Redaktør: Merete Andersen
Vurdering av Maxigruppa 2023-2024

Vurdering 2024

Dette har vært et skikkelig spennende og innholdsrikt år på Maxigruppa og vi har hatt skikkelig mye moro sammen.  Her vil vi forsøke å oppsummere en del av det vi har gjort og vurdere dette opp mot de målene vi hadde satt oss og flette inn litt av de tilbakemeldingene vi har fått fra barna.

Barnegruppa

Mål for Maxigruppa har vært:
- Bli trygg på seg selv og i gruppa
- Trene på selvstendighet

 

Vår oppsummering kan beskrives med denne setningen som en av de ansatte spontant sa på Vangen: «Det er en veldig fin gruppe!»  I denne sammenheng ble det et samlebegrep for veldig mange av de gode egenskapene vi har sett i gruppa.

Gruppa har bestått av 17 barn og det tok ikke lang tid før vi opplevde at barna hadde veldig god oversikt over hvem som hørte til gjengen vår – og derunder visste hvem som var borte fra gang til gang og det var tydelig at de også savnet de som var borte med kommentarer som «Å nei – han/hun er ikke her i dag» og «Vi må ta med en sånn til ... som er syk».

Vi voksne har sett, og vi mener at alle barna har opplevd, et godt samhold og det er tydelig at de ønsker hverandre vel og de leker mye på tvers av avdelingene.

 

Som en del av det å bli større har vi også øvd mye på det å innrette seg til gruppa med både tidsfrister og oppgaver og ikke minst kunne både samarbeide og hjelpe hverandre for å få til dette.
Vi har også sett at det har vært mer lek på tvers av avdelinger og mer felles glede etter barnebursdager for maxibarna – så takk til dere foreldre for det.

 

Å bruke faste rammer har vært et viktig element for å skape trygghet og forutsigbarhet, spesielt i starten av høsten for barna.  Vi har også fått gode tilbakemeldinger fra barna der de etterspør og viser stor glede rundt ting vi har gjort.

Det er vår vurdering at dette har vært veldig bra i år og at vi ønsker å bruke dette som en modell for videre år.  Arbeidet med både spontane og systematiske stunder der vi har vektlagt samtaler hvor barna har fått bidra med det de er opptatt av, at vi har organisert lekegrupper der de både får fortalt at det er et mål å øve på å leke eller samarbeide sammen – og så har fått erfare det tror vi har hatt stor innvirkning på dette.

Sosial kompetanse

Mål for Maxigruppa har vært:
- Bli kjent med hverandre og trygg i gruppa

 

Vi har sett at barna har blitt godt vant med å øve på å leke/prate/samarbeide med andre (enn vennen eller de fra samme avdeling).  Dette har blitt tydelig i den store utviklingen i hvor lett barna tar ordet i ukjente settinger og sammen med fremmede som på Vangen og SFO-besøk på Stabekk.

Eller som da Elea foreslo at de internt i gruppa kunne rullere på hvem som gikk først i hinderløypa i de ulike hindrene.

Vi har også alltid snakket om HVORFOR vi øver på det vi øver på.  Dette motiverer barna til å prøve litt mer og vi har sett mye mestringsglede i etterkant.

Eksempler på andre ting vi har øvd mye på er:

-              Regelleker

-              Tape og vinne på en hyggelig måte

-              Snakke om ting vi liker

-              Snakke om ting vi er redde for

 

Og det at vi har snakket så mye om ulikheter tror vi har vært med på å skape stor aksept for ulikheter.  For eksempel har alle kunnet fortelle om noe de er redde for uten at noen andre ler eller erter.

En annen metode vi har brukt for å gi barna allsidig erfaringer med å være med andre er jo samarbeidet med Ekebergparken barnehage.  Og dette samarbeidet har gitt et spesielt godt samarbeid i år og vi har sett et veldig godt samhold med mye glede på tvers av barnehagene sammenlignet med tidligere år.

 

 

Faglig innhold og fagområdene

Vanntilvenning på Rud var kjempegøy og barna var engasjerte og glade for at vi gjorde dette.  Da vi var tilbake i området nå i juni (opplevelsesdagen med Bjørnis) så var det flere av barna som hadde gledesutbrutt med «Åååå – det er jo der vi var på SVØMMING!!» og «OJ – SKAL VI SVØMME!!»  Dette er tydelige tilbakemeldinger om at det var gøy!

Gjennom hele året, på hver eneste tur og i mange samtaler og samlingsstunder, har vi jobbet med og repetert hvordan vi ferdes i trafikken.  Dette er jo et veldig viktig arbeide og vi ser at barna blir bedre på dette når vi gjør det jevnlig og repeterer det mye.  Men samtidig ser vi jo også at de er 5-6 år og at de alderstypisk lett kan miste fokus og glemme seg.

Det har også vært veldig populært med opplæring i brannvern.  Barna har vært veldig engasjerte i alt fra gjennomføring av brannøvelse til samlingsstunder og ikke minst har de gitt mange gode tilbakemeldinger etter besøk på brannstasjonen og opplevelsesdagen med brannvesenet ved Bærum idrettspark.  Det å få med brannbamsen Bjørnis hjem har også vært noe som har vekket glede og engasjement hos barna.
Vi opplever at barna kjenner til de riktige svarene når vi prater om brannvern og vi håper at alle har fått en god begynnende kjennskap til dette viktige temaet.

 

En siste ting barna har spurt etter er å lese bok, en større bok med fortsettelsesfortelling (altså; bøker med mindre vekt på bilder/illustrasjoner og lengre tekster slik at man bruker flere dager på å lese ferdig).  Det at barna kollektivt har spurt etter dette, og ikke minst at de har bedt om at vi fortsetter å lese når de voksne forsøker å avslutte har gjort at vi har lest flere bøker i år enn tidligere – med hele gruppa.

 

Medvirkning og barnas vurdering

Gjennom denne vurderingen har du kunnet lese kort om hvordan vi ser og opplever barnas tilbakemeldinger.  Gjennom engasjement, spørsmål og kommentarer forteller de oss hva de liker og hva de ikke liker.  For eksempel har vi jo lest flere bøker i år enn tidligere.
Dette er eksempler på hvordan barna er med på å påvirke sin hverdag og hvordan vi lytter og ser etter det barna har å fortelle oss.
Mer direkte har de fått være med på å påvirke form og innhold i samlingsstunder, hvem de går/sitter/er med, hvem de leker med, hvor gruppa går for å leke eller hvilke oppgaver de vil løse og de har fått stemme over bøker, fortellinger, om vi skal gå videre (på turer) og hvilken vei vi skal gå.
Og det har vært viktig for oss voksne at de er sammen med voksne som lytter og følger opp det de sier på tur og ellers i hverdagen.  I dette legger vi at vi tar alle spørsmål og henvendelser på alvor og at vi enten sier ja eller nei – men uansett forteller hvorfor.

 

Eksempler på andre ting vi har jobbet med er former, tall og telling, måling og leke seg med mengder og lengder, oppgaver på ark eller å kunne følge instruksjoner, spill og skrive og/eller kjenne igjen navnet sitt.

 

Her er også en liten liste over turer vi har vært på:

o   Sæteren gård – heldagstur

o   Vanntilvenning/svømmeskole

o   Sæteren gård – juletur

o   Ekebergparken barnehage (2 ganger dit og 2 ganger besøk hos oss)

o   Vigelandsmuseet

o   Norst teknisk museum

o   Ekebergparken i Oslo

o   Vangen

o   Emma sansehus

o   Brannstasjonen

o   Biblioteket 2 ganger

o   Brannvern – opplevelsesdag på Rud

 

I samtaler med barna er det to ting som gjentas:  På spørsmålet «Hva har du likt best med Maxigruppa?» så svarer nesten alle turer eller leirskolen på Vangen.

 

På spørsmål om «Hva har du lært på maxigruppa?» så har vi fått svar som «å gå på rekke», «at det var to bevere og nå er det mange» og «jeg kan leke med de jeg ikke kjenner og da kjenner jeg dem».

 

Og tilbakemeldingene vi har fått fra dere foreldre er også veldig gode.  Det er fornøyde barn som har vokst mye dette siste året.

 

Takk for i år

Det har vært en sann glede og en stor ære å få lov til å få være sammen med barna deres dette året.  Vi har sammen vokst og hatt det MYE moro – og ja; det har VIRKELIG blitt en FIN gjeng!!

Vi kommer til å savne dem skikkelig.

 

Så takk for i år – hilsen alle oss som har vært med på Maxigruppa

Inga, Ella, Tone, Vilde og Axel