Meny
Forside
Søråsen 20B 1356 Bekkestua Vis på kart
Telefon: 67 12 55 76 Send oss e-post
Redaktør: Merete Andersen
Vurdering 2023-2024

Tusen takk for en flott sommeravslutning med hyggelig piknik i barnehagen. Og takk for veldig fin sommerhilsen fra dere foreldre, det setter vi stor pris på!

Vurdering av barnehageåret 2023-2024
Her kommer en vurdering av barnehageåret som har gått. Vurderingen baserer seg på tilbakemeldinger fra dere etter brukerundersøkelsen, barneintervju med de eldste barna og personalets vurdering gjennom året.
Vi ønsker å takke dere for et fint barnehageår og for det gode samarbeidet. Vi vil også benytte anledningen til å ønske Frida, Thor, Filippa og Filip masse lykke til med neste steg i livet – skolestart. Vi og barna kommer til å savne dere!

Barnegruppen – vennskap, glede og humor:
Barnegruppa i år er en gjeng engasjerte og energiske barn med mye humor og latter. De leker godt på tvers av alle aldersgruppene, de store tar godt var på de små og inkluderer dem i leken. Vi opplever at alle barna har venner, noen trives best i små lekegrupper med en eller to, mens andre godt leker i større grupper. Vi har det siste året jobbet med vi-følelsen og samhold, at vi på musehullet er en felles gjeng som ser og hjelper hverandre og unner andre godt. Det vil si å inkludere hverandre i lek og aktiviteter, tåle og unne hverandre at ting kan være ulike, være hyggelig med hverandre og snakke sammen når man er uenig. I dette ligger også at alle barna på avdelingen er en lekekamerat. Vi organiserer i mindre lekegrupper og støtter barna i å leke sammen og finne hverandre, tette venner skal få tid sammen, men vi ser nytte av å hjelpe barna å se utover og finne flere. Når vi deler i mindre grupper, hjelper vi barna å bygge relasjoner og det er lettere for alle å ta større plass.

Barnas kommentar fra barneintervju:
«barnehagen er gøy fordi alle er snille og man kan leke og man kan lage ting»
«alle vennene leker med meg»
«barnehagen er bra for jeg har venner der»
«alle voksne leker med meg»
Alle de spurte barna svarer at de har venner og navngir vennene sine. Alle svarte at de får leke med de barna de vil.


Videre arbeid:
I året som kommer ønsker vi å bevare det gode humøret og styrke vi-følelsen. Vi skal fortsette å jobbe med inkludering, at barna løfter blikket og sier «hei» til hverandre og er åpne for hverandre. Vi fortsetter å organisere i mindre lekegrupper der vi voksne er med å leke og støtte barna, samtidig er det viktig med felles aktiviteter med hele avdelingen for å skape gode minner sammen og styrke vi-følelsen og samhold i gruppa. Til høsten ønsker vi fem nye barn velkommen, og da er det viktig å ta de imot med åpne armer og inkludere dem på en god måte

Sosial kompetanse/Tema
Hver måned har vi hatt temasamling om «Keiserinnen», en egenlaget historie som tar for seg temaer innen sosial kompetanse. Både barn og voksne gleder seg til temasamling og syns det er veldig gøy og spennende å se på. I løpet av året har vi vært igjennom temaene positiv sosial atferd, selvkontroll, selvhevdelse, inkludering, konflikthåndtering, glede seg over andres mestring og etiske dilemmaer. Vi bruker hverdagssituasjoner til å følge opp temaene.

På musehullet har vi en gjeng med mye omtanke og omsorg for hverandre. De store hjelper gjerne de små i alt fra å leke sammen, påkledning og smøre mat. De små har noen å strekke seg etter, som gir de store en følelse av å være et forbilde. Vi snakker mye om hva det vil si å være et godt forbilde for andre.

Barnas kommentarer – «hvordan er man mot vennene sine?»:
«hyggelig og trøster når noen er lei seg»
«gjøre gode ting med hverandre»
«hjelper hverandre og er snill»
«leker med de andre og spør om de vil være med på leken»
«leker med vennene sine»
«sier hei»


Videre arbeid
Vi fortsetter å jobbe med årshjulet vårt for sosial kompetanse og skal ha temasamling hver måned. Vi fortsetter å følge opp temaene og snakke med barna i hverdagssituasjoner, og vil tydeliggjøre bedre og snakke med barna om hvilket tema innen sosial kompetanse vi jobber med. Vi har ikke sett like mye gjenskapt lek etter temasamling som tidligere, og tar med oss det inn i arbeidet med ny temasamling. Neste barnehageår vil temasamlingene bygge på «Bukkene Bruse»-bøkene.

Lek
Barna på musehullet elsker å leke, både på egen og andre avdelinger. Noen er mer hjemmekjære enn andre, mens mange går gjerne på valg og leker rundt på huset. Barna leker gjerne rollelek og konstruksjonslek. De fleste barna kan være i leken lenge. Det har vært periodevis hvor ulik konstruksjonslek har vært det mest populære, spesielt plus plus og lego har fanget interessen til flere denne våren, og de har blitt skikkelig gode på konstruksjon. Barna hjelper hverandre og bruker hverandre som inspirasjon. Det ene lekerommet vårt har i en periode vært mindre definert, som har gjort at barna har trengt mer hjelp av oss voksne til å få i gang en god rollelek som kan vare over tid. Vi har delt i mindre lekegrupper for å bygge relasjoner og for å hjelpe alle å ta plass i leken. Da bruker vi rommene på musehullet eller en voksen tar med seg en gruppe og går på en annen avdeling.

Barnas kommentarer – «hva vil du helst gjøre når du er i barnehagen?»:
«leke familie»
«leke på puterommet med vennene mine»
«leke forskjellige ting med vennene mine»
«lete etter meitemark»


Videre arbeid
Gleden av å leke skal vi bevare. Vi fortsetter å dele i små grupper for at alle skal får ta sin plass og bygge lekekompetanse, vi fortsetter å bruke huset og de andre avdelingene med en voksen. I uke 25 gjør vi et stort lekebytte på huset, da vil vi få et kjøkken/familierom med utkledning til rollelek og et konstruksjonsrom med klosser og dyr/bondegård. Vi skal bruke den første tiden til å sette gode og tydelige rammer for de nye lekerommene for at leken og miljøet skal bli bra.


Fagområdene/Læring
Vi har jobbet jevnt gjennom året med å gi barna erfaring og læring innen de syv ulike fagområdene fra rammeplanen. Vi jobber etter en plan der vi fordyper oss i et fagområde to måneder av gangen. Vi planlegger og organiserer ulike aktiviteter og lekemiljøer ut fra hvilket fagområde vi har fokus på. Vi bruker spesielt fredag og avdelingsdag til dette.
Fagområdet «natur, miljø og teknikk» og «nærmiljø og samfunn» er to fagområder vi har hatt gående hele året. Vi har et utarbeidet årshjul for arbeid innen «natur, miljø og teknikk» der vi følger årstiden og tilrettelegger for læring hele året. På våren har det vært stor interesse og engasjement i å lete etter småkryp. Barna har vært med å så gulrøtter, sukkererter, tomat, agurk, hvitløk og kål. Alt har ikke klart seg, men barna er med og lærer underveis i prosessen når og hvorfor det går bra eller dårlig med avlingene. Nå krysser vi fingrene for at sukkerertene og gulrøttene klarer seg og vokser seg store.
Vi har også fulgt med på livet i fuglekassen, fra redebygging til eggene klekket og fugleungene forlot redet. Vi var i skogen og gravde opp søppel som barna var med å grave ned i fjor høst. Da har vi snakket om bærekraft og miljø, og dette er et tema vi vil jobbe mer med sammen med barna. I dette ligger også hvordan vi behandler, bruker og tar vare på lekene i barnehagen og tingene våre.

Barnas kommentarer:
«jeg har lært å sykle»
«lært å vri tunga»
«lært å tegne mange ting jeg ikke kunne før»
«lært å plystre»
«lært å lage fart på lille-huska»
«lært å sykle på tohjulssykkel»


Videre arbeid
Vi fortsetter å fokusere på et fagområde to måneder av gangen, vi trives godt med den tilnærmingen. Vi tilrettelegger for aktiviteter og lek innenfor det fagområdet vi jobber med, og ofte bruker vi avdelingsdag på fredager til bestemte aktiviteter rettet mot det fagområdet vi jobber med.  


Barns medvirkning
Barns medvirkning handler i det store om å få være sitt eget individ, med egne tanker og meninger som blir hørt og møtt, og påvirke miljøet rundt seg. Gjennom verbal og nonverbal kommunikasjon forteller barna hva de vil og hvordan de ønsker å ha det. Vi har snakket mye med barna om at «du og jeg er en del av en gruppe, det jeg/du gjør påvirker andre og det andre gjør påvirker meg/deg». Vi har snakket om at våre handlinger påvirker hva slags miljø vi har rundt oss, vi medvirker til miljøet. Barns medvirkning handler også om å få leke med den de vil og med det de vil, når de kommer med ønsker og forslag til aktiviteter og når de opplever at deres tanker og meninger betyr noe. Det er vår oppgave som voksne å møte barna i deres kommunikasjon, både den verbale og den nonverbale.

Videre arbeid
Vi vil bli flinkere til å bevisstgjøre barna når de medvirker og snakke enda mer med barna om hva medvirkning egentlig betyr. Vi skal fortsette å snakke om hvordan vi påvirker miljø og hverandre gjennom handlingene våre.

Kosthold
Vi har en årsplan/et årshjul for kosthold i barnehagen som vi har fulgt det siste året. Vi har fokus på og lager mat etter sesong en gang i måneden, det har blant annet vært grønnsaker, fisk, kjøtt, mat på bål, egg og mat fra annet land. Barna er med på hele prosessen, fra forberedelse og til maten blir servert. Det er stort engasjement hos de fleste, de liker godt å hjelpe til og syns det er gøy å spise noe de har vært med å lage selv.
Vi har det siste året hatt fokus på hvordan vi snakker om mat, hva som er greit å si når noe serveres og hva vi ikke ønsker å høre rundt matbordet. Det er lettere for barn som er skeptiske å smake på noe ukjent hvis den generelle stemningen i gruppa er positiv, og vi ønsker derfor å bygge opp de positive stemmene. Når man ser at venner spiser og hører positive tilbakemeldinger om maten blir det lettere å tenke positivt selv og utfordre seg selv til å prøve noe nytt/ukjent. Vi opplever at det har skjedd en endring i løpet av året, og om alle ikke spiser alt, så smaker alle på noe.

Vi har gjort noen endringer når det gjelder pålegg vi serverer til smøremåltidene, tatt ut noe og byttet med mer næringsrike/rene produkter. Vi har inngått en god brødavtale med Samson bakeri og får levert grove og næringsrike brød derfra hver uke. To ganger i uken er barna med å rulle ut hjemmebakte rundstykker, vi serverer kjøleskapsgrøt en dag i uken og smoothie en dag i uken. Hver dag serverer vi frukt og grønnsaker.

Videre arbeid
Vi fortsetter å følge matplanen det kommende året, men skal bli bedre på dokumentasjon ut til dere foreldre så dere tydeligere ser hva vi gjør og hvorfor. Vi skal også snakke enda mer med barna på forhånd og tydeliggjøre for dem hvorfor vi lager det vi lager og hvor råvarene kommer fra. Å legge til rette for gode matvaner tidlig i livet kan bidra til å fremme sunne vaner som varer livet ut, og det ønsker vi å bidra til.
Foreldresamarbeid
Vi opplever et godt samarbeid og en god dialog med dere foreldre. Dere sier i fra når dere lurer på eller tenker på noe, og vi opplever at det er lav terskel for å si fra når det er ting å ta opp. Dere kom med tilbakemeldinger på brukerundersøkelsen i vinter, og fra dette har vi valgt ut punkter vi ønsker å forbedre og bevare.
Vi ser at dere har et godt klima og en god tone dere foreldre imellom. Dette er ikke bare hyggelig, men også veldig positivt for barna. Når dere ser alle barna, sier hei og prater med hverandres barn er dette med å bygge opp et godt psykososialt miljø, det bidrar til relasjonsbygging og samhold. Heftet om «psykososialt miljø» er laget for å synliggjøre ansvar og forventninger til foreldre og personalet i barnehagen for å skape et trygt og godt miljø og forebygge mobbing. Vi er en «be tilbake»-barnehage, som innebærer at alle barn som ønsker det får mulighet til å bli invitert med hjem.
Gjennom året har det vært flere felles arrangementer og vi takker for godt oppmøte på disse. Barna og vi opplever dette som veldig hyggelig. Dere arrangerer egne mamma-, pappa- og foreldretreff, og det gjenspeiles på felles arrangementer at dere har et godt miljø i foreldregruppa.

Videre arbeid
Vi vil jobbe for å bevare og opprettholde det gode samarbeidet. Vi fortsetter med å ha lav terskel for ekstra samtaler ved behov, enten det er dere eller vi som tar initiativet. Et godt foreldresamarbeid er viktig for å sikre barnas trivsel og trygghet. Utover høsten fortsetter vi å jobbe med punktene fra brukerundersøkelsen.

Informasjon:

Bilder av barna i MyKid

Vi vil informere dere om at bildene vi har lagt i MyKid er tilgjengelige fram til 15. juli. Etter dette vil de bli slettet. Vi anbefaler dere å laste ned de bildene dere ønsker å ta vare på i god tid innen denne fristen


Musehullet neste barnehageår:
Fire maxi-barn går nå videre over til skolen. Tusen takk for mange fine år sammen i barnehagen og masse lykke til videre Frida, Thor, Filippa og Filip!
Aleksander bytter avdeling til trollstua. Heldigvis er veien kort over gangen til trollstua, og barna kommer fortsatt til å kunne leke sammen. Vi vil savne Aleksander inne hos oss, men vet at han kommer til en veldig fin gjeng med gode venner.

Vi får dermed inn 5 nye barn på musehullet til høsten. Ett søsken og fire barn fra tre nye familier.

Barnegruppa:
5 maxi-barn født 2019
4 barn født 2020 (en ny gutt)
4 barn født 2021 (en ny gutt, en ny jente)
2 barn født 2022
2 barn født 2023 (en ny gutt (søsken), en ny jente)

Personal:
Marianne har vært pedagogisk leder på musehullet i 23 år, men går nå av med pensjon. Som for maxi-barna starter en nye æra og fase i livet. Tusen, tusen takk, Marianne, for din omsorg og trygghet, ditt engasjement og din klokskap gjennom alle disse årene. Du vil bli savnet av oss alle!

Fra august ser musehullet slik ut:

-       Vilde 100% pedagogisk leder
-       Martin 100%
-       Line 90%
-       Nisha 100% (ny ansatt fra august)

Ferieavvikling og oppstart:
Nå går vi inn i ferieuker, og i juli vil det være sammenslåinger av avdelinger for de barna som skal være her. Det vil bli sendt ut plan og informasjon om dette til de det gjelder. 

Barna som kommer i uke 27 og 28 må ha med seg mat og drikke til alle måltider.

For de som starter opp igjen første uken i august vil det også være samarbeid mellom noen avdelinger, da det fortsatt er personal på ferie, og færre barn i barnehagen. Det vil være voksne som barna kjenner godt til stede.

Vi ønsker med dette å si god sommer og takk for et veldig fint barnehageår. Vi gleder oss til å ses igjen i august!