Meny
Forside
Søråsen 20B 1356 Bekkestua Vis på kart
Telefon: 67 12 55 76 Send oss e-post
Redaktør: Merete Andersen
Vurdering av barnehageåret

Vurdering av barnehageåret

Vurdering av barnehageåret 

Tusen takk for hyggelig sommerhilsen fra dere foreldre, som vi fikk på sommerfesten. Dette setter vi stor pris på.

Vurdering av barnehageåret 2023-2024

Her kommer vurderingen av dette barnehageåret. Den er basert på tilbakemeldinger fra dere foreldre, årets brukerundersøkelse, samtaler med de eldste barna og personalets vurderinger av året som gikk.

Vi ønsker Jim, Olivia, Elea og Elise lykke til videre på skolen. Vi kommer til å savne dere på Regnbuen!

Barnegruppa – vennskap, humor, glede

Vennskap, glede og humor er essensielle elementer som bidrar til barns trivsel, utvikling og læring. Vi voksne på Regnbuen opplever barnegruppa som engasjert, med mye humor, lekne og oppfinnsomme. Barna på Regnbuen kjeder seg aldri. Det er godt miljø i barnegruppa, barna hjelper hverandre, barna liker å være sammen og er en ganske sammensveiset gjeng på tvers av alder. Vi ser en gjeng med relativt høy lekekompetanse og de tar vare på hverandre. Alle barna på avdelingen har venner, og ofte leker de på tvers av alder og kjønn. Vi ser at de eldre barna er gode på å hjelpe eller inkludere de yngre i leken.

I året som har vært har vi jobbet mye i mindre lekegrupper. Vi har øvd på å ta hensyn til andres tanker og ideer og hva betyr det å være en venn? Vi har jobbet med å ville hverandre vel, at alle bestemmer i leken, å ta hensyn til leken som er i gang, tåle at man kan tenke og ønske annerledes. Vi har øvd på å glede seg på andres vegne, å være hyggelig med hverandre og snakke sammen når man er uenig. Vi voksne har vært til stede i leken og støttet barnas behov og ulikheter, og lekt sammen med barna.

Barnas kommentarer:

«Alle barna er mine venner, jeg har mange venner»

«Jeg liker å leke på puterommet med mine venner»

«Jeg leker med alle som vil leke med meg….. også venner fra andre avdelinger»

«Veldig mange vil leke med meg»

«Det er gøy å spille spill med voksne og når voksne taper mot oss barna 😊»

Videre arbeid

Vi vil fortsette å jobbe med å fremme vennskap, glede og humor på avdelingen. Noe som bidrar til å skape en positiv og støttende atmosfære hvor barn trives og utvikler seg på en helhetlig måte. Vi skal fortsette å jobbe i mindre lekegrupper, for å hjelpe barna å bevare en god lek, finne venner, løse konflikter, ta hensyn til andres tanker og ideer, lære turtaking og ta hensyn til andre enn seg selv. Vi vil fortsette å jobbe med å bevare det gode miljøet og stemningen på avdelingen i året som kommer. Det kommer nye barn, nye personligheter, nye voksne og det krever tilstedeværende voksne. Det er viktig å ta godt i mot de nye barna og inkludere dem på avdelingen og småbarnsgruppa.

Sosial kompetanse/Tema:

I år laget vi vår egen fortelling om Keiserinnen. Vi har hatt 12 felles temasamlinger om Keiserinnen og hennes vei tilbake til der hun kom fra. Gjennom hennes reise møtte vi: Askeladden, Ulver, Høner, Krøsus, Skallmann, De tre røvere fra Kardemomme by, Bulder, Elsa og Dragen med drageungen. I løpet av året har vi vært igjennom temaene om positiv sosial atferd, selvkontroll, selvhevdelse, inkludering, konflikthåndtering, å glede seg over andres mestring og etiske dilemmaer. Vi har sett en del bruk av forskjellige roller fra temasamlinger i barnas lek. Temasamlingene avsluttet vi med «Vårfest» og felles lunsj ute med grillmat.

Vi har fulgt opp temaene gjennom året via lek, rollelek, samtaler, samlinger på avdelingen og bøker. Igjennom hele året jobbet vi mye med følelser og hva de forskjellige følelsene innebærer, hvordan kan vi håndtere de vanskelige følelsene.

Barnas kommentarer:

«Dragen er skummel, men også morsom»

«Det morsomste er temasamlinger»

«Jeg liker å gå til barnehagen, når vi har temasamlinger»

Videre arbeid

Vi kommer til å fortsette å jobbe med sosial kompetanse. Sosial kompetanse i barnehagen er avgjørende for barns generelle utvikling og trivsel. Det handler om barns evne til å samhandle positivt med andre, regulere egne følelser, løse konflikter og bygge gode relasjoner. Vi skal lage samlinger for barna, hvor de voksne spiller ulike roller for å få frem de ulike temaene for sosial kompetanse. Denne gangen kommer vi til å lage temasamlinger basert på «de tre Bukkene Bruse» bøkene.

Vi har jobbet i tre år med «TETT PÅ - kvalitet i bærumsbarnehagen». Og vi vil fortsette å jobbe med «Tett På» - det er et helhetlig system utarbeidet for å styrke kompetanse og kvalitet i barnehagene i Bærum kommune. Gjennom «TETT PÅ» ønsker vi å etablere et helhetlig system for å støtte barnas utvikling og læring som bygger på nyere forskning om kvalitet i barnehagen. Målet er at de ansatte skal bli enda bedre til å fremme barnas trygghet, trivsel, læring og språkutvikling i hverdagen. Samspill med varme og stimulerende voksne er barnehagekvalitet for alle barn, og vil legge et grunnlag som all utvikling og livsmestring bygger på.

Lek

Når jeg spurte noen av barna hva de gjør i barnehagen, svarte alle: LEKER. Lek i barnehagen er en essensiell del av barns utvikling og læring. Den gir muligheter for sosial, emosjonell, fysisk og kognitiv utvikling på en måte som er naturlig og morsom for barna.

Barna på Regnbuen leker hele tiden: rollelek - barna later som de er forskjellige personer eller dyr, noe som fremmer kreativitet og sosiale ferdigheter, konstruksjonslek - bygging med klosser eller andre materialer, som hjelper til med å utvikle finmotorikk og romforståelse, og sosial lek - lek med andre barn, som styrker samarbeidsevner og konflikthåndtering.

Lek på andre avdelinger har vært populært etter nyttår, noe som har skapt nye vennskapsbånd og nye erfaringer. På regnbuen er puterommet rom nr 1, med store byggeklosser, tjukkasen og ribbeveggen. Det rommet inviterer til grovmotorisk lek, noe som styrker kroppskontroll og koordinasjon, og samtidig krever sosialt samspill med andre barn på rommet. Dette året har vi spilt mye bordspill og kortspill, noe som stimulerer barnas kognitive ferdigheter - problemløsning, minne, konsentrasjon og oppmerksomhet, sosiale ferdigheter – kommunikasjon, samarbeid, regelforståelse, emosjonelle ferdigheter – tålmodighet og håndtering av tap og seier, motoriske ferdigheter, førmatematisk forståelse og språkstimulering.

Som nevnt tidligere tar vi voksne del i barnas lek. Vi tilrettelegger - skaper et trygt og inspirerende miljø med tilgang til variert lekemateriell, vi observerer - følger med på barnas lek for å forstå deres utviklingsbehov og interesser. Vi deltar - for å støtte barns læring og sosiale interaksjoner. Vi støtter/veileder barn i konfliktsituasjoner og oppmuntrer til positiv lek.

Barnas kommentarer:

«Jeg leker hele tiden, jeg blir super sliten😊»

«Jeg liker å leke kattefamilie»

«Jeg liker å spille fotball»

«Jeg leker med biler og sykler»

«Jeg liker å spille «Junior uno» og «Stigespill»

Videre arbeid

Vi vil fortsett skape et trygt og inkluderende lekemiljø, et sted hvor alle barn føler seg velkomne og trygge. Vi skal fortsette å jobbe med å styrke barnas lekekompetanse, ved å være lekende voksne, som hjelper og veileder barna når det trengs. Ved å delta aktivt og støttende i barnas lek, kan vi bidra til å fremme en helhetlig utvikling og legge grunnlaget for livslang lærling og positivt samspill. Mindre lekegrupper med en voksen, har stor innvirkning på barnas lekekompetanse. Vi kommer til å oppmuntre barna til å besøke andre avdelinger for å skape mangfold i leken. Tilgang til ulike leker stimulerer forskjellige ferdigheter og interesser.  

Vi kommer til å bytte litt rundt på huset på leketilbudene mellom avdelingene for å få litt variasjon.

Fagområdene/læring

I løpet av året har vi jobbet systematisk med alle 7 fagområdene, som bidrar til barnas helhetlige utvikling. Disse 7 fagområdene dekker et bredt spekter av kunnskap, ferdigheter og holdninger som er viktige for barns læring og utvikling. Vi har hatt fokus på et fagområde i to måneder og laget mål, planer, aktiviteter og pedagogisk opplegg ut fra det. Mål og planer tilpasses barnas alder, for at barna skal oppleve mestringsfølelse og utfordringer på sitt nivå. Vi dokumenterer jevnlig gjennom året i månedsskrivene i MyKid, det vi har fokus på.

Vi bokstaver og tall hengende på avdelingen, noe vi ser har innvirket på barnas lekeskriving, telling og lekelesing. Vi har lært nye sanger, laget rim og regler, tegnet, klippet, limt, og eksperimentert med vann. Vi har spilt matematiske spill, ordspill, vi har filosofert om naturens fenomener. Vi har hatt turer i nærmiljøet og øvd på å være en del av trafikken. Vi har vært på biblioteket på Bekkestua, turer til Krokvollen, Tur til Sandvika og tur til bondegård. Vi har hatt besøk av reptilparken og ble kjent med forskjellige reptiler og deres levevaner.

Barna har vært med å dyrke; fra frø til plante og snakket om- og sett hva som trengs for at plantene skal vokse. De har lært at man kan mislykkes med å plante, men man må ikke gi opp og plante på nytt, med godt resultat til slutt. Vi har undersøkt mange insekter og fulgt med på fuglekassen, fra redebygging, til seks egg til fem små fugleunger, og til slutt tom fuglekasse.

Vi har brukt vår lille skog jevnlig til turer, mat på bål eller bare lek i skogen. Vi har fulgt med på skogens fauna, ekorn, fugler, rådyr og insekter. Vi har hatt fokus på miljø og bærekraftig utvikling og matsvinn. Holdninger til ting som vi har og forbruk.

Barnas kommentarer:

«Jeg har lært å spille spill»

«Jeg har lært å tegne regnbue og hjerte»

«Jeg har lært å lage fart på huska selv»

«Jeg har lært å skrive navnet mitt»

«Jeg har lært å leke med venner»

Videre arbeid

Vi kommer til å fortsette å ha fokus på et fagområde i to måneder. Alle fagområdene kommer til å bli synlige gjennom barnehageåret, med planer og opplegg som er tilpasset hver aldersgruppe. Vi kommer til å fortsette å dokumenter arbeidet med fagområdene på MyKid.

Vi kommer til å fortsette å jobbe gjennom hele året med fagområdet Natur, miljø og teknologi og Narmiljø og samfunn. Målet med de fagområdene er å utvikle barnas forståelse for naturen, miljøvern og teknologi og samfunn rundt oss. Vi skal fortsette å integrere fagområdene i barnas hverdag gjennom lek, prosjekter og temaarbeid.

Kosthold

Vi har fulgt årshjulet vårt for kosthold. Hver måned laget vi en ny matrett fra bunnen av. Dette året har vi laget mat på bål, grønnsaker med dipp, fiskemiddag, gulrotsuppe, kyllingkjøttboller, julemat, lunsj av egg, mat fra Italia, smakt på forskjellige frukt og grønnsaker. På Regnbuen har vi barn som liker å lage mat eller hjelpe til, skrelle, kutte, forme rundstykker eller bare blande ingrediensene sammen. Gjennom året har vi spist grove rundstykker to ganger i uka, drukket smoothie, spist rosagrøt på onsdager og spist grovt brød med variert pålegg.

Barnas kommentarer:

Om gulrotsuppe: «Lyn-god suppe»

Om pizza av egg: «verdens beste pizza»

Om mat på bål: «Jeg elsker laks med grønnsaker»

Videre arbeid

Vi skal fortsette å følge årshjulet vårt for kosthold i Søråsen og lage næringsrik mat en gang i måneden. Barna kommer til å fortsette å delta i forberedelser og selve prosessen. Å legge til rette for gode matvaner tidlig i livet kan også bidra til å fremme sunne vaner som varer livet ut.

Barnas medvirkning

Vi jobber hele året med barnas medvirkning. Barna på Regnbuen får muligheter til å påvirke sin egen hverdag og medvirke i beslutninger som angår dem, noe som utvikler selvstendighet, ansvarsfølelse, selvtillit og demokratisk læring. Vi har daglige samtaler med barna der de kan uttrykke sine meninger og ideer. Vi lar barna være med å planlegge og gjennomføre månedens mat, turer, avdelingsdager og valg av aktiviteter. Men for at barna skal forstå og vite at- og hvordan de påvirker sin hverdag så må vi synliggjøre det for dem, ved å bekrefte og fortelle det hver dag.

Barnas kommentarer:

Hvem bestemmer hva skal du leke: «Jeg, jeg bestemmer hva jeg skal leke….. og med hvem»

Hvem bestemmer hva skal vi lese: «Voksne viser frem bøker, og vi velger»

«Jeg bestemmer selv hva jeg vil tegne»

Videre arbeid

Vi vil fortsette å gi barna valgmuligheter i daglige aktiviteter, som hvilken bok som skal leses, hvilken lek som skal lekes, eller hvor skal vi gå på tur, hva slags matrett skal vi lage. Vi vil fortsette å bevisstgjøre barna på de situasjonene der de er med på å påvirke sin hverdag. Vi fortsetter å ha daglige samtaler med barna, Barn som blir hørt og respektert, trives bedre og føler seg mer verdsatt

Foreldresamarbeid

Vi på Regnbuen opplever at vi har et godt samarbeid og en god dialog med dere foreldre. Dere kom med tilbakemeldinger i Brukerundersøkelsen og det var en veldig bra score. Dette er hyggelig tilbakemelding å få fra dere. Ut fra Brukerundersøkelsen valgte vi oss noen punkter vi jobber med å bevare, og noen punkter vi jobber med å forbedre.

Heftet om det psykososiale miljøet, er laget for å synliggjøre ansvar og forventninger til foreldre og personalet, med tanke på å skape et godt psykososialt miljø og motvirke mobbing. Det skal gjøre det lettere for foreldre og personalet å snakke om og dele informasjon om miljøet i gruppa eller barnehagen. Vi ønsker lav terskel. «Be-tilbake» er et viktig punkt i heftet. Det sikrer at alle barn som ønsker det, blir invitert med hjem til noen.

Gjennom året har det vært flere arrangementer hvor dere foreldre har møtt opp, det er hyggelig for barna, personalet og dere foreldre.

Videre arbeid

Vi vil jobbe videre for å opprettholde det gode samarbeidet med dere foreldre og lav terskel for en ekstra samtale ved behov. Foreldresamarbeid er et viktig komponent for å sikre barnas trivsel og utvikling.

INFORMASJON

BILDER AV BARNA I MyKid

Bildene vi har tatt av barna som ligger på MyKid vil bli slettet i sommer. Dersom dere ønsker å ta vare på bildene, kan disse lastes ned. Vi lagrer ingen bilder av barna i barnehagen. Fristen for å laste ned bildene er 15. juli 2024. Etter dette vil de bli slettet.

Regnbuen neste barnehageår:

Personal:

Inga, Ida, Natalia og Tone

Barnegruppa:

5 maxibarn født 2019

4 barn født 2020

4 barn født 2021 (1 ny gutt)

3 barn født 2022 (2 nye jenter)

1 barn født 2023 (1 ny gutt)

Ferieavvikling og sommeråpent:

I juli vil det være sammenslåing av avdelinger for de barna som skal være her i uke 27 og 28. Det vil bli sendt ut plan og informasjon om dette til dem det gjelder.

Barna som kommer i uke 27 og 28 må ha med seg mat og drikke til alle måltider.

For de som starter opp igjen første uken i august vil det også være samarbeid mellom noen avdelinger, da det fortsatt er personal på ferie, og færre barn i barnehagen. Det vil være voksne som barna kjenner godt til stede.

Barnehagen er helt stengt i uke 29 og 30.

Vi takker for barnehageåret og ønsker dere en riktig god sommerferie!

Vi gleder oss til å møtes igjen i august!