Vurdering
av barnehageåret
Tusen takk for hyggelig sommerhilsen fra dere foreldre, som vi
fikk på sommerfesten. Dette setter vi stor pris på.
Vurdering
av barnehageåret 2023-2024
Her kommer
vurderingen av dette barnehageåret. Den er basert på tilbakemeldinger fra dere
foreldre, årets brukerundersøkelse, samtaler med de eldste barna og personalets
vurderinger av året som gikk.
Vi ønsker
Jim, Olivia, Elea og Elise lykke til videre på skolen. Vi kommer til å savne
dere på Regnbuen!
Barnegruppa
– vennskap, humor, glede
Vennskap,
glede og humor er essensielle elementer som bidrar til barns trivsel, utvikling
og læring. Vi voksne på Regnbuen opplever barnegruppa som engasjert, med mye
humor, lekne og oppfinnsomme. Barna på Regnbuen kjeder seg aldri. Det er godt
miljø i barnegruppa, barna hjelper hverandre, barna liker å være sammen og er
en ganske sammensveiset gjeng på tvers av alder. Vi ser en gjeng med relativt
høy lekekompetanse og de tar vare på hverandre. Alle barna på avdelingen har
venner, og ofte leker de på tvers av alder og kjønn. Vi ser at de eldre barna
er gode på å hjelpe eller inkludere de yngre i leken.
I året som
har vært har vi jobbet mye i mindre lekegrupper. Vi har øvd på å ta hensyn til
andres tanker og ideer og hva betyr det å være en venn? Vi har jobbet med å
ville hverandre vel, at alle bestemmer i leken, å ta hensyn til leken som er i
gang, tåle at man kan tenke og ønske annerledes. Vi har øvd på å glede seg på
andres vegne, å være hyggelig med hverandre og snakke sammen når man er uenig.
Vi voksne har vært til stede i leken og støttet barnas behov og ulikheter, og
lekt sammen med barna.
Barnas
kommentarer:
«Alle
barna er mine venner, jeg har mange venner»
«Jeg
liker å leke på puterommet med mine venner»
«Jeg
leker med alle som vil leke med meg….. også venner fra andre avdelinger»
«Veldig
mange vil leke med meg»
«Det
er gøy å spille spill med voksne og når voksne taper mot oss barna 😊»
Videre
arbeid
Vi vil
fortsette å jobbe med å fremme vennskap, glede og humor på avdelingen. Noe som
bidrar til å skape en positiv og støttende atmosfære hvor barn trives og utvikler
seg på en helhetlig måte. Vi skal fortsette å jobbe i mindre lekegrupper, for å
hjelpe barna å bevare en god lek, finne venner, løse konflikter, ta hensyn til
andres tanker og ideer, lære turtaking og ta hensyn til andre enn seg selv. Vi
vil fortsette å jobbe med å bevare det gode miljøet og stemningen på avdelingen
i året som kommer. Det kommer nye barn, nye personligheter, nye voksne og det
krever tilstedeværende voksne. Det er viktig å ta godt i mot de nye barna og
inkludere dem på avdelingen og småbarnsgruppa.
Sosial
kompetanse/Tema:
I år laget
vi vår egen fortelling om Keiserinnen. Vi har hatt 12 felles temasamlinger om Keiserinnen
og hennes vei tilbake til der hun kom fra. Gjennom hennes reise møtte vi:
Askeladden, Ulver, Høner, Krøsus, Skallmann, De tre røvere fra Kardemomme by,
Bulder, Elsa og Dragen med drageungen. I løpet av året har vi vært igjennom
temaene om positiv sosial atferd, selvkontroll, selvhevdelse, inkludering,
konflikthåndtering, å glede seg over andres mestring og etiske dilemmaer. Vi
har sett en del bruk av forskjellige roller fra temasamlinger i barnas lek.
Temasamlingene avsluttet vi med «Vårfest» og felles lunsj ute med grillmat.
Vi har fulgt
opp temaene gjennom året via lek, rollelek, samtaler, samlinger på avdelingen
og bøker. Igjennom hele året jobbet vi mye med følelser og hva de forskjellige
følelsene innebærer, hvordan kan vi håndtere de vanskelige følelsene.
Barnas
kommentarer:
«Dragen
er skummel, men også morsom»
«Det
morsomste er temasamlinger»
«Jeg
liker å gå til barnehagen, når vi har temasamlinger»
Videre
arbeid
Vi kommer
til å fortsette å jobbe med sosial kompetanse. Sosial kompetanse i barnehagen
er avgjørende for barns generelle utvikling og trivsel. Det handler om barns
evne til å samhandle positivt med andre, regulere egne følelser, løse konflikter
og bygge gode relasjoner. Vi skal lage samlinger for barna, hvor de voksne
spiller ulike roller for å få frem de ulike temaene for sosial kompetanse. Denne
gangen kommer vi til å lage temasamlinger basert på «de tre Bukkene Bruse»
bøkene.
Vi har
jobbet i tre år med «TETT PÅ - kvalitet i bærumsbarnehagen». Og vi vil fortsette å jobbe med «Tett På»
- det er et helhetlig system utarbeidet for å styrke kompetanse og kvalitet i
barnehagene i Bærum kommune. Gjennom «TETT PÅ» ønsker vi å etablere et
helhetlig system for å støtte barnas utvikling og læring som bygger på nyere
forskning om kvalitet i barnehagen. Målet er at de ansatte skal bli enda bedre
til å fremme barnas trygghet, trivsel, læring og språkutvikling i hverdagen.
Samspill med varme og stimulerende voksne er barnehagekvalitet for alle barn,
og vil legge et grunnlag som all utvikling og livsmestring bygger på.
Lek
Når jeg spurte noen av barna hva de
gjør i barnehagen, svarte alle: LEKER. Lek i barnehagen er en essensiell del av
barns utvikling og læring. Den gir muligheter for sosial, emosjonell, fysisk og
kognitiv utvikling på en måte som er naturlig og morsom for barna.
Barna på Regnbuen leker hele tiden: rollelek
- barna
later som de er forskjellige personer eller dyr, noe som fremmer kreativitet og
sosiale ferdigheter, konstruksjonslek - bygging med klosser eller andre
materialer, som hjelper til med å utvikle finmotorikk og romforståelse, og sosial
lek - lek med andre barn, som styrker samarbeidsevner og
konflikthåndtering.
Lek på
andre avdelinger har vært populært etter nyttår, noe som har skapt nye
vennskapsbånd og nye erfaringer. På regnbuen er puterommet rom nr 1, med store byggeklosser,
tjukkasen og ribbeveggen. Det rommet inviterer til grovmotorisk lek, noe som
styrker kroppskontroll og koordinasjon, og samtidig krever sosialt samspill med
andre barn på rommet. Dette året har vi spilt mye bordspill og kortspill, noe
som stimulerer barnas kognitive ferdigheter - problemløsning, minne, konsentrasjon
og oppmerksomhet, sosiale ferdigheter – kommunikasjon, samarbeid,
regelforståelse, emosjonelle ferdigheter – tålmodighet og håndtering av
tap og seier, motoriske ferdigheter, førmatematisk forståelse og språkstimulering.
Som nevnt
tidligere tar vi voksne del i barnas lek. Vi tilrettelegger - skaper et
trygt og inspirerende miljø med tilgang til variert lekemateriell, vi observerer
- følger med på barnas lek for å forstå deres utviklingsbehov og interesser. Vi
deltar - for å støtte barns læring og sosiale interaksjoner. Vi støtter/veileder
barn i konfliktsituasjoner og oppmuntrer til positiv lek.
Barnas kommentarer:
«Jeg leker hele tiden, jeg blir super sliten😊»
«Jeg liker å leke kattefamilie»
«Jeg liker å spille fotball»
«Jeg leker med biler og sykler»
«Jeg liker å spille «Junior uno» og «Stigespill»
Videre arbeid
Vi vil
fortsett skape et trygt og inkluderende lekemiljø, et sted hvor alle barn føler
seg velkomne og trygge. Vi skal fortsette å jobbe med å styrke barnas
lekekompetanse, ved å være lekende voksne, som hjelper og veileder barna når
det trengs. Ved å delta aktivt og støttende i barnas lek, kan vi bidra til å
fremme en helhetlig utvikling og legge grunnlaget for livslang lærling og
positivt samspill. Mindre lekegrupper med en voksen, har stor innvirkning på
barnas lekekompetanse. Vi kommer til å oppmuntre barna til å besøke andre
avdelinger for å skape mangfold i leken. Tilgang til ulike leker stimulerer
forskjellige ferdigheter og interesser.
Vi kommer
til å bytte litt rundt på huset på leketilbudene mellom avdelingene for å få
litt variasjon.
Fagområdene/læring
I løpet av
året har vi jobbet systematisk med alle 7 fagområdene, som bidrar til barnas
helhetlige utvikling. Disse 7 fagområdene dekker et bredt spekter av kunnskap,
ferdigheter og holdninger som er viktige for barns læring og utvikling. Vi har
hatt fokus på et fagområde i to måneder og laget mål, planer, aktiviteter og
pedagogisk opplegg ut fra det. Mål og planer tilpasses barnas alder, for at
barna skal oppleve mestringsfølelse og utfordringer på sitt nivå. Vi
dokumenterer jevnlig gjennom året i månedsskrivene i MyKid, det vi har fokus
på.
Vi bokstaver
og tall hengende på avdelingen, noe vi ser har innvirket på barnas lekeskriving,
telling og lekelesing. Vi har lært nye sanger, laget rim og regler, tegnet,
klippet, limt, og eksperimentert med vann. Vi har spilt matematiske spill,
ordspill, vi har filosofert om naturens fenomener. Vi har hatt turer i
nærmiljøet og øvd på å være en del av trafikken. Vi har vært på biblioteket på
Bekkestua, turer til Krokvollen, Tur til Sandvika og tur til bondegård. Vi har
hatt besøk av reptilparken og ble kjent med forskjellige reptiler og deres levevaner.
Barna har
vært med å dyrke; fra frø til plante og snakket om- og sett hva som trengs for
at plantene skal vokse. De har lært at man kan mislykkes med å plante, men man
må ikke gi opp og plante på nytt, med godt resultat til slutt. Vi har undersøkt
mange insekter og fulgt med på fuglekassen, fra redebygging, til seks egg til
fem små fugleunger, og til slutt tom fuglekasse.
Vi har brukt
vår lille skog jevnlig til turer, mat på bål eller bare lek i skogen. Vi har
fulgt med på skogens fauna, ekorn, fugler, rådyr og insekter. Vi har hatt fokus
på miljø og bærekraftig utvikling og matsvinn. Holdninger til ting som vi har
og forbruk.
Barnas
kommentarer:
«Jeg
har lært å spille spill»
«Jeg
har lært å tegne regnbue og hjerte»
«Jeg
har lært å lage fart på huska selv»
«Jeg
har lært å skrive navnet mitt»
«Jeg
har lært å leke med venner»
Videre
arbeid
Vi kommer
til å fortsette å ha fokus på et fagområde i to måneder. Alle fagområdene
kommer til å bli synlige gjennom barnehageåret, med planer og opplegg som er
tilpasset hver aldersgruppe. Vi kommer til å fortsette å dokumenter arbeidet
med fagområdene på MyKid.
Vi kommer
til å fortsette å jobbe gjennom hele året med fagområdet Natur, miljø og
teknologi og Narmiljø og samfunn. Målet med de fagområdene er å utvikle barnas
forståelse for naturen, miljøvern og teknologi og samfunn rundt oss. Vi skal
fortsette å integrere fagområdene i barnas hverdag gjennom lek, prosjekter og
temaarbeid.
Kosthold
Vi har fulgt årshjulet vårt for
kosthold. Hver måned laget vi en ny matrett fra bunnen av. Dette året har vi
laget mat på bål, grønnsaker med dipp, fiskemiddag, gulrotsuppe, kyllingkjøttboller,
julemat, lunsj av egg, mat fra Italia, smakt på forskjellige frukt og
grønnsaker. På Regnbuen har vi barn som liker å lage mat eller hjelpe til,
skrelle, kutte, forme rundstykker eller bare blande ingrediensene sammen.
Gjennom året har vi spist grove rundstykker to ganger i uka, drukket smoothie, spist
rosagrøt på onsdager og spist grovt brød med variert pålegg.
Barnas kommentarer:
Om gulrotsuppe: «Lyn-god
suppe»
Om pizza av egg:
«verdens beste pizza»
Om mat på bål: «Jeg
elsker laks med grønnsaker»
Videre arbeid
Vi skal fortsette å følge årshjulet
vårt for kosthold i Søråsen og lage næringsrik mat en gang i måneden. Barna
kommer til å fortsette å delta i forberedelser og selve prosessen. Å legge til
rette for gode matvaner tidlig i livet kan også bidra til å fremme sunne vaner
som varer livet ut.
Barnas
medvirkning
Vi jobber hele året med barnas
medvirkning. Barna på Regnbuen får muligheter til å påvirke sin egen hverdag og
medvirke i beslutninger som angår dem, noe som utvikler selvstendighet,
ansvarsfølelse, selvtillit og demokratisk læring. Vi har daglige samtaler med
barna der de kan uttrykke sine meninger og ideer. Vi lar barna være med å
planlegge og gjennomføre månedens mat, turer, avdelingsdager og valg av
aktiviteter. Men for at barna skal forstå og vite at- og hvordan de påvirker
sin hverdag så må vi synliggjøre det for dem, ved å bekrefte og fortelle det
hver dag.
Barnas kommentarer:
Hvem bestemmer hva skal
du leke: «Jeg, jeg bestemmer hva jeg skal leke….. og med hvem»
Hvem bestemmer hva skal
vi lese: «Voksne viser frem bøker, og vi velger»
«Jeg bestemmer selv hva
jeg vil tegne»
Videre arbeid
Vi vil fortsette å gi barna
valgmuligheter i daglige aktiviteter, som hvilken bok som skal leses, hvilken
lek som skal lekes, eller hvor skal vi gå på tur, hva slags matrett skal vi
lage. Vi vil fortsette å bevisstgjøre barna på de situasjonene der de er med på
å påvirke sin hverdag. Vi fortsetter å ha daglige samtaler med barna, Barn som
blir hørt og respektert, trives bedre og føler seg mer verdsatt
Foreldresamarbeid
Vi på Regnbuen opplever at vi har et
godt samarbeid og en god dialog med dere foreldre. Dere kom med
tilbakemeldinger i Brukerundersøkelsen og det var en veldig bra score. Dette er
hyggelig tilbakemelding å få fra dere. Ut fra Brukerundersøkelsen valgte vi oss
noen punkter vi jobber med å bevare, og noen punkter vi jobber med å forbedre.
Heftet om det psykososiale miljøet, er
laget for å synliggjøre ansvar og forventninger til foreldre og personalet, med
tanke på å skape et godt psykososialt miljø og motvirke mobbing. Det skal gjøre
det lettere for foreldre og personalet å snakke om og dele informasjon om
miljøet i gruppa eller barnehagen. Vi ønsker lav terskel. «Be-tilbake» er et
viktig punkt i heftet. Det sikrer at alle barn som ønsker det, blir invitert
med hjem til noen.
Gjennom året har det vært flere
arrangementer hvor dere foreldre har møtt opp, det er hyggelig for barna,
personalet og dere foreldre.
Videre arbeid
Vi vil jobbe videre for å opprettholde
det gode samarbeidet med dere foreldre og lav terskel for en ekstra samtale ved
behov. Foreldresamarbeid er et viktig komponent for å sikre barnas trivsel og
utvikling.
INFORMASJON
BILDER
AV BARNA I MyKid
Bildene vi har tatt av barna
som ligger på MyKid vil bli slettet i sommer. Dersom dere ønsker å ta vare på
bildene, kan disse lastes ned. Vi lagrer ingen bilder av barna i barnehagen. Fristen
for å laste ned bildene er 15. juli 2024. Etter dette vil de bli slettet.
Regnbuen neste
barnehageår:
Personal:
Inga, Ida, Natalia og Tone
Barnegruppa:
5 maxibarn født 2019
4 barn født 2020
4 barn født 2021 (1 ny gutt)
3 barn født 2022 (2 nye jenter)
1 barn født 2023 (1 ny gutt)
Ferieavvikling og
sommeråpent:
I juli vil det være sammenslåing av
avdelinger for de barna som skal være her i uke 27 og 28. Det vil bli sendt ut
plan og informasjon om dette til dem det gjelder.
Barna som kommer
i uke 27 og 28 må ha med seg mat og drikke til alle måltider.
For de som starter opp igjen første
uken i august vil det også være samarbeid mellom noen avdelinger, da det
fortsatt er personal på ferie, og færre barn i barnehagen. Det vil være voksne
som barna kjenner godt til stede.
Barnehagen er helt stengt i uke 29 og
30.
Vi takker for barnehageåret og ønsker
dere en riktig god sommerferie!
Vi gleder oss til å møtes igjen i
august!