Forside
Juni

Månedsbrev for Trollstua

Måneden som gikk

Til tross for mange fridager denne måneden, har vi hatt fullt opp med lek og aktivitet.

Vi har blant annet forberedt oss til 17. mai med å lage vindmøller, og vi har forberedt oss til vårfest med temaavslutning ved å male en laaaang regnbueduk.

Sosial kompetanse

Årets siste temasamling ble feiret med vårfest. Vi hadde morsomme leker for barna, og grillet pølser etter at Keiserinna fikk reise tilbake til planeten sin. Barna fikk leke med kostymer og rekvisitter etterpå, og det ble mye god lek på tvers av avdelingene.

Fagområde «Antall, rom, form»

Vi har klippet og limt vindmøller, og det innebar å brette et A4 ark til en kvadrat, som siden skulle bli til 4 like store trekanter. Barna brettet og klippet, og fikk erfaringer med hvor viktig det var å være nøyaktig.

I hverdagssituasjoner har vi brukt telling både ved å dekke bordet, telling av barn, programmere kodemusa og bygging med duplo og klosser.

Fagområde «Natur, miljø, teknologi»

Vi har plantet ut alle grønnsaksplantene våre, og det måtte mye vanning til i denne varme måneden. Barna har også sådd blomsterfrø av både erteblomst, ringblomst og solsikker som spirer allerede.

Vi har fulgt med på livet i fuglekassa vår. (Kameraovervåket fuglekasse)

Blåmeisparet fikk 5 unger, og de så vi vokse opp og forlate redet i slutten av mai.

Fagområde Nærmiljø og samfunn

Vi har vært på små turer i nærmiljøet, og en lenger tur der vi gikk hjem til Mathilde for å feire bursdagen hennes. En kjempefin dag i Mathilde sin hage med mye god lek.

Annenhver uke er det fellessamling der alle barna i barnehagen er med. Denne gangen var det Anne sin tur til å lede samlingen, og Sverre og Felix ble gode hjelpere.

Vi dramatiserte eventyret «Lisen får ikke sove» som vi endret til «Felix får ikke sove»

Anne var mamma, Sverre var pappa, og Felix var en liten unge med smokk og tåteflaske.

Skuespillet ble så morsomt, og Sverre og Felix var kjempeflinke. Det ble full applaus og mye latter. Vi har noen trygge tøffe barn på Trollstua, og etter samlingen var det mange andre barn som ønsket å være med neste gang.

Lek og aktivitet ute og inne

Fotball har vært veldig populært nå, og det er med barn fra flere avdelinger. Det er mest gøy når vi deler inn i lag og har på vester i ulike farger.

Vi har også andre organiserte aktiviteter med klatretau og noen ganger litt formingsaktiviteter ute.

I august flytter vi alle Duploklossene inn på Trollstua, og vi har i den forbindelse hatt en stor opprydning i kassene. Dette førte til at det ble masse bygging og sortering på fellesrommet en hel formiddag.

Kosthold i Søråsen

Det ble grillpølser på vårfesten, med en deilig fruktsmoothie til.

I hverdagen har vi servert litt nye smaker. På en av de varmeste dagene fikk barna servert frosne biter av banan, mango og ananas. En annen dag var det lime-båter som var overraskende populært.

Juni

Nå går vi inn i siste måned av barnehageåret, og det prøver vi å forberede barna (og oss selv) på best mulig. Maxibarna har vært med på å gjøre ferdig permene sine, vi har tatt bilder til diplomer, og øver på sanger vi skal synge på sommerfesten. Nye barn er innom på besøk, og sakte men sikkert synker det inn at ting skal bli annerledes etter sommerferien.

Sosial kompetanse

Nå får vi prøvd ut mye vi har øvd på gjennom året. På sommerfesten skal barna stå foran dere å synge, og Maxibarna skal begynne på skolen og møte nye mennesker (selvhevdelse)

Vi skal ta godt imot nye barn etter sommerferien, og være inkluderende og gode venner (empati og rolletaking)

Fagområde «Etikk, religion, filosofi»

Noen av barna på Trollstua har snakket en del om Kjærester, og noen har hatt flere kjærester i barnehagen allerede. Flere barn planlegger å gifte seg med hverandre når de blir eldre.

Vi benytter sjansen til å snakke mer om dette. Hva er egentlig kjærester? Kan du bestemme selv hvem du vil være kjæreste med?

Vi tar også opp temaet gutt/jente og hva som er forskjellig og hva som kanskje ikke trenger å være så forskjellig.

Informasjon:

Sommerfest 10. juni kl. 15.30-17.00

Møt opp i tide. Arrangementet starter med at maxibarna kommer i prosesjon for å få diplomet sitt, og så fremfører vi noen sanger for dere.  Ta med egen mat til piknik på uteområdet etter sangen.

Fellestur for hele barnehagen 18.juni. kl. 9.30

Vi drar på tur til Bergvang gård og får omvisning, hilse på dyrene, kjøre hundespann og leke i klatreparken. Ta med god matpakke og drikke i sekk, og sitteunderlag.

Busser henter oss i barnehagen kl. 9.30, og vi er tilbake til 14.30

Ta med gode sko, og klær etter vær

Sommeruker i Søråsen

Alle har nå meldt fra om når de skal ha sommerferie, og vi minner om at dette er bindene. Hvis ditt barn skal ha fri mer enn det du har meldt fra om i MyKid ber vi dere om å gi oss beskjed så fort som mulig.

I uke 27 og 28 har vi sommeruker, der vi slår sammen avdelingene. De som skal være her disse ukene vil få nærmere beskjed om hva som gjelder.

Uke 29 og 30 har barnehagen stengt.

Det vil bli lagt ut et sommerbrev med vurdering av barnehageåret som gikk og litt informasjon om året som kommer.

Følg ellers med i kalenderen for å se hva som skjer i juni.