Forside
Redaktør: Merete Andersen

Månedsskriv

Måneden som gikk!

Mai har rast av sted, med deilig vårvær. Det har vært korte uker, med noen fridager hver uke. Vi har hatt fine dager, med mye glade barn. Ikke minst har barna vært glad for å kunne gå ut nesten hver dag bare i shorts og t-skjorte.

Barna er aktive og mange er glade i å være mye ute på denne tiden av året, likevel har vi vært nødt til å være litt inne for å koble ut/slappe litt mer av. Man blir sliten av sol og varme også. Vi har hatt fysisk lek både ute og inne. Johanne er ofte en god "trener" og instruerer de andre i hvordan stå på henda, slå hjul, ta sit-ups, spensthopp osv.

Sosial kompetanse

Tema på temasamlinger har vært hvordan velge når man står i et dilemma, hva er riktig å gjøre? og hvordan stå imot andres påvirkning? Keiserinnen stod i valget mellom å gi tilbake egget til dragen eller ikke. Hun valgte å gjøre det, men da dragen kom startet hun å lyve om at det ikke var hun som hadde tatt det, hun skylte på andre. Barna blir da også i et dilemma, skal de støtte keiserinnen eller si til dragen at keiserinnen lyver...? Barna gjorde både og, men det var overvekt for å si sannheten:) I neste samling ser keiserinnen at dragen har fanget de hun skylte på at hadde tatt egget, da får hun dårlig samvittighet, og til slutt innrømmer hun at det var hun som gjorde det. Vennene kommer seg fri, og da drageegget sprekker og det kommer en vilter og søt drage-unge ut, klarer dragen og keiserinnen å bli venner. Egget og dragebabyen klarte seg heldigvis.

I hverdagen er barna støttende mot hverandre, men sier også ifra når andre gjør noe dumt. Her er vår oppgave viktig, på hvordan vi møter barna som sier ifra, og også hvordan vi møter barnet som har gjort noe "dumt". Det er fint barn sier i fra, så vi kan hjelpe hvis vi ikke har sett situasjonen, og vi kan også følge de opp med å gi de tilbakemelding om det var noe de selv kunne gjort i situasjonen for å forhindre det. Alle kan gjøre dumme ting eller ta dårlige valg, alt man gjør blir til erfaringer man tar med seg og lærer noe av. Ofte vet også den som gjorde noe at det kanskje ikke var så lurt, så en refleksjon sammen om hva man tenkte og hva man kunne tenkt/gjort isteden er ofte det beste alternativet.

Barna er ofte så gode med hverandre, og vi ser stadig de hjelper hverandre. Andre ganger vil de prøve selv, og er kjempe stolt over det. Begge deler er like viktig!

Fagområdet

Natur, miljø og teknikk. Etikk, religion og filosofi.

Vi har plantet gulrøtter og sukkererter i plantekassene på forsiden, de må stadig vannes nå når det er så varmt. Barna har hjulpet til, og vi følger med på hvordan det gror.

Ellers har barna vært veldig opptatt av fuglene vi ser i barnehagen. Linerla er rundt oss hele tiden, og blåmeisen og kjøttmeisen har reir innenfor gjerdet. Blåmeisens egg har vi fulgt med på, de er nå klekket og straks på vei ut av fuglekassa. En av fugleungene får lite mat, da de andre er mye tøffere og større, så vi lurer på om alle klarer seg. Hakkespetten sitter også på lur å venter på de små...

Vi har snakket om 17.mai og hvorfor vi feirer det. Sunget sanger, og hatt fest-leker. Vi laget også "bilder" i de norske farger. Noen barn var veldig fasinert av 17.mai og skole og blomstertoget. Flere ville leke tog med korps i dagene etterpå:)

Kosthold

Det har vært vårfest i barnehagen, med barnas festmat som er pløser og is.

Barna har ellers blitt veldig glad i grønnsaker som supplement ved lunsj, det er lett å spise mens man venter på at pålegg-fatet sendes rundt.

JUNI

Juni måned fortsetter med samme områder i sos.komp og fagområder. Tema dilemma og ta gode valg, "natur miljø teknikk" og "etikk, religion og filosofi".

Det er sommerfest for barn og foreldre mandag 10.juni. Da synger alle barna noen felles sanger, og maxibarna får litt ekstra oppmerksomhet, før det blir piknik ute i barnehagen (alle tar med egen mat).

Det blir tur til Bergvang gård i Asker 18.juni.

Jeg skriver en vurdering av barnehageåret som kommer ut i midten av juni.