Maxigruppa - juni

Mai

Denne måneden ble kanskje den mest innholdsrike for Maxigruppa med den store tingen vi alle hadde gledet oss til; Leirskole på Vangen.  Dette ble en opplevelse for livet.

Det er trygt på tur med gode venner

Sosial kompetanse og fagområdet etikk, religion og filosofi

I arbeidet med sosial kompetanse har vi fokusert på samtaler og filosofering omkring ulike dilemmaer.  Små og store samtaler med to eller tre eller flere deltagere.  F.eks. på Vangen kunne vi diskutere det å stå i valget om man skulle leke bare med én venn – eller om man kunne inkludere andre.  ..og skulle man da prøve å inkludere noen man ikke kjenner så godt?

Eller; om man finner et godteri som noen har mistet eller glemt; skal man da ta den selv eller skal man forsøke å finne den som har kjøpt den?

Spennende å kunne se nesten helt hjem

Eller da vi skulle på tur i Oslo og jeg helst ville holde den ene vennen min i handa – hvordan opplevdes det for den andre vennen?

Det har vært mange små og store samtaler.  Og formålet er ikke alltid at barna skal svare «riktig» men at de får erfaring med å se, og forsøke å sette seg inn i, flere synsvinkler på det de velger og det de gjør.
Og til slutt handler det kanskje vel så mye om «hva vil jeg at andre skal gjøre mot/for meg?»

Gøy å samarbeide om natursti

Fagområdet nærmiljø og samfunn

I arbeidet med å forberede barna på skolestart var vi også på besøk til SFO på Stabekk skole.  Tanken er jo at SFO ikke er så ulikt fra skole til skole og derfor tar vi med alle barna – uansett hvilken skole de skal begynne på.  Målet er jo at ditt barn skal begynne å se forskjellen på skolen og SFO og ikke minst at dette blir ufarliggjort.
Som et tillegg i dette besøket så velger vi å spise lunsj på skolen ute i skolegården og leke der.  Og vi vektlegger at alle barna får gode opplevelser i skolegården – også når det er storefri og mange barn der.  Vi har jo med oss de trygge voksne, vennene og rammene vi har i Maxigruppa og da blir det mindre skummelt og mindre nytt med alle de store barna på den store lekeplassen.

Spennende med en ny og stor lekeplass

Vi har jo vært sammen med barna fra Ekebergparken barnehage og barna fra Collettløkka barnehage og både blitt bedre kjent, men også flere av oss fikk seg noen venner.  Og på tur både til Vangen og til Ekebergparken i Oslo, men også til Stabekk skole, har vi bådde fått sett og opplevd mye vi ikke har fått se og oppleve i vårt eget nærmilijø ved Søråsen.  Det har blitt mange inntrykk og opplevelser, men det gjennomgående er jo at vi sammen har hatt det veldig trygt og godt.  Det har vært veldig tydelig at vi, store og små, i Maxigruppa har klart å opparbeide oss en stor trygghet sammen og en stor nysgjerrighet og apetitt for det ukjente.

På tur med Lars på Vangen

Juni

Vi har avsluttet onsdagsgruppene for de andre gruppene, men for Maxigruppa blir det tre arrangementer til:

1: Asker og Bærum brann og redning har invitert alle skolestarterne i området til å komme og delta på en opplevelsesdag ved Bærum idrettspark (BIP) på Rud.  Dette blir en dag med lek, oppgaver, matpakke, t-bane og mye moro.

2: Én dag skal vi samles for å se på bilder fra Vangen og mimre litt.

Og så til slutt 3: Den store avslutningen på sommerfesten med prosesjon, kor og utdeling av diplomer.

En liten prat med avdelingslederen på Stabekk skole

Til slutt en liten oppfordring

I arbeidet med dokumentasjon og vurdering i barnehagen så vil vi, personalet, skrive en vurdering av Maxigruppa og det vi har gjort dette året.  Denne blir publisert i midten av juni, men den er også med på å danne grunnlaget for planleggingen av neste års maxigruppe.
På brukerundersøkelsen, som var i november, var tilbakemeldingen at Maxigruppa/barnehagen ikke gjør så mye for ditt barn med tanke på å forberede til skolen.  Dessverre har vi ingen rutiner for å forhøre oss om hvilken opplevelse dere har nå – et halvt år senere.

Så; dersom det er noen innspill eller tilbakemeldinger dere ønsker å gi oss på det arbeidet vi gjør i Maxigruppa så er dette veldig velkomment.  Gi det gjerne muntlig eller skriftlig til Axel (er som oftest på Smørøyet) eller be øvrig personale om å videreformidle.