Meny
Forside
Søråsen 20B 1356 Bekkestua Vis på kart
Telefon: 67 12 55 76 Send oss e-post
Redaktør: Merete Andersen
Juni

Månedsskriv

Måneden som gikk – mai

Sosial kompetanse/temaarbeid:

I mai hadde vi siste temasamling om Keiserinnen og etterpå var det duket for vårfest. Først gikk vi avdelingsvis til fire ulike lekestasjoner; sykkelløp hos Elsa, hinderløype hos dragen, kaste på blink hos Keiserinnen og potetløp hos Bulder. Deretter var det lunsj for alle barna i barnehagen rundt et pyntet langbord ute. Vi grillet pølser og avsluttet med en liten is til hver.



Fagområde «etikk, religion og filosofi»:

I mai har vi lagt vekt på fagområdet «etikk, religion og filosofi». Et fagområde som går godt sammen med arbeidet vi gjør innen sosial kompetanse. Barnehagen skal være en plass for alle, og ulikhet og annerledeshet er en berikelse. Vi har snakket mye om forskjellen på urettferdig og forskjellig. Noen ting her i verden er urettferdig, men det aller meste som skjer i barnehagen er ikke urettferdig det er bare forskjellig. Det handler om at vi er ulike mennesker med ulike behov, og disse behovene blir møtt individuelt. I dette ligger også toleranse og respekt for hverandre. Vi er forskjellig og vi liker å bli møtt på ulike måter når vi er glad, sint eller lei. Det er viktig å respektere andre sine følelser og grenser. Vi setter ord på og gir barna positive tilbakemeldinger når vi ser at de gjør gode ting for hverandre, på den måten hjelper vi barna å se og handle ut fra andres følelser og behov.



Vi vil at barna skal lære å tenke selv hva som er lurt og ikke lurt å gjøre når de kommer opp i ulike situasjoner. Vi bruker hverdagssituasjoner til å snakke om dette med barna. «Det var ikke meg», eller «hen gjorde det først» kommer det fra barna av og til. Det åpner for samtaler om det å tenke selv hva som er lurt og ikke lurt å gjøre i en situasjon. Det er viktig at vi voksne er lydhøre for barnas tanker og innspill.

Fra arbeidet vårt med TETT PÅ gjennom de siste årene har vi lært mye om viktigheten av å stille åpne spørsmål og å gi barna tid til selv å tenke og resonnere seg fram til svar på ulike spørsmål. Vi voksne jobber med å stille åpne og undrende spørsmål til barna, og ikke være så raske til å gi et svar. Det er fort gjort å gi et konkret svar på det barna spør om, men vi jobber hele tiden med å huske på å få fram undring og barnas tankegang. Alt fra de små spørsmålene til de større, det gir mange gode samtaler når vi voksne tar oss god tid og hjelper barna å resonnere og tenke selv.

Fagområde «natur, miljø og teknikk»:

Sommerværet meldte plutselig sin ankomst. På få dager var skogen rundt oss helt grønn og det titter frem nye blomster og insekter nesten fra dag til dag. Barna på musehullet syns det er veldig spennende med insekter og kryp, og hver dag er noen ute og leter i jorda for å se hva som dukker opp. Vi har hatt en bok om insekter med oss ut og lest og lært om mange forskjellige insekter. Noen kjenner vi igjen fra det vi har funnet og sett rundt oss innenfor og utenfor gjerdet til barnehagen.



Vi følger også med på livet i fuglekassen og blåmeisfamilien som holder til der. Vi har sett utviklingen fra redebygging, til eggene ble lagt og ruget på og til nå hvor fem sultne små fugleunger gaper etter mat. Neste steg vi skal følge med på nå er at fugleungene blir klare til å forlate redet.



Vi har plantet ut i plantekassene. Det var ikke alt som klarte seg like godt inne i vinduskarmen, så vi har fylt på med flere gulrotfrø og sukkererter direkte i kassene ute. Det er spennende å følge med på utviklingen fra frø til plante, og med den varmen vi har hatt siste tiden krever det også innsats fra oss for at det skal bli grønnsaker til slutt. Med lite regn må vi hjelpe plantene våre og vanne hver dag. På denne måten lærer barna om naturens liv på jorda, og hva som skal til for at noe skal vokse og leve.



Fagområde «nærmiljø og samfunn»:

I starten av måneden hadde vi flere klippe- og limeaktiviteter knyttet til 17.mai. Vi hadde også en samlingsstund der vi snakket om hva barna forbinder med 17.mai og hva dagen egentlig symboliserer og markerer.



Vi hadde en veldig fin tur hjem til Vivian og feiret hennes 4års dag. Det er et stykke å gå, men en fin blanding av sti gjennom skogen og langs bilvei. Når vi går i skogen trenger ikke barna å tenke på å gå på rekke, mens når vi går langs bilvei øver vi på å gå på rekke med en voksen foran og en voksen bakerst. Barna går inntil kanten, holder fokus framover og vi snakker om hvor man skal ha oppmerksomheten sin. Ofte følger kroppen etter blikket uten at barna merker det selv, ser de til høyre går kroppen mot høyre. Derfor snakker vi mye om å ha blikket foran seg og følge den foran på rekka (med mindre den foran glemmer seg, da må man fortsatt holde seg inntil kanten selv).
Barna på musehullet er en veldig fin gjeng å ha med seg på tur, det er god stemning, de skravler uten stopp og spesielt gøy er det når turen går hjem til et av barna og man får komme på besøk.



Kosthold i Søråsen:

Vi startet måneden med «mat fra annet land». Valget falt på hamburger fra Amerika, og så la vi til en gresk touch med tzatziki. Barna var med å blande og forme hamburgerne, kutte poteter og grønnsaker, og lage tzatziki. Det er gøy å lage mat med en ivrig gjeng. Noen vil gjerne gjøre alt, andre syns det holder å kutte én potet. Vi har snakket mye om hvordan man tar imot mat som serveres, hva som er greit å si og hva vi ikke vil høre. Dette ser vi at fungerer, fra et halvt år tilbake da vi valgte å servere suppe på nytt i en annen setting fordi første mottakelse var laber, til nå å servere mat og det vi hører er «nam, dette var godt» eller «kan jeg få mer av det og det, jeg trenger ikke mer av ditt og datt». Med fare for gjentakelse; det er helt greit å ikke like alt, det du ikke liker lar du ligge på tallerkenen så får du mer av det du har spist opp.


Litt om juni:

Sosial kompetanse og fagområde «etikk, religion og filosofi»:

Vi vil bruke juni til å undre oss og snakke om ulike etiske dilemmaer. Vi stiller åpne spørsmål for å få frem barnas tanker. Vi ønsker at barna skal tørre å ta egne valg, og det skal vi støtte dem i. Vi fortsetter å snakke om ulikheter for å hjelpe barna å se situasjoner fra ulike perspektiver og støtter og hjelper dem til selv å finne gode løsninger i konflikter. Det er viktig å se og lytte til hverandre, og dette fortsetter vi å snakke med barna om.

Fagområde «natur, miljø og teknikk»:

Vi fortsetter å følge med på livet i fuglekassen og er spente på når fugleungene er klare til å forlate redet. Vil alle overleve? Det er en liten fugleunge som blir dyttet til side av de fire andre når mor og far kommer hjem med mat, hvordan vil det gå med den?
Vi skal også følge med på plantekassene våre og passe på så det er nok vann i jorda. Når barna finner meitemark tar de den med til plantekassene for de har lært at meitemarken er med på å gjøre plantejorda god.
I juni blir det felles sommertur til Bergvang bondegård. Her får vi innblikk i gårdsliv og dyrehold. Dette gleder vi oss til.
I fjor ble det gravd ned søppel i skogen, og nå er det på tide å gå tilbake og grave opp igjen for å se hva som har blitt til jord og hva som ikke er nedbrutt.

Fagområde «nærmiljø og samfunn»:

Vi er invitert hjem til Phoebe og Nicolai for å feire deres femårsdager. Da får vi fine turer i nærmiljøet og flere muligheter til å øve på å være på besøk hos andre. Vi snakker med barna på forhånd om forventninger, at vi sier hei når vi kommer, venter på tur, takk for maten og takk for oss når vi går bl.a.

Litt informasjon:

Sommerfest mandag 10.juni kl 15:30-17:00
Denne festen er for barn, foreldre og personal. Maxibarna kommer marsjerende inn når festen starten kl 15:30 og vi ber dere derfor om å være på plass i god tid før dette. De får overrakt et diplom og et hjerte med noen hyggelige ord. De synger et par sanger før resten av barna kommer frem og lager et stort kor. Vi synger to sanger. Etterpå blir det piknik på uteområdet hvor dere kan spise medbrakt mat.

Tirsdag 18.juni - tur til Bergvang gård kl 10:00-14:00
Vi blir hentet med buss i barnehagen og kjørt til Bergvang gård i Asker. Ta med sekk med mat og drikke. Husk klær etter vær.

Uke 27 og 28 er «sommeruker» da flere barn og personal starter ferien. Det vil si at avdelinger blir slått sammen. Mer informasjon om dette kommer etter hvert til de det gjelder. Uke 29 og 30 holder barnehagen stengt.
Vurdering av året kommer i midten av juni.