Månedsbrev

Måneden som gikk

I mai hadde vi fantastisk vær med mye sol, det har innvirket til vår utelek og lengden på utetiden. Lek i sandkassen, lek med vann, sykling, klatring i trær, fotball, jakt etter insekter, dansing ute og flere turer ble det i det fine været.

Vi lagde 17.mai pynt og snakket om hvorfor vi feirer 17.mai. Noen av barna visste at denne dagen er Norges bursdag.

Vi har hatt feiret to bursdager denne måneden, Olivia fylte 6 år og Inga fylte 5 år. Det er alltid stas med bursdagfeiring på avdelingen. Vi sier en gang til; Hipp Hipp Hurra for jentene!

Sosial kompetanse

Denne måneden jobbet vi ekstra med dilemmaer. Hver dag møter barna på mange forskjellige utfordringer/dilemmaer: skal jeg dele leker eller ikke, hjelpe de andre, sette andres behov foran sine, høre på hva andre mener, la andre bestemme i leken og si stopp. Vi ser at barna øver og prøver å løse de små dilemmaer.

En 4 årig jente satt og lekte med duplo, hun bygget et hus til dyr. Det kommer en 2 år gammel gutt, ser på henne og peker på en duplokloss som er en løve. Jenta ser på gutten, og spør; Vil du ha denne løven? Gutten nikker, jenta ser på løven ser på gutten, tenker litt. Hun gir løven til gutten og sier: Jeg kan finne et annet dyr til min dyrehage.

Vi har hatt siste temasamling, som ble avsluttet med at Keiserinnen fikk sine magiske krefter tilbake og returnerte til sin verden. Dragen har fått eggene sine igjen, og til og med klekket det ut en liten drageunge som sprutet ild. Temasamlingen avsluttet vi med en fest med grillmat og is som ble servert av selveste dragen.

Fagområdet – Etikk, religion, filosofi

Denne måneden fokuserte vi på å stille barna åpne spørsmål. Åpne spørsmål inviterer barna til å finne løsning, svar på spørsmål eller problemet selv, barna øver på å resonnere, filosofere og analysere. I forbindelse med planting av våre planter hadde vi mange undrende samtaler med barna: et barn spurte: hvorfor planter vi tomater i jorda? Jeg spurte tilbake: Hva tenker du, hvorfor gjør vi det? Etter en frem og tilbake filosofering kom barnet frem til svaret: Tomater trenger mere plass, sol og regn for at de skal vokse.

Etter temasamlingen kom flere undrende spørsmål og filosofiske samtaler: finnes det en annen verden, fins det drager på ekte, hva spiser drager osv. Barna på regnbuen liker å høre på høytlesning, ofte etter en lesestund kan barna komme med et eller flere undrende spørsmål eller utsagn om det de har hørt i boka.

Vi leste en bok om en gutt som hadde mareritt om natta. Et av barna spurte: Hvorfor har vi mareritt? Da filosoferte vi om det, mange kom med gode forslag om hvorfor får vi mareritt. Det morsomste svaret var: Jeg får mareritt, hvis jeg ikke får lov å sove med mamma 😊.

Barna på regnbuen liker å spille brettspill, det inviterer til morsomme, undrende samtaler, stimulerer logisk tenkning, matteferdigheter og strategier. Det spilles hver dag og flere ganger om dagen, barna lager strategier og samarbeider for å vinne mot oss voksne 😊.

Fagområdet – Natur, miljø og teknologi

Denne måneden fulgte vi på blåmeis-familien i fuglekassen. Barna er veldig engasjerte, først telte vi egg, vi kom fram til 6. Da ventet vi og tittet på skjermen hver dag på når fuglene skal klekke ut. En dag oppdaget vi plutselig at det var små fuglunger der inne, men dessverre ble det bare fem. Barna liker å se på hvordan mamma og pappa mater ungene sine og hvordan de renser fuglekassen, og hvordan de bærer bæsjen til ungene ut av fuglekassen.

Vi har vært på tur til Søråsen parken, ned på jordet og klatret i trær og busker, som Ida sier - «naturens klatrestativer». Vi har undersøkt og matet edderkopper og insekter med blader og blomster. Vi voksne på regnbuen synes at barna liker å gå på tur, selv om turen ikke er lang, men de liker å leke utenfor barnehagen. Maxigruppa har vært på flere turer, gruppene har vært på turer rundt i nærområdet.

Vi har plantet våre planter ut i plante kassene, men dessverre, det var mislykket. Det var rett og slett for varmt den dagen vi tok plantene ut. Vi måtte så rett i kassene på nytt.

Sosial kompetanse - Fagområdet – Etikk, religion og filosofi

Vi fortsetter å ta opp ulike etiske dilemmaer for at barna skal øve på å tenke og handle mest mulig etter gode verdier. Barna skal øve seg på å se ulike perspektiver, at andre kan ha andre tanker og ideer enn en selv. Vi hjelper barna til å finne gode løsninger i uenigheter.

Vi skal undre sammen med barna over dilemmaer.

Fagområdet -Natur, miljø og teknikk

Vi skal følge med på det som skjer i plantekassene og vi må huske å vanne også.

Det skjer mye i fuglekassen, så vi kommer til å fortsette å følge med.

Vi skal ha en tur til bondegård og der er det mye å lære og følge med.

Info

Sommerfest for barn og foreldre mandag 10.06.24 kl.15:30-17:00.  Maxi-barna kommer marsjerende inn når festen starter. De får overrekt et diplom og synger et par sanger. Så kommer alle barna frem og lager et stort kor. Etterpå spiser dere medbrakt niste.

Bondegårds besøk 18.06.24 – kl.10:00 - 14:00  Vi blir hentet med buss i barnehagen og kjørt til Bergvang gård. Ta med sekk, mat, drikke og ta på klær etter  vær!

Fra uke 27 er det sommeravvikling. Det vil si at flere barn og personal starter ferie, og at avdelinger blir slått sammen. Informasjon om dette får de aktuelle barn, og foreldre, etter hvert. Vi har helt stengt i uke 29 og 30.
Vurdering av dette året kommer i midten av juni.