Måneden
som gikk
I mai hadde
vi fantastisk vær med mye sol, det har innvirket til vår utelek og lengden på
utetiden. Lek i sandkassen, lek med vann, sykling, klatring i trær, fotball, jakt
etter insekter, dansing ute og flere turer ble det i det fine været.
Vi lagde
17.mai pynt og snakket om hvorfor vi feirer 17.mai. Noen av barna visste at
denne dagen er Norges bursdag.
Vi har hatt
feiret to bursdager denne måneden, Olivia fylte 6 år og Inga fylte 5 år. Det er
alltid stas med bursdagfeiring på avdelingen. Vi sier en gang til; Hipp Hipp
Hurra for jentene!
Sosial
kompetanse
Denne
måneden jobbet vi ekstra med dilemmaer. Hver dag møter barna på mange
forskjellige utfordringer/dilemmaer: skal jeg dele leker eller ikke, hjelpe de
andre, sette andres behov foran sine, høre på hva andre mener, la andre
bestemme i leken og si stopp. Vi ser at barna øver og prøver å løse de små dilemmaer.
En
4 årig jente satt og lekte med duplo, hun bygget et hus til dyr. Det kommer en
2 år gammel gutt, ser på henne og peker på en duplokloss som er en løve. Jenta
ser på gutten, og spør; Vil du ha denne løven? Gutten nikker, jenta ser på
løven ser på gutten, tenker litt. Hun gir løven til gutten og sier: Jeg kan
finne et annet dyr til min dyrehage.
Vi har hatt
siste temasamling, som ble avsluttet med at Keiserinnen fikk sine magiske
krefter tilbake og returnerte til sin verden. Dragen har fått eggene sine igjen,
og til og med klekket det ut en liten drageunge som sprutet ild. Temasamlingen
avsluttet vi med en fest med grillmat og is som ble servert av selveste dragen.
Fagområdet
– Etikk, religion, filosofi
Denne
måneden fokuserte vi på å stille barna åpne spørsmål. Åpne spørsmål inviterer
barna til å finne løsning, svar på spørsmål eller problemet selv, barna øver på
å resonnere, filosofere og analysere. I forbindelse med planting av våre
planter hadde vi mange undrende samtaler med barna:
et barn spurte: hvorfor planter vi tomater i jorda? Jeg spurte tilbake: Hva
tenker du, hvorfor gjør vi det? Etter en frem og tilbake filosofering kom
barnet frem til svaret: Tomater trenger mere plass, sol og regn for at de skal
vokse.
Etter
temasamlingen kom flere undrende spørsmål og filosofiske samtaler: finnes det
en annen verden, fins det drager på ekte, hva spiser drager osv. Barna på
regnbuen liker å høre på høytlesning, ofte etter en lesestund kan barna komme med
et eller flere undrende spørsmål eller utsagn om det de har hørt i boka.
Vi
leste en bok om en gutt som hadde mareritt om natta. Et av barna spurte:
Hvorfor har vi mareritt? Da filosoferte vi om det, mange kom med gode forslag
om hvorfor får vi mareritt. Det morsomste svaret var: Jeg får mareritt, hvis
jeg ikke får lov å sove med mamma 😊.
Barna på
regnbuen liker å spille brettspill, det inviterer til morsomme, undrende
samtaler, stimulerer logisk tenkning, matteferdigheter og strategier. Det
spilles hver dag og flere ganger om dagen, barna lager strategier og
samarbeider for å vinne mot oss voksne 😊.
Fagområdet
– Natur, miljø og teknologi
Denne
måneden fulgte vi på blåmeis-familien i fuglekassen. Barna er veldig
engasjerte, først telte vi egg, vi kom fram til 6. Da ventet vi og tittet på skjermen
hver dag på når fuglene skal klekke ut. En dag oppdaget vi plutselig at det var
små fuglunger der inne, men dessverre ble det bare fem. Barna liker å se på
hvordan mamma og pappa mater ungene sine og hvordan de renser fuglekassen, og
hvordan de bærer bæsjen til ungene ut av fuglekassen.
Vi har vært
på tur til Søråsen parken, ned på jordet og klatret i trær og busker, som Ida
sier - «naturens klatrestativer». Vi har undersøkt og matet edderkopper og
insekter med blader og blomster. Vi voksne på regnbuen synes at barna liker å
gå på tur, selv om turen ikke er lang, men de liker å leke utenfor barnehagen.
Maxigruppa har vært på flere turer, gruppene har vært på turer rundt i
nærområdet.
Vi har
plantet våre planter ut i plante kassene, men dessverre, det var mislykket. Det
var rett og slett for varmt den dagen vi tok plantene ut. Vi måtte så rett i
kassene på nytt.
Juni
Sosial
kompetanse - Fagområdet – Etikk, religion og filosofi
Vi
fortsetter å ta opp ulike etiske dilemmaer for at barna skal øve på å tenke og
handle mest mulig etter gode verdier. Barna skal øve seg på å se ulike perspektiver,
at andre kan ha andre tanker og ideer enn en selv. Vi hjelper barna til å finne
gode løsninger i uenigheter.
Vi skal
undre sammen med barna over dilemmaer.
Fagområdet
-Natur, miljø og teknikk
Vi skal
følge med på det som skjer i plantekassene og vi må huske å vanne også.
Det skjer
mye i fuglekassen, så vi kommer til å fortsette å følge med.
Vi skal ha
en tur til bondegård og der er det mye å lære og følge med.
Info
Sommerfest
for barn og foreldre mandag 10.06.24 kl.15:30-17:00. Maxi-barna kommer marsjerende inn når festen starter. De får
overrekt et diplom og synger et par sanger. Så kommer alle barna frem og lager
et stort kor. Etterpå spiser dere medbrakt niste.
Bondegårds
besøk 18.06.24 – kl.10:00 - 14:00 Vi blir hentet med buss i barnehagen og kjørt til Bergvang gård. Ta med sekk, mat, drikke og ta på klær etter vær!
Fra uke 27
er det sommeravvikling. Det vil si at flere barn og personal starter ferie, og
at avdelinger blir slått sammen. Informasjon om dette får de aktuelle barn, og
foreldre, etter hvert. Vi har helt stengt i uke 29 og 30.
Vurdering av
dette året kommer i midten av juni.