Meny
Forside
Søråsen 20B 1356 Bekkestua Vis på kart
Telefon: 67 12 55 76 Send oss e-post
Redaktør: Merete Andersen
Juni

Månedsskriv

Måneden som gikk
I mai hadde vi mye fint vær, og har vært ute både morgen og ettermiddag mange av dagene. Det er fortsatt gøy å leke i hjertehuset, klatrestativet og huskene. Mange av barna kommer seg både opp og ned fra bildekk-huskene selv. På ettermiddagen er vi på forsiden av barnehagen der vi blant annet har laget sykkelbane og tatt ut en stor balje med vann som har vært gøy å leke med. Praten går og vi voksne fyller på med ord og begreper og åpne spørsmål som setter tankene i gang hos barna. 

Inne har vi byttet avdelinger til Musehullet og Trollstua slik at alle blir kjent med disse to avdelingene også. Klosser og dyr på Troll og Paw Patrol på Mus er populært. Er det noen som vil leke på puterommet eller med duplo eller togbane tar vi bare og går oss en tur til Regnbuen eller Smørøyet.



I leken og ellers merker vi godt at barnas språk blir bedre. De eldste barna snakker i hele setninger og har lange samtaler.

Maud: Josse hjelpa meg. Hun hjelper meg hele tiden!
Josefine: Jeg har sett en film som heter Kokos, en som heter Miguel! 
Maud: Jeg hadde det på TV-en min!

Helene stikker innom og vil være med i samtalen:

Jeg er 2 år, jeg skal gå på skolen min!

Una, som blir 2 år i juli har lenge holdt seg til to-ords setninger. De voksne har blitt kalt mamma, men i det siste har det gått fra...

Mamma se!   til   Anne! Se på jeg!!


Sosial kompetanse
Denne måneden har vi hatt fokus på ”Lek, glede og humor” som ligger som en overbygging over alle temaene vi jobber med under sosial kompetanse.

Janet kommer inn på rollelekrommet og blir møtt av Olav som sier «du kan gå ut» med et lurt smil…
Janet: får jeg ikke være her?
Olav begynner å le masse.
Janet ser på ham med et spørrende blikk.
Olav ler og og drar frem smokken sin fra t-skjorta og holder den opp foran Janet: Kan du legge smokken min på plassen?

I tillegg har vi hjulpet barna å huske å bruke Hei, Takk og Ha-det. Som dere ser under har det begynt å sitte!

Herman og Lilly sitter sammen oppi en "togvogn", de ler når kassa triller med dem oppi, og roper "Hei, hei" når de kommer bort til Una, Ole og Janet, og et lystig "hadet, god tur" når de trilles avgårde igjen.


Fagområder
I mai er det fagområdet ”Etikk, religion og filosofi” som har vært i fokus. Vi voksne passer på å gi barna konkrete positive tilbakemeldinger når de viser omsorg for hverandre…

Vi skal ta ut sykler fra skuret. Vi har fire blå sykler (nyeste og beste å sykle på) og to røde (eldre typer) Når Hedda kommer er det kun en rød igjen. Den har hun ikke så lyst på. Jeg spør om Wiktor kan bytte med Hedda så han får den rød og hun den blå? Ja, sier Wiktor med høy stemme! Så fint at du ville bytte, Wiktor, nå ble Hedda glad!

Vi har også jobbet med å hjelpe barna å forstå at vi er forskjellige og har ulike behov. For eksempel ved å påpeke at noen blir fortere kalde og bruker jakke selv om andre fint kan gå uten. Anne har også hatt samlinger med en Thomas og Kristine-bok der de utforsker hva som er forskjellig og hva som er likt. Barna visste veldig godt at gutter kan stå å tisse, mens jenter som regel sitter…


Fagområdet ”nærmiljø og samfunn” og ”Natur miljø og teknologi” vektlegges hele året med blant annet turdagen på onsdager. Denne måneden har vi vært på tur i nærskogen der vi traff på Bulder, katten til Bjørn på Trollstua. På sletta nedenfor barnehagen har vi studert alle stadiene til løvetannen, men det morsomste var å blåse vekk fnokkene!! (som for øvrig vi var enige om var et morsomt ord). Den siste turen gikk via Søråsen-veien til parken, med stopp for å se på t-banen.



Det har vært spennende å følge med på livet i fuglekassa der et blåmeis-par slo seg ned i år også. Vi har sett på fuglekassa ute og forklart at det vi ser på skjermen er inni fuglekassa, men om alle barna skjønner at det ikke er en film som på TV er usikkert... Uansett er det gøy å se på de 5 blåmeisungene skrike etter mat!
Vi har også vannet og fulgt med på solsikkene vi plantet. Neste år skal vi plante dem inne først, så de rekker å bli litt større før sommerferien...


Juni

Sosial kompetanse
Vi fortsetter med ekstra fokus på å tulle og tøyse og le sammen. Kjenne at vi blir glade og at det er lettere å vise omsorg/være en god venn da! Fortsatt positiv bekreftelse på bruk av Hei, Takk og Ha det bra blir det også.

Fagområder
Fagområdet ”Etikk, religion og filosofi” er i fokus i juni også.  Vi voksne fortsetter å gi positiv oppmerksomhet når barna viser omsorg for andre og korrigere negativ adferd, sette ord på barnas følelser og stille undrende spørsmål.

Turdagen på onsdager (fagområder: ”nærmiljø og samfunn” og ”Natur miljø og teknologi”) fortsetter vi med i juni. Målet er å gi barna gode opplevelser i naturen/nærmiljøet i all slags vær og følge med på det som spirer, gror og lever i naturen.

Uka på småbarnsgruppa i juni

I juni fortsetter vi med ekstra utetid ved å innimellom gå ut på ettermiddagen også. Samlinger varierer litt i forhold til om vi er ute eller inne, men det blir dans, boklesing, eventyr med konkreter og sanger uansett. Vi fortsetter med tur på onsdager ut juni. Bildet under er fra utesamlinger med "Bjørnen sover" og "Geitekillingen som kunne telle til ti".