Forside
Telefon: 67 12 55 76 Send oss e-post
Redaktør: Merete Andersen
Dragen, Elsa, Bulder, Keiserinnen og en dragefødsel

Dragen binder fast Elsa og Bulder til et tre.  Dragen strammer tauet så hard at Elsa og Bulder får vondt.

Dragen går rundt og er rasende og vekselsvis mumler og roper alt han skal gjøre med Elsa og Bulder.
«JEG SKAL SPRUTE ILD PÅ DEM!!»
«..nei, det er jo skogbrannfare...»
«JEG SKAL TYGGE DEM MED TENNENE MINE!!»
«Eller kanskje jeg skal TRÅKKE på dem?»
Elsa og Bulder protesterer, men dragen hører ikke på dem.

«JEG SKAL TA DERE – FOR DERE TOK EGGET MITT!!» roper dragen.
«NEI – det var ikke OSS..» prøver Bulder og Elsa å forklare, men dragen hører ikke på dem, han bare fortsetter med å skjelle dem ut og true dem med ulike straffer som han kan finne på.

Til slutt så hører dragen på det Elsa og Bulder prøver å fortelle, men han er sikker i sin sak: «Å NEI – det var DERE som tok egget mitt.  Keiserinnen er jo en VENN og hun PASSER PÅ eggene mine!»

«Å NEI – du har ikke fått KEISERINNEN til å passe på eggene??  Hun kan jo TA DEM!»

Barna har nå også begynt å protestere og støtter Bulder og Elsa i det de sier.  Dragen lurer på om Elsa og Bulder har lurt barna, men både Bulder og Elsa OG barna protesterer; det ér Keiserinnen som har tatt egget.
«NEI – TULL!!  Keiserinnen FANT jo det blå egget..» prøver dragen, men Elsa og Bulder forteller hvordan det egentlig var.

Nå begynner dragen å tvile på hva som var sant og hva som ikke var sant.  Nok en gang spør han både Bulder, Elsa og barna og de er helt enige; det ér Keiserinnen som har tatt egget og som har løyet.  Dragen blir redd for eggene sine – nå må han beskytte dem.  Han går inn i huset sitt for å hente noe før han tar Keiserinnen.

Mens dragen er i huset kommer Keiserinnen bærende på redet.  Hun er lei seg og redd og plasserer redet på en stubbe.
«Jeg er SÅ lei meg for at jeg tok egget og at jeg lurte dragen..»
«DER ER DU» utbryter Elsa og Bulder.
«Ja, jeg har kommet for å redde dere» forklarer  Keiserinnen og går mot dem.

«Ja, nå MÅ du hjelpe oss» sier Bulder og Elsa.
«Ja, det skal jeg – men da må dere være venn med meg» prøver Keiserinnen.
«Njaaaa» svarer Elsa.  «Kan vi stole på deg da?  Jeg er litt usikker jeg» slenger Bulder på.
«Ja, jo, men altså..» prøver Keiserinnen..

Keiserinnen går for å befri Elsa og Bulder, men den som oppdager henne nå, det er Dragen.
Han blir rasende og fyker mot Keiserinnen.  Keiserinnen rekker akkurat å smette avgårde og nå starter en forrykende jakt; Keiserinnen først og Dragen etter.

I jakten hopper Keiserinnen forbi redet og da snur hele stemningen, for i redet, der ligger det en liten dragebaby.
«NÆMMEN HÆLLEDUSSEN» utbryter Dragen i det han stopper opp.  Han bøyer seg ned og plukker opp ett egg med en liten dragebaby som stikker ut av egget.  Nå blir Dragen veldig glad og stolt og vil veldig gjerne vise frem babyen sin.

Plutselig spruter den lille dragen ild fra munnen og det er tydelig at Den Lille ikke klarer å kontrollere seg.
Keiserinnen foreslår at de kan ta en liten fest for å feire Den Lille og de blir enige om å hente is.
Barna vil også ha is så de blir enige om at alle kan få.

Keiserinnen og Dragen(-e) gikk for å hente isen, men når de kommer ut så spruter Den Lille flammer igjen – og sannelig så klarer Den Lille å sprute ild på all isen så den smelter.
Ingen har lyst på smeltet is – så de blir enige om at de kan begynne med en liten pølsefest og så kan de legge isen tilbake i fryseren så det er is til etterpå.

Keiserinnen og Dragen og Den Lille går avgårde, og tilbake står Bulder og Elsa.  De er glemt av de andre.  Men barna tar ansvar og slipper dem løs så de også får være med på festen.  Og hvilken fest det ble.
Det har gått rykter om den store festen over alt i området nå..

Underveis i festen så kom Dragen og delte ut de to siste merkene til Keiserinnen og så ga han henne smoothie i tryllestaven (for det var de to siste fargene hun manglet) – og så sa hun farvel og dro tilbake til sin verden...

Snipp snapp snute – så er dette eventyret ute.