Måneden
som gikk
Tusen takk
til alle som deltok på utedugnaden! En kjempeinnsats ble gjort og nå er det
flotte uteområdet som er rakt, feid og spylt, og perfekt til sykling og lek for
barna deres.
Tusen takk til
alle dere foreldre for utviklingssamtaler, for gode tilbakemeldinger og godt
samarbeid.
Sosial
kompetanse – Positiv sosial atferd
Vi har øvd
mye på å heie på hverandre og vise glede når andre vinner for eksempel i spill.
Barna har blitt gode på å oppmuntre og støtte hverandre for eksempel i
garderoben ved påkledning og å hjelpe hverandre. Eldre barn oppmuntrer de
yngste til å prøve å klatre og hoppe fra ribbeveggen. Vi ser at barna har blitt
gode på å invitere hverandre med i leken og prøver å høre på andres mening og
forslag, men vi øver fortsatt på det. Å la andre bestemme eller komme med
forslag er ikke så lett.
Ellers
opplever vi at barna er hjelpsomme og de er positive til å prøve nye ting.
Prøve å klare selv, prøve å samarbeide for å finne svar, prøve å smake på nye
smaker og prøve å hjelpe andre. Som for eksempel da vi laget pizza, ble flere
inspirert av sine venner til å ha noe nytt på pizzaen.
Fagområdet
– Antall, rom og form
Vi har hatt
fokus på begreper og former når vi har lekt med puter på puterommet, når vi har
lekt med duplo, biler og spilt spill. Denne måneden hadde vi ekstra fokus på
spill, å telle, vente på tur, tenke seg fram til løsning osv. Barna har fått
super-dilla på å spille Junior Uno, de samarbeider for å vinne mot oss voksne😊.
Vi har øvd på
matematikk og snakket mye om antall og form, da vi laget mat av pølser og
spaghetti. Hvor mange biter får man
når man deler pølsa på midten? Hva med spaghetti, hvor mange ben har en
edderkopp? Hvor mange ben har et pinnedyr?
Fagområdet – Natur, miljø, teknologi
Veldig mange barn er opptatt av alt som kryper og krabber
etter en lang vinter under snøen. Det letes etter mark, biller, andre insekter
og edderkopper. Barna samler dem i bøtter studerer hvor mange bein de har, er
det en mamma eller pappa, hvor er barna, hva spiser de osv. Alle insekter og
mark slippes tilbake ut i naturen.
Nå når blomstene våre har kommet, er barna veldig ivrige etter
å plukke dem. Vi snakker med barna om hva som skjer med blomsten etter at den
blir plukket. Hvor lenge lever den i en vase og hvor lenge lever den ute i
naturen? På tur til Krokvollen fant vi mange fine blomster, og etter en lang
filosofisk samtale med noen jenter, ble vi enige om at blomster lever mye
lengre ute i naturen enn hjemme i vasen.
Vi har sådd forskjellige frø som vi skal plante ut i bedet
når de vokser seg til. Så-prosessen begynte vi med å kjenne på jorda, hvordan
kjennes det, myk, hard, fuktig eller tørr? Det var mange forskjellige meninger,
men den felles avgjørelsen var at jorda er myk, litt våt og lukter rart. Alle som ville,
fikk putte jord i en liten potte og putte nedi frø. Løk, tomater, grønnkål,
erter, hvitløk, rødbet og potet ble plantet og sådd. Barna har lært at et frø
trenger både vann og sol for å vokse. Det er ikke så lenge igjen til vi skal
plante det i våre plantekasser ute.
Fagområdet –
Nærmiljø og samfunn
Denne måneden hadde vi flere turer til
Krokvollen og på jordet ved barnehagen. Barna viser stor glede ved å leke ute i
naturen og koser seg på turene. Vi øver på trafikkregler når vi ferdes på
veiene, barna har blitt veldig gode på å stoppe og se om det kommer biler eller
ikke. På veien går vi samlet i en rekke og vi hjelper hverandre når det trengs.
Vi ser at barna liker å gå på tur og alltid viser engasjement når vi velger
hvor skal vi gå. Det beste barna vet er å spise matpakke på tur og studere innholdet
i hverandres matpakker.
Månedens mat – Mat
på bål og fra andre land
Denne måneden hadde vi både mat på bål
og mat fra andre land.
Mat på bål – det ble fiskekaker,
burgerbrød og grønnsaker. Det mest spennende for barna var om vi voksne klarte
å tenne bål. Ida klarte å tenne bål med glans😊. Før vi gikk til bålplassen snakket vi med
barna om hva vi trenger for å tenne bål, til å slukke bålet, til å steke
fiskekaker og hvordan man ferdes i nærheten av et bål. Maten smakte godt og ble
spist opp, barna koste seg og lekte i skogen og på slutten bidro alle til å
slukke bålet med vann fra vannflaskene sine (det var spennende oppgave).
På slutten av april laget vi mat fra et
annet land. I år, etter barnas ønske, ble det pizza, fra Italia. Vi har snakket
om hvordan pizza lages, vi har sett på noen videoer om hvordan kokker lager
pizza i Italia. Bodil laget pizzadeig, barna måtte selv kjevle ut deigen og
legge på det de ønsket. Det var stort engasjement, alle ønsket å lage sin egen
pizza, flere prøvde legge på noe nytt på pizzaen, noen ble inspirert av sine
venner og noen prøvde å ha alt mulig på sin pizza. All pizza ble spist opp,
barna takket for maten og takket Bodil for god pizzadeig.
Mai
Sosial kompetanse
– Dilemma
Hverdagen kan by på dilemmaer. Valg
mellom ulike ting, og noen ganger kan det handle om valget mellom det man har
lyst til og det man vet er riktig.
I arbeidet med dilemmaer ønsker vi å
trekke inn alt det vi har jobbet med i år og øve oss på å bli en enda bedre
versjon av oss selv. Hva er rett og hva er galt å være med på? Hvordan har man
det inni seg hvis man gjør noe dumt, hva kan man øve på å gjøre isteden?
Vi ønsker å skape et klima der barna
hjelper og støtter hverandre, framfor å anklage hverandre og passe på at alle
følger reglene. Vi hører barn som sier, at han gjorde det først, hun sa jeg
skulle gjøre det, hun begynte osv. Da snakker vi om at en selv må tenke over
det en selv gjør og ikke la andre bestemme. Det er lurt å være den som stopper
eller sier stopp.
Snart er
det siste temasamling, og den skal markeres med en vårfest for barna. Det blir
leker, og grilling.
Fagområdet –
Etikk, religion, filosofi
Dette området henger sammen med temaet
i sosial kompetanse. Vi liker å undre og filosofere sammen med barna. Vi voksne
øver oss på å stille barn åpne spørsmål, som kan få barna til å tenke og
filosofere.
I Søråsen jobber vi for verdier som
anerkjennelse, likeverd og respekt. Vi anerkjenner og respekterer andre for det
de tror på, og snakker om ulikheter.
I mai vil vi snakke om grunnlovsdagen
17.mai.
Fagområdet -Natur
miljø og teknologi
I mai skal vi følge med fuglene i
fuglekassen. Vil det komme noen egg? Det dukker stadig opp flere dyr og kryp i
nærområdet og dette kan vi kanskje lære mer om. Vi skal følge med på
utviklingen i nærområdet. Vi skal plante våre planter ut i plantekassene våre.
Informasjon
13.mai-15.mai – Maxi
barna skal på Vangen leirskole.
22.mai Vår
fest - temaavslutning og siste temasamling med Keiserinnen og alle hun har møtt
på sin vei.
Fridager i mai: 1.mai,
9.mai, 17.mai og 20.mai er barnehagen stengt
Fredag 31.mai er det planleggingsdag – barnehagen er stengt
denne dagen.