Meny
Forside
Søråsen 20B 1356 Bekkestua Vis på kart
Telefon: 67 12 55 76 Send oss e-post
Redaktør: Merete Andersen
Mai

Månedsbrev

Måneden som gikk

Tusen takk til alle som deltok på utedugnaden! En kjempeinnsats ble gjort og nå er det flotte uteområdet som er rakt, feid og spylt, og perfekt til sykling og lek for barna deres.

Tusen takk til alle dere foreldre for utviklingssamtaler, for gode tilbakemeldinger og godt samarbeid.

Sosial kompetanse – Positiv sosial atferd

Vi har øvd mye på å heie på hverandre og vise glede når andre vinner for eksempel i spill. Barna har blitt gode på å oppmuntre og støtte hverandre for eksempel i garderoben ved påkledning og å hjelpe hverandre. Eldre barn oppmuntrer de yngste til å prøve å klatre og hoppe fra ribbeveggen. Vi ser at barna har blitt gode på å invitere hverandre med i leken og prøver å høre på andres mening og forslag, men vi øver fortsatt på det. Å la andre bestemme eller komme med forslag er ikke så lett.

Ellers opplever vi at barna er hjelpsomme og de er positive til å prøve nye ting. Prøve å klare selv, prøve å samarbeide for å finne svar, prøve å smake på nye smaker og prøve å hjelpe andre. Som for eksempel da vi laget pizza, ble flere inspirert av sine venner til å ha noe nytt på pizzaen.

Fagområdet – Antall, rom og form

 Vi har hatt fokus på begreper og former når vi har lekt med puter på puterommet, når vi har lekt med duplo, biler og spilt spill. Denne måneden hadde vi ekstra fokus på spill, å telle, vente på tur, tenke seg fram til løsning osv. Barna har fått super-dilla på å spille Junior Uno, de samarbeider for å vinne mot oss voksne😊.

Vi har øvd på matematikk og snakket mye om antall og form, da vi laget mat av pølser og spaghetti. Hvor mange biter får man når man deler pølsa på midten? Hva med spaghetti, hvor mange ben har en edderkopp? Hvor mange ben har et pinnedyr?

Fagområdet – Natur, miljø, teknologi

Veldig mange barn er opptatt av alt som kryper og krabber etter en lang vinter under snøen. Det letes etter mark, biller, andre insekter og edderkopper. Barna samler dem i bøtter studerer hvor mange bein de har, er det en mamma eller pappa, hvor er barna, hva spiser de osv. Alle insekter og mark slippes tilbake ut i naturen.

Nå når blomstene våre har kommet, er barna veldig ivrige etter å plukke dem. Vi snakker med barna om hva som skjer med blomsten etter at den blir plukket. Hvor lenge lever den i en vase og hvor lenge lever den ute i naturen? På tur til Krokvollen fant vi mange fine blomster, og etter en lang filosofisk samtale med noen jenter, ble vi enige om at blomster lever mye lengre ute i naturen enn hjemme i vasen.

Vi har sådd forskjellige frø som vi skal plante ut i bedet når de vokser seg til. Så-prosessen begynte vi med å kjenne på jorda, hvordan kjennes det, myk, hard, fuktig eller tørr? Det var mange forskjellige meninger, men den felles avgjørelsen var at jorda er myk, litt våt og lukter rart. Alle som ville, fikk putte jord i en liten potte og putte nedi frø. Løk, tomater, grønnkål, erter, hvitløk, rødbet og potet ble plantet og sådd. Barna har lært at et frø trenger både vann og sol for å vokse. Det er ikke så lenge igjen til vi skal plante det i våre plantekasser ute.

Fagområdet – Nærmiljø og samfunn

Denne måneden hadde vi flere turer til Krokvollen og på jordet ved barnehagen. Barna viser stor glede ved å leke ute i naturen og koser seg på turene. Vi øver på trafikkregler når vi ferdes på veiene, barna har blitt veldig gode på å stoppe og se om det kommer biler eller ikke. På veien går vi samlet i en rekke og vi hjelper hverandre når det trengs. Vi ser at barna liker å gå på tur og alltid viser engasjement når vi velger hvor skal vi gå. Det beste barna vet er å spise matpakke på tur og studere innholdet i hverandres matpakker.

Månedens mat – Mat på bål og fra andre land

Denne måneden hadde vi både mat på bål og mat fra andre land.

Mat på bål – det ble fiskekaker, burgerbrød og grønnsaker. Det mest spennende for barna var om vi voksne klarte å tenne bål. Ida klarte å tenne bål med glans😊. Før vi gikk til bålplassen snakket vi med barna om hva vi trenger for å tenne bål, til å slukke bålet, til å steke fiskekaker og hvordan man ferdes i nærheten av et bål. Maten smakte godt og ble spist opp, barna koste seg og lekte i skogen og på slutten bidro alle til å slukke bålet med vann fra vannflaskene sine (det var spennende oppgave).

På slutten av april laget vi mat fra et annet land. I år, etter barnas ønske, ble det pizza, fra Italia. Vi har snakket om hvordan pizza lages, vi har sett på noen videoer om hvordan kokker lager pizza i Italia. Bodil laget pizzadeig, barna måtte selv kjevle ut deigen og legge på det de ønsket. Det var stort engasjement, alle ønsket å lage sin egen pizza, flere prøvde legge på noe nytt på pizzaen, noen ble inspirert av sine venner og noen prøvde å ha alt mulig på sin pizza. All pizza ble spist opp, barna takket for maten og takket Bodil for god pizzadeig.

Mai

Sosial kompetanse – Dilemma

Hverdagen kan by på dilemmaer. Valg mellom ulike ting, og noen ganger kan det handle om valget mellom det man har lyst til og det man vet er riktig.

I arbeidet med dilemmaer ønsker vi å trekke inn alt det vi har jobbet med i år og øve oss på å bli en enda bedre versjon av oss selv. Hva er rett og hva er galt å være med på? Hvordan har man det inni seg hvis man gjør noe dumt, hva kan man øve på å gjøre isteden?

Vi ønsker å skape et klima der barna hjelper og støtter hverandre, framfor å anklage hverandre og passe på at alle følger reglene. Vi hører barn som sier, at han gjorde det først, hun sa jeg skulle gjøre det, hun begynte osv. Da snakker vi om at en selv må tenke over det en selv gjør og ikke la andre bestemme. Det er lurt å være den som stopper eller sier stopp.

Snart er det siste temasamling, og den skal markeres med en vårfest for barna. Det blir leker, og grilling.

Fagområdet – Etikk, religion, filosofi

Dette området henger sammen med temaet i sosial kompetanse. Vi liker å undre og filosofere sammen med barna. Vi voksne øver oss på å stille barn åpne spørsmål, som kan få barna til å tenke og filosofere.

I Søråsen jobber vi for verdier som anerkjennelse, likeverd og respekt. Vi anerkjenner og respekterer andre for det de tror på, og snakker om ulikheter.

I mai vil vi snakke om grunnlovsdagen 17.mai.

Fagområdet -Natur miljø og teknologi

I mai skal vi følge med fuglene i fuglekassen. Vil det komme noen egg? Det dukker stadig opp flere dyr og kryp i nærområdet og dette kan vi kanskje lære mer om. Vi skal følge med på utviklingen i nærområdet. Vi skal plante våre planter ut i plantekassene våre.

Informasjon

13.mai-15.mai – Maxi barna skal på Vangen leirskole.
22.mai Vår fest - temaavslutning og siste temasamling med Keiserinnen og alle hun har møtt på sin vei.


Fridager i mai: 1.mai, 9.mai, 17.mai og 20.mai er barnehagen stengt

Fredag 31.mai er det planleggingsdag – barnehagen er stengt denne dagen.