Meny
Forside
Søråsen 20B 1356 Bekkestua Vis på kart
Telefon: 67 12 55 76 Send oss e-post
Redaktør: Merete Andersen
Mai

Månedsskriv

Måneden som gikk!
April har vært en måned med mye ulik aktivitet, og vi har fulgt med på endringene i naturen. Vi snakket blant annet om fugler i en samling i starten av måneden, og siden da har barna virkelig vært på utkikk etter linerla, som vi ventet på skulle komme tilbake fra Afrika. Og plutselig en dag i forrige uke da vi satt å spiste 3-mat så vi den på lekeplassen utenfor vinduet, med den vippende stjerten. Tenk at den har flydd helt fra Afrika, og hvordan finner den veien? Fint å ha ting å undres over. Når linerla er her, da er det virkelig vår.



Barna koser seg med sykling, klatring i klatrestativet, huske, sandkasselek og litt småkrypjakt som så vidt er kommet i gang. Inne har vi tatt observasjoner av hva og hvem de store barna leker med, og hvilke avdelinger de går på valg til. Det kom fram at alle leker med mange ulike barn, men at de fleste leker ekstra mye med noen. Det var mye rollelek, som er en fantastisk lek hvor de lærer mye samtidig som de ikke vet det (empati/rolletaking, turtaking, språk, selvhevdelse, selvkontroll, sosialt samvær, bearbeider opplevelser m.m). Så nær som alle gikk flere dager på valg (besøk til andre avdelinger), noen foretrakk, regnbuen, andre mus eller troll. Det er litt avhengig av hva slags leker de ulike avdelingene har å by på, noe som gjør at de foretrekker forskjellige rom/avdelinger.

Tusen takk for flott innsats på dugnaden! Det ble så fint på uteområdet vårt. Vi har snakket med barna om hvor det er greit å grave, og hvor jorda/bakken skal få være i fred, hvor kan man plukke blomster, og hvor skal de få stå å vokse seg ferdig. Plantekassene skal også snart tas i bruk.

Vi har hatt to barnehagelærer-studenter på Smør i april, og de er nå ferdig med sin praksis hos oss. Det har vært supert å ha de sammen oss, barna er glade i dem og vil helt sikkert savne dem. De hadde et prosjekt sammen hvor barna lagde edderkopper og tema edderkopper og småkryp ble snakket om i samling.



Sosial kompetanse
Vi ser, som tidligere sagt, mye hjelpsomhet barna imellom, det er godt å se. Det er dobbel gevinst, både barnet som hjelper og barnet som blir hjulpet, blir så glade. Det er mye av dette både ved måltid og i garderobe. Også i lek hjelper de hverandre, eller finner gode løsninger. For eksempel, Johanne tegner, og Helene vil også, men det er ikke flere ark igjen på bordet. Da sier Johanne, «jeg kan hente til deg» så henter hun en stol så hun rekker opp til hylla med arkene. Hun kommer tilbake med tegneark til en strålende fornøyd Helene😊
Småbarna har blitt veldig selvstendige, men det kan være vanskelig med tøfler eller innesko noen ganger, da er det godt med noen som ser det og tilbyr hjelp.

Vi har også hatt temasamling om dilemma. Der Keiserinnen var usikker på hva hun skulle gjøre med drage-egget hun hadde tatt. Skulle hun gi det tilbake eller beholde det, hun trengte jo den blå fargen fra egget....  Dilemmaer og samvittighet skal vi snakke om framover. Hva er rett å gjøre, og hva er ikke så lurt, og hvordan stå imot fristende ideer.



Antall, rom og form
Vi har spilt endel spill også denne måneden, mange er gode på ulike begrep når vi spiller "Se hva jeg kan", feks. motsetninger, som hva er motsatt av sommer? eller motsatt av høy? hvor mange har vi hvis vi har tre fisker også får vi to til? Vi har snakket om hva vi ser i rommet som er rektangel, kvadrat, sirkel, trekant osv. Barna er aktive og oppdager stadig nye ting og deres form.

Bøker og rim og regler med tall har også vært populært, Telleboka, eventyr med telling, ulike rim og regler. Vi merker at vi holder på med tall, for barna gjør det selv også i hverdagen. Mange liker å telle så langt de klarer, noen vil også gjerne telle på engelsk, tysk eller spansk.


Natur, miljø og teknologi.
Vi har sett skogens endringer godt de siste ukene, fra bladløse trær, til knopper og begynnende blader nå. Nye småkryp dukker stadig opp, humler er observert, meitemark og tusenbein. Vi har lest om larver som blir til sommerfugler, mark som hjelper jorda, og fugler.

I tillegg til linerla, har vi sett blåmeisen flytte inn i fuglekassa, og den har lagt flere egg. Det blir spennende å følge med på fremover. Barna liker veldig godt å lære om dyr og natur.



Kosthold

Vi har hatt «mat fra annet land», og valgte Tyskland siden Louis har tysk mamma. Det ble sett på kart, og snakket om hvor landet ligger, og litt om andre land på kartet. Vi tegnet flagg, og mammaen til Louis lagde deilige brezeln til oss (saltkringle). Til lunsj spiste vi bratwurst, wienersnitsel og pommes frites. Det var veldig populært!!!



Til lunsj har vi en del grønnsaker ved siden av brød og rundstykker. Det er populært å ta grønnsakene på brødskiva, og noen lager følelsesuttrykk av de….



MAI

Sosial kompetanse:
Vi skal snakke om ulike dilemma. Hva er rett og hva er galt å være med på. Hvordan har man det inni seg hvis man gjør noe dumt, hva kan man øve på å gjøre isteden? Vi vil prøve å lære barna noen strategier for hva man kan gjøre. Man kan si: «Nei, jeg vil ikke» og evt. vise det ved å gå sin vei. Eller man kan foreslå en annen bedre lek man kan leke, e.l. Det handler om å stå imot andres påvirkning når man egentlig burde tenke og velge selv. Dette er selvfølgelig vanskelig, og barna trenger mye støtte og oppmuntring for å stå i sine egne valg.

Et av områdene innen "Tett på" arbeidet handler om "å snakke med barn". Hvordan stille åpne og undrende spørsmål som gjør at barn vil snakke, og ikke lukker seg. Dette er ikke alltid lett, men man må feks. tåle å ha noe flere pauser, at det blir stille noen sekunder, ikke bare komme med neste spørsmål før barnet har tenkt ferdig. Ord som fortell, eller hva tenker du kan være åpne og fine spørsmål. 



Natur, miljø og teknologi.

Barna elsker å lete etter småkryp, plukke blomster, se på fugler og alt annet som vokser og gror. Vi fortsetter å se på, finne navn på, og ta vare på natur og småkryp (legger småkryp tilbake der de hører hjemme).

Når barn står ovenfor et problem eller utfordring, la barna få tid til å prøve selv og finne ut ved hjelp av veiledning fra oss og dere, når de prøver noe nytt. Eks. hvor hardt eller løst må jeg klemme på tubeosten for å få passe mengde på brødskiva? Når klærne er vrengt, hvordan kan man «rette de igjen»? Hvordan åpne papiret på isen?

Religion, etikk og filosofi.
I Søråsen jobber vi for verdier som – anerkjennelse, likeverd og respekt. Vi anerkjenner og respekterer andre for det de tror på, og snakker om ulikheter. Vi prøver å UNDRE oss sammen barn om hva tror du/hva tror andre. I mai vil vi snakke om grunnlovsdagen 17.mai.

Når barn får undre seg litt, om livet, jord og himmel, verdensrommet, rett og galt, kanskje de finner svar selv. Mens andre ganger hjelper vi de å finne fakta, og leter opp svar sammen. Noen ting finner man kanskje ikke noe svar på, det er lov å bare undre seg også!

Kosthold
Tema-mat denne måneden er festmat. Vi skal ha temaavslutning i midten av mai og har da en fest i barnehagen med barnas festmat, pølser og is.

Annen viktig informasjon   
Torsdag 9.mai stengt (Kr.himmelfartsdag)
Fredag 10.mar åpent for de som har «meldt seg på»
Fredag 17.mai stengt (Grunnlovsdag)
Mandag 20.mai stengt (Pinse)
Fredag 31.mai stengt (planleggingsdag)

Maxibarna drar til Vangen 13-15.mai

Mandag 10.juni blir det sommerfest for foreldre og barn. Nærmere info kommer.

Husk også at SU arrangerer tur førstkommende søndag. Se bildet😊