Maxigruppa - mai

Sosial kompetanse
Vi har snakket om ting som kan være skummelt og hva man kan gjøre med det.  F.eks. så er jo Axel redd for å gå alene ute i skogen når det er mørkt, men han gjør det likevel – for å øve.  Og sannelig er det mange av oss som er redde for noe.  Det har blitt nevnt det å være alene, eller å være et høyt sted eller når noen er sinte.
Og noen er litt spente for hvordan det vil være å dra til Vangen.
I en samlingsstund vi hadde så spurte den voksne; «Skal du ha med deg noen du er trygg på og som kan trøste deg?», men det var ganske få som rakk opp hånda.
Da sa den voksne at barna skulle se seg rundt på de som var der.  «Er det noen av de som er her nå som du er trygg på og som kan trøste deg?» spurte den voksne.  «Ja» svarte de fleste barna.
«Så bra!  Og i tillegg så er skal det jo være med fire voksne; Inga, Anne M, Line og Axel..  Er du trygg på noen av dem da – og kan de trøste deg?»  «JAAA!» svarte barna.

Og så har vi jo vært sammen med Ekebergparken og sammen med dem så har vi jo hatt mye moro.  Vi begynner faktisk å bli kjent med hverandre og gleder oss til å se hverandre igjen.
Da de var på besøk så inviterte vi dem også med inn på fellesrommet hvor vi så på bilder fra Vangen.  Maxibarna våre hadde riktig nok sett bildene før, men gjentagelser er visst lurt sier de voksne..

Fagområdet antall, rom og form
Vi har jobbet litt med dette fagområdet.  Både da vi spikket og da vi lekte med Ekebergparken.  Men vi hadde også en egen dag full av tall, telling, mengder, vekt og masse begreper.  Vi hadde 4 stasjoner der vi erfarte og snakket om mange av disse tingene.  Vi lagde play-dough/plastelina og da måtte vi måle mengder.  Vi veide leker og ting og så hvem som fløt og hvem som sank.

Fagområdet nærmiljø og samfunn
Tur til Emma Sansehus med buss begge veier, besøk av Ekebergparken barnehage og alt pratet om Vangen har satt et lite fokus på nærmiljø og samfunn.  Men vi har også hatt samtaler om hva som er forskjellen på gutter og jenter; hva er det gutter kan som ikke jenter kan og hva er det jenter kan som ikke gutter kan.  Og vet du hva?  I skikkelig gamledager så trodde man at det var større forskjeller enn det som faktisk finnes.  Men det er bare jenter, eller damer da, som kan få bebi og gi dem mat…

Dette var ett eksempel på en av mange samtaler vi har hatt med barna.  De er ofte spontane og handler om noe ett enkelt barn sier.  Og det at barna er med på å bestemme innhold og fokus i samtaler, lek og samlingsstunder – det handler også om barns rett til medvirkning.

Sosial kompetanse
Nå skal vi jobbe med dilemmaer.  Hva er egentlig ett dilemma?  Og hvordan finner man det riktige svaret?  MÅ man svare på alt?  Finnes det et riktig svar – alltid?  Det er siste innspurt før ferien og vi fokuserer på å trekke inn litt av alt det vi har jobbet med i år når vi skal løse dilemmaer.  Og for å løse dilemmaer må vi nok også øve på å se ting fra ulike perspektiver..

Fagområdet etikk, religion og filosofi
Når vi nå skal løse dilemmaer og se andres perspektiver så kan vi også få øvd oss i etiske dilemmaer.  Må vi gjøre ting riktig alltid, eller kan vi gjøre noe annet?  Hva om ingen ser oss?  Er det så nøye da?

Og hva med filosofi?  Samtaler har en stor plass i vår barnehage, men nå kan vi få oppleve et enda større fokus på det i hverdagen.  Det å filosofere over store og små ting – sammen.

Fagområdet nærmiljø og samfunn
Det blir jo bare én maxigruppe i mai, og da skal vi ta trikken til Ekeberg og gå en tur i parken (ja, Ekebergparken i Oslo).  Og så blir det jo livets store begivenhet: VANGEN!

Vi skal se, vi skal oppleve, vi skal prate om og vi skal leke oss med mye av det vi møter på vår vei – og vi gleder oss SKIKKELIG!

Tips til hjemmet – om Vangen
- Ikke bruk lang tid på å si farvel, forsøk å gjøre det mest mulig «normalt» og ikke bli unaturlig lenge i barnehagen (den dagen vi skal dra)
- Vis barnet ditt at du vet at dette går bra
- HUSK Å LESE INFOSKRIV (nyhetsbrevet)
- Vær i barnehagen når vi kommer tilbake (og ikke ha store planer denne ettermiddagen)

Plan for mai:
Husk å følge med i kalenderen i MyKid for mer info!

8. april: Tur til Ekeberg (sekk)
13-15. mai:  Leirskole på Vangen