Forside
Søråsen 20B 1356 Bekkestua Vis på kart
Redaktør: Merete Andersen
Elsa, Bulder og Keiserinnen

Nå skal barna få erfare hvordan de kan bruke alt de har lært igjennom året til å løse dilemmaer.

Keiserinnen kommer løpende og andpusten inn og forteller om opplevelsen ved drageredet og at nå er hun redd for at dragen er sint.  Hun forteller at hun klarte ikke å la være å ta det blå egget «fordi hun trengte så veldig fargen blå til tryllestaven sin».

Og nå innrømmer hun at hun tok det og rømte avgårde med det og nå er dragen sint og den er på jakt etter henne.  Men for å gjøre det enda verre så er det også to blå raringer som også jager henne også – og de vet hun IKKE hvem er..

«Det er Bulder og Elsa!» roper barna, men hun er så stressa at hun ikke hører det.

Men hva skal hun gjøre?  Keiserinnen vurderer sitt dilemma: Skal hun løpe vekk fra dragen og alle problemene?  Eller skal hun levere egget tilbake og ta konsekvensene?

Men så gjemmer Keiserinnen seg raskt, for sannelig kommer Bulder og Elsa og de leter etter keiserinnen.

Keiserinna gjemmer seg med egget bak teppet..

Bulder og Elsa leter men hun gjemmer seg.  Barna forsøker å hjelpe til, de roper hvor Keiserinnen er, men de finner henne ikke – for hun flytter seg både den ene og den andre veien.

Til slutt klarer de å få tak i henne og da får Bulder og Elsa endelig muligheten til å presentere seg.  Bulder og Elsa forteller sin historie om drageredet og egget. De så spor etter Keiserinna og Dragen, og det manglet faktisk et egg. Det blå egget!

«Hva har du der?» spør Bulder, men Keiserinnen er rask og gjemmer egget bak ryggen.  Igjen blir det oppstyr når Keiserinnen forsøker å gjemme egget for de andre, men til slutt så kommer det frem.

Og da innrømmer Keiserinnen til slutt at det er hun som har tatt egget.

«Men hvorfor har du TATT egget til DRAGEN??» lurer Elsa.  Og til slutt forteller Keiserinnen hele historien og viser frem tryllestaven sin – som ikke har noen blå farger..

Men nå får plutselig samtalen en annen tone, for nå forsøker plutselig Elsa å få Keiserinnen til å beholde egget.  Bulder derimot understreker at det kan de jo ikke gjøre – dragen er jo SKUMMEL!

Og de begynner å krangle om hva som skal gjøres med egget; Bulder vil at egget skal tilbake til den sinte dragen, mens Elsa vil at vi skal beholde egget og se hva som kommer ut av det.

Keiserinna blir stående i midten av konflikten og skifter raskt og stadig mening etter hva de andre sier.  Elsa og Bulder påvirker keiserinnen begge veier og det viser seg at hun er veldig lettpåvirkelig.

Til slutt bryter det ut en heftig krangel.  Og krangelen ender med at egget går i bakken.  Det blir stille og alle ser på egget.  Egget fikk en sprekk, og Keiserinnen tar sitt helt eget etiske valg: «Egget må tilbake til redet sitt!»

Men så blir hun fortvilet over å fortsatt mangle blå farge. Elsa kommer til unnsetning og sier hun kan dele sin magiske blå kraft.  Og så bruker hun sin magi til å gi henne fargen blå til tryllestaven.

Så sier de farvel og Keiserinna går modig mot drageredet med det blå egget...

Bulder og Elsa avslutter med noe de må gjøre og går ut.