Meny
Forside
Søråsen 20B 1356 Bekkestua Vis på kart
Telefon: 67 12 55 76 Send oss e-post
Redaktør: Merete Andersen
Mai

Månedsbrev for Trollstua i mai

 

Måneden som gikk

 

Tusen takk for en fantastisk innsats på utedugnaden!

 

Sosial kompetanse

Vi har hatt temasamling som handlet om  dilemmaer, om å ta det riktige valget selv om det er vanskelig. Barna er veldig engasjerte, og vi har diskutert ulike dilemmaer med barnegruppa etterpå.

 

Fagområde «Antall, rom, form»

Vi har sett på noen episoder av «tellekorpset» på NRK Super. Vi bruker tall og telling i dagligdagse situasjoner med barna.

 

De minste barna har deltatt i å dekke på, og får erfaring med 1-1 telling: En tallerken ved hver stol, og en kniv til hver tallerken.

 

Barna liker godt å spille brettspill, terningspill og kortspill, og vi har spill framme daglig. Det mest populære nå er den nye BeeBot som vi programmerer til å gå dit vi ønsker. Her er det mye telling, ressonering og avstandsforståelse som er i bruk.

 

I april har vi hatt vever på Trollstua. Barna har laget både skjerf, tepper, lommebøker og vesker. Vi lærer begreper som over/under, fram/tilbake og barna får trening i teknikker som å stramme, sy og tvinne. Vi opplever en gjeng som elsker å lære og skape, og de er skikkelig stolte av produktene sine.

 

Fagområde «Nærmiljø og samfunn»

Vi har vært på tur til Krokvollen parken, og videre til Skogveien og feiret Sverre 6 år! Vi øver stadig på å gå i trafikken, og å holde sammen som gruppe.

 

Vi er også så heldige å ha ramsløk voksende i nærmiljøet. Dette benytter vi oss av hvert år. Barna lærer å lukte på bladene for å være sikker på at det er ramsløk og ikke liljekonvall. I år lagde vi ramsløksmør. (grønt smør) som vi spiser på brødskiva, og lager ramsløkostesmørbrød med.

 

 

En annen aktivitet vi har satt stor pris på er utedugnaden. Og når barna er med og deltar får de også en forståelse av den verdien det er med å ha felles dugnad.

Lek på Trollstua

Vi har hatt en lang periode med butikklek på Trollstua. Butikk-rekvisittene er fortsatt tilgjengelige, men vi har gjort om litt på rommet så barna kan velge leke-tema selv. Vi har 6 bokser med ulike leketemaer. Det mest populære for tiden er kontor-lek. Barna har morgenmøte og planlegger dagen, og de har hjemmekontor med pc og skrivebøker.

Har dere noe kontorrekvisita til overs som vi kan få? For eksempel et stempel? Et gammelt tastatur /mus eller liknende så bare kom med det J

 

Dukketeater med Karius og Baktus er fortsatt populært. Barna har også hånddukker til å spille skinvotten, og Gruffalo. De lager billetter go setter fram stoler til publikum. Og publikum kommer og koser seg på teater!

 

I utetiden har vi satt igang flere organiserte aktiviteter. Veldig populært har det blitt med Bandy!  Vi spiller med innebandyball på fotballbanen. Barna lærer regler som å sentre til hverandre, starte på midtbane etter mål og  ha lav kølle for å unngå skader. De er flinke til å heie på hverandre, og vi takker for kampen tilslutt.

 

Fagområde «Natur, miljø, teknologi»

Nå kommer våren, og vi ser vårtegn hver dag. Flere blomster har kommet fram, og vi lærer barna om blomstenes (og naturens) liv på denne måten:

-Hvis vi plukker en blomst vil den visne ganske fort

-Hvis vi gir den vann i en vase, vil den leve i et par dager

-Hvis vi lar den stå i skogen, vil den stå i kanskje to uker

Så får barna tenke litt over hva som er lurt å gjøre.

Vi har sett att småkrypene våkner til liv, og vi har skrudd på kameraet i fuglekassa. Blåmeisparet har bygget rede, og allerede lagt et egg. Håper det kommer mange fler!

 

Alle barna har vært med på å så frø, som vi har vokst i vinduet på Trollstua. Nå har vi satt poteter og hvitløk ut i plantekassene, men vi venter litt med resten.

I år har vi sådd:

grønnkål, tomat, sukkerert, gulrot, poteter, rødbeter, gresskar og hvitløk

Vi har lært om hva som skal til for at plantene skal vokse. Dette visste de fleste mye om fra før: Sol, vann, jord. I tillegg var det noen som husket fra i fjor: Kubæsj og hønebæsj (gjødsel)

Så nå har vi gjort klar plantekassene og venter på varme dager og varme netter....

 

Månedens mat «Mat fra andre land»

Tone har bodd i mange land, og visste endel om ulike matretter. Hun lærte oss å lage Plôv fra Kirgisistan. Det er kjøtt, ris, gulrøtter, løk og olje, krydret med en annerledes krydderblanding enn vi er vant med. Alle smakte, og mange likte det godt!

Vi har også laget taco på bålet. Det var veldig populært, til tross for at vi fikk et lite snøfall mens vi spiste...

 

 

Mai

 

Sosial kompetanse

Barna skal lære å finne gode løsninger, og se ting fra ulike perspektiver.

Vi har tidligere lært om konfliktløsning, kompromisser og empati/rolletaking. Nå skal vi hjelpe barna å bruke det de har lært til å finne gode løsninger.

Snart er det siste temasamling, og den skal markeres med en vårfest for barna. Det blir leker, og grilling.

 

Fagområde «Etikk, religion, filosofi»

De viktige og noen ganger vanskelige valgene: Hva er rett og galt? Lurt eller ikke lurt? Meg selv og de andre.  Vi har gjennom hele året snakket med barna i de ulike situasjonene hva som gjør deg til en god venn. Det handler om å dele, se andres behov, inkludere, hjelpe, trøste osv... Vi skal fortsette å ha fokus på disse tingene, men i tillegg til det skal vi (spesielt med de eldste barna) utfordre dem litt mer på dilemmaer.

 

Filosofiske samtaler:

Dette er gøy, og lærerikt. «Snakke med barn» er et stort tema som Bærumsbarnehagene har hatt hovedfokus på dette året i forbindelse med satsningsområdet «Tett på»

 Vi har ved bruk av et program reflektert og øvd oss på hvordan vi kan snakke med barn. Både barn i vanskelige livssituasjoner og trivielle samtaler med barn i hverdagen. Denne kunnskapen skal vi bruke når vi nå har fokus på Filosofi. Vi kan starte opp med et stort spørsmål, og se hvor samtalen tar oss.

Hovedfokuset er på åpne spørsmål, lytte og gi barnet tid til å tenke.

Spørsmål kan være:

Hvis du måtte være et dyr. Hvilket dyr ville du vært? Hvorfor? Hva er fordelene med det? Er det noe som er dumt med det? Er det bedre å være et dyr eller et menneske? Hvorfor?

 

Fagområde «Natur, miljø, teknologi»

Vi skal følge opp plantene våre som vokser seg større for hver dag. I løpet av mai skal vi sette alt ut i plantekassene og gjødsle og vanne. Barna lærer om vekst og modning, og hvorfor vi må vente til grønnsakene er helt modne før vi plukker dem.

 

Fagområde «Nærmiljø og samfunn»

Vi forbereder oss til 17. mai, ved å lære litt om hva denne dagen egentlig betyr. Vi skal lage litt pynt, og synge noen sanger.

 

Informasjon

 

Følg med på kalenderen i MyKid for å se hva som skjer når.

 

Husk planleggingsdag 31. mai, barnehagen er stengt.

 

10. mai (inneklemt dag) er det færre barn i Søråsen og vi slår oss sammen til to avdelinger.